PDA

View Full Version : Gitaar naar NL vanuit China



Snoo
19 april 2008, 12:45
Hee,

Ik ben op dit moment op reis in China en dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar wat me hier ook opvalt is dat de gitaren echt belachelijk goedkoop zijn. Bijvoorbeeld de witte Ibanez Jem voor net 200 euro en een Gibson Les Paul voor 150! Gisteren liep ik tegen twee zeer mooi gitaren aan: Een china Custom Les Paul en het Zakk Wylde model van Gibson. Voor mij toch wel twee droomgitaren. Ik ben me er zeer van bewust dat de chinezen meesters zijn in het namaken, maar ik heb er op gespeeld en man man man...het geluid was goed, het speelde geweldig, action en afwerking overal perfect. Kortom ik moet er duidelijk een hebben, fake of niet. De prijs voor de zakk wylde is 155euro.

Het lastige is alleen het versturen naar Nederland, want daar heb ik geen ervaring mee. Ik wil de gitaar gewoon legaal invoeren in Nederland. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

De prijs voor de zakk wylde is 155euro. De verzendkosten zullen naar schatting via China Post denk ik tussen de 30 en 60 euro bedragen. Dit baseer op een eerdere verzending van souvenirs vanuit china.


Tot nu toe heb ik begrepen hier uit het forum en op internet dat je bij het invoeren in Nederland een BTW van 19% moet betalen over het aankoopbedrag+verzendkosten en daar nog 3% invoerrechten overheen. En dat je bij het verzenden de factuur moet bijvoegen. Paar vragen:

Is dit alles wat de douane nodig heeft of moet ik nog iets anders doen? Moet ik de douane bijvoorbeeld persoonlijk op de hoogte stellen middels mail/telefoon?

Stel dat het wel een echte Gibson Zakk Wylde is gemaakt in de VS (staat op de achterkant van de kop met serienummer) Op muziekinstrumenten.com wordt deze aangeboden voor 5500euro. Stel dat ze hem bij de douane taxeren op dit bedrag, maakt dit dan uit voor het bedrag wat ik extra moet gaan betalen bij invoer in Nederland?

Verder voor het verzenden kan ik hier alleen gebruik maken van China Post. Er is alleen een taalprobleem. Ik spreek geen Chinees en zij spreken geen Engels. Het wordt dus heel lastig voor mij om te zeker te weten dat zij het via de juiste procedure gaan verzenden. En bijvoorbeeld voor mij om duidelijk te maken dat ik de factuur op de verzending wil. Misschien hebben ze wel ervaring met dit soort dingen, maar dat weet ik dus niet. Heeft iemand hier enig ervaring mee?

Over 5 dagen reis ik verder naar Hanoi in Vietnam. Ik weet via internet dat ze daar een Fedexoffice hebben. Kan ik er misschien beter voor kiezen om de gitaar via hun te verzenden? En kan ik ook via Fedex/DHL/etc een koerier bestellen die het pakket op mijn hotelkamer komt afhalen? Iemand enig idee?

Verder nog tips, adviezen? ik zou het heel erg waarderen. Ik hoop gewoon die gitaar met een gerust hart naar NL te kunnen sturen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat straks mijn halve reisbudget op gaat aan boetes/invoerrechten. Moet nog een paar maanden nl...

Sorry, voor het lange verhaal, maar damn man je moet die gitaar zien...
In ieder geval alvast heel veel dank.

groetjes Snoo

bass blom
19 april 2008, 14:20
oei dat zou wel sneu zijn ja, echte belasting hoofdprijs over een fake gitaar betalen :D
waarom neem je hem niet gewoon mee?

Petekay
19 april 2008, 15:44
Kan je geen tussenstop maken in Japan, dat is pas gitarenland ;)

p.s. ik kan je niet helpen met je vraag, misschien kan je wel zo'n goedkope gitaar opsturen als 'gift'. Dan stuur je hem bijv. naar je ouders, tante, oom whatever. Op gifts hoef je geen belasting te betalen.

zjanke
19 april 2008, 16:56
p.s. ik kan je niet helpen met je vraag, misschien kan je wel zo'n goedkope gitaar opsturen als 'gift'. Dan stuur je hem bijv. naar je ouders, tante, oom whatever. Op gifts hoef je geen belasting te betalen.

Als je niet kunt helpen, doe het dan ook niet en zeker niet met dit soort adviezen. Als je er gift opzet dan wordt ie er zeker uitgepikt, het "gift" verhaal is de grootste onzin wat invoeren betreft.

