PDA

View Full Version : Vraagje over gewicht en bespeelbaarheid Epi les paul



toon-
19 april 2008, 22:33
Hej,
Ik zou binnenkort misschien een Epiphone Les Paul Custom Alpine White willen kopen, maar ik hoor veel over het zware gewicht van deze gitaren... Ik heb nu een Bc Rich Warlock, waar ik absoluut van af wil, en die is sowieso wel zwaarder dan die Epi. Het gewicht stoort me niet zó veel, maar de gitaar kantelt altijd (kop zakt naar beneden) als ik rechtstaand speel, waardoor het echt moeilijk wordt om nog deftig te kunnen spelen. Ik heb al verschillende straps gebruikt, maar nu wou ik weten of de Epi dat probleem ook heeft. Natuurlijk ga ik hem testen, maar dat is pas voor de zomervakantie en ik zou nu wel al wat meningen willen kennen. :)

pannekoek
19 april 2008, 22:45
nee de les paul heeft dat niet

sommige sg's hebben het wel maar een les paul niet omdat de headstock een stuk lichter is dan de body

drap
19 april 2008, 22:47
En de kop van een SG is zwaarder dan de body? Ghehehe, ik leer steeds weer bij... Het is de verdeling van het gewicht wat het 'm doet.

pannekoek
19 april 2008, 22:59
En de kop van een SG is zwaarder dan de body? Ghehehe, ik leer steeds weer bij... Het is de verdeling van het gewicht wat het 'm doet.

jah dat bedoel ik, ik formuleerde het een beetje verkeerd :seriousf:

of gibson heeft het gekke idee gehad om de gibson les paul headstock te vullen met lood! :dance: (t zou zomaar kunnen met alle gekke ideeen die gibson tegenwoordig krijgt)

iid ik bedoelde de gewichtsverdeling van de gitaar.

bij een les paul is het gewicht vooral aan de onderkant van de body (als de gitaar rechtop staat)

Levitation
20 april 2008, 00:26
Zoveel Epi LP Custom Alpine Whites tegenwoordig.

Het lijkt wel een rage.

MattellicA
20 april 2008, 00:52
Zoveel Epi LP Custom Alpine Whites tegenwoordig.

Het lijkt wel een rage.

Doe anders zoals ik : een ebonieën exemplaar... :cheerup:

pannekoek
20 april 2008, 00:54
Doe anders zoals ik : een ebonieën exemplaar... :cheerup:


binnekort ga ik een nieuwe backupgitaar aanschaffen(tot 1000 euro) maar dan moet ik wel mijn handttekening advertentie zien te verkopen...

als ik dan een epi les paul custom neem word het zeker een ebony! aangezien ik al een alpine white gibson heb:P :blast:

Sinner1980
20 april 2008, 01:55
Hoooooo, wacht ff.....

Een warlock zwaar??? Ik heb een prachtige warlock maar die vind ik absoluut niet zwaar maar goed. Ik krijg maandag as mn Gibson les paul standard binnen en ik verwacht dat die nog een stukje zwaarder is, sterker, ik weet het wel zeker.
wel een apart verhaal dat ie voorover tuimelt, je ondersteunt de hals toch ten aller tijden of ben je continu aan het tappen met twee handen? :seriousf:

Manuvdv
20 april 2008, 10:55
wel een apart verhaal dat ie voorover tuimelt, je ondersteunt de hals toch ten aller tijden of ben je continu aan het tappen met twee handen? :seriousf:
Het minste dat je dan je linkerhand (ik veronderstel dat je rechtshandig bent) weghaalt, raakt het hele geval uit evenwicht, wat zeker niet spelbevorderend is. En mijn linkerhand dient om te spelen, en niet om mijn gitaar te ondersteunen :p.

ben vanhoof
20 april 2008, 12:11
Koop een fatsoenlijke lederen riem, dan blijft zo'n warlock wel goed hangen... Btw een warlock is echt niet zo'n slechte gitaar, behalve de bronze serie mss niet zo. En echt veel wegen ze normaal ook niet.

Sinner1980
20 april 2008, 13:28
Het minste dat je dan je linkerhand (ik veronderstel dat je rechtshandig bent) weghaalt, raakt het hele geval uit evenwicht, wat zeker niet spelbevorderend is. En mijn linkerhand dient om te spelen, en niet om mijn gitaar te ondersteunen :p.

Dat begrijp ik man, maar feit is dat je hals wel op je hand rust dus ondersteun je hem toch stiekem ;)

toon-
20 april 2008, 18:18
Het minste dat je dan je linkerhand (ik veronderstel dat je rechtshandig bent) weghaalt, raakt het hele geval uit evenwicht, wat zeker niet spelbevorderend is. En mijn linkerhand dient om te spelen, en niet om mijn gitaar te ondersteunen :p.
Zo is het inderdaad...
Vooral bij een slide met powerchord is het storend.

drap
20 april 2008, 18:22
Raar, want of je nou wel of niet een topzware gitaar hebt, je ondersteunt altijd je hals. Uiteindelijk zakken alle elektrische gitaren uiteindelijk ook met de kop richting grond als je ze los laat hangen, topzwaar of niet. Alleen een SG gaat wat sneller, maar daar merk je echt geen ruk van als je speelt. Het is nou ook niet dat je moet staan powerliften ofzo.

