PDA

View Full Version : SCN met S-1 elementen veranderen



Steven-gh
19 april 2008, 15:45
haloo gitaarmensen,

Ik ben momenteel (trots) bezitter van een Fender American Deluxe Strat, zo goed als de perfecte gitaar voor mij, behalve de elementen. Eerst was het me niet zo opgevallen maar door de SCN elementen die wel ruisloos zijn klinkt hij toch een stuk minder, anyway niet genoeg 'fender geluid'.. Vooral over het geluid in de neck positie ben ik niet zo tevreden.

Enniewee, ik zit er dus serieus over na te denken om het neck en middel element te vervangen, nu is het nogal lastig om elementen te testen, na wat 'research' en youtube filmpjes gaat mijn voorkeur momenteel uit naar de Fender Custom Shop 54 pickups. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze elementen?

Ook ben ik niet echt van plan om het zelf te gaan doen, heb mijn slagplaat er 1 keer afgehad en toen raakte ik de draad wel goed kwijt (A), zeker met die S-1 switching, die is daarna toch wel weer goed te gebruiken?

Alvast bedankt

no 1 hops
19 april 2008, 17:38
haloo gitaarmensen,

Ik ben momenteel (trots) bezitter van een Fender American Deluxe Strat, zo goed als de perfecte gitaar voor mij, behalve de elementen. Eerst was het me niet zo opgevallen maar door de SCN elementen die wel ruisloos zijn klinkt hij toch een stuk minder, anyway niet genoeg 'fender geluid'.. Vooral over het geluid in de neck positie ben ik niet zo tevreden.

Enniewee, ik zit er dus serieus over na te denken om het neck en middel element te vervangen, nu is het nogal lastig om elementen te testen, na wat 'research' en youtube filmpjes gaat mijn voorkeur momenteel uit naar de Fender Custom Shop 54 pickups. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze elementen?

Ook ben ik niet echt van plan om het zelf te gaan doen, heb mijn slagplaat er 1 keer afgehad en toen raakte ik de draad wel goed kwijt (A), zeker met die S-1 switching, die is daarna toch wel weer goed te gebruiken?

Alvast bedanktik denk dat jouw 'fender geluid' idee dan anders is dan van diegene die beoordeeld hebben of ze wel of niet geschikt waren om fender te vertegenwoordigen wat betreft noiseless pickups
http://www.billlawrence.com/Pages/SCNHistory.htm

citaat daaruit

We mounted his new prototype into our test bed guitar and began testing it against our original ’56 and ’63 Stratocaster pickups – the benchmark we’ve used for the past 10 years. We were literally amazed—no noise canceling pickups we had tested before had come this close to capturing the true essence of Fender’s original designs. The more we played it, using a variety of amplifiers and playing styles, we came to realize that this pickup actually exceeded our expectations—under certain conditions it actually out performed the originals!


wat betreft de S1 is het gewoon een switch die met elke pickup kan worden gebruikt, wel is de condensator uitgezocht voor deze pups dus kan andere effecten hebben op andere pickups

Steven-gh
19 april 2008, 22:06
Okee okee danku.
Wat betreft Bill Lawrence, ik ben er haast van overtuigd dat het een beetje een marketing praatje is. Bovendien ben ik er eigenlijk ook van overtuigd dat de 'slimme' Amerikanen bijv. niet de geliefde 'Texas Special' elementen in de Amerikaanse series stoppen, maar gewoon de 'standaard' elementen, die uiteraard zeer ok klinken. En aangezien dus veel mensen weer van elementen wisselen, Kassa!
Maar dat terzijde. Ook van veel mensen hebben ik gehoord/gelezen dat de SCN hét niet hebben, ook bij reviews op Harmony Central bijv. scoren ze niet hoog terwijl de (meeste) andere elementen goed scoren. Lijkt me niet totaal zonder reden. Ik ben daar ook gewoon zo een van ;) .
Ze klinken goed, maar te modern, te weinig vintage.

no 1 hops
20 april 2008, 09:37
steven , het was niet zozeer een aanval of zo, maar HET fender geluid is voor velen anders, de ene zoet de andere fel en als je het citaat leest dan staat daar


We were literally amazed—no noise canceling pickups we had tested before had come this close to capturing the true essence of Fender’s original designs.

