PDA

View Full Version : Onbekende houtsoort



Davy
20 april 2008, 15:26
Hallo,

Weet iemand welke houtsoort dit zou kunnen zijn. Heb de plank gevonden op mijn werk, is waarschijnlijk ouder dan mijzelve, mooi geschaafd en gelijmd (3 stukken), maar ik heb geen idee wat voor hout dit zou kunnen zijn. Het enige dat ik weet is dat het behoorlijk harder is dan gewoon vurenhout :p

http://i215.photobucket.com/albums/cc163/limonadeglas/Gitaar/gitaar008.jpg

http://i215.photobucket.com/albums/cc163/limonadeglas/Gitaar/gitaar007.jpg
http://i215.photobucket.com/albums/cc163/limonadeglas/Gitaar/gitaar006.jpg

no 1 hops
20 april 2008, 15:32
doet mij denken aan red cedar

Enra
20 april 2008, 16:32
Lariks of Douglas! Denk ik.

Davy
20 april 2008, 16:34
Collega dacht ook aan lariks.

Douglas is het niet volgens mij, heb vergeleken met wat daar lag.

Is lariks enigszins geschikt voor gitaarbouw?

grizzly
20 april 2008, 17:16
doet mij denken aan red cedar

+ 1,
Western Red Cedar.
http://grizz.smugmug.com/photos/282125130_dbFHy-M.jpg

no 1 hops
20 april 2008, 17:20
ik denk aan cedar omdat ruim 25 jaar geleden schrootjes van deze houtsoort heel populair waren in huis.
lijkt er veel op

Davy
20 april 2008, 18:40
Ja, lijkt dus echt wel heel hard op die red cedar.

Ik vind terug dat dit gebruikt wordt voor bovenbladen en dergelijke voor akoestische gitaren. Ook voor elektrisch geschikt?

Kakihara
20 april 2008, 18:58
Volgens mij wel, probleem met wrc is dat het erg zacht is en snel butsen vertoond - een 'voordeel' is dan weer dat wrc ook de neiging heeft om na verloop van tijd terug naar zijn oorspronkelijke vorm voor die butsen probeert te geraken. Ik ben ook van plan om het te gebruiken, maar dan wel voorzien van een top en een back in hard hout zodat het toch enigszins beschermd blijft. Ik hoop dat het warme midden waarvan sprake is bij akoestische gitaren, verstevigd wordt in een solidbody gitaar

Enra
20 april 2008, 19:41
Je hebt het bewerkt!!! Kwam er een geur vrij??? Zo nee, zeker geen western red cedar. Zo ja, wat voor geur??? Alsof je een potlood slijpt?

Om eerlijk te zijn .... Ik ben een boon als dat Ceder is.

KoenB
20 april 2008, 23:39
wel een aparte manier van uitzagen ;) volgens mij wordt het een strat

Enra
21 april 2008, 19:51
Hé Davy reageer eens op reactie 9!!

Davy
21 april 2008, 23:06
Sorry, even geen pc gezien.

Ik herinner me (dacht ik) een geur bij het boren, maar heb daar niet zo op gelet. Ik zal morgen nog eens een gaatje boren en erop letten, nog even geduld dus.

superfly
22 april 2008, 00:19
Bahia Tulipwood (Dalbergia decipularis) ???
I know nothing I'm from Bussum
Wim

Enra
22 april 2008, 07:29
Sorry, even geen pc gezien.

Ik herinner me (dacht ik) een geur bij het boren, maar heb daar niet zo op gelet. Ik zal morgen nog eens een gaatje boren en erop letten, nog even geduld dus.

Als het ceder was geweest had je een zeer kenmerkende en overheersende geur van geslepen potloden waargenomen. Dat had je wel geweten... Geen ceder dus.

Ik zeg naaldhout. Ik zeg Lariks; ook gezien de pitjes die er in zitten. Maar om het echt te determineren moet je een stukje vasthouden, ruiken, zien, bekijken met de 10x loep, enz. En dan nog is naaldhout erg lastig te determineren als typische kenmerken ontbreken.

Enra
22 april 2008, 07:50
Ik zeg wel naaldhout, maar het hout heeft ook wel wat weg van Kersen. Als ik de donkere 'brandvlekken' zie van het zagen vermoed ik dat het ook nog redelijk hard is. Of is dat een deel van een noest?

no 1 hops
22 april 2008, 07:53
Ik zeg wel naaldhout, maar het hout heeft ook wel wat weg van Kersen. Als ik de donkere 'brandvlekken' zie van het zagen vermoed ik dat het ook nog redelijk hard is. Of is dat een deel van een noest?zat ik eerst ook aan te denken, maar volgens mij is die nerf fijner.

Davy
22 april 2008, 17:39
Het hout was volgens mij behoorlijk hard, ik heb natuurlijk niet zoveel vergelijkingsmateriaal. Het zijn inderdaad brandplekken, enkel op de rode stukken (dat is waarschijnlijk kernhout, de rest spinthout)

Zoals je ziet, ik ben echt een leek...

Enra
22 april 2008, 18:59
Nouja, alles wijst er tot dusverre op dat het geen Ceder is.

Hé Grizzly, wat denk je... Jij als kenner. Kersen?

