PDA

View Full Version : Wanneer is een gitaar nou vintage?



BLOK182
17 februari 2003, 17:20
Ik vroeg me gewoon eens af, hoe oud moet een gitaar zijn om "vintage" te zijn?

Neals
17 februari 2003, 17:21
bij voorkeur uit de jaren 50/60/70

BLOK182
17 februari 2003, 17:23
ja goed, maar ik bedoel, hoe oud moettie ongeveer zijn? Jaar of 30? Want als we een jaar of 20 verder zijn, welke gitaren zijn dan vintage?

hoofd
17 februari 2003, 17:27
Ik denk dat het voornamelijk ook gaat om de historische waarde van zo'n gitaar, en de kwaliteit (en hoezeer die verschilt met de tegenwoordige gitaren). Tegenwoordig is alles dat oud is, of het nou goed of troep is, gelijk vintage...en dat zuigt...want dat zorgt ervoor dat de prijs omhoog gaat.

telecastermaster
17 februari 2003, 17:29
Dat zuigt alleen als je het ook werkelijk wilt kopen!!!
Gewoon niet kopen die ouwe troep.

BLOK182
17 februari 2003, 17:36
Ik vroeg me gewoon eens af, stel, ik koop nu een goeie, al dan niet 2de hands Fender of Gibson ofzo, en ik zou het ding stel 40 jaar bewaren, zou ie in 2043 dan ook zeg maar vintage zijn?

hoofd
17 februari 2003, 17:42
Ligt eraan, een strat uit 79 is niet zo vintage als een strat uit 64, maar wel weer meer vintage dan een uit 81. Hoe ouder hoe beter dus eigenlijk. En waarom? Omdat er vroeger blijkbaar meer zorg en aandacht aan werd besteed, en nu niet meer. Ik denk niet, althans ik zou het niet als vintage beschouwen, een gitaar van nu in 2043.

BLOK182
17 februari 2003, 17:44
Naja, het enigste waar je bijna zeker van kan zijn is een echte vintage look op een gitaar van nu in 2043 :wink:

sash
17 februari 2003, 17:49
Het ligt niet aan de leeftijd, maar aan de collectorswaarde. Als het een zeldzaam en oud iets is, waar collectors veel geld voor neerleggen kan je het vintage noemen.

Rutger
17 februari 2003, 18:10
en liefst afgeragd en beschadigd :grin:

Shay
17 februari 2003, 18:20
en als de mensheid 2048 wel haalt natuurlijk

Moonchild
17 februari 2003, 18:24
2043 :smile:

oldgtarz.com
17 februari 2003, 18:46
Vintage is een term die uit de wijn en meubelwereld komt en betekent gewoon bouwjaar! (of productiejaar)
Niks mysterieus dus...

Dirk_Hendrik
17 februari 2003, 19:12
Vintage is naar mijn mening een stukje verkooppraat. Dat de aanduiding uit de "wijnbranche" komt klopt. Binnen de gitarenwereld is het pure marketing en heeft het niets met de leeftijd te maken. Door iets vintage te noemen lijkt het voor onwetenden een unieker object te zijn. Zo kom je op ebay Duitsland om de haverklap TS10 Tubescreamers tegen met het predikaat "vintage". Uit mijn hoofd zijn TS10-en tot 1993 gemaakt. Nog geen 10 jaar oud dus. Is dat vintage. Nee. Dat is verkooppraat waar mensen als gekken instinken. Pasgeleden ging daar een "vintage" TS10 die stuk was deed weg voor 47 Euro !. Ondanks het enorme aanbod ervan wordt voor een TS-808 Tubescreamer met ladingen krassen en een rammelende input rustig 400 dollar (!!!!) gevraagd en nog betaald ook!. Ook mijn Ibanez Artist AR100 krijgt op ebay het vintage label opgeplakt.

Samengevat lijkt het er op dat de algemene (Let op dus: Algemeen, uitzonderingen als een '54 strat of een originele '59 LP Goldtop voorbehouden) definitie van vintage is:

"Iets dat niet meer gemaakt wordt, Niet extreem waardevol is, en om een hoop meer geld moet op te brengen dan dat de vraag en aanbod marktwetten rechtvaardigen de hemel in gehyped wordt"


Is er wel eens een gitaarforumbezoeker geweest die op een goed bespeelbare Egmond heeft gespeeld?? Toch worden ze als vintage opgehyped. Ik bedoel maar...

telecastermaster
17 februari 2003, 19:44
Als econoom ben ik het helemaal met je eens Dirk_Hendrik op 1 punt na. Als mensen $ 400 betalen voor een TS808 dan is die het blijkbaar waard!!
Het is echter een keuze die niet verklaard kan worden uit een rationeel keuze op basis van geluidskwaliteit. Het is ook een kwestie van nostalgie, misleiding, slecht geinformeerd zijn over alternatieven die even goed zijn, als misschien pronkzucht.
Het doet me denken aan die Lacoste kleding, waar het merknaampje de prijs verdriedubbeld.

Mijn definitie is daarom:

"Iets dat niet meer gemaakt wordt, niet extreem waardevol is, en om een hoop meer geld opbrengt dan op basis van de geluidskwaliteit (van alternatieven) gerechtvaardigd is."

telecastermaster
17 februari 2003, 19:55
Het moet zijn:

"Iets dat niet meer gemaakt wordt, niet extreem waardevol is, en een hoop meer geld opbrengt dan op basis van de geluidskwaliteit gerechtvaardigd is"

(Zowel absoluut als relatief (dus tov beschikbare alternatieven)


Hoe kun je trouwens je berichten editten?

BLOK182
17 februari 2003, 19:57
Das het knopje naast de quote knop die onder elk bericht staat.

Butcher
17 februari 2003, 20:17
Zoals iedereen weet is "vintage" een Amerikaanse term, die op alles kan slaan. Autos, vliegtuigen, muziekinstrumenten, meubels, noem het maar op. Hoofdzakelijk heeft dit trouwens te maken met verzekeringen, en heeft niets van doen met kwaliteit.

De vuistregel is: "Alles dat ouder is dan 20 jaar is vintage." Oftwel, als je een gitaar hebt die op 16 Februari 1983 gebouwd is, dan is hij technisch gezien vanaf nu vintage.

hoofd
17 februari 2003, 20:26
Best logisch ook, als je het woord gaat ontleden. Vint = het franse vingt = 20, age = het franse (of engelse, engelsen hebben veel van de fransen gejat) age = leeftijd.


edit: dat ik daar verdomme niet zelf op ben gekomen...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-02-17 20:26 ]</font>

BLOK182
17 februari 2003, 20:27
Ok bedankt allemaal!!

Dirk_Hendrik
17 februari 2003, 21:12
Op 2003-02-17 19:55, schreef telecastermaster:
Het moet zijn:

"Iets dat niet meer gemaakt wordt, niet extreem waardevol is, en een hoop meer geld opbrengt dan op basis van de geluidskwaliteit gerechtvaardigd is"

(Zowel absoluut als relatief (dus tov beschikbare alternatieven)


Dank je Telecastermaster. Ik ben het met je eens maar wil em nogmaals plaatsen met twee toegevoegde haakjes:

"Iets dat niet meer gemaakt wordt, niet extreem waardevol is, en een hoop meer geld opbrengt dan op basis van de (geluids)kwaliteit gerechtvaardigd is, Zowel absoluut als relatief (dus tov beschikbare alternatieven)"