PDA

View Full Version : Van olie naar gespoten finish?



Lennert
18 april 2008, 22:55
Hallo beste medeforummers!

Ik heb een vraagje namens iemand die een luchtbuks wil refinishen. Het is misschien een beetje offtopic hier, maar ik denk dat dit toch de beste plek is om het te vragen gezien de expertise qua hout finishen op dit forum! De beste man heeft dus een geoliede kolf die hij eigenlijk wil overspuiten met een dekkende lak, hoe de kolf eruitziet na het behandelen maakt dus niet uit, zolang het maar over te spuiten is. Is dit te doen en zoja, wat is de beste manier?

Alvast hartelijk dank!

Lennert

Puerco
18 april 2008, 23:11
Schellak!!! Schellak is een van de weinige producten die op oliehoudende ondergronden "pakt".
Licht opschuren met fijn schuurpapier, schellak oplossen in alcahol en aanbrengen met een katoenen dot (google politoeren en french polish), dan licht schuren en lak erover. Schellak kan bijna overal overheen zelfs als het hout met siliconen in aanraking is geweest en elke gangbare lak is compatible met schellak.
Zie dat je het op luchtbuks.net (http://www.luchtbuks.net/index.php?showtopic=25392&) ook al gevraagd had maar aceton of andere chemische bende lijkt me niet echt gezond voor je hout. In ieder geval veel succes.

Lennert
18 april 2008, 23:16
Bedankt voor je antwoord, dat klinkt inderdaad ideaal!

De vraag was inderdaad gesteld op dat forum, maar daar is er volgens mij wat minder expertise op dat gebied dan hier, vandaar dat ik aanbood even hier te gaan zeuren ;)