PDA

View Full Version : volumeknop is GEK



Merijnvdb
19 april 2008, 20:46
ik heb deze versterker :
http://img292.imageshack.us/img292/6961/fenderyn1.jpg (http://imageshack.us)

ik ben er zeer tevreden over , ik kom goed bove de drum enzo uit
en de geluidskwaliteit is toppie :cheerup: (ik speel dus in een groepje :] )
alleen wat jammer dat ik maar 3 keuzes heb :
Clean/Distortion/Mid Contour
wat meer effecten enzo hadden leuk geweest

maar wat dus het probleem is :
Als ik thuis zit te oefenen zet ik 'm op volume ofzo , maar dan staat ie zo zacht en kan ik niet lekker doorspelen op distortion
als ik er dan nog maar met m'n vinger tegen TIK
staat ie opeens zohard dat m'n ouders - godverdomme merijn , zet dat ding zachter - naar boven komen gerend...
Het komt er dus op neer dat m'n volumeknop overgevoelig is en dat ik thuis dus niet op een lekker volume kan spelen :(

Is hier iets aan te doen?

the sure thing
19 april 2008, 20:51
Heb je een volumeknop op je gitaar? Die kan je wat nauwkeuriger instellen. Of je geeft je ouders oordopjes :)

marter544
19 april 2008, 20:58
Doen ze bij Fender altijd, komt dacht ik omdat ze logaritmische potmeters gebruiken. Dan moet je even bij een elektrozaak (aan je post te lezen heb je er zelf niet zo veel verstand van) een lineare potmeter er in laten zetten (ipv. de volume-potmeter die er nu in zit dus).

TimmU
19 april 2008, 21:08
of gewoon echt even voorzichtig je volume knop wat harder/zachter zetten. Heb hier een tijdje een hotrod deluxe gehad, dat was ook een ramp qua volumes. of helemaal niets, of kneiterhard.

Puerco
19 april 2008, 21:13
Ligt er ook aan of hij direct op de PCB gesoldeert zit of dat er gewoon 3 draden aan vast gesoldeerd zitten. In dat laatste geval is het heel makkelijk, 3 draadjes lossolderen, potmeter met het moertje aan de voorkant erafschroeven, nieuwe erin en 3 draadjes weer terug solderen. Als je zelf niet kan solderen heb je vast wel een handige buurman of kennis.
Als de pot direct op de PCB gesoldeerd zit alleen laten doen door iemand die ervaring heeft met dit soort electronica klusjes. Is nogal fijn werk en als het misgaat is je amp rijp voor de vuilnisman. Bij een losse pot zou je in het ergste geval alleen die nieuwe pot verbranden en heb je een nieuwe nodig (van +/-€2,- a €3,-).
Mischien weet iemand ook of het handig is om een andere waarde potmeter te gebruiken of dat alleen een lineare pot al een bevredigend resultaat geeft.

Rormo
19 april 2008, 23:53
Dit is dus reden nummer 1 dat ik niet op Fender amps wil spelen. Ze hebben allemaal dit euvel en het is gewoon verschrikkelijk. Doe mij maar een Marshall :)

pol
20 april 2008, 09:15
haha, net of Marshall dat niet doet.

niet veel aan te doen vrees ik.

maar een de bedoeling van een logaritmische pot is net dat het volume geleidelijk harder gaat, liniair werkt helemaal niet, ik heb mij ook es vergist vroeger toen ik es de volumepot van een jcm800 had vervangen, een liniaire is pas alles of niks, dat compleet onbruikbaar.

Rormo
20 april 2008, 10:41
Bij Marshalls heb ik altijd juist het tegenovergestelde en het gevoel dat je kunt blijven draaien zonder dat het ding erg veel harder wordt. Uiteraard niet bij een dikke buizen stack, maar wel bij de wat lichtere amps.

Iig heeft Fender dit probleem op alle amps die ik bespeeld heb van ze en ik word er elke keer weer gek van en ik verbaas me er ook elke keer weer over hoe gebruikeronvriendelijk het is.

pol
20 april 2008, 10:44
ik heb ook geen ervaring met de nieuwere, kleine amps, alleen jcm800's en mijn superbass.

TimmU
20 april 2008, 11:27
Fender buizenbakken zijn ook niet bedoeld voor thuis.

Bart_Blueprint
20 april 2008, 11:30
Fender buizenbakken zijn ook niet bedoeld voor thuis.

Even daargelaten dat de TS géén buizenbak heeft ;)

AART
20 april 2008, 12:30
Als je een fx loop hebt met fx return of fx send level kan je die gebruiken als extra volumeknop die bovenop de normale werkt. Dan moet je gewoon een kabel in de fx loop hangen(en hij moet serieel zijn).

