PDA

View Full Version : Fuzz over een vuile amp?



imlikeajungle
19 april 2008, 09:59
Welke fuzzen werken goed over een vuile amp? Ik heb al een Soulbender geprobeerd, en die voegde m.i. toch wat weinig toe, en van Muffs weet ik ook hoe ze werken. Het geluid dat ik wil bekomen is een behoorlijke bak smerig laag, maar genoeg mids om niet te verzuipen. Geen schelle boel dus, m.a.w.. Tips zijn welkom!

drap
19 april 2008, 10:38
Dan zeg ik toch weer een Proco Rat, ondanks dat het niet 100% een fuzz is. Maar over een al wat smerig signaal krijg je een errug fijn ranzig fuzz geluid met veel sompig laag, zonder dat het een enorme brei wordt. En met de filterknop kun je je signaal zo schel maken als dat je wilt, of niet in jouw geval.

En de Digitech DF-7 natuurlijk. Sowieso Digitech in z'n algemeenheid voor fuzz.

imlikeajungle
19 april 2008, 11:16
Dat is geen slecht idee, dank je wel Drap!

Nog tips?

JorikDekkers
19 april 2008, 11:55
Ik denk dat je sowieso meer moet kijken naar overdrive of dist pedalen dan fuzz pedalen. die fuzz pedalen zijn gewoon meer bedoelt op een cleane amp...

gewoon een keertje een muziekwinkel binnenstappen en de bekendste drives uitproberen, gain (te) hoog, en dan ben je zo een eind op weg.

drap
19 april 2008, 12:04
Ik denk dat je sowieso meer moet kijken naar overdrive of dist pedalen dan fuzz pedalen. die fuzz pedalen zijn gewoon meer bedoelt op een cleane amp...

Da's niet mijn ervaring. Fuzzjes doen het vaak beter over een signaal waar al een randje aan zit.

Dweezman
19 april 2008, 12:24
Ik denk dat je sowieso meer moet kijken naar overdrive of dist pedalen dan fuzz pedalen. die fuzz pedalen zijn gewoon meer bedoelt op een cleane amp...

gewoon een keertje een muziekwinkel binnenstappen en de bekendste drives uitproberen, gain (te) hoog, en dan ben je zo een eind op weg.

Dat is ook niet mijn ervaring. Ik vind mijn B-Muff en FF aanmerkelijk fijner door een amp-op-het-randje.

imlikeajungle
19 april 2008, 12:34
Het gaat niet echt om een amp met een randje, maar al een behoorlijk vuile sound. ODs zijn niet wat ik zoek, daar ben ik redelijk zeker van...

Dweezman
19 april 2008, 13:03
definieer 'behoorlijk vuile sound'?

drap
19 april 2008, 13:08
Het gaat niet echt om een amp met een randje, maar al een behoorlijk vuile sound. ODs zijn niet wat ik zoek, daar ben ik redelijk zeker van...

Oh, maar dan raad ik je zeker de Fuzz Factory aan. Smeriger dan dat kan niet. Dan heb je niet eens een al over the top geluid nodig vanuit je versterker. Zeker weten dat die Fuzz Factory al smerig genoeg voor je is.

E-J
19 april 2008, 13:12
Veel fuxboxen werken goed op een vuile amp. Zolang de versterker maar vrij hard staat... dat is het belangrijkste :).

Mitch
19 april 2008, 13:31
Op een al redelijk oversturende amp liever een fuzzface kloon. Dit gaat eigenlijk steeds beter klinken naarmate de amp zelf harder staat te pruttelen :p
Bij redelijke oversturing kun je natuurlijk ook een flink opengeschroefde clean boost-met-extra-laag gebruiken zoals de Catalinbread Super Chili Picoso (extra laag opde nieuwe modellen schakelbaar) of de Fulltone Fat Boost. Wordt je oversturing ook vuiler en steviger mee.

imlikeajungle
19 april 2008, 14:42
Ik heb al een Fuzz Factory gehad en dat was niet wat ik zoek, in tegendeel: ik zoek iets vet, vol, ... Zeker geen FF. Een SPP heb ik toevallig ook al gehad maar dat is, net als bvb de SHO die hier ligt, niet wat ik hiervoor zoek. Een Fuzzface-achtige kan ik inderdaad 'ns proberen, what about Tonebender?

imlikeajungle
19 april 2008, 16:33
Net een Rat geprobeerd en dat komt idd al in de buurt, maar meer tips zijn dus welkom.