voor hen een noiseless product dat het dichtste bij hun reverentie kwam, dus BIJNA in de roos

wat betreft marketing, is BL voor insiders een bekende naam, meestal schermen ze liever met namen als dimarzio en SD Designed.

dat ze een bepaalde hype gebruiken om aan de big money te komen is logisch, ze zijn een bedrijf, willen verdienen en dan creeer je gewoon een tekort en kun je een prijs vragen die hoog is maar velen graag betalen om aan hun superwens te voldoen.
en dat doet niet alleen fender
(zie maar naar de olie prijs, daar zijn niet alleen de olie baronnen blij mee, ook onze regering int met blijdschap hun extra belasting voordeel daarop)

maar goed, of topic.

misschien dat het voor jou handiger is je hele setup hier neer te zetten , dus van gitaar tot versterker en alles daar tussen in en te melden welk geluid je zoekt.
er zijn er hier genoeg die je dan kunnen helpen denk ik

Steven-gh
20 april 2008, 15:36
Hmm ja, nou ben ik toch zo iemand die zich niet of te weinig ergert aan de ruis, in mijn oude yamaha met wat brakke single coils vond ik het nooit opvallend, ook niet met veel gain ofzo. Maargoed dat is natuurlijk mening.

Je hebt wel gelijk ja, ik vind het ook wel goede elementen en ik ben dus van plan ze te verplaatsen naar mijn oude yamaha, ze klinken goed maar 'anders'.

Maargoed mijn bescheiden setup( tot nu toe ):
Fender American Deluxe HSS Stratocaster
Fender Blues Deluxe
Ibanez Tubescreamer 808 reissue
Dunlop Cry Baby Classic

Het gaat dus ook het nek en middel element, de brug(humbucker) laat ik zitten.
Qua elementen zoek ik dus meer het vintage geluid, elementen die goed en lekker clean klinken, a la John Mayer, niet dat ik het zo'n geweldige gitarist vind maar ik vind zijn tone erg lekker.
Qua overdrive, ik ben niet zo van de Hendrix tone, maar wel weer heel erg van SRV. Ook de wat scheur solo geluiden van Mayer klinken erg fijn naar mijn mening. Mostly Blues-Rock dus.

no 1 hops
20 april 2008, 15:53
als je voor vintage gaat zou ik het hele S-1 gebeuren mee verhuizen naar de andere gitaar.
wees voorzichtig met die switch want die is praktisch niet los leverbaar dan met inwisseling van de oude.
(weet dat omdat ik naar een zocht en hem dus bij fender niet kan bestellen.
dus kan ik mijn setje SCN niet aansluiten zoals bedoelt)

wat betreft mayer, springt er hier wel uit vind ik
http://www.youtube.com/watch?v=Zh4n1bZi4d8

Steven-gh
20 april 2008, 16:34
Nah die S-1 switch zit immers niet in de weg, ik vind het best een leuke optie. Als hij uitstaat merk je er toch niks van dus die mag blijven ;) .

@Filmpje: Het geluid dat hij in de solo gebruikt is idd erg fijn :D .

Iemand ervaringen met de Custom Shop 54 pickups? of is dit niet de goede keus.
Op dit filmpje vind ik ze goed klinken(in een goedkope strat nogwel)
http://www.youtube.com/watch?v=-At1b8AZPLo&feature=related
en zonder tube amp:
http://www.youtube.com/watch?v=CY42F_5mgBE
Nou kan deze man ook wel goed spelen..

Steven-gh
21 april 2008, 14:34
bump :satisfie: .. iemand nog wat feedback over elementen?

no 1 hops
21 april 2008, 15:51
bump :satisfie: .. iemand nog wat feedback over elementen?
PB anders G.G. eens even, die is een echte strat SRV man en bouwt/verbouwt zelf veel.
er zijn er ook wel anderen hier maar die zien blijkbaar deze topic over het hoofd

G.G.
21 april 2008, 19:38
PB anders G.G. eens even, die is een echte strat SRV man en bouwt/verbouwt zelf veel.
er zijn er ook wel anderen hier maar die zien blijkbaar deze topic over het hoofd

Tsja.. moeilijk. Over die fender singlecoils kan ik niet heel veel zeggen. Het SRV geluid is ook bijna niet te benaderen. Denk dat je daarvoor niet de overwound elementen moet hebben (zoals Texas Specials), maar juist een setje met een lagere output. Dat geluid zit hem in de vingers van Stevie Ray Vaughan, dikke snaren, 2 Tubescreamers en versterkers die tot het maximum staan te blerren.

