PDA

View Full Version : Humbuckers die je single coil kan schakelen



xystus
17 februari 2003, 16:55
Ik heb nu een Jackson SL2 USA, maar ben niet tevreden over de geluidskwaliteit v/d 2 humbuckers die erop zitten.

- De HB bij de brug geeft ontzettend snel feedback, ook als ik em flink naar beneden schroef

- De HB bij de brug klinkt lekker korrelig voor snelle solo's, maar de toon is nie alles..

- De cleane sound is om te janken; zowel voorste humbucker als achterste.

Ik heb een Koch powertone 120W top + 4x12 als amp. Daar zit een hele mooie clean is; laatst op een Fender strat met EMG alementen (dacht dat ze zo heetten) en dat klonk werkelijk geweldig..

VRAAG:
Zijn er humbuckers die je single coil kan schakelen, zodat ik in ieder geval een mooie clean eruit kan halen? Humbucker clean blijft toch altijd wat mufjes.. of niet?

Ik speel prog powermetal; dus moet er een mooie clean zijn, een vette ritme distorioned en een nóg vettere lead voor de solo's (voorste HB). Ik heb het schijt aan een crunch.

iemand ideas? thx in advance :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xystus op 2003-02-17 16:55 ]</font>

BLOK182
17 februari 2003, 17:05
Je kan (bijna) elke humbucker splitten naar single coil. Tis een kwestie van ff je bedrading aanpassen, en aangezien je een SL@ hebt, kan je de schema's vinden op http://www.seymourduncan.com
Of heb je een oude soloist? Want op de laatste zitten duncans, de rest weet ik niet. Je kan dan op je gitaar push en pull potmeters zetten, er zullen wel mensen zijn die je nog prciezere info kunnen geven, maar je zou het bijv. zo kunnen inrichten dat de volumepotmeter omhoog bijv. de brughumbucker als single coil is.

srv-man
17 februari 2003, 22:08
Zomaar wat voorbeelden:
Een Seymour Duncan JB scheurt super, is ook goed clean en splittable.
Top of the bill is Joe Barden, bijvoorbeeld de TwoTone.
Op mijn eigen PRS zitten PRS Dragons, scheuren super en klinken clean prachtig.

xystus
17 februari 2003, 22:32
Ik hoor ook veel over DiMarzio elementen.. Is dat aan te raden? Waarom gaat jullie vooruit ev. uit naar Seymour Duncun?

thx voor de info so far :smile:

srv-man
17 februari 2003, 23:18
Persoonlijk ben ik niet zo´n Dimarzio fan. Ze kunnen scheuren als een beest, maar clean zijn ze meestal wat minder. Ik vind ze vaak wat minder open klinken dan SD´s.
Maar er zijn ook prima Dimarzio´s hoor, kijk maar eens naar de Wolfgang of Silhouettes, daar zitten ze ook op (al dan niet custom wound).

xystus
17 februari 2003, 23:24
thx voor je reactie :smile:
ik las net ook iets over de EMG-81.. EMG heeft heel mooi clean.. wat vind je daarvan?

rePUNKtative
18 februari 2003, 08:14
EMG's staan natuurlijk wel cool op zon Jackson SL :smile: De toon bevalt me ook zeer (Heerlijk scheur zit erin, de clean tipt niet aan de clean van mijn stacked telebucker, maar is genoeg), daarom zit ik aan een handmade explorer te denken met EMG's erin.

Ik ben alleen niet weg dat EMG's batterijen nodig hebben. Of zijn die 81ers niet actief?? Maar ja, dan stop je er een lithium batterij in (duurder dan normale batterijen, maar gaan een HEEL stuk langer mee).

BLOK182
18 februari 2003, 15:47
Die 81's zijn actief, heeeel actief :wink: Ze zijn clean ook wat minder, maar ze scheuren dan ook als de ziekte.

xystus
18 februari 2003, 16:24
Op 2003-02-18 15:47, schreef BLOK182:
Die 81's zijn actief, heeeel actief :wink: Ze zijn clean ook wat minder, maar ze scheuren dan ook als de ziekte.


