PDA

View Full Version : Boss SD-1



David1223
20 april 2008, 01:22
Ik ben opzoek naar een lekkere bluesoverdrive voor over een Cube 30X.
Hij moet goed klinken met open akkoorden en moet dynamisch zijn.
De Boss SD-1 leek me perfect.
Alleen ik hoor ook vaak dat mensen dit pedaal gebruiken als booster voor een al overstuurde buizenamp. Maar is dit pedaal ook gewoon geschikt als mooie overdrive over een cleane transistor amp?

artnaz
20 april 2008, 01:44
Jawel, voor een Cube 30 lijkt hij mij goed geschikt. Hij is echter niet echt heel dynamisch, maar niet minder dan de meeste andere overdrives (zeker in die prijsklasse).

David1223
20 april 2008, 13:59
Ok, dus die beschrijving van Boss ("Produces warm smooth overdrive that responds to your picking style just like a tube amp") klopt dus niet echt?
Is hij goed met open akkoorden enzo?
Is hij een beetje te vergelijken met de Tubescreamers?

e!
20 april 2008, 14:34
De sound is verwant maar zeker niet hetzelfde. De SD-1 klinkt wat krasseriger. De respons is strakker en de sound minder bluesy dan een tubescreamer. Johnny Greenwood van Radiohead gebruikt 'em, volgens mij in bv. I Might Be Wrong.

De BOSS SD-1 is gebaseerd op dezelfde OP Amp als de TS-808, als ik me niet vergis. Hij is dan ook om te bouwen tot een (bijna?) 808 voor ongeveer 2 euro aan onderdelen, als je dat zou willen. Dus als je meer een tubescreamerachtig iets zoekt, maar je budget je tegenhoudt is dat zeker een goeie optie:

http://www.puhchi.com/images/index.gif

Interactie met je amp is erg belangrijk bij overdrive pedaaltjes. Je cube is niet zo groot. Dus neem 'em mee en ga gewoon luisteren, zou ik zeggen. Probeer ook een Ibanez TS808 en/of een Maxon OD808 (wat hetzelfde pedaal is). Wil je een low budget tubescreamer dan koop je dus gewoon een SD-1 en 3 lullige onderdeeltjes en dan mod je 'em, of laat je een ervaren iemand dat doen.

guitargeek3
20 april 2008, 14:38
Probeer ook een Ibanez TS808 en/of een Maxon OD808 (wat hetzelfde pedaal is).

Sinds wanneer dat?
Ze lijken op elkaar maar er zit wel degelijk verschil in.

J-sus Rulez
20 april 2008, 15:30
Kan je ook niet gaan voor de Bad monkey? Of de Marshall bluesbrakerII?

Lekkere overdrives en ook voor cube geschikt..

pol
20 april 2008, 16:15
sd-1 is niet zo geschikt om op een cleane versterker te gebruiken, daar klinkt die wat te dun voor.

tubescreamer trouwens ook.

zou dat eerder een od-3 nemen, of een ander vol klinken od-pedaal.

Dirk_Hendrik
20 april 2008, 16:16
Sinds wanneer dat?
Ze lijken op elkaar maar er zit wel degelijk verschil in.

Inderdaad. De maxon is gemaakt met speciaal geselecteerde componenten. Die selectie richt zich vnl op het fysieke formaat daarvan aangezien de door Maxon gebruikte printplaatconstuctie anders niet in het doosje past. Verder zijn de verschillen niet zodanig dat een maxon anders klinkt dan in klanknuances met ongeveer dezelfde hoeveelheid klankvariatie die je tussen verschillende Ibanez tubescreamers ook al tegenkomt.

David1223
20 april 2008, 17:07
Even voor de duidelijkheid: Hij moet dus zorgen voor een licht bluesrandje en ik zet hem naast een Rat2 die voor distortion zorgt.
D_H; is het moeilijk om zo'n mod zelf uit te voeren?

e!
20 april 2008, 17:43
Ik weet dat Maxon oorspronkelijk de TS808 voor Ibanez bouwde. Ibanez heeft de produictie van de 808 gestopt en Maxon bouwt nu de OD808, die verdacht hetzelfde klinkt als een TS808. Ik dacht dan ook dat ze hetzelfde waren, maar kennelijk niet 100% dus.

Hoe dan ook, ik heb wat mp3'tjes opgenomen met een TS7 en een SD1 op verschillende gainstanden. Clean staat er ook bij ter referentie. Ik heb de basis sound wat warm gekozen, waardoor de OD's wat modderig worden bij meer gain, maar voor een idee is het goed zo, denk ik, en ik wilde niet tussentijds draaien aan andere knoppen dan de gain om het beeld zuiver te houden.

De TS7 heeft een standje "TS9" en een standje "Hot". Voor de compleet ook nog een opname van TS7op hot met full gain. Alles opgnomen met een maple neck strat via een Fender The Twin en een Rode NT1-A als mic.

Ik hoop dat u allen er iets aan hebt.

www.puhchi.com/music/SD1vs.TS7 (http://www.puhchi.com/music/SD1vs.TS7)

/edit Alle opgenomen via hals element. TS7 Hot eerste gedeelte bridge, daarna neck.

