PDA

View Full Version : Enkele Digitech Jamman vraagjes...



RedBuell
21 april 2008, 14:42
Ik zit er aan te denken om een loopstation te kopen. Ik wil hem voor de verschillende doeleinden gebruiken.

Ik wil zelf backing tracks inspelen zodat ik een solo kan oefenen.
Ik wil van die harmonie stukjes uitzoeken en proberen
Ik wil dubbelle gitaar partijen kunnen schrijven en uitproberen hoe ze klinken
Ik wil als ik met een andere gitarist of alleen speel wat riffjes opnemen zodat ik ze niet vergeet of niet na een week met een heel andere riff kom aanzetten.
En ik wil gewoon wat kunnen jammen met mezelf en van die leuke geluid op geluid stukjes opnemen.

Ik zat dus aan een jamman te denken omdat daar een behoorlijke geheugenkaart in kan. Nu heb ik absoluut geen ervaring met die dingen en vraag me dus af of het een beetje makkelijk te bedienen is (ik heb na anderehalve maand mijn Boss gt-8 verkocht omdat ik gek werd van al die patches en het programeren daarvan).

Ik gebruik de overdrive van mijn amp, ik heb een pedal board met wah, schreeuwert, chorus en dan de amp in. Delay zit in de paralelle loop (chorus zit er niet in omdat ik het signaal niet 100% wet krijg en daardoor niet lekker klinkt) Waar moet die Jamman gezet worden zodat ik wel gebruik kan blijven maken van de verschillende effecten als ik sampels maak, bijvoorbeeld backing clean met een beetje chorus en delay en dan een solo met distortion en wah..... is dat dus mogelijk of kan ik dan beter een distortion pedaal en de delay ook voor de jamman zetten.

sugarfish
21 april 2008, 19:24
Als je van alle effecten gebruik wilt maken (dus ook voor een backing met chorus en delay) zul je de loopstation achter de delay in de loop moeten zetten. Maar als je een disto-solo erover wilt spelen zul je de chorus en delay uit moeten zetten en niet de effectsloop uitzetten, anders hoor je de loopstation ook niet meer.

Ik heb zelf de RC-20xl loopstation, en die altijd achteraan de chain.
De Jamman en de rc-20xl zijn beide eenvoudig te gebruiken. Op youtube zijn ook een hoop filmpjes te vinden om een indruk te krijgen.

Joppnl
21 april 2008, 19:27
als je de overdrive van je amp gebruikt zou je de loopstation in de effect-loop van je amp kunnen zetten, heb je nog steeds de mogelijkheid om clean iets in je loopstation te zetten en dat te laten loopen terwijl je zelf soleert met de scheur van de amp.

Ook kan je dan ipv heel clean een chorus als pedaaltje aanzetten en de zaak opnemen.

Als je geen effect-loop op je amp hebt wordt het wat lastiger. Dan zal alles wat je speelt scheur worden als je je amp op scheur zet, incl dat wat je geloopt hebt.

Zelf heb ik mijn Boss RC-20 als laatste in de chain voordat ie naar de ingang vd amp gaat maar ik gebruik dan ook een los schreeuw en schurk pedaaltje.

Die boss werkt in ieder geval errug simpel, niet te vergelijken met je GT effectenbak.

Jamman wel even gehad maar beviel me minder maar mss was ik wat bevooroordeeld, zelf ff kijken wat t beste voor je is.

Overigens: wel een te gek pedaaltje, gebruik het veel om bv saaie toonladders erin te krijgen (ff accoordje loopen en gaan met die ladder) of om bv een solo te leren spelen over een slagpartij of gewoon voor de leut maar kan t je zeker aanraden (behalve met een band erbij)

fransoos
21 april 2008, 19:30
Heb zelf ook een Jamman; ben er ook tevreden over maar
speel eigenlijk meestal zonder effecten omdat ik de slagpartijen in de loop zet.
hij staat bij mij voor de x3l.

bediening is even een catch; maar heb je die door dan wordt het een fluitje