PDA

View Full Version : Kan ronkend geluid te maken hebben met je buizen?



lagwagon_81
17 februari 2003, 15:36
Mijn versterker maakt lawaai wanneer de overdrive aanstaat. Kan dit ermee te maken hebben dat de buizen versleten zijn?

idono
17 februari 2003, 15:45
Hey,

Geef eens een paar (niet te harde) tikken op de bovenkant van de versterker. Of tik voorzichtig met een wattenstaafje tegen een van je buizen, als je dan een geluid hoord door je speaker, dan zijn je buizen microfonisch geworden. Dit betekent dus dat deze versleten zijn. Wat ook een probleem kan zijn is dat een van je buizen een beetje los zit en slecht contact maakt, ik heb dit zelf namelijk ook gehad. Je moet de versterker ff een uurtje uitzetten en dan even alle buizen aan duwen. Bij mij was het probleem toen verholpen.

BTW: Hoe lang zitten deze buizen er al in en hoevaak speel je per week. Geadviseerd wordt als je 2 keer per week er over speelt, ze om het jaar of anderhalf jaar te vervangen.

Greetz Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: idono op 2003-02-17 15:45 ]</font>

lagwagon_81
17 februari 2003, 19:16
Hoe lang de buizen er al in zitten weet ik niet. Ik heb deze versterker tweedehands gekocht. Het is een Mesa Boogie en er zitten sovtek buizen in. Deze zitten er ook standaard al in dus misschien zijn ze wel heel oud.

LordRiffenstein
17 februari 2003, 19:27
Kan ronkend geluid te maken hebben met je buizen?

Oh dat heb ik ook met mijn Diezel :razz:
Sorry flauwe grap.

Als je overdrive aanstaat, zal elke versterker wat ronken, dit is gewoon eigen aan overdrive. Blijft hij ronken als je met je gitaar verder af gaat staan of stopt het dan, of wordt het duidelijk minder. Als hij ook op clean ronkt, laat je hem misschien best eens controleren.

Vervangen van de lampen kan inderdaad geen kwaad en afhankelijk van hoe luid je speelt en hoe veel en hoe lang moet dit jaarlijks of elke 2 jaar gebeuren. Het kan ook zijn dat er een voorversterker lamp de geest gegeven heeft.

Dus, even testen of het mindert als je verder af gaat staan, zoniet dan zou ik even bij een amp-techneut langs gaan om de boel te laten controleren.

Groeten,

Yoeri

lagwagon_81
17 februari 2003, 21:20
Het ronken is alleen als ik niet speel, clean is hij wel stil, behalve als ik hem echt hard zet maar dat staat hij praktisch nooit, ik gebruik hem (voorlopig) alleen thuis. Ik zal eerst eens een beetje zelf proberen uit te zoeken wat er aan de hand is, als ik er niet uit kom dan ga ik wel bij een amp-technicus langs. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.