PDA

View Full Version : voor- / nadelen Bigsby op Telecaster



jimihattricks
22 april 2008, 09:58
hey mensen, ik zit enorm te gassen op een tele, en heb momenteel drie opties in m'n hoofd zitten:

1) BAJA tele (volgens mij meeste waar voor het geld)
2) 69 Thinline Reissue (2ehands wsl, liefst MIJ of CIJ)
3) 60's custom tele met bigsby

ik weet dat deze drie beestjes behoorlijk uit elkaar liggen wat klank betreft, omdat ze ook qua constructie verschillen (hol vs solid, ash vs alder, maple vs rosewood.. etc.)

de looks van de 60's custom trekken mij wel echt ENORM aan zeg..:

http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0256800500_xl.jpg

maar ik heb wel wat praktische vraagjes bij de Bigsby:
- wat doet het met je sound? (break-angle is toch minder bij de brug vergeleken met string-through, en er zitten geen messing zadels op)
- is die brug een beetje handig? m.a.w. gaan die snaren eruit glijden en heb je dezelfde problemen als bij jazzmasters/jaguars?
- hoe zwaar maakt die bigsby je tele?

mijn verstand zegt: 'ga voor de baja', maar mijn hart is in love met de custom..

die thinline moet ik eerst eens horen..

sjoerd5
22 april 2008, 10:07
Tja, de bigsby is niet voor de dive-bombs, maar dat wist je waarschijnlijk al.
De thinline vind btw ook altijd al een mooie gitaar.

Hendriks
22 april 2008, 10:37
Een Thinline met bindingen dat is de top, vind de MIJ 62'ri ook super .
Baja schijnt inderdaad veel te bieden te hebben voor het geld. Ik zag op MP laatst ook nog een 52'ri staan MIJ , ook niet te versmaden.

Rutger
22 april 2008, 10:53
De Bigsby maakt je Tele natuurlijk een stuk zwaarder. Maar problematisch is het niet, rugpijn krijg je er niet van en hij blijft redelijk in balans.
De snaren vliegen niet uit de zadels, ik heb er in elk geval geen last van.
Met de Bigsby kun je mooie vibrato's maken, voor meer is ie eigenlijk bedoeld.
In combinatie met een graphtech topkam en goeie tuners ontstemt ie niet gauw.

Wat het met je sound doet is lastig te zeggen... volgens mij maakt het niet zo gek veel verschil. Misschien wordt je klank een tikkie minder vol. Je krijgt wel wat extra harmonischen vanwege de extra snaarlengte achter de brug. Kwa bespeelbaarheid maakt het ook nauwelijks uit.

Afstellen is wel even een dingetje. Ik vond het in elk geval een stuk lastiger dan met een standaard brug.

Verder staat het supercool maar is de tweedehands marktwaarde laag, omdat niet iedereen het daarmee eens is....

Mitch
22 april 2008, 11:01
Een bigsby en een Tele zijn twee prachtige dingen, die vooral van elkaar gescheiden moeten blijven :D
Wat je zelf al aangeeft: de zadels. Het is voor de klassieke tele sound een onmisbaar ingrediënt. Net als de hele brug, bodemplaat, etc. is het een wezenlijk onderdeel van de sound. Als je van een iets mellowere sound houdt kan het dus precies zijn wat je zoekt, maar ik ben nog geen Tele tegengekomen met 6 zadels die die lekkere bite had.
Disclaimer voor alle jankerds-die-er-zelf-één-hebben-die-toch-echt-goed-klinkt: tuurlijk klinkt die van jou wel!;)

Fender75
22 april 2008, 11:24
Ik vind het de mooiste, met een bigsby...

Rutger
22 april 2008, 15:50
Disclaimer voor alle jankerds-die-er-zelf-één-hebben-die-toch-echt-goed-klinkt: tuurlijk klinkt die van jou wel!;)
En bedankt :seriousf:

Maar je hebt wel gelijk, d'r mist wel iets.... het is nog steeds een tele en het klinkt goed, maar dan net ff anders. Kan er zelf alleen niet helemaal een vinger opleggen.

Kim Wilson
22 april 2008, 15:55
Ik heb dezelfde ervaring als Mitch. Het is net de bite die je hebt met een traditionele brug, die je met een 6-zadel-brug niet hebt. Daarom zou ik zelf geen bigsby op mijn Tele willen hebben. Ja, misschien op een backup Tele.

