PDA

View Full Version : Mijn eerste Speakercabinet



TheGoliath
21 april 2008, 15:44
Eens moet de eerste keer zijn, hé! Ik ben dus van plan om een 2x12 speakercabinet te bouwen met g12-65 speakers daarin. Nou wil ik van wat experts op dit gebied weten hoe de constructie van een speakercabinet nou precies in elkaar zit. Wat moet de afstand zijn van de speakerdoek tot de speaker (Welke maatstaven gebruiken merken zoals bogner hiervoor?). Hoe diep de speakerkast moet zijn etc. Wat zijn goede maten om het beste geluidsresultaat te behalen, dus bijvoorbeeld op welke positie de speakers moeten komen. Zo ken ik nog wel ffies doorgaan.

Greetz

EDIT: Bijna vergeten, waar halen jullie materiaal voor de kast vandaan? Zoals het speakerdoek/grill en tolex?
Versterker die er bovenop komt is een EVH 5150 III

Bernd Veenema
21 april 2008, 16:16
Zie mijn sig voor veel informatie!

Nocki
21 april 2008, 17:10
hier is idd. al veel over te vinden op het forum. Ik zou graag veel reclame maken voor bedrijven hier in nederland waar je je tolex en speakerdoek vandaan kan halen. Bij beide nl bedrijven ben ik teleurgesteld. Doordat ze niet konden leveren. Ik heb geprobeerd alles bij 1 firma te bestellen maar heb het uiteindelijk toch bij 3 firma's weggehaald waaronder een firma in Duitsland... En daar houdt ik helemaal niet van.
Maar het zelfbouwen van een cab is goed te doen! en erg leuk! Doe het lekker op je gemaktje en investeer naast goede materiealen ook in goed gereedschap! daar heb je altijd wat aan! ook later met nieuwe projecten.

Verlijmen en schroeven is altijd een goed idee net als deuvel verbindingen. Zwaluwstaartverbdingen enzo vond ik zelf te hoog gegrepen maar ben uiteindelijk heel erg blij met het resultaat!

klein tipje voor het speaker doek... Maak het nast voor je het verwerkt of warm. Daarna netjes verwerken en dan krimpt het vanzelf netjes strak op zn plaats.

Doe dat speaker doek ook op een los paneel en niet vast in de kast... dan kan j altijd nog wisselen met front en backloaded! succes!

TheGoliath
21 april 2008, 17:40
Wat raden jullie aan voor de EVH 5150 III, een open cabinet of gesloten?
Ben waarschijnlijk van plan om het hout gewoon bij een gamma of praxis te halen, is dat een beetje van goede kwaliteit of zeggen jullie van, NOO WAAY! De breedte weet ik in ieder geval al, die wordt 75,5 cm. Waarschijnlijk wordt het een soort bogner oversized kastje, dat schijnt namelijk beter te zijn voor de dynamiek.

Puerco
21 april 2008, 20:20
Open of closed back hangt niet zozeer af van de versterker die erop komt maar meer van de gebruikte speakers. Sommige speakers werken eenmaal beter in een gesloten kast (bv. v30's) en sommige beter als ze kunnen ademen in een open kast (bv. alnico's).
Hangt ook van voorkeur af, sommige mensen prefereren v30's in een open cab en anderen gebruiken alnico's in een gesloten cab.
Wat je spelen wilt en de sound die je wilt creëeren spelen ook een rol, je versterker natuurlijk ook maar je kan nooit zeggen: "ik heb zo een versterker, heb ik een open of gesloten kast nodig"

TheGoliath
21 april 2008, 20:53
Zo bedoelde ik het ook helemaal niet, maar ik vroeg me meer af wat het meest gebruikt en wat waarschijnlijk het beste zou passen bij die versterker.

Vonk
21 april 2008, 21:03
Wat voor soort muziek maak je? Als je rock en metal speelt zou ik een closedback kiezen, dat zorgt voor meer druk (flapperende broekspijpen) en strakker laag. Openback geeft een opener geluid met wat minder laag, wat ik zou kiezen voor pop, jazz en misschien blues.