Waarschijnlijk ga je een probleem krijgen als je deze gitaar invoert, imitatie (copyrighted) is namelijk strafbaar.

Als je hem toch wil versturen/invoeren gaat de douane niets taxeren, ze gaan uit van de waarde op de invoice. Als jij er dus een invoice bijdoet (de officiele van de leverancier) wordt de gitaar aangeslagen voor het bedrag wat daar op staat. Het bedrijf wat hier gaat afleveren regelt ook het invoeren. Zij handelen alles af met de douane, jij hoeft hier niets voor te doen. Als de douane hem echter gaat onderscheppen ben je dus gewoon je gitaar kwijt, daar kan de vervoerder helemaal niets aan doen.

Ook in China zitten de grote vervoerders (DHL/UPS/Fedex) en die halen af in hotels, vervoerskosten zijn dan wel een stuk hoger dan met de reguliere post.

Petekay
19 april 2008, 17:31
Als je niet kunt helpen, doe het dan ook niet en zeker niet met dit soort adviezen. Als je er gift opzet dan wordt ie er zeker uitgepikt, het "gift" verhaal is de grootste onzin wat invoeren betreft.

Wat l*l je nou wijsneus..... :sneaky:

Ik heb zelf 3 jaar een internetshop gehad waarvan alle paketten naar het buitenland gingen, en v.n. buiten de EU. Ik weet wel waar ik over lul, als je op je verzendformulier aankruist dat het om een gift gaat wordt er geen belasting over verrekend. Wat er wel bij gezegd moet worden is dat een 'gift' geldig is tot een bepaalde waarde, dit bedrag weet ik niet uit m'n hoofd, en volgens mij valt de chinese gitaar waar de TS het over heeft binnen het bedrag.

wietse
19 april 2008, 17:40
hmmm, nog niet over gedacht om de gitaren die ik uit china als sample wil hebben gewoon via chinapost te versturen.
maar 60 euro per gitaar is ook ongeveer het tarief van ups e.d, dan is het nog een vraag wie gooit er het minst mee.
dat copyrighted kan een probleem zijn maar dat gaat alleen op als er ook daadwerkelijk een nep merknaam op staat.

zjanke
19 april 2008, 17:45
Wat l*l je nou wijsneus..... :sneaky:

Ik heb zelf 3 jaar een internetshop gehad waarvan alle paketten naar het buitenland gingen, en v.n. buiten de EU. Ik weet wel waar ik over lul, als je op je verzendformulier aankruist dat het om een gift gaat wordt er geen belasting over verrekend. Wat er wel bij gezegd moet worden is dat een 'gift' geldig is tot een bepaalde waarde, dit bedrag weet ik niet uit m'n hoofd, en volgens mij valt de chinese gitaar waar de TS het over heeft binnen het bedrag.Ik ben bij een van de grote expressvervoerders verantwoordelijk geweest voor de afhandeling en invoer van 2000+ pakketten per dag, dus ik denk dat ik iets van ervaring heb.

De omschrijving "gift" is geen omschrijving. Zoek op de site van de douane het statistieknummer maar eens op voor een gift.
Jij geeft een goederenomschrijving en een waarde en daar kijkt de douane naar, niet naar een kruisje bij gift. Bij invoer in Nederland geldt dat voor goederen van particulier naar particulier een vrijstelling is tot 45 euro en daar is de aanduiding gift voor. Commercieel is dat tot 22 euro. Zijn gitaar valt daar dus niet onder.

Als een gift een vrijstelling zou betekenen, waarom wordt dan niet alles als gift verstuurd? Pff Wijsneus :nervous:

Petekay
19 april 2008, 17:55
Ik ben bij een van de grote expressvervoerders verantwoordelijk geweest voor de afhandeling en invoer van 2000+ pakketten per dag, dus ik denk dat ik iets van ervaring heb.

De omschrijving "gift" is geen omschrijving. Zoek op de site van de douane het statistieknummer maar eens op voor een gift.
Jij geeft een goederenomschrijving en een waarde en daar kijkt de douane naar, niet naar een kruisje bij gift. Bij invoer in Nederland geldt dat voor goederen van particulier naar particulier een vrijstelling is tot 45 euro en daar is de aanduiding gift voor. Commercieel is dat tot 22 euro. Zijn gitaar valt daar dus niet onder.

