PDA

View Full Version : 12-string brugzadel vijlen.



Franky
22 april 2008, 13:15
Hey mensen,

Ik wil graag als experimentje een ivoren zadel voor mijn 12-snarige gitaar vijlen. Voor ik er aan begin wil ik me zo goed mogelijk inlezen, en ik heb al verscheidene websites gevonden, maar heeft iemand nog tips, adviezen of meldingen van mogelijke pitfalls?

Overigens , het voor de hand liggende advies : "Door de expert laten doen" snap ik, dat doe ik ook met mijn werkpaardgitaren. Dit wil ik zelf doen (maar wel goed).

Als tweede item vraag ik bij deze wat jullie ervaringen zijn met ivoren zadels/kammen? Beter dan bot? Beter dan trusq? Beter dan coria plastic etc?

Puerco
22 april 2008, 15:56
Verwacht je echt dat het verschil in kwaliteit het rechtvaardigt om daar zo een prachtig dier voor dood te schieten???
http://www.cbs-debrug.nl/images/olifant2.jpg

B_2_the_a
22 april 2008, 16:32
mijn ervaring:
ivoor = kut met bewerken

eerst zit je 3 uur te vijlen, ben je 1 mm verder en daarna ga je er 2x overheen met je vijl en ben je 3 mm te ver

LesPaul1989
22 april 2008, 17:06
Verwacht je echt dat het verschil in kwaliteit het rechtvaardigt om daar zo een prachtig dier voor dood te schieten???
http://www.cbs-debrug.nl/images/olifant2.jpg

Moraalridder!
Dat is de vraag niet, denk dat de topicstarter er zo zijn eigen mening over heeft en toch besloot ervoor te gaan. Hier heer hij niets aan en het draagt alleen maar bij aan offtopic gezever en gezeur.

Kim Wilson
22 april 2008, 17:10
Nou ja, je kunt er op zijn minst wel even bij stilstaan, voordat je je keuze maakt. Dit hoort ook bij het rijtje voor- en nadelen.

Orpheo
22 april 2008, 17:16
het beest is toch al dood, niks aan te doen. wellicht is het beest wel overleden in een dierentuin? of MOEST het dood, omdat anders het hele krugerpark naar de knoppen gaat? zo kwam ik bijvoorbeeld aan mijn ivoren kistje uit zuid afrika. teveel olifanten daar gewoon. teveel. ze slopen alles, en andere diren hebben geen ruimte om zelf te leven.

Puerco
22 april 2008, 18:07
Zo kun je alles wel goed proberen te praten natuurlijk, we weten allemaal echt wel waar ivoor vandaan komt en hoe het verkregen word, op welke gruwelijke wijze...

En een moraalridder??? Ik ben al heel veel dingen genoemd in mijn leven maar een moraalridder was toch wel voor het eerst :D Dank je ik heb er hartelijk om gelachen.

Maar ik zal even proberen om constructief mee te werken:
Er zijn natuurlijk hele goed alternatieven, ten eerste is er ook nog ivoor van mamoeten wat opgegraven word en legaal verkocht mag worden, is iets geler en wat zachter dan olifanten ivoor.
Verder hebben we nog kamelenbot en dan vooral het bot van de benen. Erg hard en mooi te polijsten waardoor het vergelijkbaar is met ivoor en daar bijna niet van te onderscheiden. Bizonbot is ook erg hard en zeer geschikt.
Lignum Vitae oftewel pokhout, ook wel ijzerhout of levenshout genoemd. De hardste houtsoort op aarde, word onder andere gebruikt als lagers voor de aandrijfas van schepen en onderzeeers, omdat het onverslijtbaar en zelfsmerend is. Ook voor antieke precisie uurwerken werd het gebruikt omdat het bijna geen wrijving heeft. Is moeilijk verkrijgbaar omdat het zeldzaam is (staat ook op cites lijst). Of net als bij een viool van ebbenhout.

Orpheo
22 april 2008, 18:14
Zo kun je alles wel goed proberen te praten natuurlijk, we weten allemaal echt wel waar ivoor vandaan komt en hoe het verkregen word, op welke gruwelijke wijze...

En een moraalridder??? Ik ben al heel veel dingen genoemd in mijn leven maar een moraalridder was toch wel voor het eerst :D Dank je ik heb er hartelijk om gelachen.

