PDA

View Full Version : Geluid Krijgen (sorry als het op de verkeerde plaats staat)



*AcousticGuitarMan*
21 april 2008, 19:45
Hallo,

Ik ben de solo van Forever man aan het leren en ik vindt het zo'n verdomd mooie sound maar ik krijg het niet uit mijn gitaar. Hoe krijg ik dat geluid? Ik heb een Fender Frontman verterker en gewoon een mexicaanse strat. Het lukt niet door met gain en reverb te klooien. Dat zijn de effecten die er op zitten. Verder heb ik alleen nog een Blues overdrive van Behringer. Hoe krijg ik het geluid? Hier is een filmje en de solo begint op 01.20:

http://nl.youtube.com/watch?v=hZiDa7g39b4

Hopelijk weten jullie hoe ik het geluid krijg

Mr.Fingers
21 april 2008, 19:58
Men neme een bijl, men gaat naar de heer Clapton E. toe, je zorgt dat hij even niet oplet, je hakt z'n armen eraf, je laat iemand jouw armen eraf hakken, je gaat naar de plaatselijke chirurg, en zet de armen van Clapton E. aan je lijf...



IT'S ALL IN THE FINGERS BABY!


(brugelement strat met midbooster wil ook wel eens helpen)

barno
21 april 2008, 20:05
+1

veel effecten zitten hier niet op, een sustainertje mss, en een goede amp, maar vooral dus EC's fingers

*AcousticGuitarMan*
21 april 2008, 20:12
Men neme een bijl, men gaat naar de heer Clapton E. toe, je zorgt dat hij even niet oplet, je hakt z'n armen eraf, je laat iemand jouw armen eraf hakken, je gaat naar de plaatselijke chirurg, en zet de armen van Clapton E. aan je lijf...



IT'S ALL IN THE FINGERS BABY!


(brugelement strat met midbooster wil ook wel eens helpen)

Wat is Mid Boost. Hoe zet ik het erop, Hoeveel kost het en hoe moet ik het instellen.Het zal wel aan Clapton liggen maar door dingeties in te stellen zou je toch ook een bepaald geluid wat er op lijkt kunnen krijgen. Vooral dat geschear bij de eerste Bend. OMG!!!! What a great guitarist!!! (waarom vind iedereen Jimi de beste en Clapton overschat?)

Mr.Fingers
21 april 2008, 20:22
Midboost zit in de E.C. strat, dat is actieve electronica die de midfrequenties extra uitversterkt. Kan je misschien op je amp simuleren door de bas en de high op 5 te zetten, en de mid op 10

*AcousticGuitarMan*
21 april 2008, 20:27
Thanks!!! Zulke info is van toepassing Mr.Fingers. Op hoeveel moet reverb en Gain Ongeveer?

Vonk
21 april 2008, 20:53
Op de standen waarvan jij zegt dat die het geluid het best benaderen. Dat kan niemand voor je opschrijven via internet...

Van Dattum
21 april 2008, 20:56
Clapton speelde deze solo nog op z'n ouwe Blackie, dus zonder mid-booster.

Gebruik het halselement, lekker wat overdrive, maar probeer het helder te houden, dus niet teveel mid.
Dit is dus de solo waardoor ik gitaar ben gaan spelen en iedere Clapton-basher zou eerst hier eens naar moeten luisteren....:satisfie:

pasqual
21 april 2008, 21:20
de ene zegt: lekker veel mid en de andere zegt: niet teveel mid. dit is toch ff uitproberen met je fendertje. zowiezo op je halspup en niet teveel gain en niet op huiskamer volume maar meer richting "hé, zet dat kl@#$%te ding eens wat zachter" volume. :) zeker met een kleinere amp.
ik heb thuis een 30 watt ampje staan van een niet te achterhalen merk met een beroerde gain maar een mooi clean geluid. wil ik een acceptabel fender geluid uit mijn strat krijgen met dit gebakje, draai ik de gain maar een klein beetje open maar de volumes ( pre-amp en master ) iets verder open en de mid op max en de treble op bijna max en dan komt mijn geluid aardig in de buurt van clapton. in de oefenruimte speel ik met een betere amp en dat kost mij daarom ook geen moeite.

groeten Pasqual.

no 1 hops
21 april 2008, 21:20
je bent echt niet de enige die dit een schitterend geluid vind.
maar de frontman is een hele heldere transistor amp.
(welke heb je trouwens?)

zou mij niet verbazen dat je wat van het hoog weg moet draaien en meer mid erbij van de versterker zelf. (zoals mr fingers al aangaf)
hij is ook altijd iemand geweest om bij bepaalde tone zijn tonepot wat dicht te draaien.

barno
21 april 2008, 22:15
(waarom vind iedereen Jimi de beste en Clapton overschat?)

omdat jimi zwart, inventief, soulful speelt en ook nog es technisch superieur aan Clapton, die mooi speelt maar ook wat blank en gelikt. Trouwens zoek maar es op wat clapton dacht toen hij hendrix voor het eerst zag en hoorde spelen ...

