PDA

View Full Version : Potmeters hersolderen



CrudeSapphire
22 april 2008, 23:16
Hey hallo,

Heb onlangs m'n potmeter eruitgeblazen en heb nu volledig nieuwe soldering nodig aan m'n potmeters, maar omdat ik daar geen snars van afweet [enkel hoe je ze naar de kloten help, daar ben ik namelijk errrug goed in :satisfie: ] wil ik ze gewoon late binnendoen bij de lokale gitaarboer, maar ik zou graag weten wat dat me ongeveer gaat kosten [bij m'n laatste afstelbeurt was ik erg verbaast dat ik 30 euries moest afdokken] en ze zitten steeds te zeiken van Hey kom eens langs ! Maar het is nu niet egt zo dichtbij en kan er niet heen wanneer ik wil DUS zou ik graag willen weten WAT het ongeveer zou kosten moest ik m'n 2 potentiometers terug opnieuw laten soderen


Bedankt.

pannekoek
22 april 2008, 23:22
verschild per winkel, probeer de winkel eens te bellen of een mailtje te sturen, is een stuk sneller dan een topic te openen. :hippie:

no 1 hops
23 april 2008, 08:33
nooit van prijsopgave gehoord?
je laat ze het probleem zien en vraagt wat ze ervoor in rekening brengen.

CrudeSapphire
23 april 2008, 14:34
Jah dat stond er nou allemaal in ze zitten steeds te zeggen Kom eens langs maar het is effe een pokke 50km fietse met n gitaar op mn rug en als et dan zoals die afstelbeurt 30 overprijsde euros kost moet ik weer 'ns met die klotebanjo m'n rug op daarmee :chicken:

E-J
23 april 2008, 14:48
Natuurlijk zeggen ze kom eens langs. Dan weten ze wat het werkelijke probleem is... een afstelbeurt voor 30 euro is een redelijk bedrag.

no 1 hops
23 april 2008, 14:50
moet er wel om lachen hoor, maar op zich kun je redelijk gauw erachter komen wat het gaat kosten.
hoeveel potmeters moeten er vervangen dat zijn denk ik wel vaste prijzen.
en als je dat weet en er moet dit alles nieuw ingesoldeerd worden moet men daar wel via de telefoon een inschatting van kunnen maken.
daarbij, een knappe soldeerbout kost 15 euro, wat tin erbij en potmeters, wat goede moed en karakter en je leert het zelf.

afstellen van een gitaar voor 30 euro is op zich niet verkeerd intonere vergt wel wat tijd, dan nog afstellen hals.
reken eens een pc reparateur die 10 euro de kwartier rekent.
praat me maar niet over de uurprijs van een garage

Tubescreamer
23 april 2008, 15:32
25 á 30 euro voor alles afstellen is vrij normaal, idd.
Ter vergelijking:
Laatst mn beide pickups in mn Les Paul laten vervangen (nu heb ik dit mezelf ook al een beetje aangeleerd en ga het in de toekomst zeker vaker proberen), maar bij de gitaar in kwestie was het daarbinnen zo'n zootje :D dat ik het liever even liet doen.
Plus: nieuwe tune-o-matic brug erop waarbij de zadeltjes nog ingekerfd moesten worden.
Hebben ze het arme ding nog even fijn schoongemaakt ook, en ik kreeg dr een setje nieuwe snaren op.

Alles bij elkaar inclusief afstelbeurt: 90 euro (exclusief brug & pickups uiteraard, die had ik zelf al op voorraad). Vond ik ook een beetje prijzig eerst maar navraag leerde dat het eigenlijk wel meeviel. Bovendien was het bij een winkel waar ik vaak kom en waarvan ik weet dat ze normale prijzen hanteren en waar ik nog wel 'ns gematst ben. Dus zo duur is het nou eenmaal.
Wil je het echt weten, dan moet je zoals gezegd effe bellen. Het is een standaardprocedure voor een gitaardokter dus ze weten heus wel wat dat ongeveer gaat kosten.

Zelf doen is zeker een goedkoper alternatief maar: als je echt de ballen verstand hebt van solderen kun je het maar beter eerst proberen op een "wegwerpgitaartje". Weet niet wat voor gitaar je hebt,maar beetje zonde als je de electronica van je mooie main guitar verprutst, of de hete bout per ongeluk in de finish parkeert. Niet zomaar aan beginnen dus! Aan de andere kant, de enige manier om het te leren is door het gewoon te doen. Maar dus wel uitkijken geblazen! Doe het anders met iemand erbij die wel (goede) ervaring heeft met solderen.

My 2 eurocents, succes ermee!

G.G.
24 april 2008, 00:54
Afstelbeurt voor 30 euro is een zeer schappelijke prijs. Het is niet een klusje van 10 minuten en er zitten zekere risico's aan vast. Heb het duurder gezien.

CrudeSapphire
24 april 2008, 19:45
25 á 30 euro voor alles afstellen is vrij normaal, idd.
Ter vergelijking:
Laatst mn beide pickups in mn Les Paul laten vervangen (nu heb ik dit mezelf ook al een beetje aangeleerd en ga het in de toekomst zeker vaker proberen), maar bij de gitaar in kwestie was het daarbinnen zo'n zootje :D dat ik het liever even liet doen.
Plus: nieuwe tune-o-matic brug erop waarbij de zadeltjes nog ingekerfd moesten worden.
Hebben ze het arme ding nog even fijn schoongemaakt ook, en ik kreeg dr een setje nieuwe snaren op.

Alles bij elkaar inclusief afstelbeurt: 90 euro (exclusief brug & pickups uiteraard, die had ik zelf al op voorraad). Vond ik ook een beetje prijzig eerst maar navraag leerde dat het eigenlijk wel meeviel. Bovendien was het bij een winkel waar ik vaak kom en waarvan ik weet dat ze normale prijzen hanteren en waar ik nog wel 'ns gematst ben. Dus zo duur is het nou eenmaal.
Wil je het echt weten, dan moet je zoals gezegd effe bellen. Het is een standaardprocedure voor een gitaardokter dus ze weten heus wel wat dat ongeveer gaat kosten.

Zelf doen is zeker een goedkoper alternatief maar: als je echt de ballen verstand hebt van solderen kun je het maar beter eerst proberen op een "wegwerpgitaartje". Weet niet wat voor gitaar je hebt,maar beetje zonde als je de electronica van je mooie main guitar verprutst, of de hete bout per ongeluk in de finish parkeert. Niet zomaar aan beginnen dus! Aan de andere kant, de enige manier om het te leren is door het gewoon te doen. Maar dus wel uitkijken geblazen! Doe het anders met iemand erbij die wel (goede) ervaring heeft met solderen.

My 2 eurocents, succes ermee!

Bedankt, dat beantwoord zeker mijn vraag!
Dit was de reply die ik zocht, dankjee!

Tubescreamer
25 april 2008, 01:40
You're welcome! Nogmaals succes.