Als een gift een vrijstelling zou betekenen, waarom wordt dan niet alles als gift verstuurd? Pff Wijsneus :nervous:

Whatever........ Ik heb bij verzenden nooit meegemaakt dat klanten belasting moesten betalen over hun pakket (4 pakketjes p/d) , de waarde was tussen de 25 - 200 euro. Einde discussie wat mij betreft.

Dirk_Hendrik
19 april 2008, 19:43
Dan zit je er toch echt dito naast petekay. Gift is 1 van de hardnekkigste misverstanden van douaneaangifte. Ik heb zelf meerdere zendingen mogen ontvangen waar ik toch echt mocht betalen, of er nou gift op stond of niet. Nee, dat heb ik niet aan de verkoper doorgegeven. Die kan er dus nog steeds prima vanuit gaan dat "gift" altijd werkt.

Voor de TS,
Een jaar of 2 geleden was er een Chinese ebayer die z'n witte Jem immitaties excpliciet niet naar NL en Italie stuurde. Je kunt er de donder op zeggen dat dat was vanwege verhoogde aandacht van de betreffende douanes voor dat soort produkten. Dat betekent dus ook dat je het risico loopt dat je instument, zowel via de post als hand-carried, in beslag wordt genomen en de vernietigingskosten mag betalen en dat je in een nog slechter geval een proces van de fabrikant, Ibanez of Gibson dus, aan je broek hebt.

Sterk verhaal? Een fabrikant als Disney is er vrij fanatiek mee:
http://forums.ebay.nl/thread.jspa?threadID=500006521

Petekay
19 april 2008, 20:11
Nee, dat heb ik niet aan de verkoper doorgegeven. Die kan er dus nog steeds prima vanuit gaan dat "gift" altijd werkt.


Zit inderdaad wat in Dirk hendrix.....
Toevallig laatst een pakketje van 65 euro ontvangen uit zwitserland, ik heb de verkoper gevraagd om als gift te versturen, ik heb er uiteindelijk helemaal geen belastingen over hoeven te betalen, maar waarschijnlijk laten ze er ook een paar pakketjes zonder echte controle door misschien? Maar laten we dit pakketje anders zien als uitzondering en een beetje geluk.

Wel interessant dat verhaal op ebay, dat schrikt wel af zeg.

Dirk_Hendrik
19 april 2008, 22:20
Ik vermoed dat afzender Zwitserland heel sterk meelift op de internationale EU post-stromen. Komt met de trein via Duitsland waar ook nog een aantal wagons aanhaken en dergelijke.

US e.d is wat dat betreft gemakkelijker te controleren. Eén container luchtpost, allemaal uit hetzelfde land.

Aan de andere kant,
Ik heb ook nog nooit last gehad met zendingen uit HongKong en Thailand. Dat was "grote enveloppe" spul. Dat wel.

zjanke
19 april 2008, 23:27
Ik vermoed dat afzender Zwitserland heel sterk meelift op de internationale EU post-stromen. Komt met de trein via Duitsland waar ook nog een aantal wagons aanhaken en dergelijke.

Zwitserland is een EFTA land, hiervoor gelden ook sterke beperkingen en vrijstellingen, dus daar kun je inderdaad wat hogere waardes invoeren zonder kennis te maken met het manneke van de tax


US e.d is wat dat betreft gemakkelijker te controleren. Eén container luchtpost, allemaal uit hetzelfde land.

Het gaat er niet om of het in 1 container zit, maar of het op een manifest staat. De douane krijgt PAN files binnen van de vervoerder (Pre arrival notification) en beslist op basis van dat digitale bestand of de aangifte goed is, welke zendingen echt getoond moeten worden en wat "vrije goederen" zijn (wij hopen altijd dat dit onze pedaaltjes zijn, want dat betekent dat we niets meer hoeven te betalen ;) )
Als er alleen (en daar komt ie!) gift, sample of spare parts als goederenomschrijving staat, dan gaat de zending 999 van de 1000 keer op rood en dat betekent dat de douane hem wil zien.

Dirk_Hendrik
20 april 2008, 13:49
Zwitserland is een EFTA land, hiervoor gelden ook sterke beperkingen en vrijstellingen, dus daar kun je inderdaad wat hogere waardes invoeren zonder kennis te maken met het manneke van de tax


Thanks! Ik heb me gisteren het rambam gezocht hoe dat zat met CH als non-EU land.

Evanals op regelementen voor het invullen van een CN22 formuliertje betreffende de "gift" markering. Op doune.nl kun je er in elk geval niets over vinden.

