PDA

View Full Version : Buisjes voor bassman



Ibanez666
20 april 2008, 21:24
Ik heb een bassman kloon 100 watt top van Guyatone. Nou heb ik er uit gewoonte 12ax7/ecc83 in zitten en na wat snuffelen op gitaarnet lijkt het er op dat deze de meeste gain zouden geven. Nu heb ik maar 1 kanaal, een clean kanaal en is het ook mogelijk om er andere types buisjes in te doen, bijvoorbeeld de ecc82 of nog lagere getallen? Wat zijn de kenmerken van die buisjes als je alleen een clean kanaal gebruikt en deze boost met overdrives en distortion pedaaltjes?

Eko
21 april 2008, 19:55
Ik begrijp de vraag niet helemaal. Wil je er echt mee scheuren? Dit soort versterkers is eigenlijk gebouwd om er gewoon het volume mee open te zetten. Pas op het laatst komt er iets van vervorming in.
Wellicht is het verstandiger om er een expert naar te laten kijken. Als je iets meer scheur wilt kun je hem warmer laten zetten ( Biassen) en daarmee iets winnen. Dat gebeurd dan wel met de eindbuizen.

Mitch
21 april 2008, 19:57
De amp blijft iets langer clean als je minder versterking in de eerste trap gooit. Niet echt spannend dus, tenzij je dit juist zoekt :)

Ibanez666
21 april 2008, 20:32
De amp blijft iets langer clean als je minder versterking in de eerste trap gooit. Niet echt spannend dus, tenzij je dit juist zoekt :)

ach, je bent gitarist en je probeert alles wat mogelijk is he? Het schijnt dat sommige buisjes als ecc81/82 niet alleen je versterking verminderen, maar ook je sound kunnen kleuren. en daar was ik juist benieuwd naar

x.a.d
21 april 2008, 23:01
je hebt verschillende dingen. 12ax7a is een ecc83 , maar verschillende merken hebben verschillende types, de ene iets agressiever, wat rustiger enz. Zo is er ook eek "low microphonic" buis die extra stil is maar daardoor ook wat saai.
Kijk eens op de site van tube amp doctor. Daar staan de verschillen op uitgelegt. wat het dan verder nog in jou versterker doet is nog de vraag. Gewoon wat testen. Maar wat wil je bereiken? Mss heb ik een suggestie.

Ibanez666
22 april 2008, 10:07
je hebt verschillende dingen. 12ax7a is een ecc83 , maar verschillende merken hebben verschillende types, de ene iets agressiever, wat rustiger enz. Zo is er ook eek "low microphonic" buis die extra stil is maar daardoor ook wat saai.
Kijk eens op de site van tube amp doctor. Daar staan de verschillen op uitgelegt. wat het dan verder nog in jou versterker doet is nog de vraag. Gewoon wat testen. Maar wat wil je bereiken? Mss heb ik een suggestie.

Ik wil kijken of ik het karakter van mijn cleane kanaal kan veranderen. Ik heb dan ook maar 1 kanaal. En kijken wat dat andere karakter met mijn crunch sound doet dat ik via mijn pedalen maak. Een ander buisje geeft (zou kunnen geven) een andere sound/karakter, maar is het niet zo dat als je een buisje dat aanzienlijk minder versterking geeft gebruikt, je het volume van je amp harder kan zetten en dat het dan weer invloed heeft op de sound?

Kim Wilson
22 april 2008, 10:47
Als je meer gain zoekt, moet je dat uit je voortrap halen. Dus met een buisje die eerder overstuurt. Door een buisje met minder gain in je preamp te drukken, maak je je amp alleen maar cleaner.

Ibanez666
22 april 2008, 10:53
Als je meer gain zoekt, moet je dat uit je voortrap halen. Dus met een buisje die eerder overstuurt. Door een buisje met minder gain in je preamp te drukken, maak je je amp alleen maar cleaner.


Ik zoek ook niet naar meer gain, ik wil alleen kijken of een ander clean karakter krijg als ik buisje met minder gain gebruik. Ik heb sowieso alleen maar een clean kanaal..

Ibanez666
22 april 2008, 10:57
Daarnaast wil ik weten of ik de buisjes op elke positie kan zetten dus laatste bijvoorbeeld maar ook op de V1 en of dat verstandig is

x.a.d
22 april 2008, 13:50
Ja, kan allemaal...Mist er geen reverb buis in zit maar die zit vaak appart.

Wat ik zeg...een low microphonics is vrij rustig en vrij saai. Een jj ecc83s is weer heel agressief en veel gain.
12ax7a-c is een mooie cleane sprankelende sound.

