PDA

View Full Version : Repareren gescheurde hals / losse inlays



Mark123
22 april 2008, 22:34
Hoi,

Ik heb een oude hondoII LP op de kop getikt waarvan de hals niet in goede staat is.

Er zitten scheuren in de lengterichting in(achterzijde), en een paar inlays zitten los.

Ik heb al vaker dwarse scheuren in halzen gerepareerd. Moeten scheuren in de lengte ook gerepareerd worden en hoe?

Hoe kan ik de inlays het beste weer in de hals maken? Sommigen zijn krom waardoor secondelijm een probleem wordt lijkt me. Is er evt. ook materiaal te krijgen om nieuwe inlays te maken?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. Mocht er iemand zijn die toevallig een hondo LP hals in het zwart heeft liggen, dan zou dit nog een betere oplossing zijn.

Alvast bedankt,

Mark

barno
22 april 2008, 23:16
mss eerst es checken waardoor die scheuren er gekomen zijn... scheuren, inlays los ... zou de truss rod binnenin nog wel goed zijn?

Noid
23 april 2008, 00:04
Inderdaad, belangrijk om na te gaan waardoor zijn de scheuren en de loszittende inlays is dit veroorzaakt (foto's?)?
Lijkt de hals op deze hals?
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/CIMG3223.jpg

Dan zijn die inlays van een soort kunstof, wellicht kun je ze door verwarming weer recht krijgen? Die scheuren in lengterichting moeten wel gelijmd worden, omdat de hals anders te zwak is (wordt "wiebelig"/instabiel). Verder zou ik checken of die hals niet getordeerd is, of dat hij in lengterichting krom is. De hals op de foto hierboven is namelijk zo krom als een hoepel ...

Mark123
23 april 2008, 08:43
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

@Barno, Hoe kan ik checken of de thruss rod nog goed is?

@Noid, Het is inderdaad dezelfde hals. De inlays verwarmen zou ik inderdaad eens kunnen proberen. De hals is niet getordeerd. Hoe moet ik schueren inde lengterichting lijmen? Hoe krijg ik er lijm tussen?

Ik hoop dat jullie ook hier weer een antwoord voor hebben,

Mark

G.G.
23 april 2008, 09:00
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

@Barno, Hoe kan ik checken of de thruss rod nog goed is?

@Noid, Het is inderdaad dezelfde hals. De inlays verwarmen zou ik inderdaad eens kunnen proberen. De hals is niet getordeerd. Hoe moet ik schueren inde lengterichting lijmen? Hoe krijg ik er lijm tussen?

Ik hoop dat jullie ook hier weer een antwoord voor hebben,

Mark

Halspen kan je aandraaien. Leg een rechte metalen lat of waterpas op je frets en draai de pen aan (niet teveel kracht zetten, en maar kwart slagen per keer). Als het goed is zie bol worden. Dan werkt hij dus. Mogelijk gaan ook de scheuren aan de achterkant openstaan. Dan met een injectienaald dunne secondelijm erin laten lopen en de spanning weer van de halspen halen zodat de scheuren dicht gaan.

Bij de inlays zou je ook met secondelijm in een injectienaald kunnen werken. Als de inlays van kunststof zijn, kunnen ze onder werwarming misschien buigen.

Ik zou zelf het volgende doen: Secondelijm onder de inlay (niet teveel, het moet er niet met massa's uitgeperst worden). Bakpapier ofzoiets erop en dan strak met touw tussen de frets met veel slagen inbinden zodat het mooi met de ronding van de toets ingeklemd wordt

no 1 hops
23 april 2008, 13:53
zou wel even goed het fretboard bekijken.
heb hier een acoustische die scheurtje vertoonde in het fretboard een ook vreemde bolling daarin.
vermoed dus rot hout vanuit de trussrod ruimte.
kan een reden zijn dat je inlay los laat

Mark123
23 april 2008, 15:02
Hoi,

Alweer bedankt voor jullie snelle reacties. De thruss rod werkt gewoon.