Zo doe ik het ook met mijn crate blue voodoo die pas lekker klinkt met de kanaalvolumes een eindje open.

x.a.d
21 april 2008, 15:36
Anders een Koch loadbox er tussen hangen.
Maar dat kost weer redelijk wat geld...maar is wel een goede oplossing

pol
21 april 2008, 15:45
en kost meer als de versterker zelf waarschijnlijk

Kim Wilson
21 april 2008, 15:56
De volumeknoppen van die Fenders is idd een hel. Bij de Performer die ik had was het ook al zo'n aan-/ uitschakelaar, en bij de Hotrod Deluxe was het al niet veel beter. Een Loadbox lijkt me idd ook een wat dure oplossing. Misschien de volumepot vervangen voor een beter exemplaar?

ErikE
21 april 2008, 16:44
Een loadbox op een transistor amp?? Gooi een effectenbakje in de fx-loop en regel het volume daarmee zou ik zeggen....

Dribbel_
21 april 2008, 19:41
Ik heb dat ding ook gehad en hij heeft gewoon een behoorlijk hoog startvolume voor thuis.
Dat is gewoon de minimale stand wat ie aankan dat heeft verder niks met die potmeter te maken lijkt me

Kim Wilson
21 april 2008, 19:46
Elke fatsoenlijke amp met een goeie volumepot kun je normaal regelen. Maar Fender heeft er gewoon klotepots inzitten. Hij doet een hele poos niks, en dan ineens in een millimeter staat ie bijna op half vermogen te draaien. Dat is echt niet normaal hoor. Bij mijn Bandmaster werkt ie wel gewoon zoals het hoort, maar de beide Fenders die ik hiervoor had (beide van na 2000) was het kut met peren.

Puerco
21 april 2008, 20:36
Veel mensen die zo een Fender gehad hebben en met het probleem bekend zijn. Is er dan niemand die gewoon op het idee gekomen is om die potmeter te vervangen of heeft het overgrote deel hier vrees om te solderen?
Iemand moet de man toch kunnen vertellen wat voor potmeter hij nodig heeft en of dat ding op een pcb dan wel met draad verbonden is.

Merijnvdb
21 april 2008, 20:43
technische oplossingen gaan niet bij mij , ik ben zowat de onhandigste vh universum

iets dat geld kost ook niet


ik heb in ieder geval mn beklag kunnen doen

(off-topic vraagje: herken je een buizenversterker aan buizen die je langs de achterkant ziet of wat ? :p)

JeanPaul du Vinnie
21 april 2008, 21:32
Feit is dat die FM'etjes het gewoon niet waard zijn om daar veel in te investeren qua nieuwe potmeters en zo (al moet ik er wel meteen bij zeggen dat ik geen idee heb hoeveel dat kost, zo iets laten steken, maar ik gok dat je met 20 euro niet zal toekomen). Ik heb daarnet nog even mijn 212R getest voor de verkoop en hij doet (nog steeds) hetzelfde als hier beschreven is, en daarnaast kraakt hij ook nog vrij hard bij 't draaien aan de volumeknop. De aard van het beestje, zeker?

Puerco
21 april 2008, 21:43
Feit is dat die FM'etjes het gewoon niet waard zijn om daar veel in te investeren qua nieuwe potmeters en zo (al moet ik er wel meteen bij zeggen dat ik geen idee heb hoeveel dat kost, zo iets laten steken, maar ik gok dat je met 20 euro niet zal toekomen). Ik heb daarnet nog even mijn 212R getest voor de verkoop en hij doet (nog steeds) hetzelfde als hier beschreven is, en daarnaast kraakt hij ook nog vrij hard bij 't draaien aan de volumeknop. De aard van het beestje, zeker?
Een potmeter kost rond de €3,- Als je zelf kunt solderen kost het dus een drol.

ErikE
21 april 2008, 21:49
(off-topic vraagje: herken je een buizenversterker aan buizen die je langs de achterkant ziet of wat ? :p)

Een van de makkelijkste manieren om te zien of het een buizenversterker is is kijken of er naast de powerswitch een standbyswitch zit, dit ivm opwarmen van de buizen.

Als je aan de achterkant kijkt kun je meestal vrij snel de eindbuizen zien zitten, voorbuizen willen nog wel eens vakkundig verstopt zijn...

JER00N
21 april 2008, 21:50
Zit er geen master control bij de EQ? Daarmee kan je het volume wat beter regelen. Das tenminste op de ouwe Fender oefenamp waar ik wel eens op speel (een Sidekick 15 ofzo).

Kim Wilson
21 april 2008, 22:10
Een van de makkelijkste manieren om te zien of het een buizenversterker is is kijken of er naast de powerswitch een standbyswitch zit, dit ivm opwarmen van de buizen.

Als je aan de achterkant kijkt kun je meestal vrij snel de eindbuizen zien zitten, voorbuizen willen nog wel eens vakkundig verstopt zijn...
Die standby-switch zit er niet altijd. Bij de kleine 5 watt bakkies (epi Valve jr. bijvoorbeeld) zit ie er namelijk niet op. Maar aan de achterkant kun je het meestal wel zien.