PDA

View Full Version : Pickups per Genre



stevie_vp
22 april 2008, 16:58
Hey gasten!

Ik denk dat er voor veel mensen (waaronder mezelf) veel onduidelijkheid
is over verschillende soorten pickups. Nu zijn er natuurlijk bepaalde pickups
die woorden geassocieerd met bepaalde muziek genres/ speelstijlen.
Inkoppertje is misschien emg's met metal/strak geluid....

Maar misschien is het handig als iedereen naar zijn idee de beste pickups
(both HB's en SC's) per genre beschrijft... Dan kunnen mensen zich wellicht
beter en sneller oerienteren voordat er weer 100 dezelfde topics komen...

Laten we zeggen:

Metal:
Punk/Rock/Emo:
80's Rock:
Blues:
Jazz:
Funk:
Britpop:

barno
22 april 2008, 17:05
80's rock???

rocker_71
22 april 2008, 17:07
80's rock???

Jaa, ook wel hair metal genoemd:fat strat met een HSS config en een spandex broekkie die net iets te klein is.

Orpheo
22 april 2008, 17:10
kan ik niet zeggen. Ik gebruik bijvoorbeeld air nortons voor heavy metal, maar nailbombs voor jazz. maar andersom kan natuurlijk ook ;) het is gewoon zo smaakgevoelig. de seymour duncan JB kan je bijvoorbeeld voor nagenoeg alles gebruiken.

davidof
22 april 2008, 17:10
Ben ook wel geinteresseerd in ieder's meningen :) Ik weet alleen dat ge voor Metal best EMG's gebruikt ? & voor blues singel coil? achja .. ken er niet zoveel van

grtz

Orpheo
22 april 2008, 17:12
Ben ook wel geinteresseerd in ieder's meningen :) Ik weet alleen dat ge voor Metal best EMG's gebruikt ? & voor blues singel coil? achja .. ken er niet zoveel van

grtz

je kent er duidelijk niet veel van :) gilmour speelt met emg's, maar das geen heavy metal, en malmsteen gebruikt singlecoils, maar hij maakt ook geen blues toch?

Lexvandoef
22 april 2008, 17:13
je kent er duidelijk niet veel van :) gilmour speelt met emg's, maar das geen heavy metal, en malmsteen gebruikt singlecoils, maar hij maakt ook geen blues toch?

Toch wordt er over het algemeen met single coils geen metal gemaakt (iron maiden, maar das andere metal, vind ik) en met emg wel ;)

Kim Wilson
22 april 2008, 17:14
Gary Moore gebruikte HB's voor blues, onze sologitarist heeft ook HB's in zijn ES-135, en ik speel op SC's, waar ik blues en rock mee speel. Beetje te algemeen om ze zo te rangschikken.

G.G.
22 april 2008, 17:15
Dus dit topic is helaas een onmogelijke opgave. Blijft dus testen met je eigen versterker en je eigen gitaar. Er zijn wel een paar globale richtlijnen. Kijk naar degene waarvan je het geluid goed vind en probeer dezelfde gitaar en elementen.

rocker_71
22 april 2008, 17:15
Ik vrees dat Orpheo wel een punt heeft. Het is niet 1 op 1 van pickups en genre. Bv blues en single coils gaan goed samen, maar bv BB King speelt met humbuckers en da's ook vette blues.
En over EMGs: David Gilmour gebruikt ze ook, dus de relatie EMG-metal is ook niet altijd goed.

bassej
22 april 2008, 17:15
iron maiden gebruikt geloof ik HB op SC formaat;)

omni
22 april 2008, 17:39
Waar is die leuke dame met dat slotje gebleven ;)
niet om lullig te doen, maar… kansloos topic natuurlijk.

G.G.
22 april 2008, 17:53
Waar is die leuke dame met dat slotje gebleven ;)
niet om lullig te doen, maar… kansloos topic natuurlijk.

http://www.hetgelegevaar.nl/slotjegraag.jpg

barno
22 april 2008, 17:57
een slotje verdiend dit onzintopic zeker maar waarom moet dat altijd die lelijke tranny zijn?

G.G.
22 april 2008, 18:00
een slotje verdiend dit onzintopic zeker maar waarom moet dat altijd die lelijke tranny zijn?

http://www.xx-l.nl/Faatje/ChristySlotje.gif

http://img141.imageshack.us/img141/5201/slotje5ledp7.gif

Orpheo
22 april 2008, 18:03
maiden heeft soms ook gewone singles, maar dat is niet echt interessant. Jon Schaffer heeft gewone gibson elementen (maar ook bareknuckles) en die heeft imo zo'n beetje de meest strakke sound die er is.

http://nl.youtube.com/watch?v=FN2ZRw_rvw8&feature=related

ga zo maar door. soort pickup maakt geen kloot uit voor genre. tuurlijk is het lastiger om jazz te spelen met emg's of metal met p90's, maar het kan. spelen is veel interessanter dan weten welke pup voor welke muziek gebruikt moet of kan wordne.

LP_CL
22 april 2008, 18:04
EMG zou ik eerlijk gezegd gewoon voor niets gebruiken. Tzijn gewoon slechte pickups.

Sinner1980
22 april 2008, 18:53
EMG zou ik eerlijk gezegd gewoon voor niets gebruiken. Tzijn gewoon slechte pickups.

Onzin man, het is maar net wat je smaak is. EMG's zijn best fijne pickups ,
misschien een tikkeltje overhyped maar slecht zijn ze zeker niet

Orpheo
22 april 2008, 19:27
Onzin man, het is maar net wat je smaak is. EMG's zijn best fijne pickups ,
misschien een tikkeltje overhyped maar slecht zijn ze zeker niet

ze klinken neuzig en klinisch. hoezo zou dat niet vallen onder de noemer 'niet slecht'? als je zo'n sound uit een pup haalt die in je epi zit, gooi je die pup eruit, maar emg's gooi je er perse in....

Daan_B
22 april 2008, 19:51
Punk/Rock/Emo:
Britpop:


Aaaaah dude, kom op, punk en emo heeft niks met elkaar te maken, dat komt alleen door die rotzooi op MTV deze dagen die ze punkrock noemen :mad: .

stevie_vp
22 april 2008, 20:54
Aaaaah dude, kom op, punk en emo heeft niks met elkaar te maken, dat komt alleen door die rotzooi op MTV deze dagen die ze punkrock noemen :mad: .

Sorry, kwam eigenlijk neer op punk/rock en emo als genres...
beetje onduidelijk.

Misschien is het blijkbaar een slecht idee om pickups per genre
te bepalen. Slotje lijkt me dan prima.

Misschien is het wel handig om een overzichtje te hebben van de
meest gebruikte pickups en hun geluidsbeeld.
Donker, warm, strak. muddy, fel, middig, noem t maar...
idee?