PDA

View Full Version : hoger kwaliteit scheurpedaal.



demetalenman
22 april 2008, 14:41
hogere kwaliteit scheurpedaal.

Titel zegt het al, ben op zoek naar een wat hogere klasse scheur pedaal. Ik zou van jullie graag aanbevelingen horen en jullie ervaringen.

Speel veel op jamsessie, dus veel wisselende amps. Het voornaamste is dat hij meer drive heeft dan mijn huidige pedaal, de boss-ds1.
Speel een amerikaanse telecaster met dimarzio chopper in de brug en twang king in de nek.

Wat verwacht ik van een pedaal. Moet vol klinken, en ballen hebben. Wil wel veel drive, maar niet dat het te digitaal word. Moet schreeuwen als ik een solo speel. Al met al, als ie maar krachtig klinkt.

Uiteraard ga ik niet blind af op jullie suggestie, maar ga hem natuurlijk na jullie tip uitgebreid testen.
Heb wel het 1 en ander getest.
Begon met een Boss mega-distortion (haha nee wordt het duidelijk niet)
Daarna een tone-bone hot british, hier was ik zeer gecharmeerd van. Zowel getest op een buizen- en transistor versterker.
Ook nog een diamond I of J-drive geprobeerd, was mooi op een buizen, maar transistor minder.

Alle tips en suggesties in deze zoektocht zijn welkom.

Kim Wilson
22 april 2008, 14:48
Ik speel ook op een Telecaster, en mijn amp is een oude Fender Bandmaster. Ik heb net een H&K Tubefactor gekocht (tweedehands, 110 eu), en dat ding klinkt erg goed. Een soort van tweekanaals trapdoosje met een overdrive (die d.m.v. een 12AX7 buisje werkt) en distortion. Het voordeel van deze is dat het een preamp op zich is, dus dat lijkt me wel handig als je over diverse amps moet spelen.

De Fulltone OCD schijnt ook een waanzinnig apparaat te zijn, maar die heb ik zelf nog nooit gehoord. Ook de Blackstar pedalen zijn erg populair, en hebben ook een buisje aan boord.

Kijk anders even in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107797), daar staan ook de nodige aanbevelingen.

Succes!

the sure thing
22 april 2008, 14:49
Je geeft het antwoord zelf al: de Tone bone is een pedaal waar je een goede smerige sound uit kan halen, EN op veel typen versterkers goed klinkt. De pedaaltjes van H&K met een buisje erin (ben de naam ff kwijt) doen het ook goed. Als klap op de vuurpijl de Mesa V twin, maar die kom je weinig tegen en kosten veul geld... Heb je een bepaald budget in gedachten?

Ibanez666
22 april 2008, 14:49
Veel gain: MI audio Crunchbox, ik heb er zelf geen gehad, maar overweeg er wel een, zeker na het beluisteren van de online samples op youtube en zo

M Kactus
22 april 2008, 14:50
Een Blackstar HT Dist of een DistX wordt tegenwoordig vaak aangeraden. Ik ben nog steeds aan het wachten op een kans om ze eens te testen, maar hun Dual heeft me in ieder geval geplezierd.
Dan heb je ook de Krank Distortus Maximus (als ik me niet vergis). Ondanks zijn naam ook te gebruiken voor een subtielere overdrive, maar vooral een metalmonster. Misschien eens proberen ?

Edit: Man, wat gaat dat vlug :) Alle replies binnen drie minuten.

demetalenman
22 april 2008, 15:00
een prijs, tja, tussen 200 en 400 euro's.

De voornaamste eis is dat ik dus over veel verschillende versterkers speel, de pedalen met een buis is wellicht ook een uitgangspunt, vanwege het pre-amp feit. klinkt vrijwel altijd goed.

maar tone bone was ik zeer over te spreken, kan wellicht ook eens de classic van hetzelfde merk proberen.

Kim Wilson
22 april 2008, 15:03
De Blackstar HT-Dual heeft een gedeelde eq die niet helemaal vlekkeloos werkt, als ik de reviews mag geloven. Als je hem afstelt op de overdrive, is ie voor de distortion te schel. Dus lijken mij de enkele Blackstar pedalen helemaal geweldig. De HT-Dist of de HT-DistX lijken me geschikte kandidaten.

