PDA

View Full Version : jcm 800 verschillen



thekid
19 april 2008, 11:47
Hey

Wat is eigenlijk het verschil tussen de verschillende jcm 800 modellen

Ik bedoel dan het verschil met de ingangen zoals de 4 of de 2 horizontaal of verticaal

En is het eigenlijk het zelfde als je een combo ombouwd tot een top of geeft dit ander geluid

Chris Winsemius
19 april 2008, 12:13
(je hebt ook nog 4-inputters, bass-modellen en 2 kanaalsversies).

- horizontal vs. vertical
Horizontal begon in '83 en draait subtiel wat minder makkelijk clean dan de eerdere modellen, ietsje stugger. Bij de 100 Watters hebben de eerdere modellen wat meer druk en ballen.
- 50 vs. 100 Watt:
100 Watter draait op hogere spanningen dus wat meer bas en headroom, 50 Watter scheurt subtiel ietsje eerder

Als je de kans hebt gewoon 'n keer zelf proberen, wel de modellen met hetzelfde vermogen vergelijken.

De beste JCM800 blijft natuurlijk de JCM888 :D

thekid
19 april 2008, 12:28
En wat met de 4 inputters

Chris Winsemius
19 april 2008, 12:40
En wat met de 4 inputters

Ben ik niet zo vaak tegengekomen; ip. gewoon 'n model 1959/SuperLead. Ook hier zullen pre '84 modellen wat "lekkerder" spelen.

Verschillen zijn niet echt mega-groot (pre '84 vs. later) voor velen, als ik kon kiezen zou ik voor 'n pre '84-er gaan.

thekid
19 april 2008, 13:07
maar het geluid van al die jcm 800's de 4ingangen de horizontale de verticale,

is eigenlijk bijna allemaal hetzelfde.

En even mss een dummie vraag maar wat is dat allemaal met die jcm 888

Braindead
19 april 2008, 13:33
Nou, als je de kenners moet geloven zit er wel degelijk ook een aardig verschil in geluid tussen de verschillende versies. Zoek anders eens op het forum, want er is al heel veel over de jcm 800 geschreven als ik het goed heb.


maar het geluid van al die jcm 800's de 4ingangen de horizontale de verticale,

is eigenlijk bijna allemaal hetzelfde.

En even mss een dummie vraag maar wat is dat allemaal met die jcm 888

Realeigo
19 april 2008, 13:38
En even mss een dummie vraag maar wat is dat allemaal met die jcm 888

JCM 888 is de aller vetste jcm serie die je maar kan krijgen! :D


Graag gedaan Chris!

zjanke
19 april 2008, 14:39
Ik wou het net zeggen....



Proud Owner of JCM888 8-)

Chris Winsemius
19 april 2008, 15:55
De modellen met 4 inputs zijn qua circuit +/- hetzelfde als de eerdere 100 Watt 1959 modellen (Super Lead); wat minder gain dan de modellen met twee inputs en geen mastervolume.

Meestal bedoelt men bij "JCM800s" de modellen met twee inputs.

thekid
19 april 2008, 21:14
oke dus de vier input valt al weg. dus wat is het beste voor de bekende rocksound een horizontale of een verticale.

Chris Winsemius
19 april 2008, 21:57
oke dus de vier input valt al weg. dus wat is het beste voor de bekende rocksound een horizontale of een verticale.

"De bekende rocksound" is 'n begrip waar moeilijk wat mee te doen valt, de gain v/e 1959 is meer dan je verwacht maar, zonder toegevoegde post pi mv, pas op trommelvlies-scheurend-volume haalbaar.

Kun je misschien wat voorbeelden (bands/platen/gitaristen) aangeven?

the sure thing
19 april 2008, 21:58
oke dus de vier input valt al weg. dus wat is het beste voor de bekende rocksound een horizontale of een verticale.Maakt niet zo heel veel uit zoals Chris Winsemius zegt. In de studio zal je misschien wat verschillen horen, live zullen ze wegvallen. Wat ik bedoel te zeggen is dat 2 identieke JCM 800's met "horizontal inputs" soms meer onderling qua klank kunnen verschillen dan een horizontal input-versie en een vertical-input versie. Ik zou voor een rocksound ook eens de JCM 800 2 kanaals gaan zoeken en beluisteren. Die zijn iets goedkoper, maar rocken kunnen ze in mijn beleving beter. Clean vind ik de 2 kanaals minder mooi, maar de 2 kanaals hebben in mijn beleving wat meer gain. Ik heb beiden in mijn bezit gehad. Je kan beter voor een JCM 800 in goede (originele) staat gaan met bijvoorbeeld net nieuwe buizen, of eentje die net goed is afgesteld (van binnen) door een pro. En... gebruik idd de zoekfunctie eens, er is errug veel geschreven over de JCM 800! Het zijn fijne rockversterkers.

thekid
20 april 2008, 15:24
Ik zoek zowat een versterker waarmee ik een combinatie van guns n roses ac/dc hendrix frusciante gary moore kan verkrijgen eigenlijk de rocksound zoals die gasten hebben en ik heb me laten wijsmaken dat dit wel met een jcm 800 kan.


