PDA

View Full Version : Speakers: ToneTubby vs Celestion Gold/Blue?



Mattia
22 april 2008, 22:02
Dus.

Ik zit alvast vooruit te denken - welke speakers voor mijn toekomstige 2x12" cab? Ik neig sterk naar een Celestion Blue/G12H combo (Matchless/Vox-style), voor een AC-15 achtige amp die ik ga bouwen (Trinity TC-15). Of toch een paar Tone Tubbies? Maargoed, daar lees ik wel erg verschillende verhalen over (de ene zegt geweldig, de ander zegt troep...), en ze vallen net wat duurder uit dan de Celestions.

Tweede 'probleem': een Blue/G12H combo heeft wel ruim voldoende watt power voor een 12-watter, maar ik zou ook graag m'n 60 watt Rivera erdoorheen jagen. Dus, oplossing: Gold ipv Blue. Maar hoe klinkt dat in een laag-wattage amp? Is de hogere power rating voor een 15 watt versterker teveel een compromis, en/of is de Gold uberhaupt een goede keuze voor een toch wat modernere amp a la Rivera?

Mattia

Tristan
22 april 2008, 22:37
Ik weet het niet, door Alnico Blues of Golds vind ik de meeste amps eerlijk gezegd behoorlijk ruk klinken, zeker in een closed back cab werkt het naar mijn idee echt niet...
De combi G12H en Alnico Blue vind ik ook tien keer niks, waardeloos, schel hoog van de G12H en een lelijke midrange rafel en scheterig laag van de Alnico Blue...
Alleen Alnico Blues kan wel i.c.m. een AC15, te gek, moet je ze wel in een open back cab zetten, maar in combinatie met andere amps, nee, hooguit sommige Fenders misschien (zegt men tenminste)...

Als de Tone Tubbies nog duurder uitvallen zou ik die in ieder geval zeker niet doen, want als je ze kut vindt krijg je die prijs er in ieder geval nooit meer voor terug...

Misschien zijn die Weber Blues nog wat voor je?
Mooie speakers, klinken wat warmer en strakker dan de Alnico Blues, minder scheterig laag, minder rare rafel in de midrange...

Je zou ook voor Vintage 30's kunnen gaan, waanzinnig in een closed back cab i.c.m. Vox amps en werkt ook goed met moderne amps...
Of twee G12H's, misschien ook wel te gek?
G12M's zijn misschien net iets te warm, dan ga je de belletjes missen met je Vox amp denk ik...

Speakers mismatchen zou ik zelf ook niet (meer) doen, heb meerdere van dat soort kasten geprobeerd maar heb daar nog nooit iets echt fantastisch uit horen komen, met geen enkele amp...

Mattia
22 april 2008, 23:34
Nou, het wordt denk ik zwz een open back cab, dat even voorop gesteld. Verder: heb je anders een idee waar ik (regio Amsterdam, verder mag ook) een redelijke selectie cabs met verschillende speakers erin uit zou kunnen proberen?

TimmU
23 april 2008, 00:21
Dirk Witte?