De Tubefactor heeft ook een gedeelde regeling (drive, output en voicing, geen uitgebreide eq dus), maar dat heb ik niet als een probleem ervaren. Hij klinkt goed in balans, beide kanalen klinken goed als je hem eenmaal hebt ingesteld. En dat is met de drie knoppen die je hebt ook geen grote queeste. :)

Ibanez666
22 april 2008, 15:20
De Blackstar HT-Dual heeft een gedeelde eq die niet helemaal vlekkeloos werkt, als ik de reviews mag geloven. Als je hem afstelt op de overdrive, is ie voor de distortion te schel. Dus lijken mij de enkele Blackstar pedalen helemaal geweldig. De HT-Dist of de HT-DistX lijken me geschikte kandidaten.

De Tubefactor heeft ook een gedeelde regeling (drive, output en voicing, geen uitgebreide eq dus), maar dat heb ik niet als een probleem ervaren. Hij klinkt goed in balans, beide kanalen klinken goed als je hem eenmaal hebt ingesteld. En dat is met de drie knoppen die je hebt ook geen grote queeste. :)


Ik heb de HT kort geleden tijdens het repeteren getest en weet het niet. Op een een of andere manier klonk het allemaal wat ingepakt, dus niet open genoeg. En ik heb echt alle standen geprobeerd. Hij is ook op de Fender transistor + PRS (een hele dure) van de andere gitarist getest en toen klonk hij zelfs precies hetzelfde als zijn eigen twee crunch kanalen van zijn versterker!

dunnoaname
22 april 2008, 17:54
Dat ingepakte kan ik me echt niet in vinden. Met de treble knop (behoorlijk gevoelig) en de ISF control kan je van totaal dichtgesmeerd via open naar ontzettend fel.

Ibanez666
22 april 2008, 22:40
Dat ingepakte kan ik me echt niet in vinden. Met de treble knop (behoorlijk gevoelig) en de ISF control kan je van totaal dichtgesmeerd via open naar ontzettend fel.

die knoppen maken inderdaad verschil, maar het was toch zoals ik het hoorde. Kan best zijn dat het voor een ander weer anders klinkt en dat het begrip "open" ook anders gezien wordt.

raguitar123
22 april 2008, 22:42
De mxr distortion+ klinkt erg goed naar mijn mening. :jam:

interessander
22 april 2008, 22:43
Gezien je budget is de V-twin van mesa zoals eerder genoemd misschien een optie, er staat er nu een op marktplaats, ook staat er een bottle rocket van mesa op. (beiden niet van mij)

Wicked Willy
22 april 2008, 22:51
Een Koch Pedaltone
Een Fulltone OCD
Box of Rock van Zvex

Ik heb ze alledrie geprobeerd (en de laatste in bezit). De pedaltone is ook ideaal voor opnames.

the sure thing
22 april 2008, 23:03
He de metalen man, die genoemde MESA is van mij.... :) Als je belangstelling hebt, kan je me PM'en....

jurgend
23 april 2008, 10:15
ik heb zelf de rodenberg GAS 828, duits en onverwoestbaar. Klinkt zeer goed en gaat nooit meer weg van mijn board. een Fulltone OCD heb ik ook, kan ik je ook aanraden, klinkt zeer transparant.
Verder heb ik nog een okko diablo+ gehad, ook een deftig pedaaltje maar die zat te dicht bij mijn rodenberg qua sound dus heb ik die eruit gehaald.
De rodenberg is niet goedkoop, maar is zijn geld meer dan waard en Het is iets unieks, niet veel gitaristen tegengekomen die hem ook gebruiken.

WillemdaGuide
23 april 2008, 10:48
De genoemde blackstar pedalen lijken me ook errug gaaf maar ook ik heb ze helaas nog niet gehoord.
Crunchobox van MI Audio heb ik wel en vind ik een erg fijn pedaal.
Je hebt het nu over een budget van 200+ ik weet dat je er daarvoor ongeveer drie kunt kopen maar ik zou toch de OD-3 van Boss eens proberen.
Op alle fronten beter dan de SD-1, zeker als stand alone drive.
Mijn vaste back-up pedaal voor over elke amp die ik tegenkom in verschillende situaties is al jaren een Boss SD-2, dual overdrive, zeker op de lead stand ondergewaardeerd vind ik!