Davy
22 april 2008, 19:09
Er komt wel degelijk een geur vrij als ik er een stuk afsnij met breekmes, maar niet de geur van geslepen potloden. Kan het niet echt thuisbrengen, of ergens mee vergelijken.

grizzly
22 april 2008, 19:18
Nouja, alles wijst er tot dusverre op dat het geen Ceder is.

Hé Grizzly, wat denk je... Jij als kenner. Kersen?

Ik denk niet dat het kersen is.
Kersen is over het algemeen veel fijner van nerf als wat ik hier zie.
Ook de manier van raffelen bij het boren is niet dat van kersen. En zo hard is kersen zeker niet.
Ik nijg toch meer naar naaldhout.
Afgezien van de geur, zoals Enra al opmerkt, zou het Western Red kunnen zijn.

Lariks komt sterk in de buurt. Ik zou het in mijn handen moeten hebben.

Davy
22 april 2008, 19:24
Het zit dus tussen lariks en die red cedar (twijfelachtig)

Zou dit stuk hout enigszins geschikt zijn voor gitaarbouw?

Het is een redelijk mooi massief stuk, dus volgens mij kan dit niet zo slecht klinken?

piet elektron
22 april 2008, 19:27
Ik denk dat het zeker een naaldboom is (geweest ;) ). Waarschijnlijk wel een pijnboom. Het is aan de nerf te zien een snelgroeier.

Overigens heb ik op mijn werkplaats een stuk Taxus (http://www.af.nl/voorraad/massief/taxus/) liggen met dezelfde rossige kleuren en bleker spinthout.

piet elektron
22 april 2008, 19:33
Het zit dus tussen lariks en die red cedar (twijfelachtig)

Zou dit stuk hout enigszins geschikt zijn voor gitaarbouw?

Het is een redelijk mooi massief stuk, dus volgens mij kan dit niet zo slecht klinken?

Ik weet het niet, ik ben geen gitaarbouwer, maar ik vind het eerlijk gezegt een nogal grof en onregelmatig stuk hout. Voor zover ik weet is een rechtere nerfloop (zonder knoest) en een fijnere struktuur beter...

Enra
22 april 2008, 21:41
Zou dit stuk hout enigszins geschikt zijn voor gitaarbouw?

Het is een redelijk mooi massief stuk, dus volgens mij kan dit niet zo slecht klinken?

Alles werkt!!! Dus in die zin kan je het gebruiken. Alleen zijn sommige soorten of juist de combinatie daarvan meest succesvol.

De andere zijde is dat naaldhout (als het dat is en dat denk ik uiteindelijk wel) zelden voor solid body gitaren wordt gebruikt. Maar daarvan zijn anderen beter op de hoogte dan ik.

no 1 hops
23 april 2008, 07:39
Alles werkt!!! Dus in die zin kan je het gebruiken. Alleen zijn sommige soorten of juist de combinatie daarvan meest succesvol.

De andere zijde is dat naaldhout (als het dat is en dat denk ik uiteindelijk wel) zelden voor solid body gitaren wordt gebruikt. Maar daarvan zijn anderen beter op de hoogte dan ik.
is er niet de pinecaster op youtube
http://www.youtube.com/watch?v=llvSMuJ650c&feature=related

Kakihara
24 april 2008, 15:22
Zou het misschien cedrela (sigarenkistenhout) kunnen zijn ?

grizzly
24 april 2008, 18:07
Voor sigarenkistjes gebruiken ze ook Ceder. Juist om die typische geur.



Ik herinner me (dacht ik) een geur bij het boren, maar heb daar niet zo op gelet.
Heb je inmiddels al weer een gaatje geboord?

Lariks, Ceder Spar en Den zijn trouwens 1 grote familie. Alleen de Lariks wijkt iets af doordat hij zijn naalden in de winter verliest, en de anderen blijven groen.

De houtsioorten hebben ook veel overeenkomsten, maar daar is de eder weer apart door die overduidelijke geur.

no 1 hops
24 april 2008, 18:20
Voor sigarenkistjes gebruiken ze ook Ceder. Juist om die typische geur.


Heb je inmiddels al weer een gaatje geboord?in hoeverre verliest het hout zijn geur na jaren?
want ik meende dat dit hout al een tijdje ongebruikt lag te liggen.

grizzly
24 april 2008, 18:30
Bij echt oud Cederhout wordt het wel minder extreem.
Ik heb gewerkt aan tafels en kasten die al honderden jaren oud waren.
Bij het zagen van die delen was de geur nog steeds aanwezig, maar wel veel minder heftig dan bij vers hout.

Davy
24 april 2008, 18:50
Welja, de geur komt niet overeen met dat van geslepen potloden (een eerder "zoete" geur) de geur die hier vrijkwam rook niet zo lekker.

grizzly
24 april 2008, 18:59
Cederhout geur is ook zoet te noemen.
En wat lekker is of niet, is een persoonlijke kwalificatie van de geen die het ruikt.
Er zijn mensen die komkommer lekker vinden ruiken.
Als ik het ruik ga ik over mijn nek en krijg geen hap meer naar binnen :stop:

Kakihara
25 april 2008, 13:51
Cedrela is - ondanks de gelijkenis in de naam met ceder - een loofboom :

http://www.nybg.org/bsci/belize/Cedrela_odorata_1.jpg

Bij nader inzien lijkt het eigenlijk niet op de het hout van de TS :

http://www.exotichardwood.com/Photo%20Wood/cedar.jpg