Maar ik zal even proberen om constructief mee te werken:
Er zijn natuurlijk hele goed alternatieven, ten eerste is er ook nog ivoor van mamoeten wat opgegraven word en legaal verkocht mag worden, is iets geler en wat zachter dan olifanten ivoor.
Verder hebben we nog kamelenbot en dan vooral het bot van de benen. Erg hard en mooi te polijsten waardoor het vergelijkbaar is met ivoor en daar bijna niet van te onderscheiden. Bizonbot is ook erg hard en zeer geschikt.
Lignum Vitae oftewel pokhout, ook wel ijzerhout of levenshout genoemd. De hardste houtsoort op aarde, word onder andere gebruikt als lagers voor de aandrijfas van schepen en onderzeeers, omdat het onverslijtbaar en zelfsmerend is. Ook voor antieke precisie uurwerken werd het gebruikt omdat het bijna geen wrijving heeft. Is moeilijk verkrijgbaar omdat het zeldzaam is (staat ook op cites lijst). Of net als bij een viool van ebbenhout.

kijk, als de olifant neergeschoten word, en zijn slagtanden afgezaagd worden als het beest nog leeft, dat gaat mij te ver. maar als door ONS handelen er teveel olifanten zijn, en we ze moeten afmaken, bij de duizenden, heb ik er geen problemen mee als hun ivoor word meegenomen.

pokhout kan je niet gebruiken voor een topkam omdat pokhout gaat scheuren als een idioot als het niet in vet zit.

grizzly
22 april 2008, 19:02
Red het gras, schiet een Olifant :)

barno
22 april 2008, 19:15
Waar komt de wetenschap vandaan dat er door het toedoen van de mens teveel olifanten zijn en dat ze bij duizenden moeten worden afgemaakt?

Puerco
22 april 2008, 19:50
pokhout kan je niet gebruiken voor een topkam omdat pokhout gaat scheuren als een idioot als het niet in vet zit.
Oh jammer, dat wist ik niet. Ik loop zelf met het plan om hier een topkam van te maken vooral omdat het zo glad is. Slecht plan of valt dat wel mee?
Ik heb hier een vijzel van lignum en die kom is ok, maar die stamper is inderdaad over de volle lengte diep ingescheurd. Ik heb ook nog een dekseltje maar zonder potje, dat precies groot genoeg is om er een aantal topkammetjes van te zagen. Proberen waard of vergeefse moeite?

Orpheo
22 april 2008, 20:02
mensen schoten olifanten af ->
door mensen plannen opgesteld om olifanten te beschermen->
olifanten kunnen rustig woekeren en voortplanten->
er komen meer olifanten, omdat de populatie maar kan woekeren en woekeren en woekeren, omdat de natuurlijke vijand dungezaaid is, en omdat het leefgebied klein is, te klein voor olifanten, raakt het gebied te vol met die beesten. vandaar. stond onlangs breed uitgemeten in het nieuws.

over pokhout: het werkt niet goed, sorry.het moet onder een dikke laag smeer, anders scheurt het, en dat wil je niet met je pokhouten topkam. Ik hoop dat ik het fout heb, maar ik denk 't niet. Je moet het navragen bij je eigen lokale houthandel. wat je beter kan doen is een klein blokje messing gebruiken.

barno
22 april 2008, 20:31
mensen schoten olifanten af ->
door mensen plannen opgesteld om olifanten te beschermen->
olifanten kunnen rustig woekeren en voortplanten->
er komen meer olifanten, omdat de populatie maar kan woekeren en woekeren en woekeren, omdat de natuurlijke vijand dungezaaid is, en omdat het leefgebied klein is, te klein voor olifanten, raakt het gebied te vol met die beesten. vandaar. stond onlangs breed uitgemeten in het nieuws.



inderdaad
nu was die berichtgeving wel heel wat genuanceerder dan jouw slogan-redenering die dit voorstelt als een eenvoudig probleem. Zo zijn er heel wat mensen die voorstellen niet voor de meest voor de hand liggende oplossing (afschieten) te gaan maar te kijken wat de andere opties zijn en dit met name omdat dit een kans is om van het verleden te leren.

Puerco
22 april 2008, 20:38
Messing (http://nl.wikipedia.org/wiki/Messing_(metaallegering)) is zeker een mooi materiaal, hard, glad en slijtvast. Mischien ook iets voor topicstarter??? Is toch ook veel mooier dan een stuk dooie olifant op je gitaar....

