PDA

View Full Version : serie/paralel



pasqual
20 april 2008, 23:00
ik heb 's ff een schema gedownload van de verschillende aansluitingen van speakers i.v.m. de impendantie. als je een schema er bij pakt wordt je eigenlijk al veel duidelijk wat betreft het verschil tussen serie schakeling, paralel en serie/ paralel.
nu is mijn vraag: hoe zit het met het uiteindelijke vermogen als ik er vanuit ga dat de speakers 50 watt zijn? ( voor het gemak: serie 2X12 , paralel 2X12 en serie /paralel 4X12 )
moet ik bij serie optellen dus 100 watt en bij paralel optellen en delen door 2 dus 50 watt? en serie/ paralel 4 X 50 = 200 watt?

groeten Pasqual.

guitartheo
20 april 2008, 23:33
Die 50w slaat op de belastbaarheid,serie of parralel heeft voornamelijk invloed op de impedatie,die belastbaarheid kun je gewoon optellen zover ik weet .

HaroldA
20 april 2008, 23:42
Die 50w slaat op de belastbaarheid, serie of parallel heeft voornamelijk invloed op de impedantie, die belastbaarheid kun je gewoon optellen zover ik weet.
Volgens mij klopt dat ja...

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965
http://www.avatarspeakers.com/wiring%20diagrams.htm

pasqual
20 april 2008, 23:45
oké theo, bedankt,

ik dacht dat dat bij paralelle schakeling niet het geval was.

groeten Pasqual.

Puerco
21 april 2008, 02:00
Vermogen van de speaker met het laagste wattage maal het aantal speakers.
Voor vermogen maakt het hele serie/parallel verhaal niets uit dat is alleen van toepassing voor impedantie.
Dus 2X 50 Watt= 100 Watt
Wattages mag je ook gewoon mixen mits je altijd uitgaat van de speaker met het laagste vermogen in je berekening. Dus een 10 Watt speaker en een 100 Watt speaker samen is 20 Watt max (2X 10)

HaroldA
21 april 2008, 09:15
Dus een 10 Watt speaker en een 100 Watt speaker samen is 20 Watt max (2X 10)
Geweldig! Die wist ik nog niet...

Ik heb 'm even toegevoegd aan: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1643706#post1643706

guitartheo
21 april 2008, 11:58
Dan moet wel de impedantie gelijk zijn anders klopt het niet ,bij een 8 en 16 ohm speaker zal de hoge impedatie het meest voor zijn kiezen krijgen (bij 100w input is dat 2/3 dus 66.6w) theoretish dan :) (al dat dan een 10w speaker is begrijp je wat er gebeurt:nervous: )

Puerco
21 april 2008, 16:48
Geweldig! Die wist ik nog niet...

Ik heb 'm even toegevoegd aan: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1643706#post1643706
Ik zag het staan in de faq. Als er iemand mee geholpen is, is dat prachtig toch, daarom zijn we hier. Om elkaar te helpen.


Dan moet wel de impedantie gelijk zijn anders klopt het niet ,bij een 8 en 16 ohm speaker zal de hoge impedatie het meest voor zijn kiezen krijgen (bij 100w input is dat 2/3 dus 66.6w) theoretish dan :) (al dat dan een 10w speaker is begrijp je wat er gebeurt:nervous: )
Klopt maar impedantie mixen is zelden een goed idee, alleen in uitzonderlijke gevallen. Bijvoorbeeld: je hebt 2x 10 of 12 inch speakers van 25 Watt, en je wilt wat meer laag creëeren door een 15 inch speaker toe te voegen (3 speakers dus). Dan kun je als die 2 25Watters 8Ohm zijn deze in serie schakelen en parallel daaraan bv een 50 Watt 16Ohm 15inch speaker aansluiten. Het geheel zou dan op 100Watt 8Ohm komen.
Zie onderstaand primitieve paint tekening:
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/impvoorbeeld.jpg