Kim Wilson
22 april 2008, 13:51
Een Bassman heeft geen reverb, dus daar kun je je niet mee vergissen. :)

Ibanez666
22 april 2008, 14:37
Een Bassman heeft geen reverb, dus daar kun je je niet mee vergissen. :)

jep en als ik hem had ging hij op 0 :-)

Kim Wilson
22 april 2008, 14:41
Da's zonde! De reverbs op de oude Fenders zijn de mooiste die bestaan. Al moet je ze niet te ver opendraaien, teveel reverb is nooit mooi. :)

Ibanez666
22 april 2008, 14:48
Da's zonde! De reverbs op de oude Fenders zijn de mooiste die bestaan. Al moet je ze niet te ver opendraaien, teveel reverb is nooit mooi. :)


dat die oude Fenders de mooiste reverb hebben ben ik met je eens, maar ik hou er gewoon niet van, ook niet een klein beetje.

Weet je trouwens welk buisje het meeste invloed heeft op welk kanaal? Ik heb namelijk een basgitaar ingang en een ander voor de gitaar. Ik vind het tweede kanaal voor de gitaar iets meer expressie hebben dan het bas kanaal, vandaar dat ik deze gebruik

Kim Wilson
22 april 2008, 14:58
De V1 (degene die het verst van je eindpitten af staan) is volgens mij de buis voor het baskanaal, en de V2 is voor het normale kanaal. De V3 is de fasedraaier, als ik het goed heb. Het verschil in expressie zit hem overigens niet (alleen) in de buizen, maar het schema is ook iets anders. Het is bekend dat de Bassman op het normale kanaal beter klinkt (ook voor bas, trouwens) dan het baskanaal. Maar je kunt de V1 en V2 eens omdraaien, kun je kijken wat er gebeurt. :)

Ibanez666
22 april 2008, 15:08
De V1 (degene die het verst van je eindpitten af staan) is volgens mij de buis voor het baskanaal, en de V2 is voor het normale kanaal. De V3 is de fasedraaier, als ik het goed heb. Het verschil in expressie zit hem overigens niet (alleen) in de buizen, maar het schema is ook iets anders. Het is bekend dat de Bassman op het normale kanaal beter klinkt (ook voor bas, trouwens) dan het baskanaal. Maar je kunt de V1 en V2 eens omdraaien, kun je kijken wat er gebeurt. :)


het is volgens mij geen exacte kopie van een Fender, dus het zou zelfs nog anders kunnen zijn. Nou ja, dat wordt maar even testen dan. Het ging mij erom dat het in ieder geval mogelijk is om wat verschillende buisjes te testen. Ik zal wel weer in dit topic posten als ik hem getest heb. Er zijn al wat buisjes onderweg. Heb voor 8 dollar vier Sylania USA 12at7 blackplate buisjes op de kop kunnen tikken en die zijn onderweg. Ik ben wel beperkt in mijn keuze omdat er alleen buisjes met een iets smallere diameter van het glas (< 20,5mm) in passen, maar dat maakt de zoektocht wel leuker.

Puerco
22 april 2008, 16:32
De V1 (degene die het verst van je eindpitten af staan) is volgens mij de buis voor het baskanaal, en de V2 is voor het normale kanaal. De V3 is de fasedraaier, als ik het goed heb. Het verschil in expressie zit hem overigens niet (alleen) in de buizen, maar het schema is ook iets anders. Het is bekend dat de Bassman op het normale kanaal beter klinkt (ook voor bas, trouwens) dan het baskanaal. Maar je kunt de V1 en V2 eens omdraaien, kun je kijken wat er gebeurt. :)
Bij de oude bassman 5F6A (en de Marshall JTM45 die daarvan gekopieerd is) word één helft van v1 gebruikt voor het ene kanaal en de andere helft van v1 voor het andere kanaal. 12**7 buisjes hebben namelijk 2 helften.
Van v2 worden beide helften na elkaar gebruikt en v3 is de fasedraaier.
Als je een kort patch kabeltje gebruikt om de kanalen te jumperen (je hebt 4 inputs toch?) dan gebruik je beide helften van v1 en dat geeft een heel vet geluid en je kunt de verhouding regelen dmv de beide volume knoppen.

dejohan
22 april 2008, 20:47
Als je het karakter van je Bassman wil veranderen, moet je eens proberen de twee kanalen door te lussen met een patchkabeltje. Gaat imho veel meer invloed hebben op je sound dan een ander buisje.
Bovendien krijg je meer geluidsopties, want de knoppen van beide kanalen hebben nu invloed op je geluid. De volume van het 'normal' kanaal kan je vb als een soort midboost gebruiken.

Chris Winsemius
22 april 2008, 20:58
Low-microphonics en saai..........?

Ik denk dat je eerder het verschil in merk/type hoort/voelt dan dat EEN microfonische buis niet saai is....

OT:
't Is natuurlijk wel even de vraag op welke Bassman die amp gebasseerd is, je hebt echt tig verschillende versies gehad.