Franky
23 april 2008, 10:47
Ik vind het verschil tussen een dooie kameel/koe en een dooie olifant marginaal -het grootste verschil is dat ik niet weet hoe een olifantenbiefstuk smaakt-, maar voor de goede orde gaat het om Woolly Mammoth ivoor, dus die beesten zijn al wat duizenden jaartjes dood.

B_2_the_a, bedankt voor je reactie. Ik was al bang dat het moeilijk vijlen zou worden, maar ik moet dus vooral oppassen met denken dat het constant is en elke paar halen opnieuw checken als ik zo lees wat je schrijft. Dure grap als het helemaal mislukt, dan pak ik alsnog een stuk bot. Weet iemand hier nog ander gereedschap (ik denk aan klem/sensor) naast die kam/zadel vijlsetjes?

Minda
23 april 2008, 12:30
Waar komt het idee vandaag dat het fantje dood moet voor het ivoor? Er zijn (OK, weinig, maar ze zijn er) een soort van olifanten-boerderijen waar de slagtanden om de zoveel jaar ingekort (afgezaagd) worden. Da's net zo iets als nagels knippen, maar dan in het groot. Doet fantje geen pijn, 't groeit weer terug en voila, verantwoord ivoor. Is alleen geen keurmerk voor, dus je weet het nooit zeker...

Orpheo
23 april 2008, 12:49
Waar komt het idee vandaag dat het fantje dood moet voor het ivoor? Er zijn (OK, weinig, maar ze zijn er) een soort van olifanten-boerderijen waar de slagtanden om de zoveel jaar ingekort (afgezaagd) worden. Da's net zo iets als nagels knippen, maar dan in het groot. Doet fantje geen pijn, 't groeit weer terug en voila, verantwoord ivoor. Is alleen geen keurmerk voor, dus je weet het nooit zeker...

he jammer, daar gaat mijn briljante idee! dat wilde ik nu net gaan opzetten als pensioen-gedoetje! lekker m'n ouwe dag slijten in zuid afrika

kassie
23 april 2008, 13:27
mensen schoten olifanten af ->
door mensen plannen opgesteld om olifanten te beschermen->
olifanten kunnen rustig woekeren en voortplanten->
er komen meer olifanten, omdat de populatie maar kan woekeren en woekeren en woekeren, omdat de natuurlijke vijand dungezaaid is, en omdat het leefgebied klein is, te klein voor olifanten, raakt het gebied te vol met die beesten. vandaar. stond onlangs breed uitgemeten in het nieuws.

over pokhout: het werkt niet goed, sorry.het moet onder een dikke laag smeer, anders scheurt het, en dat wil je niet met je pokhouten topkam. Ik hoop dat ik het fout heb, maar ik denk 't niet. Je moet het navragen bij je eigen lokale houthandel. wat je beter kan doen is een klein blokje messing gebruiken.

kan nog wel wat genuanceerder orph, er komen niet steeds meer olifanten, steeds meer mensen. territorium van olifanten verkleint. ze komen steeds meer in contact met de leefgebieden van de mens en dat conflicteerd. in india bijvoorbeeld vernielen olifanten gewassen (ze eten ervan), omdat dat voorheen bos was. de leefgebieden van olifanten gaan van generaties op generaties over, en ze mijden mensen totdat ze noodzakelijkerwijs niet meer komen. Het is altijd nog de mens die de kanker van deze planeet is hoor. Is verder niet erg, maar geef alsjeblieft niet de fantjes de schuld.

Overigens worden de olifanten verjaagd, totdat ze mensen gedood hebben, dan weten olifanten dat ze sterker zijn dan de mens en dienen ze gedood te worden. De kleintjes die zien dat, zijn ook genoeg live beelden van. Die kleintjes komen in een circus, en jaren later krijgen ze een woedebui van het onverwerkte trauma, dan worden ze ook afgemaakt.

Orpheo
24 april 2008, 00:06
The park stopped culling elephants in 1989 and tried translocating them, but by 2004 the population had increased to 11,670 elephants (2006: approximately 13,500). The park's habitats can only sustain about 8,000 elephants. The park started using annual contraception in 1995, but has stopped that due to problems with delivering the contraceptives and upsetting the herds.
The Kruger National Park holds over 48 tons of ivory in storage. According to Convention on the International Trade in Endangered Species of Wild Flora and Fauna (CITES), it is allowed to sell 30 tons.


even een snelle quote. ik kan even het echte artikel niet meer vinden, maar geloof me: door bescherming van de mens zijn er teveel olifanten (in het krugerpark) en die moeten daar weg.