aad
21 april 2008, 19:17
Dan moet wel de impedantie gelijk zijn anders klopt het niet ,bij een 8 en 16 ohm speaker zal de hoge impedatie het meest voor zijn kiezen krijgen (bij 100w input is dat 2/3 dus 66.6w) theoretish dan :) (al dat dan een 10w speaker is begrijp je wat er gebeurt:nervous: )

ehhhm dat is dus andersom, de lage impedantie krijgt het meest voor zijn kiezen. Tenzij je in serie bedoelt, maar dat lijkt me niet wenselijk omdat je dan 24 ohm krijgt.

Puerco
21 april 2008, 20:08
ehhhm dat is dus andersom, de lage impedantie krijgt het meest voor zijn kiezen. Tenzij je in serie bedoelt, maar dat lijkt me niet wenselijk omdat je dan 24 ohm krijgt.
Aad je hebt helemaal gelijk natuurlijk, het is de lagere die het meeste te verwerken krijgt en niet andersom.
Alleen maakt het volgens mij toch niet uit of ze hierbij in serie of parallel staan? (even los van het feit dat je dan 24Ω krijgt)

aad
21 april 2008, 20:42
Aad je hebt helemaal gelijk natuurlijk, het is de lagere die het meeste te verwerken krijgt en niet andersom.
Alleen maakt het volgens mij toch niet uit of ze hierbij in serie of parallel staan? (even los van het feit dat je dan 24Ω krijgt)

In serie maakt de hoogste impedantie de dienst uit. Die heeft ook het meest te verwerken kwa vermogen.
Even de gain en de master zo voluitdraaien dat we alleen nog maar DC hebben :D :
24V over (16 ohm in serie met 8 ohm geeft) 24 ohm = 1 ampere.
1 amp X 16 ohm = 16 watt
1 amp X 8 ohm = 8 watt.

/edit eigenlijk I X I X R natuurlijk.
dus i.g.v. 48V wordt dat:
2 X 2 X 16 = 64 watt
2 X 2 X 8 = 32 watt
enz.

Puerco
22 april 2008, 00:32
In serie maakt de hoogste impedantie de dienst uit. Die heeft ook het meest te verwerken kwa vermogen.
Even de gain en de master zo voluitdraaien dat we alleen nog maar DC hebben :D :
24V over (16 ohm in serie met 8 ohm geeft) 24 ohm = 1 ampere.
1 amp X 16 ohm = 16 watt
1 amp X 8 ohm = 8 watt.

/edit eigenlijk I X I X R natuurlijk.
dus i.g.v. 48V wordt dat:
2 X 2 X 16 = 64 watt
2 X 2 X 8 = 32 watt
enz.
Ik moest het even 3X nalezen maar volgens mij snap ik nu wat je bedoelt, dus in serie krijgt de speaker met de hoogste impedantie het meeste vermogen te verwerken en bij parallel juist andersom?
Klinkt wel logisch eigenlijk.
Lijkt me dat zoiets in verband met volume verschillen behoorlijk brak klinkt.
Alleen zo een 2x10+1x15 of 2x12+1x15 inch combi zoals op mijn tekeningetje lijkt me erg fijn. Heeft iemand zoiets al eens gedaan? En waren er vroeger niet van die bass combo's of cabinetten in deze configuratie?

guitartheo
22 april 2008, 08:20
Julie hebben gelijk , bij parralel zijn is de belasting andersom , tis allemaal erg theoretish en niet voor de hand liggend om het te proberen , maar als je dit soort dingen in een faq zet is het mischien beter om het er bij te zettten (daar ging het mij om) Wat volume verschillen betreft heeft de gevoeligheid van een speaker natuurlijk ook veel invloed.

bassej
22 april 2008, 17:21
kan je geen 110 watt zetten op 100 watt speaker en 10 watt. Dan moet je alleen een weestand op de speaker zetten, zodat daar maar 10 watt komt.