*AcousticGuitarMan*
22 april 2008, 08:20
Er zijn er er zat die soulful spelen en mijn oren doen pijn van zijn creapy solo's. Maar toch vindt ik hem wel goed hoor.

*AcousticGuitarMan*
22 april 2008, 08:26
thanks voor alle reacties. Reverb aan? Hoeveel Gain??? Niet dat ik ontevreden ben met de reacties hoor (dat ik nog meer vraag) want hoeveel is een beetje gain. Moet ik mijn effectje niet gebruiken? En op hoeveel moet de "Tone"? Ik woon alleen in rijtjes huis en mijn ouders worden er gek van als hij te hard staat. Hij moet zo zacht dat je de Gain niet meer hoort. Ik koop morgen of overmorgen een koptelefoon!!

no 1 hops
22 april 2008, 09:04
dan is er maar 1 oplossing voor je.
zat met hetzelfde probleem dat ik eigenlijk niet via een speaker/amp kon spelen en heb nu al een paar jaar een GNX van digitech
van nr 1 naar 2 en 3.
meespelen via hoofd telefoon met een cd, wereld aan mogelijkheden en vanaf de GNX2 zitten er ook stompbox modeling in waaronder de tubescreamer ed.

natuurlijk zullen er mensen zijn die dan zeggen, er zit geen buis in, zoals de vox tonelab LE, maar die heeft geen meespeelfunctie.

Kim Wilson
22 april 2008, 09:08
Goeie adviezen hier. De één zegt het brugelement met veel mids, de ander het halselement met weinig mids. Als er twee dingen onwijs ver uit elkaar liggen, zijn dat wel deze twee mogelijkheden. Verder uit elkaar op een Strat kun je niet gaan.

LaurentB
22 april 2008, 09:44
Ik zou inderdaad ook het halselement kiezen, voor die solo. Het is inderdaad een mooie solo. Knap om in zo'n korte tijd er zoveel energie in te stoppen.

no 1 hops
22 april 2008, 10:19
kijk even bij die video rond 3.15/18
schakelaar staat op brug.
weet het is maar een clip maar er zal wel dermate automatisme in hem zitten dat hij dat automatisch toch schakeld (lijkt mij)

Van Dattum
22 april 2008, 12:24
Goeie adviezen hier. De één zegt het brugelement met veel mids, de ander het halselement met weinig mids. Als er twee dingen onwijs ver uit elkaar liggen, zijn dat wel deze twee mogelijkheden. Verder uit elkaar op een Strat kun je niet gaan.

HAHAHAHAA!! Ja, geweldig hè? :) Zo zie je maar weer, dat dit soort vragen niet zo 123 te beantwoorden zijn. Iedereen hoort het toch weer net ff anders.....

Dick Wolkendeck
22 april 2008, 14:16
Misschien moet de TS maar eens in een schuurtje op de hei of in een oefenruimte in het jongerencentrum gaan staan en zijn vewrsterker lekker hard zetten. Koptelefoon??? Da's niet geschikt om aan een een mooie toon te werken.


Dus hop effe de oefenruimte in.

Spitfire
22 april 2008, 15:10
thanks voor alle reacties. Reverb aan? Hoeveel Gain??? Niet dat ik ontevreden ben met de reacties hoor (dat ik nog meer vraag) want hoeveel is een beetje gain. Moet ik mijn effectje niet gebruiken? En op hoeveel moet de "Tone"? Ik woon alleen in rijtjes huis en mijn ouders worden er gek van als hij te hard staat. Hij moet zo zacht dat je de Gain niet meer hoort. Ik koop morgen of overmorgen een koptelefoon!!

Man... Accepteer nou eens dat je iets vraagt wat gewoon niet kan zonder exact dezelfde gear en vingers. En het vragen naar instellingen op andere gear heeft sowieso weinig zin: gain half open op een Fender Deluxe klinkt compleet anders dan gain half open op een Roland Cube/Mesa halfstack/Vox AC30 etc.

En geluid benaderen is ook weer zo'n vreemd begrip, ik speel Purple Haze op m'n brug-humbucker met de Hyde kant van men J&H pedaal met behoorlijk veel gain. Lijkt het op Jimi's sound? Nee. Klinkt het lekker? Ja :satisfie:

Dick Wolkendeck
22 april 2008, 15:25
(...) Lijkt het op Jimi's sound? Nee. Klinkt het lekker? Ja :satisfie:

Juist... Clapton live klinkt ook niet zoals op de CD. Wel lekker. En wie twee live CD's van Jimi na elkaar beluistert zal ook niet DE sound van Jimi vinden. Wel veel lekkers.

Maestro
24 april 2008, 23:30
Clapton speelde die solo op een strat met zware snaren (12 of 13) en naar D gestemd. Daardoor klinkt het zo vet (beetje in de trand van SRV). Alleen in de clip gebruikt hij blackie.


Ik zou proberen op de lagere snaren te spelen, dan kom je een beetje in de buurt.

*AcousticGuitarMan*
25 april 2008, 15:42
thanks maestro