PDA

View Full Version : Welk 2x12 cabinet?



MoonlandMenace
19 april 2008, 14:04
Ik zoek een, gunstig geprijsd 2x12 cabinet met Celestion V30 speakers, 8 ohm
Op thomann.de zag ik een harley benton cab voor een kleine €200.
Zou dit iets zijn of beter uitkijken naar een occasie cab van een gerenommeerd merk?

T'is voor een Mesa Boogie, zou het liefst een cab van Mesa zelf kopen, maar deze zijn nogal hoog geprijsd.

hugo123
19 april 2008, 14:22
Over de HB cab is al veel gepost gebruik ff de zoekfunctie.. Er is echt veel over gesproken.

Evil-Payasos
19 april 2008, 14:55
Doen die HB cab! Ik heb hem ook en ik ben er zeer over te spreken. Strakke lows, aanwezige mids en mooie highs, een top ding! Alleen ziet ze er niet zo mooi uit, maar dat is menings gebonden

Bas

Wicked Willy
19 april 2008, 16:09
Spaar even door en ga voor kwaliteit....voor 400 euri heb je prachtige cabinetjes al dan niet 2e hands.

belfrink
20 april 2008, 23:01
Spaar even door en ga voor kwaliteit....voor 400 euri heb je prachtige cabinetjes al dan niet 2e hands.

Kwaliteit in de zin van Mesa of Engl voorop ?

Ik zou gewoon voor een HB of Framus 212 gaan. Zijn prima kabinets.
De Framus kost iets meer maar die ziet er wat sjieker uit :)

Kellet
21 april 2008, 00:13
Engl 2x12 is goed als je strakke bottom wilt!

Je kan voor een redelijke prijs een 2e handsje vinden.

Rick trodat
21 april 2008, 09:23
Ik zeg Kool ANd Elfring. Lichte Cabs. Speakers naar keuze. Top Service, echt kwaliteit. super geluid. Komt dicht in de buurt van bogner (v30) en goede prijzen.

x.a.d
21 april 2008, 11:49
vergeet niet dat de bouw vande kast echt super belangrijk is. daarom klinken de bogners zo goed. Ik zou zeker voor een 2dehandse gaan van een goed merk. Die HB kastjes zullen niet slecht zijn mar ook zeker niet goed. Een goede kast kost nu eenmaal geld.

Kim Wilson
21 april 2008, 12:01
Dat is onzin. De één wil een loeistrakke kast á la Engl, de ander niet. Die HB kastjes kunnen prima aan je smaak voldoen. De enige manier om erachter te komen, is testen. Geld zegt niet alles.

x.a.d
21 april 2008, 15:04
Klopt inderdaad. Misschien is slecht niet het juiste woord. Een goed gebouwde kast geeft meer tone. Maar als je niet zo veel geld hebt en toch een kast wil kan de HB natuurlijk wel een leuke kast zijn...Natuurlijk ...Zelf testen !!

Kim Wilson
21 april 2008, 15:08
Tja, wat is "meer tone"? Een HB cab is snel en goedkoop afgewerkt, dat maakt het prijsverschil. Er is wel gewoon goed hout gebruikt. En hij zal ongetwijfeld anders klinken dan een Bogner cab, maar dat hoeft niet minder te zijn. Nogmaals, het is ook grotendeels een kwestie van smaak. En met V30's kun je niet gauw misgaan.

x.a.d
21 april 2008, 15:28
Vergis je daar niet in! de bouw is net zo belangrijk als de speaker.
BV: Bij marshall is het speakerdoen om de baffle heen getrokken en word in de kast tegen 4 latten geplaatst. Van achter word de baffle vastgeschroeft. Bij een bogner cab zit dde baffle klem in een sleuf van de zijkanten. De baffle word volledig verlijmd met de kast. Het speakerdoek word er los voor gezet in een frame. De bogner heeft door zijn bouw VEEL meer tone. Klinkt strakker, gewoon omdat de kast meer sustain heeft van zichzelf. Net zoals bij je gitaar het geval is. Beter gebouwd=meer stustain en tone=duurder.

belfrink
21 april 2008, 16:01
Vergis je daar niet in! de bouw is net zo belangrijk als de speaker.
BV: Bij marshall is het speakerdoen om de baffle heen getrokken en word in de kast tegen 4 latten geplaatst. Van achter word de baffle vastgeschroeft. Bij een bogner cab zit dde baffle klem in een sleuf van de zijkanten. De baffle word volledig verlijmd met de kast. Het speakerdoek word er los voor gezet in een frame. De bogner heeft door zijn bouw VEEL meer tone. Klinkt strakker, gewoon omdat de kast meer sustain heeft van zichzelf. Net zoals bij je gitaar het geval is. Beter gebouwd=meer stustain en tone=duurder.

Heb je zeker gelijk in maar naar mijn mening (en velen met mij) rechtvaardigd dat niet de meerprijs van +600 euro ;)

Kim Wilson
21 april 2008, 16:03
Nee, dat vind ik eigenlijk ook. Een andere manier van bouwen hoeft niet gelijk zoveel duurder te zijn. Verlijmen of schroeven is ook geen €600-verschil...

pol
21 april 2008, 16:06
Vergis je daar niet in! de bouw is net zo belangrijk als de speaker.
BV: Bij marshall is het speakerdoen om de baffle heen getrokken en word in de kast tegen 4 latten geplaatst. Van achter word de baffle vastgeschroeft. Bij een bogner cab zit dde baffle klem in een sleuf van de zijkanten. De baffle word volledig verlijmd met de kast. Het speakerdoek word er los voor gezet in een frame. De bogner heeft door zijn bouw VEEL meer tone. Klinkt strakker, gewoon omdat de kast meer sustain heeft van zichzelf. Net zoals bij je gitaar het geval is. Beter gebouwd=meer stustain en tone=duurder.

Ik heb mijn bogner cab weggedaan voor een marshall, vond de laatste beter klinken.

de bogner klonk strakker ja, maar dat is soms ook een nadeel, de marshall was crunchier, rauwer, en levendiger.

een marshallcab rammelt en kraakt wat meer, maar da's ook tof, het is maar wat je wil.

x.a.d
21 april 2008, 22:35
Natuurlijk, het blijft een kwestie van smaak.
En natuurlijk is een cab uit amerika duurder dan uit china.
Maar over het algemeen is het ook zo dat de duurdere merken beter klinken.

Vooruit dat, dan zal dit de conclusie zijn...Een v30 garandeerd niks voor de klank. Een kast met een v30 kan nog slecht klinken. Goede bouw is belangrijk maar niet alles. testen is zeker het belangrijkst. Verder moet het matchen met je amp, en moet het maar net je smaak zijn.