PDA

View Full Version : Versleten schroef verwijderen



artnaz
20 april 2008, 16:47
Bij een kleine behuizing heb ik de groef van één van de schroeven versleten. Ik was veel te ongeduldig, en heb dus met de schroevendraaier te veel gedraaid, en nu heeft geen enkele schroevendraaier nog genoeg grip om te kunnen draaien.

Ik heb net dat dingetje in de bankschroef gedraaid, en met mijn volle gewicht er aan zitten draaien, maar ook dat helpt niet. Ik ben dus heel dom geweest, maar hebben jullie tips wat ik nog zou kunnen proberen? Het dekseltje kan er zo niet af, en hij kan ook niet draaien.

Lexvandoef
20 april 2008, 17:10
Je kan het schroefje uitboren.

pueblo
20 april 2008, 18:20
als het een kruis is, kan je aan de rand doorslijpen zodat je er een grote platte schroevendraaier in kan doen. zo heb ik het destijds ook een gedaan bij een haagschaar.

guitartheo
20 april 2008, 18:52
Paar flinke tikken op je schroevedraaier geven wil wel eens helpen

artnaz
20 april 2008, 21:08
Ah, bedankt, dat doorslijpen is inderdaad een goede optie! Dat tikken op de schroevendraaier heb ik geprobeerd, zonder resultaat helaas.

Maar Lex, hoe bedoel je dat uitboren? Gewoon loodrecht op de schroef gaan boren?

Lexvandoef
20 april 2008, 21:30
idd loodrecht op de schroef boren met een boortje die de diameter van het gat heeft, of iets groter. Moet je alleen wel nieuw schroefdraad tappen, naderhand.

guitartheo
20 april 2008, 21:48
Neem aan dat het een verzonken kruiskopschroef (van een effect doosje) ,slijpen gaat dan niet werken, als tikken en draaien niet werkt zou je als laatste oplossing de kop er af kunnen boren , als de deksel verwijderd is dan met een tangetje de rest er uit draaien.

Succes

Lexvandoef
20 april 2008, 22:19
Neem aan dat het een verzonken kruiskopschroef (van een effect doosje) ,slijpen gaat dan niet werken, als tikken en draaien niet werkt zou je als laatste oplossing de kop er af kunnen boren , als de deksel verwijderd is dan met een tangetje de rest er uit draaien.

Succes

Ohja, zo kan het dus ook, dat uitboren, mijn methode is wat rigoreuzer :seriousf:

artnaz
20 april 2008, 23:55
Thanks! :)

Ik zal dan eerst zelf een groef proberen te slijpen, en daarna ga ik wel op de subtielere manier de kop er af boren... ;) Ik hou jullie op de hoogte...

artnaz
27 april 2008, 14:06
Het is gelukt hoor, heb er een nieuw groefje in gevijld, en de schroef verwijderd.

Het plan was om deze RBTC (http://mijfenders.com/RBTC.htm) na te bouwen. Ik wilde hem in mijn Warmoth of mijn huidige Strat plaatsen, maar ik dacht als hij bevalt kan ik hem net zo goed laten zitten en er een nieuwe bij bouwen. Maar, ik kan er vrij weinig mee:

http://img117.imageshack.us/img117/597/dsc00506rd7.jpg

Ik neem aan dat er niet een middeltje is die dat spul wat over de componenten zit zomaar oplost... :) Bovendien weet ik niet waar ik zo'n kleine (plastic) behuizing kan vinden...