Snoo
20 april 2008, 15:15
Hee mensen,

Bedankt voor de reacties. Hoewel het voor mij moelijk is te geloven ga ik er van uit dat het een fake is. In ieder geval 1e klas vakwerk. Heb er vandaag weer even op gespeeld en heb toch echt het gevoel een pro gitaar in mijn handen te hebben. Hij speelt super en het geluid is echt heel goed. Elementen zijn dik in orde (fake EMG's?) De prijs en de "How to spot a fake gibson" sites op internet doen in ieder geval sterk vermoeden dat het een fake is. Ik zou er nog steeds met liefde 150 euro voor neerleggen, maar het gevaar met invoeren is te gewoon te groot. Wil geen proces aan mijn broek.

Ik vind het aan de ene kant wel grappig, maar aan de andere kant best wel zorgwekkend. Je moet echt bijna een Les Paulexpert zijn om het te kunnen onderscheiden. Ik weet zeker dat als deze in een winkel in Nederland zou hangen het vrijwel niemand zou opvallen. Het is trouwens niet alleen Gibson. Er hangen hier ook perfect nagebouwde Strats, Jems en ESP's voor die prijs. En dat dus in vrijwel elke gitaarshop in China. Dat is best wel ziek ofzo...en op internet een tweedehands gitaar kopen vereist wellicht ook een andere benadering. Niets is meer zeker...

Maar goed, als ze zulke patser fake gitaren kunnen bouwen voor zo weinig geld, dan kunnen ze dat ook met onbekende of chinese merken. Ga ik morgen eens bekijken. En volgens mij heb ik dan geen problemen met invoeren of zie ik iets over het hoofd?

Dit kom wel redelijk overheen met wat ik heb gezien:
http://youtube.com/watch?v=oIIRwwejU-s&feature=related

fred dons
20 april 2008, 15:37
je mag zelf 3 valse artikelen per persoon het land invoeren, dit wil niet zeggen dat je er geen belasting over hoeft te betalen maar dat de douane niet "moeilijk" doet over valse artikelen zolang je er niet in handelt (en zodra dat dus meer dan 3 artikelen zijn gaan zij daar van uit, honderd disney buttons bijvoorbeeld betekent dus "handelaar"ook al is de waarde minder dan 3 fake gibbys)

Snoo
20 april 2008, 15:50
Ok dat is dan wel weer interessant. Maar geld het schenden van het copyright dan ook alleen onder handelaar?

fred dons
20 april 2008, 17:57
ja , de gedachte daar achter is dat de fabrikant en in zijn verlengde de handelaar het trademark schend, de "onschuldige" consument is hier meer het slachtoffer

zjanke
20 april 2008, 19:00
je mag zelf 3 valse artikelen per persoon het land invoeren, dit wil niet zeggen dat je er geen belasting over hoeft te betalen maar dat de douane niet "moeilijk" doet over valse artikelen zolang je er niet in handelt

Vertel eens hoe dit precie zit, want dat is voor mij nieuwe informatie. Volgens de site van de douane (http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-05.html#P42_4747) mag het in ieder geval niet.
Misschien is dit wel een gevalletje van: "we zien het door de vingers bij reizigersbagage", dus ik ben wel beniewd hoe ze hiermee omgaan. Ik heb zelf meerdere keren gezien dat ook een "sample t-shirt" (overduidelijk een kopie van bekende merken) gewoon in beslag werd genomen. Dit was wel van chinese/sri lankese/taiwanese afkomst en naar een bedrijf in nederland, dus misschien dat ze met particulieren wat soepeler zijn.

fred dons
20 april 2008, 19:32
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2670
gitaren worden niet met name genoemd echter ik heb mogen ervaren dat die wel werden doorgelaten ;)

zjanke
20 april 2008, 20:49
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2670
gitaren worden niet met name genoemd echter ik heb mogen ervaren dat die wel werden doorgelaten ;)

Weer wat geleerd, maar de link (http://www.douane.nl/actueel/06050201_reizigers_mogen_beperkt_aantal_namaakgoed eren_invoeren.html) vanaf die site naar de douane is dan weer wel typisch...

fred dons
21 april 2008, 09:22
ik kan me voorstellen dat de douane hiervoor geen reclame (meer) maakt op zijn website, een tijdje terug was er nog een special op tv en die ging o/a over valse horloges waarbij de mammoet expert van de Douane (Dick nogwat) dit principe nog eens toelichte en uitlegde hoe de Douane valse horloges er uitpikte en belasting rekende over de fake waarde en niet de "echte" prijs en dus ook toegaf dat ze deze doorlieten mits het er niet meer dan 3 waren