Valoosj
19 april 2008, 17:06
Was jij geen tonebender aan het bouwen? Big Muff heb je al geprobeerd, maar ook de groene? Ik heb die zelf gebouwd, beestig bakje!

Joey Handsome
19 april 2008, 17:08
Grappig toch hoe smaken in muff's verschillen. Ik heb die groene en versie III en ik vind die groene echt compleet ruk vergeleken daarbij. Niet zo ruk als de platte zwarte trouwens, die spant de kroon.

imlikeajungle
19 april 2008, 17:14
Tonebender komt er idd aan.

Groene Muff leek me ook wel leuk maar duur & zelf bouwen is ook niet bepaald goed om gewoon te 'proberen'... Doorverkoopwaarde is nihil.

Wicked Willy
19 april 2008, 17:26
De Fuzz Factory is zo'n lekkere smerige fuzz. Is alleen wel even tweaken voordat je de juiste instelling(en) hebt gevonden. Ik heb hem ingesteld op standje: 'Is mijn versterker nou kapot.....of is het mijn Fuzz Factory?" En een variatie op de Velcro-setting die Zachary Vex in zijn handleiding laat zijn.

Warm en romig? Dan moet je meer aan de vintage fuzz' van bijvoorbeeld Roger Mayer, een Muff of een Fulltone 69.

Een Rat kan trouwens ook aardig 'Fuzzen'.

Tis maar net waar je naar op zoek bent.

Swan
19 april 2008, 17:26
Ik heb al een Fuzz Factory gehad en dat was niet wat ik zoek, in tegendeel: ik zoek iets vet, vol, ...

mja toen ik een fuzzfactory over n vieze amp deed werd het wel een behoorlijk volle sound...
misschien een Wooly Mammoth?

imlikeajungle
19 april 2008, 17:36
Heb ik ook al gedacht, maar mss is dat dan weer té.
Ik zal zien als de Tonebender af is. Een Fulltone Soulbender, Rat, Fuzz Factory, USA Muff, Russische Muff, D*A*M Meathead, ... zijn al voorgegaan dus ik ben blijkbaar picky.

E-J
19 april 2008, 17:45
Je mist dus alleen nog een Fuzzface... of is die Meathead er één?

Mitch
19 april 2008, 19:11
Ik wou net zeggen, een Bender is geen fuzzface. Reagert veel dynamischer en je kan er gewoon meer kanten mee uit.

Als je de SCP al gehad hebt weet ik niet of je de gewone versie hebt gehad of de SPP versie (of de nieuwe). Met het extra laag kun je je amp behooooorlijk over de pissert krijgen mét een dosis extra 'chunk' in het laag.

imlikeajungle
19 april 2008, 22:59
Ik heb de groene met de peper op gehad, da's de SPP, toch?
Ik zal idd eerst die Tonebender 'ns bouwen (MK2 specs). Die Meathead is iig géén fuzzface of bender, maar een behoorlijk agressief high-gain gekkending :seriousf:
Niet voor mietjes...

Swan
19 april 2008, 23:26
minder gain kan soms ook voor meer volheid zorgen trouwens..

Mitch
20 april 2008, 10:29
Als je de groene al hebt gehad: da's de SPPP inderdaad. Als het dan toch vuiler moet zou ik eerder een fuzzface bouwen dan een bender, maar doe wat je niet laten kan! Is toch de afdeling: je moet het een keer gedaan of gehoord hebben wil je snappen hoe het werkt.

imlikeajungle
20 april 2008, 20:51
Is toch de afdeling: je moet het een keer gedaan of gehoord hebben wil je snappen hoe het werkt.

Als je het maar weet! Wijze woorden.

(Ik heb de PCB & de transistors van de Bender al gekocht...)

@Swan: ik speel met relatief weinig gain, het is eerder voor de over the top leads dat ik iets zoek dat geen 500 ballen kost. Mijn boardje is 'low budget' en ik wil dat graag zo houden voor pedalen die niet allesbepalend zijn voor de hoofdsound.

Waarvoor gebruik jij je SHO-clone trouwens?

Swan
20 april 2008, 21:01
in de ene band om t volume te boosten dat ik verlies als ik reverse reverb gebruik, en in de andere band als Y-box om mn gitaarsignaal naar mn noiseboard te splitsen :)

imlikeajungle
20 april 2008, 21:04
Haha!
Heb je een buffer ingebouwd om twee outputs te hebben? Ik heb 'm mono gelaten namelijk.

Swan
20 april 2008, 21:40
nee ik zet mn rangemaster erachter als buffer :)