In eerste instantie dacht ik dat er in het fretbord zelf geen scheur zat, maar na heel goed kijken zit er iets op de 14e fret wat een scheur kan zijn. Een bolling zit er echter niet in het fretboard.

iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Bij het aandraaien van de thruss rod gaat de scheur aan de achterkant niet openstaan. Als ik mijn brug binnen heb zal ik er een setje snaren opzetten. Misschien gaat door de spanning de scheur dan iets openstaan zodat ik hem kan lijmen.

niekb
24 april 2008, 00:15
Foto's zouden wel kunnen helpen in dit geval.

Mark123
25 april 2008, 13:10
Hoi

- Ik heb een brug binnengekregen. Snaren erop gelegd, maar de scheuren aan de achterkant gaan niet verder open. Ik kan er wel houtlijm proberen tussen te spuiten, maar ik denk niet dat het diep komt. Iemand een andere oplossing?

- Op de 14e fret blijkt toch geen scheurtje te zijn, dus geen scheuren aan de voorkant. :)

- Een mogelijkheid waardoor de inlays los gelaten hebben is dat de gitaar misschien vochtig gestaan heeft. De schroefjes die erin zitten zijn namelijk allemaal verroest. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Hier komen een aantal foto's (zijn helaas van slechte kwaliteit. Mijn goede fototoestel is al vanaf november weg voor reparatie/garantie :angry: )

http://gallery.kitmaker.net/data/500/DCP_3857.jpg

http://gallery.kitmaker.net/data/500/DCP_3858.jpg

Mark123
25 april 2008, 13:11
http://gallery.kitmaker.net/data/500/DCP_3854.jpg

http://gallery.kitmaker.net/data/500/DCP_3850.jpg

Mark123
25 april 2008, 13:14
http://gallery.kitmaker.net/data/500/DCP_3853.jpg

http://gallery.kitmaker.net/data/500/DCP_3852.jpg

Bij de laatste foto kun je zien dat de scheur in een bocht gaat en ongeveer een centimeter van de bovenkant af eindigt.

Oh ja. Het is niet 1 scheur die over de hele hals loopt, maar het zijn 2 scheuren die achter elkaar komen. De ene begint een halve centimeter van het einde van de andere scheur.

Ik hoor graag van jullie

Dark_Tranquillity
25 april 2008, 13:18
Ik zou het ding in de ton flikkeren. De enige manier waarop je hem lekker speelbaar kunt krijgen is denk ik schuren > lijmen > schuren > refinishen?

Hoe dan ook, succes ermee!

G.G.
25 april 2008, 13:24
Ik zou het ding in de ton flikkeren. De enige manier waarop je hem lekker speelbaar kunt krijgen is denk ik schuren > lijmen > schuren > refinishen?

Hoe dan ook, succes ermee!

nee joh, niet weggooien, leuk projectje.

Lijm is er dus heel moeilijk in te krijgen. Ik zou zelf een klein gokje wagen bij zo'n goedkope Hondo.

Die lijm krijg je dus haast niet in de scheur en je kan de scheur niet verder open krijgen, dus dat is lastig. Je hebt twee scheuren, dus 4 einden van scheuren. Ik zou zelf proberen daar de spanning vanaf te halen door 4 gaatjes van max 1mm diameter in te boren. Dan heeft de scheur een rond einde en is er geen spanning meer daar. Vanuit die punten zou ik proberen secondelijm in de scheur te laten vloeien, dan de gaatjes vullen met coctailprikkers en afwerken.

Iets anders zou ik zo gauw niet weten.

Mischien dat Javaca, Enra of Mattia ofzo iets beters weten.

no 1 hops
25 april 2008, 14:31
in hoeverre kan het gewoon een lak scheur zijn?
door problemen met vocht dat de hals iets gezwollen is en de lak is gebarsten?
heb je de hals los van de body gehad en gekeken of daar ook sporen van een breuk zaten?