Tupelo
20 april 2008, 18:26
Sta er zelfs van te kijken hoe licht SG's zijn.
Had ik niet verwacht.
Ben mijn Blade en Telesonic gewend en ken Les Pauls, had LP gewicht ook wel op een SG verwacht, maar is echt comfortabel licht zelfs.

toon-
20 april 2008, 20:07
Raar, want of je nou wel of niet een topzware gitaar hebt, je ondersteunt altijd je hals. Uiteindelijk zakken alle elektrische gitaren uiteindelijk ook met de kop richting grond als je ze los laat hangen, topzwaar of niet. Alleen een SG gaat wat sneller, maar daar merk je echt geen ruk van als je speelt. Het is nou ook niet dat je moet staan powerliften ofzo.
Mijn oude gitaar en de Jackson van een vriend blijven nochtans perfect hangen, ook al heb ik de hals niet vast.

drap
20 april 2008, 20:09
Gek, mijn strat niet. Ja, als ik blijf staan ja.

toon-
20 april 2008, 20:15
Gek, mijn strat niet. Ja, als ik blijf staan ja.
Dat bedoel ik ;) De mijne zakt al helemaal naar beneden als ik gewoon stilsta.

Orpheo
21 april 2008, 00:59
Raar, want of je nou wel of niet een topzware gitaar hebt, je ondersteunt altijd je hals. Uiteindelijk zakken alle elektrische gitaren uiteindelijk ook met de kop richting grond als je ze los laat hangen, topzwaar of niet. Alleen een SG gaat wat sneller, maar daar merk je echt geen ruk van als je speelt. Het is nou ook niet dat je moet staan powerliften ofzo.

hoeft niet. de meeste van mijn les pauls blijven juist of heel erg in balans, of duiken met de kont ipv kop naar beneden. en als je met je hand je hals moet ondersteunen... dat kan toch niet goed zijn voor je techniek??

rickert
21 april 2008, 01:11
Da;s zeker alleen met de warmoths?




:seriousf:

Orpheo
21 april 2008, 01:15
Da;s zeker alleen met de warmoths?




:seriousf:

ha ha ha. grapjas.


nee, ook met mijn gibsons. En het is mij geleerd dat je frethand niet de hals moet ondersteunen, maar juist losjes om de hals 'gedrappeerd' moet zijn, en hooguit de hals gebruiken als gefixeerd mikpunt. steunen is nooit goed.

rickert
21 april 2008, 01:18
Gedrappeerd:seriousf: Ik steun kreun en glij me een end weg over de hals. Firebird vliegt vliegensvlug vloerwaards!

TimmU
21 april 2008, 01:20
Gast, een strat is de enige gitaar.

rickert
21 april 2008, 01:22
Als je een fokkin mietje ben zou dat wel eens de enige gitaar voor je kunnen zijn, ja.

TimmU
21 april 2008, 01:23
Als je een fokkin mietje ben zou dat wel eens de enige gitaar voor je kunnen zijn, ja.
teringlijer. Je weet hoe die Fender speelt. En zo niet, kom hem maar is checken.

rickert
21 april 2008, 01:24
Moet ik weer een maand lang huilen uit medelij dat jij met die kutgitaar rondloopt..

TimmU
21 april 2008, 01:25
Bek houwe.

Effe offtopic :

Zeg ken jij de mosselman?

rickert
21 april 2008, 01:25
Die uit scheveningen of die uit volendam?

TimmU
21 april 2008, 01:26
Scheveningen da bomb!!!

drap
21 april 2008, 06:49
hoeft niet. de meeste van mijn les pauls blijven juist of heel erg in balans, of duiken met de kont ipv kop naar beneden. en als je met je hand je hals moet ondersteunen... dat kan toch niet goed zijn voor je techniek??

Ik had niet anders verwacht Orph. Ik heb alle 'standaard' modellen gehad en allemaal wilden ze uiteindelijk hetzelfde doen. Strat, tele, LP, SG, allemaal. Ik denk dat het de zwaartekracht is hier dat sterker is.

Orpheo
21 april 2008, 10:46
Ik had niet anders verwacht Orph. Ik heb alle 'standaard' modellen gehad en allemaal wilden ze uiteindelijk hetzelfde doen. Strat, tele, LP, SG, allemaal. Ik denk dat het de zwaartekracht is hier dat sterker is.

mijn sg heeft dat niet, mijn flying Vee heeft dat niet, mijn explorer ook niet...


wellicht omdat je linkshandig speelt? Ik zou 't anders niet weten. Ik ken genoeg 'off the shelf' gitaren die 't ook niet hebben. waar zou het dan toch aan liggen.