Als jij zegt 'scheuren'; bedoel je dan dat ze een ontzettend hoge output hebben? Of enorm veel gain? Is het wel 'strak' scheurend of een chaos?

BLOK182
18 februari 2003, 16:25
Ik weet alleen dat het flinke scheurbakken zijn, zie metallica etc. Maar er lopen wel wat mensen rond hiero die ze zelf hebben.

the_trooper
19 februari 2003, 16:09
De EMG 81 is dus een echt high output PU. Clean klinken die niet echt fantastish. Maar Voor een scheurgeluid heb je wel een van de beste elementen in handen (en nee dus absoluut geen brei). Voor in de neckpositie is voor jou een EMG 89 wellicht ideaal? Die is namelijk d.m.v. een push/pull potmeter te schakelen tussen single coil en humbucker en klink ook clean erg goed.

the_trooper
19 februari 2003, 16:22
Op 2003-02-18 08:14, schreef rePUNKtative:
EMG's staan natuurlijk wel cool op zon Jackson SL &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif"> De toon bevalt me ook zeer (Heerlijk scheur zit erin, de clean tipt niet aan de clean van mijn stacked telebucker, maar is genoeg), daarom zit ik aan een handmade explorer te denken met EMG's erin.

Ik ben alleen niet weg dat EMG's batterijen nodig hebben. Of zijn die 81ers niet actief?? Maar ja, dan stop je er een lithium batterij in (duurder dan normale batterijen, maar gaan een HEEL stuk langer mee).


De EMG 81 waar we het nu over hebben doet 3000 uur met 1 duracell 9v blok. Je kan er ook 2 batterijen in stoppen (sserie schakelen) waardoor hij 6000(!) uur met de batterijen doet. Je moet je alleen wel aanwennen om, wanneer je niet speelt, de plug uit je gitaar te halen want zodra je inplugt gaat de meter lopen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: the_trooper op 2003-02-19 16:24 ]</font>

Patrick M.
19 februari 2003, 16:25
Neem een setje Bill Lawrence elementen met een Q-filter erbij. Met een Q filter schijnt je een clean, haast acoustisch geluid te kunnen krijgen.

http://www.billlawrence.com

Kost je ook maar de helft van SD/Dimarzio/EMG

the_trooper
19 februari 2003, 16:32
Op 2003-02-19 16:25, schreef Patrick M.:
Neem een setje Bill Lawrence elementen met een Q-filter erbij. Met een Q filter schijnt je een clean, haast acoustisch geluid te kunnen krijgen.

http://www.billlawrence.com

Kost je ook maar de helft van SD/Dimarzio/EMG


Dat van die kosten is niet waar. Die Bill Lawrence PU's moeten uit america komen en kosten exclusief het verzenden 48 dollar. Wanneer je de EMG's in america bestelt (tntguitars.com) betaal je 64 dollar. Dat scheelt elkaar niet zoveel en daarbij komt dat die EMG's direct leverbaar zijn en op de Lawrences een erg lange levertijd zit.

xystus
19 februari 2003, 18:50
dank jullie voor de reacties!

Ik ben vandaag naar een goede muziekwinkel gegaan en mijn situatie uitgelegd. Lees effe mee :smile:

-Mij werd aangeraden voor EMG humbuckers te gaan; dit omdat je met EMG een ontzettend breed spectrum aan verschillende sounds binnenhaald (van vette scheur tot gevoelig clean). Een switch om de humbucker vervolgens single coil te schakelen was makkelijk aan te maken, alsmede een batterijvakje achterin de body v/d gitaar (dus naast de floyd rose).