Dirk_Hendrik
20 april 2008, 18:25
Even voor de duidelijkheid: Hij moet dus zorgen voor een licht bluesrandje en ik zet hem naast een Rat2 die voor distortion zorgt.
D_H; is het moeilijk om zo'n mod zelf uit te voeren?

Wat is moeilijk? Als je nog nooit een soldeerapparaat in je handen hebt gehad is het knap lastig. Als je wel vaker dingen in elkaar hebt gesoldeerd is het prima te doen.

De bovenstaande mod op een SD maakt em trouwens geen "ts spec". Daarvoor moet nog veel meer worden aangepast.

Tupelo
20 april 2008, 18:44
Ik begrijp niet goed dat je nog een extra effect aan een Cube30 zou willen hangen.
Zitten toch voldoende opties op..?

Komt bij... wanneer ik voor mijzelf spreek, thuis heb ik een Cube20 staan en wanneer ik mijn effecten uit de oefenruimte daarop aansluit, dat wil gewoon niet hoor, klinkt nergens naar.
Alsof dat ding het gewoon niet toestaat, alsof het zegt ik ben full Boss en ik pik niets anders meer.

Speeddemon
20 april 2008, 20:02
Ik raad een SD-1 NIET aan als 'stand-alone' blues-overdrive. Daarvoor klinkt ie te korrelig en vooral te dun/nasaal.

Je kan beter kijken naar een Boss OD-3 of de nieuwe DynaDrive DN-2.

De OD-3 is op ALLE vlakken beter dan een SD-1, wanneer 't gaat om een blues-overdrive.

bastiaanvanbeek
21 april 2008, 17:42
MAXON OD808 OVERDRIVE
is echt n heel goed pedaal, ik raad je m echt aan, hij behoudt het karakter van je versterker, geeft een milde oversturing maar kan je kunt er ook wel aardig mee scheuren.
hij klinkt wel het mooist over een buizen versterker maar over die Cube 30 zal ie t ook heel goed doen

J-sus Rulez
21 april 2008, 17:46
MAXON OD808 OVERDRIVE
is echt n heel goed pedaal, ik raad je m echt aan, hij behoudt het karakter van je versterker, geeft een milde oversturing maar kan je kunt er ook wel aardig mee scheuren.
hij klinkt wel het mooist over een buizen versterker maar over die Cube 30 zal ie t ook heel goed doen

Is dit niet wat duurder dan zijn eerste voorstel?
Zijn er niet goedkopere alternatieven? (bad monkey, bluesbreaker?)

pol
21 april 2008, 18:52
is evenzeer niet geschikt als stand alone overdrive, klinkt ook te dun als je die zo gebruikt.

David1223
21 april 2008, 21:46
Dus de OD-3 is dan een betere optie? (wel weer zo duur)
Kan het kwaad om hem 2ehands te kopen?

David1223
22 april 2008, 23:12
Anyone?...

Speeddemon
22 april 2008, 23:51
Volgens mij heb ik mijn mening al gegeven over de OD-3.

MadSteven
24 april 2008, 04:04
Kan me alleen dingen aanvullen die nog duurder zijn... Zelfs duurder dan je amp als ik het goed zie.

Desondanks noem ik ze toch even:
- de "nieuwe" Visual Sound ts808-kloon a 130 euro of zo, Ben de naam even kwijt (hee, tis laat), Route 808?
- de Boss FBM-1 Fender Bassman a bijna 150 euri (works wonders for me)
- Ibanez TS 9 a bijna 100 euri

Misschien een nutteloze post. Maar aan de andere kant: misschien liever een goed, maar duurder pedaal dan een slecht, maar goedkoop pedaal?

pol
24 april 2008, 09:13
als je toch een tubescreamer wil, neem dan een ts-7 of de digitech bad-monkey.

kosten allebei maar iets van een 50 euro en de ts-7 klinkt grotendeels hetzelfde als die dure ibanez ts9 of maxon ts808.

De digitech is wel wat anders, maar zeker niet slechter.

maar toch ik blijf erbij, tubescreamers zijn nooit echt geschikt om voor een cleane amp te gebruiken, ze komen pas goed tot hun recht als boost op een oversturen lampenbak.

niekrhcpniek
30 april 2008, 22:07
Ik heb even een vraagje, zou dit pedaal geschikt zijn voor muziek zoals RHCP?

e!
30 april 2008, 23:59
Frusciante is niet de eerste die ik zou associeren met een SD-1, maar aan de andere kant gebruikt hij zo gruwelijk veel apparatuur dat het me niets zou verbazen als 'ie ook ergens een SD-1 zou gebruiken. Op de eerste pagina van deze thread heb ik een link geplaatst naar wat opnames met een TS7 en een SD-1. Luitser zelf maar of je er wat mee kan, zou ik zeggen :)

philby
1 mei 2008, 00:46
Iemand al eens de Blackstar HT-DIST geprobeerd? Distortion door middel van een buis in het pedaal. Geweldig als je geen buizenversterker hebt. Sinds ik deze heb heb ik mijn Boss ME-50 en tubescreamer aan de kant gezet. Kost ca €170,00 maar is super vormgegeven.