Als ik jcm 800 intik bij zoeken dan vind hijniks omdat de woorden te kort zijn hoe zoek ik dat nu op.

En wat denken jullie van een marshall plexi

TimmU
20 april 2008, 15:34
plexi is meer AC/DC sound, en voor meer gain ( guns 'nd roses enz. ) heb je toch echt een JCM800 nodig.

Lexvandoef
20 april 2008, 15:40
op de lowinput met gain op max en een les paul/sg met harde aanslag haal ik ook een AC/DC achtige sound op mijn jcm800 :)

Chris Winsemius
20 april 2008, 15:40
Ik zoek zowat een versterker waarmee ik een combinatie van guns n roses ac/dc hendrix frusciante gary moore kan verkrijgen eigenlijk de rocksound zoals die gasten hebben en ik heb me laten wijsmaken dat dit wel met een jcm 800 kan.

Als ik jcm 800 intik bij zoeken dan vind hijniks omdat de woorden te kort zijn hoe zoek ik dat nu op.

En wat denken jullie van een marshall plexi

guns n roses: vaak 'n ernstig gemodde oude SuperTremolo (meer gain dan een 2203)
ac/dc:
Malcom: zeer oude SuperBass
Angus: oude 45 of 50 Watter
hendrix: oude 100 Watters, verschillen tussen '66 en latere types zijn meer dan nuance-verschillen, + pedalen
frusciante: van alles, + pedalen
gary moore: van alles, veel dikker mid dus of gemod, of Soldano of pedalen

Qua circuit is de 4 inputter JCM800 redelijk vergelijkbaar met 'n plexi 1959 model, voor de rest niet :)

Met gebruik v/d volume-regelaar op je gitaar (terugdraaien voor 'n wat cleaner geluid) kom je ook 'n eind met 'n pre '84 2203 en wat pedalen.

Realeigo
20 april 2008, 15:56
guns n roses: vaak 'n ernstig gemodde oude SuperTremolo (meer gain dan een 2203)
ac/dc:
Malcom: zeer oude SuperBass
Angus: oude 45 of 50 Watter
hendrix: oude 100 Watters, verschillen tussen '66 en latere types zijn meer dan nuance-verschillen, + pedalen JTM 45/100 toch?
frusciante: van alles, + pedalen Silver Jubilee + Major 200w
gary moore: van alles, veel dikker mid dus of gemod, of Soldano of pedalen




dumdiedumdiedum

HaroldA
20 april 2008, 16:07
Ik heb 2 50 watters (2204). 1 uit '82 (verticale inputs) en 1 uit '87 (bruin doek, horizontale inputs) en ik vind de 87'er veruit de beste!

De 82'er is veel 'venijniger' en bijt heel erg in het hoog. Hij heeft ook veel meer gain dan de 87'er.

Ik ga de amp wel een keer laten servicen bij NEL/SONICART (http://www.n-e-l.be) in Lommel (B) en dan komen er wat vriendelijkere buisjes in, hopen dat dat wat oplost...

mooi overzichtje (http://grailtone.com/guitar-tone-articles/marshall-jcm800.html)

thekid
20 april 2008, 16:28
slash gebruikte hij in de appetite beginperiode ook geen jcm800 hij heeft di eooit wel gebruikt dat weet ik zeker.

maar het zal dan een 2203 worden waarschijnlijk hier moet ik toch een vette sound mee krijgen . is deze ook geschikt om blues te spelen. en dan moet ik waarschijnlijk nog een tweede versterker nemen voor een clean geluid.

Realeigo
20 april 2008, 16:38
Slash heeft wel ontelbare verschillende amps gehad. De beroemdste is de gemodde SuperTrem. Waar de buis die eigenlijk voor het tremolo circuit bedoeld was gebruikt is om een extra trap gain te geven.

Verder heeft hij waarschijnlijk wel alle marshalls wel bespeeld.
Van JTM 45 tot aan VintageModern (huidige endorsement amp)

thekid
20 april 2008, 16:40
wat is zowat de gangbare prijs voor een tweedehands jcm800 met cab

HaroldA
20 april 2008, 17:01
50 watt top: 700-800. 100 watt is 100 euro's duurder...
Cabinetjes heb je al een mooie voor 300(+) maar het wordt echt mooi als dat cabinet gevuld is met 4 G12-65's of G12M-25's (=greenbacks).

Als je niks om de looks geeft -of nogal handig bent met tolex- is dit een hele mooie set: http://link.marktplaats.nl/159457416

TimmU
20 april 2008, 18:07
"Has a few scratches and nicks here and there, ...."

Nou ,dat is nogal een understatement..:D