PDA

View Full Version : Wiring probleem: Fender Texas Specials



Nielsje
19 april 2008, 16:44
Ik heb via ruil een setje Fender Texas specials verkregen. Ik heb ze net aangesloten, en de 2e positie geeft nagenoeg geen geluid, dus ik vermoed dat ik iets verkeerd heb aangesloten. Een foto kan ik nog even niet maken, maar wel een beschrijving geven:

Neck element ( blauwe stip): zwarte draad aan '1' op de switch, wit aan aarde.
Middle element: gele draad aan '2' op de switch, zwart aan aarde.
Brug element (rode stip): zwarte draad aan '7' op de switch, wit aan aarde.

Ik had er geen bedradings schema bij, dus heb alles gewoon 'logisch' uitgezocht op de lengte van de draden.
Wat heb ik fout gedaan?

pasqual
19 april 2008, 16:58
hoi nielsje,

moet zwart niet aan de massa? zoals jij het beschrijft heb je alleen het middelste element juist aangesloten. maar ik heb deze elementen nog nooit ingebouwd en misschien hebben ze wel een afwijkende draadkleur maar het lijkt me sterk. zwart is doorgaans massa, andere kleuren hot output in geval van single coils. anders moet je de pups eens ff doormeten of je eigenlijk wel weerstand meet.

groeten Pasqual.

Nielsje
19 april 2008, 17:09
Hey Pasqual,

ik heb hier helaas geen multimeter liggen, maar ze doen het wel, alleen in de 2e positie (neck + middle) heb ik een raar iel geluid. De rest klinkt gewoon goed.
Ik dacht ook eerst dat zwart aan de massa moest, maar de draden zijn allemaal zo afgeknipt, dat alleen de andere draden bij de switch komen...

pasqual
19 april 2008, 17:20
en als je het middelste element het korte draadje ff provisorisch verlengt en omwisseld alleen om te proberen? omdat bij de andere twee de zwarte ook aan de switch zitten. hier voor hoef je niet alles definitief vast te solderen.
kan geen kwaad, je gitaar zal er niet van ontploffen ofzo.....

groeten Pasqual.

Nielsje
19 april 2008, 17:29
Klopt :) Ik heb ook wel een gitaar liggen waarbij ik bewust het brugelement andersom gesoldeerd heb, vond hem dan erg lekker klinken. Ik heb ondertussen foto's geschoten, even wachten tot ze beschikbaar zijn. Ik kan inderdaad zelf alles wel gaan proberen, maar ik ben wat lui aangelegd :D

no 1 hops
19 april 2008, 17:29
niesje.
even logisch nadenken.
van alle pups is 1 ding altijd gelijk GND/massa. want het gaat maar naar 1 punt de centrale massa (meestal op de volume pot)

daarna is de hot het verschil , want elke moet zijn eigen plaats krijgen op de switch, daarbij zal er waarschijnlijk een RWRP pup zijn.
er zijn twee witte draden en 1 gele, dus 1 gok ik die gele op de midden pup.

blijven de twee witte over voor neck en brug.
nu was een multimeter makkelijk

Nielsje
19 april 2008, 18:52
We zijn inmiddels verder: blijkbaar moet zwart toch op de massa, alleen snap ik dan niet hoe de vorige eigenaar alles had aangesloten. De 2e positie is nu goed qua output en lekker ruisstil, alleen nu is de 4e niet meer stil.
ik ga weer verder :)

Edit: opgelost, alhoewel het een beetje vreemd blijft. Als ik de brug andersom aansluit, is de 4e positie stil, maar heb ik heel vreemde sound in die positie, bij normale manier van bedraden is ie niet helemaal stil, maar klinkt het wel goed.

Ik laat het hier voorlopig bij, anders ga ik me toch blindstaren op het probleem..