Ibanez666
22 april 2008, 22:37
Hoe werkt dat doorlussen dan precies? In welk kanaal plug ik mijn gitaar in? en de patchkabel? Ik heb inderdaad 4 inputs en dan zit er bij de bass een "deep" schakelaar en bij de gitaar input een "bright" schakelaar

Puerco
23 april 2008, 01:17
Als je de gitaar inplugd in de high input van één van de kanalen dan plug je een patchkabeltje tussen de low input van dat kanaal en de high input van het andere kanaal.
Je gebruikt nu beide kanalen parallel en kunt beide volumeknoppen om het geluid te mixen.
Geeft een veel vettere sound maar je levert wat in aan helderheid. van blues naar rock zeg maar

Pepe
23 april 2008, 01:57
Als ik kanalen jumper op mijn Bassman dan krijg je een fasedraaing net op het punt dat ze even hard zijn. Ik weet niet of fasedraaing de goeie term is maar efin, u begrijpt...

Ibanez666
23 april 2008, 09:22
Als je de gitaar inplugd in de high input van één van de kanalen dan plug je een patchkabeltje tussen de low input van dat kanaal en de high input van het andere kanaal.
Je gebruikt nu beide kanalen parallel en kunt beide volumeknoppen om het geluid te mixen.
Geeft een veel vettere sound maar je levert wat in aan helderheid. van blues naar rock zeg maar


Minder helderheid is in mijn geval geen probleem, ik zit nu met een overvloed.. :-)

Ik gebruik normaal wel de low(?) input 2 van mijn amp, hoe werkt het dan?

Ibanez666
23 april 2008, 09:23
Als ik kanalen jumper op mijn Bassman dan krijg je een fasedraaing net op het punt dat ze even hard zijn. Ik weet niet of fasedraaing de goeie term is maar efin, u begrijpt...

niet helemaal :-)

Swan
23 april 2008, 12:21
ik zou ook wel eens willen experimenteren met wat andere pre-amp buisjes in mn Fender Bassman 60, nu is mijn vraag;
op het papiertje in de binnenkant van de head staat; 1 keer 12at7 en 3 keer 7025, na wat gegoogle kwam ik er uit dat die 7025 gewoon 12AX7 buisjes zijn...
wat is t verschil tussen 12aT7 en 12aX7?
welke buizen kan ik hiervoor kopen? ik wil vooral een vol geluid en dat ie lang clean blijft...

zijn er amerikaanse winkels die buizen naar NL shippen? zou wel veel geld besparen momenteel...

Ibanez666
23 april 2008, 13:06
ik zou ook wel eens willen experimenteren met wat andere pre-amp buisjes in mn Fender Bassman 60, nu is mijn vraag;
op het papiertje in de binnenkant van de head staat; 1 keer 12at7 en 3 keer 7025, na wat gegoogle kwam ik er uit dat die 7025 gewoon 12AX7 buisjes zijn...
wat is t verschil tussen 12aT7 en 12aX7?
welke buizen kan ik hiervoor kopen? ik wil vooral een vol geluid en dat ie lang clean blijft...

zijn er amerikaanse winkels die buizen naar NL shippen? zou wel veel geld besparen momenteel...


heb dit gevonden:
http://thetubestore.com/gainfactor.html

Swan
23 april 2008, 13:11
ah meer gain dus...
maar ik kan elke 12ax7 buisje in mn bassman prikken?

Chris Winsemius
23 april 2008, 13:14
ah meer gain dus...
maar ik kan elke 12ax7 buisje in mn bassman prikken?

Yep.

Voor wat minder gain en wat meer warmte kun je ook 'n 12AX7/7025/ECC83 vervangen door 'n 5751.

Swan
23 april 2008, 13:17
klopt het dat die 5751 veel duurder zijn?

Chris Winsemius
23 april 2008, 13:22
klopt het dat die 5751 veel duurder zijn?

Die kosten idd. meer (hoewel je natuurlijk ook 'n paar honderd euro kunt uitgeven aan 'n NOS Mullard of Telefunken ECC83 :))

Swan
23 april 2008, 13:27
ok tnx voor de info!

Ibanez666
24 april 2008, 13:34
Yep, bedankt voor de info jongens!

Ibanez666
12 mei 2008, 11:58
Ik heb het spul getest met een Sylvania 12at7 en er zitten nu dus 1 12ax7 en 2 12at7 in. Het gevolg is dat mijn versterker die normaal op 4 staat tijdens oefenen, nu op 6-7 kan en dat maakt het geluid wel mooier vind ik, want op stand 4 had ik niet echt het gevoel optimaal van mijn buizen te profiteren. Een beetje het power-brake effect, maar dan voor een paar euro :-)

Het doorlussen van de kanalen was wel duidelijk merkbaar qua sound, maar ik vond het er niet mooier op worden.