PDA

View Full Version : gitaarversterker bas-speaker bruikbaar voor basgitaar?



Toon123
21 april 2008, 13:28
Hallo muziekvrienden,

Ik zit met de volgende vraag.
Ik heb een 100 watt buizen gitaarversterker-top.

Nu zou ik ook graag bas willen spelen.

Als ik met veel volume ga bassen op mij gitaar speakers dan zal dat niet goed gaan.

Stel nu dat ik een bas speakerkast koop bij mijn buizen bak.

Kan ik dan mijn gitaarversterker in combinatie met een bas-cabinet gebruiken?

Volgens mij geeft de versterker voldoende bas weer.

Ik benieuwd naar jullie meningen

Toon

Jimwoud
21 april 2008, 13:49
Dat idee heb ik ook. Kan gewoon hoor, je versterker kan het in iedergeval wel hebben. Maar andere speakers is wel verstandig. Ik heb zelf een 50watt buizentop, ben alleen bang dat ik te weinig volume heb om een bas goed uit te kunnen versterken voor live doeleinden.

pol
21 april 2008, 14:18
kan best, uiteindelijk is er nauwelijks verschil tussen buizenversterker voor bas of voor gitaar.

volume hangt er vooral vanaf hoe efficiënt die basbox is, en of je een luide 100 watter hebt, dat scheelt nog wel eens.

Toon123
22 april 2008, 09:52
Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik wordt er helemaal blij van.

De 100W buizenbak (plexi clone, 4xEL34) vond ik voor gitaar veel te hard gaan. Daarom stond hij een beetje ongebruikt in de schuur.

Ik ga hem nu lekker inzetten voor een bas.

Heeft iemand nog suggesties voor welke speakercab een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft? Ik zie ze bij Thomann vanaf pakweg 150 Euro staan.

Bedankt,

Toon

TimmU
22 april 2008, 12:16
kijk naar een Ashdown 4x10. Goeie cab, goed afgewerkt en een goed geluid voor weinig geld.

budje
22 april 2008, 20:56
en afhankelijk van welke muziek je wil spelen /welke gitaar kan je ook prima gitaarspelen over een basversterker, speel zelf vaak met mn strat over een ouwe peavey bascombo en dat gaat prima (maar met humbuckers word het al snel een beetje te donker allemaal)

after all... veel mensen spelen gitaar over een Fender Bassman, en wat denk je voor wel instrument die eigenlijk is ontworpen... (hint: het is iets met de naam)

Saf
23 april 2008, 00:19
speel regelmatig live bas over gitaar buizenbakken (een sound city L100 gitaar amp of een london city dea-130) Klinkt prima ik heb er een oude london city 2 x 15" onderhangen of mijn favoriet een fender 4 x 12" bassman box die blaast man heerlijk.

Andersom kan inderdaad ook, heb als main amp een fender bassman 135 en met oefenen speelt onze violist over het ene kanaal en ikke over het andere. Hebben heb ook al vaker ingezet als banjo-mandoliene-gitaar en zelfs als zangversterker afhankelijk van wat er o pdat moment nodig was. En het klonk allemaal goed.