PDA

View Full Version : Ode aan Cliff Burton



Markbass
18 april 2008, 21:22
Als het om goede gitaristen gaat, hoort Cliff Lee Burton zeker in dit rijtje. Hij is de eerste basgitarist van Metallica, en heeft hen in zekere zin groot gemaakt. Hij is al vroeg overleden ( jammer genoeg). Maar hij heeft genoeg materiaal achter gelaten om te bewijzen dat hij een geweldige bassist was! Wat vinden jullie van hem? ( Voor de mensen die hem niet kennen -> http://www.youtube.com/watch?v=IcsaBKoK9-o

E-J
18 april 2008, 21:35
Voor de mensen die hem niet kennen, hij is de tweede bassist van Metallica ;)

vincent136
18 april 2008, 23:10
Ik vind cliff burton een gefrustreede gitarist die maar is gaan gitaar spelen op 4 snaren en daarin nog faalde ook :cooler:

Oke, hij was misschien dan wel heel snel en cool enz. maar een bas is toch om te grooven? Begeleiden? enz..
Lijkt me dan tenminste.

Wickerman
19 april 2008, 10:40
Voor de mensen die hem niet kennen, hij is de tweede bassist van Metallica ;)

Euh... de eerste toch ? :s

arcane
19 april 2008, 10:44
Euh... de eerste toch ? :s


Nope, de eerste bassist was Ron McGovney.

Tho
19 april 2008, 11:22
Ik vind cliff burton een gefrustreede gitarist die maar is gaan gitaar spelen op 4 snaren en daarin nog faalde ook :cooler:

Oke, hij was misschien dan wel heel snel en cool enz. maar een bas is toch om te grooven? Begeleiden? enz..
Lijkt me dan tenminste.

Jij bent niet zo slim he? Die vent die staat daar alles met z'n vingertjes te spelen. Hij was een damn goeie bassist, maar nog een veel betere muziekant. Luister eens naar het nummer Orion. Dat heeft hij helemaal geschreven, elke partij.

En jou idee over de functie van de bas binnen de band is ook redelijk eh.. tsja.. beperkt?

sjakie1945
19 april 2008, 17:25
Nope, de eerste bassist was Ron McGovney.
`
NOu "2 weken" in een band spelen,, dan moet je ook echt een ereplaats krijgen binnen de elite...

Cliff was de drijfveer voor de bassisten van metallica, hij had een grote inbreng en was gewoon een bigass bassplayer.. Zo zijn er niet veel bassisten die dat kunnen naspelen met vingers!!

Markbass
19 april 2008, 17:30
Jullie hebben gelijk, streng gezien is Ron mcnogwat de eerste bassist, maar niemand telt hem tegewoordig nog mee. Ik heb ergens gelezen dat ze Cliff hebben genomen omdat Ron "er niet zo veel om gaf".

Kris Haex
20 april 2008, 16:39
Cliff Burton was gewoon de beste muzikant en effectief de beste speler ook. Hij had toch een klassieke achtergrond dacht ik? Hij was de beste van de toenmalige bezetting, beter als Hetfield, Hammett en Ulrich.

Tho
20 april 2008, 16:48
Cliff Burton was gewoon de beste muzikant en effectief de beste speler ook. Hij had toch een klassieke achtergrond dacht ik? Hij was de beste van de toenmalige bezetting, beter als Hetfield, Hammett en Ulrich.

En hoe kom je tot die conclusie? Hoe heb je Cliff met de rest van de bandleden vergeleken?

Dirk_Hendrik
20 april 2008, 17:58
En hoe kom je tot die conclusie?

Lijkt me helder,
Als ze na zo'n, klaarblijkelijk waanzinnige bassist (de goede man is mij nooit opgevallen als goed, spannend, technisch onderlegd maar goed), doorgaan met zo'n waardeloos drama als Newsted hebben ze blijkbaar een muzikaal bootje gemist....

Tho
20 april 2008, 18:17
Lijkt me helder,
Als ze na zo'n, klaarblijkelijk waanzinnige bassist (de goede man is mij nooit opgevallen als goed, spannend, technisch onderlegd maar goed), doorgaan met zo'n waardeloos drama als Newsted hebben ze blijkbaar een muzikaal bootje gemist....