Mitch
23 april 2008, 12:26
Je belangrijkste eis die een paar mensen over het hoofd zien is dat je onder zeer verschillende omstandigheden en over verschillende versterkers goed wil kunnen klinken. Dé twee pedalen die in mijn ervaring goed klinken over zowel buizen- als transistorversterkers zijn de Ibanez Tube King en de Fulltone OCD.

the sure thing
23 april 2008, 12:40
Je belangrijkste eis die een paar mensen over het hoofd zien is dat je onder zeer verschillende omstandigheden en over verschillende versterkers goed wil kunnen klinken. Dé twee pedalen die in mijn ervaring goed klinken over zowel buizen- als transistorversterkers zijn de Ibanez Tube King en de Fulltone OCD.De OCD lijkt mij niet, omdat die teveel de interactie met de versterker aangaat. Een crappy tranistorbak zal met een OCD weinig uit kunnen halen. Alle genoemde buizenpedaaltjes klinken ook goed op kut-amps.

Kim Wilson
23 april 2008, 12:43
Ik denk dat Mitch wel weet waar ie het over heeft. ;)

En idd, pedalen met een buisje erin zullen ook wel klinken op torrenbakken.

Murdock
23 april 2008, 13:34
Heb zins kort de maximum Distortus van Krank, dit ding klinkt echt goed, heeft bovendien een uitgebreide toonregeling.

demetalenman
23 april 2008, 14:25
ondertussen heb ik al het 1 en ander getest in de winkel.

onder andere, de blackstar pedalen. Ze waren oke, maar ik was het meest gecharmeerd van de radial plexitube. Deze had echt een wauw factor. Het typische britse geluid kwam naar boven.
Fulltone was trouwens ook oke.

Dick Wolkendeck
23 april 2008, 14:45
Ik denk dat de BB preamp van Xotic ook een optie is.

Mitch
23 april 2008, 15:33
De OCD lijkt mij niet, omdat die teveel de interactie met de versterker aangaat. Een crappy tranistorbak zal met een OCD weinig uit kunnen halen. Alle genoemde buizenpedaaltjes klinken ook goed op kut-amps.
Heb je 't ook geprobeerd of neem je dit alleen maar aan? Ik begrijp je volkomen als het een aanname is, dacht ik zelf eignelijk ook, maar de uitkomst was verrassend.

the sure thing
23 april 2008, 15:45
Heb je 't ook geprobeerd of neem je dit alleen maar aan? Ik begrijp je volkomen als het een aanname is, dacht ik zelf eignelijk ook, maar de uitkomst was verrassend.Ik heb het uitgeprobeerd: de H&K tubeman en de MESA op een tranistoramp klonken prima, de OCD heb ik idd niet op een transitor uitgeprobeerd. Maar ik vind de OCD een prachtig pedaaltje, het klinkt alleen niet DIK en VET. Dus lijkt me het voor de topicstarter geen geschikt pedaaltje.

Mitch
23 april 2008, 17:01
De grap is dus, dat de OCD goed mengt met de sound van je buizenbak, maar de sound van je crappy transistor amp wel degelijk vetter maakt. Je haalt er meer mee uit.

robby-C.rock
23 april 2008, 17:38
Wat verwacht ik van een pedaal. Moet vol klinken, en ballen hebben. Wil wel veel drive, maar niet dat het te digitaal word. Moet schreeuwen als ik een solo speel. Al met al, als ie maar krachtig klinkt.



dan zou ik voor een blackstar gaan, scheurt geweldig, lekker vol en totaal niet digitaal, omdat het een buisje is die zijn werk doet. heb zelf het overdrive pedaal van blackstar maar er zijn nog een stuk of 3 dacht ik. ben er zeer tevreden mee en is echt het proberen waard. nadeel: ze zijn niet bepaald klein.

MadSteven
23 april 2008, 19:14
Om even wat tonale achtergrond erbij te halen....

De Radial Tone Bone Hot British, Electro Harmonix English Muff'n (probeer die ook eens trouwens :hippie: :rockon:, is geloof ik zelfs door een Nederlander ontworpen... Of was dat de Hot Tubes? Nou, probeer die anders ook gewoon! :rockon: ) en de Blackstar ehm... Distortion en heftigere kanaal van de Dual...

Zijn gebaseerd op een JCM800. Net als een ZVEX Box of Rock trouwens. Probeer die ook zeker eens. :rockon:

Maar als je voor een plexi marshall gaat... Dan kom je in een andere categorie terecht. Blackstar Overdrive, minder heftigere kanaal van de Dual (daarom is die dual zo interessant), ik geloof dat Radial ook zo'n pedaaltje daarvoor heeft...

