PDA

View Full Version : Fretboard slijtage



bassman-5
22 april 2008, 19:13
Het fretboard van mijn fender strat begint onderaan wat te verslijten, zoals je op de foto kan zien gaat de bovenste laag er precies een beetje af. Je kan vanuit de laag die weg is de rest er afkrabben.
Is deze slijtage normaal? Ik had het namelijk nog nooit gezien
Wat kan hieraan gedaan worden? Of is het gewoon een nieuwe neck?
Mij stoort het verder niet echt omdat het de bespeelbaarheid niet vermindert maar ik vraag me af of de gitaar zo veel waarde verliest mocht ik ze ooit wegdoen. Alvast bedankt!

http://img175.imageshack.us/my.php?image=dscn05000001qf5.jpg

Nino1110
22 april 2008, 19:16
Komt het niet door het veel spelen?

Zoja , dan verliest het niet ze waarde , over 20 jaar is hij helemaal versleten en dat is relic en dat is cool!

GunMetalBlue
23 april 2008, 00:19
Ik heb eigelijk geen idee of bij maple het misschien het geval is dat het zonder lak bestand is tegen het dagelijkse leven, zoals een stuk rosewood dat is.

Iemand?

wietse
23 april 2008, 07:10
lijkt mij normale speelsporen bij een maple hals, kan geen kwaad en als je je al zorgen maakt of het onderliggende hout er tegen kan effe met blanke lak bijwerken.

no 1 hops
23 april 2008, 07:30
en dat bijwerken lijkt mij niet onverstandig als je van plan bent hem langer te houden.
zweet kan je hout doen rotten, dat zie je in ergere mate in niet goed verzorgde rosewood.
zweet en vuil kan in de fretsleuven trekken en daar het hout laten rotten.
zie o.a deze topic
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107706

Braindead
23 april 2008, 16:49
Ik heb verschillende Musicman gitaren gehad en nog steeds in bezit waarvan de hals maple is en ongelakt. Deze zijn dan geolied en gewaxed maar dat kan prima. Je moet ze dus wel regelmatig behandelen. Verder trekt vuil er zonder lak veel makkelijker in dus je moet wel eerst je handjes wassen voor het spelen :-P


Ik heb eigelijk geen idee of bij maple het misschien het geval is dat het zonder lak bestand is tegen het dagelijkse leven, zoals een stuk rosewood dat is.

Iemand?

Tupelo
23 april 2008, 19:09
Niets aan het handje, is gewoon de lak die wat begint te bladeren.
Toets van mijn Strat plus destijds was ook maple en ook gelakt.
Doen ze een beetje lomp bij Fender kennelijk, want die van mij was met fretjes en al gelakt.
In 1e instantie speel je de lak van je fretjes af (ik tenminste) en daarna langzaam van je toets.
Kunt er zelfs het beste doorheen zijn wat mij betreft.
Zie het als melktandjes.
Vooral door blijven spelen en hopen dat alles dat meebladert zo snel mogelijk los komt. :)