En wat vond jij dan waardeloos aan Newsted?

Wat komen hier een stellingen voorbij zeg.. :???:

Di Stefano
20 april 2008, 18:18
Als het om goede bassisten gaat moet je eigenlijk niet in de rockscene gaan zoeken. Wat hij doet in dit filmpje vind ik eigenlijk niet veel voorstellen. Ook de hoeveelheid gain en effecten maken het er niet geloofwaardiger op.

Tho
20 april 2008, 18:19
Als het om goede bassisten gaat moet je eigenlijk niet in de rockscene gaan zoeken. Wat hij doet in dit filmpje vind ik eigenlijk niet veel voorstellen. Ook de hoeveelheid gain en effecten maken het er niet geloofwaardiger op.

Ik begin nu werkelijk versteld te staan!! :eek: Het moet niet gekker worden in dit topic..

Di Stefano
20 april 2008, 18:23
Ik sta altijd open voor nieuwe dingen. Dus als je me enkele namen wil geven zal ik met plezier naar hun werk luisteren:)

Tho
20 april 2008, 18:25
Ik sta altijd open voor nieuwe dingen. Dus als je me enkele namen wil geven zal ik met plezier naar hun werk luisteren:)

Gewoon iets verder luisteren dan je oor lang is. Dat bespaard mij het typen van een enorme waslijst :)

Di Stefano
20 april 2008, 18:30
Dat hoef je mij niet te vertellen.

Tho
20 april 2008, 18:31
Dat hoef je mij niet te vertellen.

Ehm... blijkbaar wel? :dontgeti:

Di Stefano
20 april 2008, 18:41
Nu ja, ik heb nog geen zinnig argument gekregen waarom ik dit wel goed zou moeten vinden. Zolang dat niet gebeurd zal ik mijn mening heus niet herzien.

Tho
20 april 2008, 18:55
Neeneenee, je gaat nu dingen verdraaien. Dit is wat je zei:


Als het om goede bassisten gaat moet je eigenlijk niet in de rockscene gaan zoeken. Wat hij doet in dit filmpje vind ik eigenlijk niet veel voorstellen. Ook de hoeveelheid gain en effecten maken het er niet geloofwaardiger op.

Wat je van Cliff vind moet je zelf weten, maar dat dikgedrukte vind ik bijzonder kortzichtig

Di Stefano
20 april 2008, 19:03
Misschien een beetje nuanceren. Voor de echte virtuosi moet je niet bij rock gaan kijken. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Maar Cliff vind ik er niet een van.

sjakie1945
20 april 2008, 19:16
Tho.. laat t maar zitten..

Hij ziet er geen muziek in.. moet hij weten, ik denk dat veel mensen het tegenovergestelde er van denken..

Cliff was gewoon DE metalbassist!!..

drap
20 april 2008, 19:59
Doet het de Metallica fans goed dat ik de nieuwe bassist, ondanks dat ie er uitziet als een baviaan, een erg goeie bassist vind? Om eerlijk te zijn, beter dan dat Cliff Burton was. Ga ik nu op de brandstapel?

F*R*E*A*K
20 april 2008, 20:15
Nee, Robert is erg goed, vooral bij zn vorige bands.
Nu alleen nog maar ff wachten op het nieuwe metallica album.

drap
20 april 2008, 20:22
Ik ben niet meer zo into Metallica, maar die Trujillo heeft toch al een album meegebast met Metallica, onie? Die gast heeft ook nog steeds de meest zieke basriff geschreven dat ik ken, alleen was dat weer niet bij Metallica.

Overigens vind ik Burton geen slechte bassist hoor, verre van zelfs. Z'n stijl staat me alleen niet zo aan, maar dat is smaak. Ik ben ook van mening dat een bassist moet grooven en niet teveel een gitarist in de weg moet zitten en vice versa. Een groovende baslijn neerzetten is ook al moeilijk genoeg.

F*R*E*A*K
20 april 2008, 20:29
Ik geloof dat St.anger al af was voordat Trujillo bij Metallica kwam.