Achtergrond van je geluid. Ook wel eens interssant.

Zo zijn Ibanez TS-9, de overdrive kant van een Visual Sound Jeckyl & Hyde, Route 66 en de nieuwe varianten daarvan (de Route 808? en Double Trouble) en in a way de Boss BD-2 gebaseerd op de Ibanez Tubescreamer. De TS808 replica van Ibanez zelf ook. Maar toch, veel mensen vinden de Visual Sound variant interessanter.

Het zou misschien wijs zijn om van verschillende tonalen de concurrentie onderling af te gaan. Snap je me?

Voor de rest weet ik het ook niet precies hoor. Welk pedaal probeert een Dual Rectifier na te doen? Je sais pas. Een Vox AC 30? Nou, er is er een uit Denemarken zeker? Een ding is zeker: op de BD-2 zoals genoemd en uiteraard de Legend series (FDR-1 en FBM-1) na, maakt Boss "unieke" geluiden die niet op een versterker zijn gebaseerd.

Kim Wilson
23 april 2008, 20:54
Je lult wel lekker, Steven, maar lees je ook weleens topics waar je in post? Hij zoekt een pedaal die ook goed, dik en vet klinkt op een transistoramp. Dan raad je hem toch geen tubescreamer aan?

En een BD-2 op een TS gebaseerd? :???:

MadSteven
24 april 2008, 03:11
Nou ja, zie ander topic.

BD-2 en Tubescreamer hebben verdacht veel overeenkomsten in ieder geval.

Misschien niet de een gebaseerd op de ander, maar toch.

MadSteven
24 april 2008, 03:20
ook goed, dik en vet klinkt op een transistoramp.

Dat is overigens nooit expliciet vermeld. Misschien komt het door mijn informatica-achtergrond dat ik dingen nogal expliciet moet horen voor ik ze als 'waarheid' beschouw. Anders weet je het nooit zeker. Kan je me volgen? :)


En dan nog ging ik daar even offtopic. Ik wou zeggen dat veel pedaaltjes concurrentjes hebben. Als je dat geluid dus zoekt, is het een verstandig idee om de volledige concurrentie uit te checken.

Nooit zelfs in feite een Tubescreamer aangeboden als jij weer goed leest :D

Maar volgens mij is er vooral sprake aan meerdere kanten van spraakverwarring. Kan gebeuren. Zand erover.

Kim Wilson
24 april 2008, 08:29
Ik snap wat je bedoelt, maar uit onderstaande maak ik op dat het ook op transistors moet klinken.



Speel veel op jamsessie, dus veel wisselende amps.
meer drive heeft dan mijn huidige pedaal, de boss-ds1
Moet vol klinken, en ballen hebben. Wil wel veel drive, maar niet dat het te digitaal word. Moet schreeuwen als ik een solo speel. Al met al, als ie maar krachtig klinkt
Zowel getest op een buizen- en transistor versterker
...was mooi op een buizen, maar transistor minder.


Iets hoeft niet expliciet benoemd te worden om op te maken wat iemand zoekt.

En nee, in de absolute zin heb je geen TS aangeraden, maar het feit dat je het hier aanhaalt, suggereert dat je het een geschikte kandidaat vindt. Zo niet, kun je die verhalen over TS-achtigen beter in topics vertellen die over die dingen gaan. Snappie? Het is al zo'n oerwoud van pedalen, dan is gerichte info erg gewenst.

demetalenman
24 april 2008, 09:05
allemaal bedankt voor de reactie,

De zoektocht is voor mij wat duidelijker.

sowieso een buizen distortion, klinken over het algemeen toch wat voller. De english muffin heb ik trouwens ook geprobeerd, deze had echter minder drive dan de tonebone. wellicht ga ik wat specifieker zoeken naar pedalen die een engels karakter hebben.

faasie
24 april 2008, 10:27
www.lexbos.nl

Heb er zelf een en bevalt zeer goed. Zeer aardige man, zeer goed pedaal. Weet niet of hij nog orders aanneemt overigens.

Ibanez666
24 april 2008, 11:00
www.lexbos.nl

Heb er zelf een en bevalt zeer goed. Zeer aardige man, zeer goed pedaal. Weet niet of hij nog orders aanneemt overigens.


hoe klinkt deze in vergelijking met de Blackstars?