Ik zou gewoon een bouwplan kiezen van je favo cab ofzo en die gaan bouwen. Je moet helemaal niet zelf gaan klooien met maten, tenzij je van een beetje risico en experimenteren houdt.

TheGoliath
21 april 2008, 21:10
Op de EVH 5150 III speel ik uiteraard Van Halen en meer van dat soort dingen, maar op zn tijd wil ik er ook wel metallica mee spelen. In ieder geval geen jazz :stop: . Dus dan zou het inderdaad een closed back moeten worden. Maar waar ken je op het internet van die bouwplannen vinden?

Nocki
21 april 2008, 21:29
Zelf heb ik mn mesa cab nagebouwd maar net iets hoger gemaakt. Hij is openback geworden omdat ik dat goed vind klinken. Bij closedback moet je echt de maten over nemen van een bestaande cab omdat dat wat nauwer luisterd. Bij openback is de inhoud van de kast minder belangrijk.
Ook ik heb V30's die ik in mn mesa kast niet vond klinken. In mn nieuwe openback kast heb ik meer laag, ronder laag en een mooier hoog. Maar het blijft natuurlijk smaak gericht.
De Governors die nu in mn mesa cab zitten klinken daar dan ook veel beter!

NOcki

pasqual
21 april 2008, 21:37
dan maak je toch een closed back waar je een gedeelte van de achterkant kunt verwijderen ( en weer terugplaatsen uiteraard ). kun je altijd nog luisteren wat je het beste vind klinken.

groeten Pasqual.

TheGoliath
21 april 2008, 21:39
Wat ik ga doen: Ik maak een cabinet met closed back, waarbij ik hem dan eerst test met de back closed. Vervolgens schroef ik de achterkant er gewoon uit en test ik m nog eens.

Vonk
21 april 2008, 22:31
Dat is de beste oplossing!

Nocki
21 april 2008, 22:33
Klopt. Heb ik ook gedaan. Ik heb 3 panelen gemaakt. en met het middelste paneel verwijderd klonk het het lekkerste!

Just do it! :)

TheGoliath
22 april 2008, 14:34
Welke soorten open/closed back zijn er eigenlijk? Ik heb namelijk wel gelezen over 3/4 closed en 1/2 closed, maar welke soorten zijn dr, want dan kan ik aan de hand van die soorten de achterplaat maken.
Kan het trouwens ook een goed plan zijn om dan de maten van de officiele evh 4x12 te nemen en dan de hoogte door 2en te delen?

Aethelred
30 april 2008, 17:29
Zat laatst een beetje te fantaseren over het ombouwen van mn lelijke kleine amp, en er dan ipv open of closed een klep op te zetten á la piano stijl, volgens mij kan je dan redelijk veel kanten op qua sound, maar nog nooit geprobeerd of gehoord, dus geen garantie :p

hansli
2 mei 2008, 01:37
:soul:

grappige conversatie; ik heb 2 jaar gelden een ibanez valbee gekocht, zo'n 6 watt mini buizenampje, en da achterkant er afgeschroefd: wat een verbetering: ruimte, adem, .....

maar ik begreep ook meteen de reden dattie closed verkocht werd: de keuringsdienst van waren, want zo'n 6l6 buis is natuurlijk warm, en daar zou je je maar eens aan branden....... 8-) ,

volgens mij moet een gitaarversterker open zijn, maar als je heel erg hard wil spelen ben je idd beter af met gesloten

Nocki
2 mei 2008, 08:26
Hihi.. Ooit tijdens een flauwgesprek met een vertegenwoordiger een idee uitgewerkt waarmee je met je cleane sounds via midi je cab half open kan maken en bij overdrive sounds m met midi weer dicht kan doen! erg grappig idee natuurlijk! :)

Mephistocles
2 mei 2008, 12:39
Hihi.. Ooit tijdens een flauwgesprek met een vertegenwoordiger een idee uitgewerkt waarmee je met je cleane sounds via midi je cab half open kan maken en bij overdrive sounds m met midi weer dicht kan doen! erg grappig idee natuurlijk! :)
Dat is niet zo moeilijk. Via midi wel, maar ook dat moet te doen zijn. Een pedaalemmer systeem!