PDA

View Full Version : slave



Luctor
21 april 2008, 22:45
Kan iemand mij een verhelderend antwoord geven op de volgende vraag:
Ik heb onlangs een zanginstallatie gekocht: een Torque versterker met twee speakers. Nu zit er aan de achterzijde een uitgang "slave".
Wat is dat en waar dient het voor. Ik heb er nl. nog nooit van gehoord.

x.a.d
21 april 2008, 22:55
Naar mijn weten kan je deze naar een 2e "slave" versterker sturen. Om zo iets van een stereo beeld te creeren.

Luctor
21 april 2008, 23:10
OK!
Mijn eerste gedachte was dat het een uitgang voor een monitor was.
Dank voor je antwoord!

x.a.d
21 april 2008, 23:15
Powered monitor kan...Volgens mij is het een signaal dat wel al door je pre amp is gegaan....een soort send zonder return.

Luctor
21 april 2008, 23:31
Ahh! Da's een slim idee om eens verder te onderzoeken. Een active monitor dus. Zou goed uitkomen. Ik heb laatst een optreden gehad waarbij ik mijzelf nauwelijks kon horen. Een monitor brengt dan uitkomst en op deze manier ben ik in één keer klaar......lijkt mij....

skabouter
22 april 2008, 09:55
ik weet niet zeker of ik gelijk heb, maar ik zou uitkijken!! Slave is volgens mij juist een soort uitgang NA de poweramp!

een slave amp, is meestal een amp met enkel volume, en naarmate de sterkte toeneemt daarmee ook de oversturing (bij gebrek aan preamp, het is enkel master). Is het niet juist een soort uitgang voor een passieve speaker? Geen actieve dus.....

peter_heijnen
22 april 2008, 11:01
ik weet niet zeker of ik gelijk heb, maar ik zou uitkijken!! Slave is volgens mij juist een soort uitgang NA de poweramp!

Dat klopt zeer waarschijnlijk, maar volgens mij hoef je er niet speciaal voorzichtig mee te zijn.

En als je zeker wilt gaan en niets wil slopen, sluit er dan eerst maar eens alleen een passieve speaker (zonder versterker dus) op aan, waarschijnlijk gebeurt er dan helemaal niets en blijkt dat er gewoon lijnsignaal uitkomt.

bass blom
22 april 2008, 11:04
als TS er nou bij zei wat voor soort aansluiting (jack/cinch/xlr/speakon) het is zou het een stuk minder gissen zijn..

paulusdeBKB
22 april 2008, 11:07
Een Slave Out geeft volgens mij altijd een lijnsignaal af. Zou het een speakersignaal afgeven, dan heet het namelijk Speaker Out. Waar het lijnsignaal vervolgens wordt afgetapt kan misschien verschillen van apparaat tot apparaat maar volgens mij zit de Slave out helemaal achteraan in de signaalketen.

Luctor
22 april 2008, 12:52
Even terugkomen op Bas Blom: er zit een jack-uitgang.

x.a.d
22 april 2008, 13:44
"Slave Out w/Level control: A basic preamp signal output, this output is used to connect directly to other power amps if more power is needed. The level controladjusts the amount of volume level output"
Dit is wat ik er over vind.

maar ik zou proberren eerst een speaker er op te zetten.. Dan weet je of het een powered signaal is.
Dan zet hem zachtjes op een andere versterker en draai nje aan je pre-amp knoppen...Als je sound veranderd weet je dat hij door de pre-amp gaat.
dan probeer je je master...Reageert hij daar niet op weet je dat hij niet door de eindtrap gaat en moet het een signaal vanaf na je preamp zijn.
Zet em dan maar op een andere eindtrap en zo zou je hem moeten gebruiken.

Tenminste dat is mijn logica. En tlijkt me veilig om het zo te proberen.

Luctor
22 april 2008, 23:34
Ik ga morgen met de versterker bij iemand langs die een monitor heeft. Kijken wat ie doet!
In elk geval iedereen dank voor de reacties!

Luctor
26 april 2008, 18:02
Ik heb de aansluiting gemaakt op een active monitor. Werkte goed. Nu nog eens proberen op een paive monitor.
Maar iig bedankt allemaal.