Joey Handsome
24 april 2008, 12:43
allemaal bedankt voor de reactie,

De zoektocht is voor mij wat duidelijker.

sowieso een buizen distortion, klinken over het algemeen toch wat voller. De english muffin heb ik trouwens ook geprobeerd, deze had echter minder drive dan de tonebone. wellicht ga ik wat specifieker zoeken naar pedalen die een engels karakter hebben.

Als ik me niet vergis zitten hier twee 12ay7 buizen in. Het inprikken van twee 12ax7 buizen schijnt hem wat meer gain te geven. Of je dat in de winkel mag proberen weet ik niet. Wordt wel vaak gedaan bij dat pedaal in ieder geval.

robby-C.rock
24 april 2008, 21:38
engels karakter, denk ik al snel aan marshalls (denk ik vaak aan :P :satisfie: )
blackstar is engels en opgericht door ex-marshall mannen. denk dat dat zeker een engels karakter heeft...

the sure thing
24 april 2008, 21:40
Yep: de MESA V Twin valt af: dat is gestoeld op de Californische hi-gain rectifier sound (maar oh zo lekker!).

faasie
24 april 2008, 23:52
hoe klinkt deze in vergelijking met de Blackstars?

Ik heb de blackstars nooit geprobeerd.

Het is een simpel bedienbaar pedaal. Er zijn twee kanalen een scheur en meer scheur. Het eerste kanaal klinkt heel vol en kun je lekkere blues geluiden of classic rock geluiden uit halen. Het tweede kanaal is wat scherper en meer scheur, Van Halen is hier goed mee te doen.

Ook op laag volume klinkt dit pedaal geweldig. Hij is volledig buizen (voor de buisiofielen onder ons :) ) en volgens mij zijn de V-Twin en de HK Tubefactors dat niet.

Lastig om uit te leggen wat er lekker aan is, maar hij is zeer lekker.

rickert
25 april 2008, 01:18
TUBEfactor niet buizen :chicken: ?

Kim Wilson
25 april 2008, 09:13
TUBEfactor niet buizen :chicken: ?
Tubefactor heeft idd wel een buisje, maar die is voor de overdrive, als ik het goed begrepen heb. De distortion komt uit diodes, en misschien worden die wel geholpen door de buis, maar volledig buizencircuit is het dus niet. Heb ik me laten vertellen.

Maar goed, dat betekent niet dat het gelijk een kutpedaal is. Net zo goed als dat een buis niet automatisch betekent dat het een goed klinkend pedaal is.

Mitch
25 april 2008, 09:50
Juist. Sommige pedalen hebben bijvoorbeeld een buis die op laag voltage draait en/of een buis die alleen maar in het tooncircuit wordt gebruikt, niet voor de oversturing. Op basis van specificaties kun je die dan 'slechter' vinden, maar dat slaat nergens op. Hoger voltage: hartstikke mooi, alle oversturing uit de buis: ook hartstikke mooi, maar echt niet per definitie 'beter'.

RolandT
26 april 2008, 18:34
Probeer ook eens de Fulltone GT-500. Pedaal heeft zeer breed bereik (zowel in volume als in bas/mid/hoog). Kan handig zijn als je veel verschillende amps/gitaren gebruikt om toch steeds je eigen klank te vinden (als je dat wil). Ik gebruik het samen met een 2Watt buizen amp een tele/les paul en start.

Jellyfish00
27 april 2008, 16:41
engels karakter, denk ik al snel aan marshalls (denk ik vaak aan :P :satisfie: )
blackstar is engels en opgericht door ex-marshall mannen. denk dat dat zeker een engels karakter heeft...
Het "karakter" van de Blackstar pedalen is in te stellen door de ISF-toonregeling, hierdoor zijn ze heel veelzijdig.

R.J
27 april 2008, 16:44
Het "karakter" van de Blackstar pedalen is in te stellen door de ISF-toonregeling, hierdoor zijn ze heel veelzijdig.
Ik kan het weten want ik heb er onlangs een onder handen genomen.

Klinkt GE-WEL-DIG.

faasie
27 april 2008, 19:35
Maar goed, dat betekent niet dat het gelijk een kutpedaal is. Net zo goed als dat een buis niet automatisch betekent dat het een goed klinkend pedaal is.

Inderdaad. Ik vind de HK Tubefactor evengoed een erg lekker klinkend pedaal.