-Wat mij werd AFGERADEN was een high output humbucker.. Dit wegens het feit dat een high output humbucker sneller overstuurd dan een normal output. De verkoper legde mij uit dat de gewensde hoeveelheid gain en vetheid uit de versterker gehaald kan worden; daar hoef je geen high output voor te nemen.. Verder waarschuwde hij me voor een high output in relatie tot een CLEANE sound.. dit kon hij(wegens de mogelijke oversturing) niet aanraden.

=> Dus eehm.. wat vinden jullie hiervan? Ik heb geen idee welke EMG elementen dan ev. ideaal zouden zijn, maar waar kom ik nog wel achter :smile:

Wat óók kan (en wat mij misschien ook wel wat lijkt) is een EMG humbucker bij de neck, en bijv. een seymour duncon bij de bridge.. Maar dan zit je met 1 actief element en 1 passief.. dus weet niet of dat slim/praktisch is.

Nogmaals bedankt voor het meedenken :smile:

Ibanez RuleZ
19 februari 2003, 19:17
dat laatste zou ik niet doen, vanwege het outputverschil, een emg heeft toch een hoge output wat resulteerd in een volumeverschil.

als je voor EMG's gaat, dan zou je kunnen kijken naar een EMG 85 als bridge PU en een EMG 89 (die je kan splitten) als neck PU. In principe is dit voor zover ik weet ook een 85, met het splitverschil.

veel succes ermee

Harrald

the_trooper
20 februari 2003, 10:44
Wat ik al eerder voorstelde was een EMG 89 in de neckpositie en een 81 in de brugpositie. Maar inderdaad, die 81 is een echte high output PU en als je ook clean speelt met het brugelement zou ik hier niet voor kiezen. een 85 of ook een 89 zou dan een optie kunnen zijn. Het hangt er dus vanaf of je ook clean wil spelen met je brugelement.

rePUNKtative
20 februari 2003, 11:05
Op 2003-02-19 16:22, schreef the_trooper:


Op 2003-02-18 08:14, schreef rePUNKtative:
EMG's staan natuurlijk wel cool op zon Jackson SL &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif"> De toon bevalt me ook zeer (Heerlijk scheur zit erin, de clean tipt niet aan de clean van mijn stacked telebucker, maar is genoeg), daarom zit ik aan een handmade explorer te denken met EMG's erin.

Ik ben alleen niet weg dat EMG's batterijen nodig hebben. Of zijn die 81ers niet actief?? Maar ja, dan stop je er een lithium batterij in (duurder dan normale batterijen, maar gaan een HEEL stuk langer mee).


De EMG 81 waar we het nu over hebben doet 3000 uur met 1 duracell 9v blok. Je kan er ook 2 batterijen in stoppen (sserie schakelen) waardoor hij 6000(!) uur met de batterijen doet. Je moet je alleen wel aanwennen om, wanneer je niet speelt, de plug uit je gitaar te halen want zodra je inplugt gaat de meter lopen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: the_trooper op 2003-02-19 16:24 ]</font>


Ok, dat is dus een critisch punt minder, bedankt!

xystus
22 februari 2003, 20:21
Het wordt waarschijnlijk EMG jongens :smile: Thx voor de hullup

Jay Cal
22 februari 2003, 22:05
Hoi Bas,

Jammer dat je in Vlijmen woont anders had je mijn Ibanez even kunnen testen (zitten EMG 81/SA/89 in). Ik ben nog steeds erg te spreken over deze setup. De 81 is superstrak voor alle soorten metal. Voor clean moet je echt iets anders zoeken want de 81 vervormt uit zichzelf al enorm. de 89 is een interessant element. Fullsize klinkt ie als een 85 en geeft een prachtige cleane (PAF-achtige) klank. Als je em single schakelt klinkt ie ook erg lekker en kan je een soort Jazz achtige cleane toon eruit halen.
Mocht ik echter de hele rit van nieuwe pickups opnieuw moeten maken dan zou mijn keuze gaan naar een Gibson 500T in de brug en een 496R in de halspositie. Zat crunch en een clean waar je gewoon enorm veel kippenvel van krijgt.

Suc6!

Gianno