Nielsje
22 april 2008, 16:15
De bite...?

Jullie doelen op dat schelle klote hoog waar een ieders oren altijd pijn van gaan doen, behalve die van de bespeler?? :D

Kim Wilson
22 april 2008, 16:17
Nee, dat klinkt alleen maar zo op slecht afgestelde Marshalls. :D

dunnoaname
22 april 2008, 18:22
Nog een groot pluspunt aan een bigsby is dat er geen scherpe opstaande randen zitten precies daar waar je zit te hakken. Blijf het een oerstom design vinden, die tele brug. Niet fatsoenlijk te intoneren en oncomfortabel.







Maar wat een sound.....

Mr.Fingers
22 april 2008, 18:27
Bigsby & Telecaster (ik spreek uit ervaring, ik heb een jaar zo'n ding gehad, en heb ze eindelijk kunnen verkopen)

+: mooi uitzicht
+: vibrato-functie op de oergitaar
+: iets toegenomen sustain & vollere klank, wel minder twang
-: minder makkelijk door te verkopen (er zijn veel conservatievelingen die vinden dat op een tele geen bigsby mag)
-: Pain-in-the-ass voor te hersnaren (je moet die snaren over die pennetjes richten, en dan proberen op te spannen

Gewicht valt wel mee, reken op een kleine kilo extra gewicht dat je moet meezeulen.

Die zadeltjes. Het is een Jazzmasterbrug, maar op een telecaster doet die z'n job erg goed, doordat de snaren er steil achterover duiken, en er dus genoeg druk op de zadeltjes zitten om ze niet los te doen trillen, of de snaren uit de gleuven te trekken.

Zelf installeren is te doen, het formulier dat bij de bigbsbyset zit zegt erg duidelijk hoe je het moet doen (er is zelfs een youtube-filmpje)

Meneer I.
23 april 2008, 09:13
Ik heb onlangs een Bigsby op mijn USA tele gezet. Deze had een moderne brug met 6 zadels, nu zit er een Bigsby op met 6 zadels, en eerlijk gezegd hoor ik het verschil niet echt, wel lijkt de sustain te zijn toegenomen. Het felle twangy karakter blijft behouden, komt hier wellicht ook door het felle brugelement van de American Standard series.

Wat wel erg veel uitmaakt op mijn zelfbouw tele is de overgang van een moderne (beetje cheapo) 6 zadelbrug naar een Fender compensated 3 zadel brass brug. Speelt veel strakker meer tone en blijft veel beter gestemd.

Conclusie (denk ik):
als je nu een 3 zadelbrug hebt dan gaat de tone zeker veranderen met een Bigsby erop. Optie is om wellicht gleufjes in de asbak te maken en alleen de vibrato unit erop te monteren. Ik weet het niet zeker maar dan heb je the best of both worlds.

http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/teles1.JPG

Rutger
23 april 2008, 12:14
Wat ik me eigenlijk afvraag: als je die busjes, waar de jazzmasterbrug ingaat, nu niet in de body zet, maar de brug rechtstreeks in het hout zet. Maakt dat (veel) uit?

Mr.Fingers
23 april 2008, 12:51
Wat ik me eigenlijk afvraag: als je die busjes, waar de jazzmasterbrug ingaat, nu niet in de body zet, maar de brug rechtstreeks in het hout zet. Maakt dat (veel) uit?

Je brug kan niet meer kantelen, wat de gitaar sneller doet ontstemmen bij bigsbygebruik. ook lopen de pennetjes van de brug uit in puntjes, en bijt je je verder vast in het hout, en kan je misschien het hout doen barsten.

Mitch
23 april 2008, 15:31
De bite...?

Jullie doelen op dat schelle klote hoog waar een ieders oren altijd pijn van gaan doen, behalve die van de bespeler?? :D
Nee, de attack en een deel van de basisklank. En die is bij slechte Teles dus te dun, ja ;)

Meneer I.
24 april 2008, 07:45
Om even terug te komen op 't topic: een groot nadeel van een Bigsby is dat het nu niet meer in mijn Fender case past!

Ben nu op zoek naar een tweed koffer waar die wel in past....