Mark123
25 april 2008, 16:20
Hoi,

Alweer bedankt voor jullie reacties.

Ik ga hem sowieso niet weg gooien, dat kan altijd nog.

@ GG, Dit zou inderdaad misschien een goede manier zijn om hem te lijmen. Echter heeft no 1 hops me aan het twijfelen gebracht of dit wel echt scheuren zijn.

@ No 1 hops, Ik heb zojuist de hals losgehaald. Er zijn verder geen sporen van breuk oid. te vinden. Het zou dus inderdaad kunnen dat alleen de lak gebarsten is. Vooral omdat de scheuren zo smal zijn.

Heeft iemand een idee hoe ik erachter kan komen of het nu scheuren zijn of opengebarste lak?

alvast bedankt

no 1 hops
25 april 2008, 17:00
Heeft iemand een idee hoe ik erachter kan komen of het nu scheuren zijn of opengebarste lak?

alvast bedankt
dat word dan schuren

The Mess
27 april 2008, 15:16
Met wat moet je dan schuren? Ik heb ook zo'n gevalletje liggen namelijk

KoenB
27 april 2008, 18:07
Is het niet mogelijk om met een dunne platte schroevendraaier of een voelmaatje de scheur een klein beetje open te wrikken en er vervolgens lijm in te laten lopen? lekker botte oplossing.

Ik zou anyway toch proberen te lijmen. Zeer kleine ruimtes hebben 'last' van capillaire werking (http://nl.wikipedia.org/wiki/Capillariteit) en de scheur zou zich dus best vol kunnen zuigen als het ware.

no 1 hops
28 april 2008, 09:05
openwringen met een schroevendraaier zal je alleen maar eenzware beschadiging opleveren denk ik.
als het hout nu al niet open wil dmv spanning op de hals via snaren of los/aandraaien van de trussrod dan gaat ie ook niet open met de schroevendraaier..
misschein dat superlijm de lakscheur afdichten kan waarna je hem gladschuurd en polijst.
wil je echter zeker weten of het meer is als een lakscheur zal je moeten schuren.

als ik hem kaal wilde hebben zou ik voorgesneden stukken glas gebruiken.
dus ik haal bij de glaszetter reststukje glas en vraag of ze er een bochtje in wilen snijden ( die holte die je wilt hebben moet flauwer zijn dan de hals ronding.
daan gebruik je dat glas als verfschrabber voor het ruwe werk, daarna schuurpapier

fred dons
28 april 2008, 10:11
de dunste superlijm nemen die je kunt krijgen (o/a verkrijgbaar bij Vox en Stew mac) over de scheur laten lopen en die trekt er dan van zelf in
de lijm zelf kun je daarna vlakschuren en polijsten

Little Jay
28 april 2008, 10:16
Ik heb zelf wel eens succes gehad met het bevochtigen (echt behoorlijk nat maken) van de scheur en dan met een natte vinger ruim lijm er op kwakken en de lijm er als het ware inwrijven (tjeemig het lijkt wel een erotisch verhaal zo...). Gewoon met witte houtlijm. De lijm wordt dan heel dun en door de capilaire werking trekt het in de scheur. Overtollige lijm met een natte doek verwijderen. Heb ik ooit uit een of ander boek vernomen.

Maar als ik de foto's zie, dan lijkt het mij meer een barst in de lak. Ik ben wel een leek, dus wees gewaarschuwd.

En heb je deze optie al bedacht: gewoon snaren erop, de boel afstellen en lekker spelen en kijken wat 'ie doet? Misschien werkt het wel gewoon prima? En een vervangende hals? Voor 35 euro heb je op Ebay prima halsjes die wel eens prima in de neckpocket konden passen, allemaal Chinees namelijk (of is Hondo made in Japan?). Zoek maar eens op Ebay met "les paul neck".