Wat bedoel je met "fender-geluid"? en wat is er verkeerd aan je huidige geluid?

Ik begin steeds vaker te denken dat mensen eindeloos van elementen verwisselen terwijl er veel meer uitgehaald kan worden met andere tonecaps, andere pots, eventueel ergens een weerstandje of een plaatje onder een element.

Steven-gh
21 april 2008, 21:43
Volgens mij zijn die Custom 54 ook wat lage output pups..
Ik zit vooral met het nek element met mijn huidige, nou is geluid moeilijk te beschrijven, maar volgens mij kan ik op de een of andere manier het geluid wel uit mijn vingers krijgen, heb ook een tijdje dikke snaren gehad, beviel me wel goed qua klank maar ze pasten niet in mijn metalen topkam dus ging ik maar weer terug. Op de een of andere manier klinkt het nek element gewoon niet in mijn oren, niet zoals ik het mooi vind. Heb alwel wat geprobeerd met de hoogte wijzigen etc. maar het is het gewoon niet op de een of andere manier.

piezo
21 april 2008, 22:26
Ik begin steeds vaker te denken dat mensen eindeloos van elementen verwisselen terwijl er veel meer uitgehaald kan worden met andere tonecaps, andere pots, eventueel ergens een weerstandje of een plaatje onder een element.
Dat laat onverlet dat de elementen de electronische basis zijn. Als Steven het typische Fender Strat geluid wil, zal hij die SCN elementen er echt moeten gooien. Ik vind ook dat die dat geluid lang niet goed genoeg benaderen, wat de heer Lorentz ook mag beweren.
De SCN elementen zijn gewoon een mislukte poging om de Kinman elementen na te apen, zonder diens octrooi geweld aan te doen.

no 1 hops
21 april 2008, 22:37
Dat laat onverlet dat de elementen de electronische basis zijn. Als Steven het typische Fender Strat geluid wil, zal hij die SCN elementen er echt moeten gooien. Ik vind ook dat die dat geluid lang niet goed genoeg benaderen, wat de heer Lorentz ook mag beweren.
De SCN elementen zijn gewoon een mislukte poging om de Kinman elementen na te apen, zonder diens octrooi geweld aan te doen.
piezo
het citaat was van de top van fender zelf en niet van BL.
en BL heeft kinman echt niet nodig om goede pups te maken.

daarbij zeg je
ik vind dat die DAT geluid, welk geluid?
het is een geluid van de vele die fender in de loop van tientale jaren heeft geproduceert.
met daarbij nog eens dat gitaristen op DAT geluid worden gepint ALLEEN maar met DAT type gitaar.
alsof ze anders niks gebruikten dat DAT.

een andere speaker, een andere amp, een andere gitaar kabel, een ander merk snaren, plectrum etc etc.
zoveel heeft invloed op sound, dat zelfs een jaren 80 hondo je verbazen kan qua sound

en dan het vage mens en zijn vingers

Steven-gh
21 april 2008, 22:45
Hmm okee.. feitelijk komt het erop neer dat ik een ander geluid uit mijn strat wil halen dan dat ik er nu uit haal. Meer SRV/Mayer achtig, ik weet ook niet of zij 'het fender geluid' hebben, mocht het bestaan. Ik zoek meer elementen die het geluid van de 2 genoemde gitaristen geeft/ dichtbij komt, het liefste nog dat van Mayer, volgens mij ook low output. Uiteraard kan dat aan veel meer dingen liggen dan de pickups, maar ik denk dat het zeker een verbetering zou zijn.

no 1 hops
22 april 2008, 08:46
misschien wat leuk leesvoer voor je
de gitaar tech van SRV en nu Mayer
http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2008/Feb/Right_Hand_Man_Ren_Martinez.aspx

Steven-gh
22 april 2008, 17:08
Wel interessant :) ..
Maar in 'principe' zit ik dan met low output pickups(cs 54) dan goed?.. de pups die ik nu heb zijn nog 'hotter' voor balans met de humbucker, iig zoiets heb ik gelezen dacht ik. Dus een beetje de verkeerde kant op. Tis zo lastig dat het eigenlijk gewoon niet te testen is, texas special zou je kunnen testen in een SRV of Mark Knopfler strat, maarja helaas.