PDA

View Full Version : marshall superbass mastervolume



pol
21 april 2008, 09:19
Ik heb net een Marshall superbass uit '72 gekocht, ding klinkt geweldig, buiten dat er iets mee scheelt en hij heel snel de zekeringen eruit knalt.
maar ik wil er toch een mastervolume in hebben (zonder gaten boren natuurlijk)

Welk circuit is hier het best voor geschikt ? post phase-inverter of gewoon na de tonestack zoals in een Jcm800 ? of gewoon allebei ?

vanavond gaat die naar mijn tech, zal met hem ook even de opties overlopen.

the sure thing
21 april 2008, 13:15
Mijn ervaringen met het inbouwen van de mastervolume bij oude Marshalls (1968 - 1972) NA je tonestack is dat de reslutaten erg verschillen. Soms klinkt het geweldig, soms bagger. Ik zou de mastervolume zo laat mogelijk in het circuit zetten, dus dat zou ik overleggen met de techneut. En een losse powersoak (weber) wil ook nog wel eens goede resultaten leveren. Maar dat wil je waarschijnlijk niet.... Ik zou je presence regelaar opofferen voor je mastervolume.

pol
21 april 2008, 13:26
die volumeknop zal ook wel in 1 van de inputs gaan zeker ?, ofwel neem ik zo'n 2-delige pot als master, we zullen wel zien.

Negative K3 fan
21 april 2008, 14:03
er zijn ook nog eens verschillende manieren om een PPIMV te maken... maar een goede tech weet daar meer van. Ik zou in het geval van een superbass wel gaan voor een PPIMV en daar een speakeruitgang voor opofferen.

DaveItUp
21 april 2008, 15:12
PPIMV werkt prima op zulke bakken, begint pas lekker te worden op ongeveer de helft open, maar dat scheelt toch een berg!

pol
21 april 2008, 15:43
Ja, het is ook niet de bedoeling om hem echt stil te krijgen, gewoon dat ik de drummer niet compleet wegblaas :)

dadelijk naar de tech ermee, hoop dat die snel klaar is.

pol
25 april 2008, 19:05
net verslag gekregen van mijn technieker , ik ga de amp toch eerst laten reviseren, nieuwe elco's erin, nieuwe buizen, die gaven kortsluiting op hogere temperaturen, logisch dat die zijn zekeringen deruitknalde...

moet 'm toch eerst stock horen he :)

jerome
25 april 2008, 23:31
Wat voor merk buizen ga je nemen?

Agent_Smith
26 april 2008, 09:05
net verslag gekregen van mijn technieker , ik ga de amp toch eerst laten reviseren, nieuwe elco's erin, nieuwe buizen, die gaven kortsluiting op hogere temperaturen, logisch dat die zijn zekeringen deruitknalde...

moet 'm toch eerst stock horen he :)

Okee, en een besluit over MV genomen? Ik zou idd een input opofferen daarvoor (staat trouwens wel cool ook) :)

elerik
26 april 2008, 12:28
Waarom niet een van de speakers output opofferen?

Chris Winsemius
26 april 2008, 12:54
Waarom niet een van de speakers output opofferen?

+1!

Misschien niet super qua bedieningsgemak maar layout-technisch wel handiger dan ipv. 1 v/d inputs en zeker (ivm. de vintage-waarde) beter dan 'n gat ergens (laten) boren.

pol
26 april 2008, 13:52
Wat voor merk buizen ga je nemen?

ben nog niet zeker, ofwel JJ EL34L ofwel een oud setje telefunken of philips dat onze bassist nog had liggen, maar die moeten nog getest worden.

gaten worden er zowiezo niet geboord.

jerome
26 april 2008, 18:53
Goeie keus imho...
Ik heb er nu NOS Philips eindbuizen in, helemaal super!
De JJ EL34 eindbuizen heb ik er ook ingehad, lekkere sound ook, zoveel beter dan die smerige Sovtek buizen...
En voorbuizen heb ik Tung Sol, heerlijke sound.
Misschien ongeloofljk, maar ik vind ze zelfs beter klinken dan het setje Philips NOS voorbuizen wat ik nog heb liggen...

pol
26 april 2008, 19:02
ja, die tungsols heb ik bij mijn andere versterker ook in de voorversterker zitten, klinken idd prima, mooi gebalanceerd enzo, lekker vol.

jj ecc83s vond ik ook wel goed, zijn wel wat meer middy, maar echt superveel verschil zit er nu ook niet tussen.

.