Voorderest vind ik cliff echt super, Anesthesia vind ik vet en orion is toch wel 1 van mijn favo nummer's allertijden.

sjakie1945
20 april 2008, 20:54
St Anger is nog opgenomen met de baslijnen van Bob Rock..

Ik vind de stijl van RT mega vet en heeft zo`n vette act onstage, soms toch, als hij een hele rare techniek toepast op de hals en dan op zijn bas slaat.. maff!!!! Is gewoon SIC! :rockon:

Tho
21 april 2008, 00:03
Doet het de Metallica fans goed dat ik de nieuwe bassist, ondanks dat ie er uitziet als een baviaan, een erg goeie bassist vind? Om eerlijk te zijn, beter dan dat Cliff Burton was. Ga ik nu op de brandstapel?

Nee joh, die vent is damn good! Er zijn ook veel betere bassisten.

Maar Di Stefano: Welk genre muziek zou je volgens jou wel zeer goeie bassisten vinden? En ben je dan alleen maar een zeer goede bassist als je virtuoos bent?

interessander
21 april 2008, 00:14
Buiten het hele virtuoos/niet virtuoos geneuzel: het getuigt van lef om als metalband op je eerste album een bas solo als nummer te zetten, er zijn weinig bands die een bassist zo'n rol gunnen.

Di Stefano
21 april 2008, 02:08
Nee joh, die vent is damn good! Er zijn ook veel betere bassisten.

Maar Di Stefano: Welk genre muziek zou je volgens jou wel zeer goeie bassisten vinden? En ben je dan alleen maar een zeer goede bassist als je virtuoos bent?
Je hoeft voor mij niet meteen een virtuoos te zijn, al vind ik wel dat je als professional toch wel een zekere technische beheersing van het instrument moet hebben. Uit sommige reacties bleek dat men de "bassolo" in dit filmpje technisch zeer geavanceerd vond terwijl het eigenlijk weinig voorstelt.

Dirk_Hendrik
21 april 2008, 11:27
En wat vond jij dan waardeloos aan Newsted?


Kom nou Thomas, Ga nou niet zeggen dat Newsted ooit naam heeft gemaakt vanwege z'n baskunsten.
Wat was er niet waardeloos aan Newsted dan? Gozer kon niet bassen en hakte dus alléén maar de grondnoot van het akkoord mee, crappy rag "bassolo's" zonder begin en eind.....

Maar waarom zou ik m'n mening verdedigen tegenover iemand die een meester is in het doen van stellingen en dan vind dattie ze niet hoeft te beagumenteren omdat het zijn mening is.

duckman
21 april 2008, 11:46
Als het om goede bassisten gaat moet je eigenlijk niet in de rockscene gaan zoeken. Wat hij doet in dit filmpje vind ik eigenlijk niet veel voorstellen. Ook de hoeveelheid gain en effecten maken het er niet geloofwaardiger op.

Goede rock bassisten? Zijn er genoeg, kleine selectie:
Geddy Lee, John Paul Jones, Steve Harris, Les Claypool, Chris Squire,Roger Waters

Tho
21 april 2008, 16:07
Maar waarom zou ik m'n mening verdedigen tegenover iemand die een meester is in het doen van stellingen en dan vind dattie ze niet hoeft te beagumenteren omdat het zijn mening is.

Vind je niet dat je erg laag zinkt als je zonder enige reden op de persoonlijke tour gaat? Een beetje laf dit, zéker gezien het feit dat ik vrolijk aan een gezonde discussie mee doe, en totaal niet beledigend bezig ben of wat dan ook :)

Je gaat er trouwens sowieso ook zo fel op in. Ik stel enkel een vraag op jou (overigens totaal niet onderbouwde) mening

F*R*E*A*K
21 april 2008, 19:08
http://www.youtube.com/watch?v=B_HmN4cHkvk

Mischien wel een leuker filmpje.

Mitch
21 april 2008, 19:54
Vind je niet dat je erg laag zinkt als je zonder enige reden op de persoonlijke tour gaat? Een beetje laf dit, zéker gezien het feit dat ik vrolijk aan een gezonde discussie mee doe, en totaal niet beledigend bezig ben of wat dan ook :)

Nou Tho, lees de eerste pagina er nog maar eens op na: het enige dat je hebt bijgedragen aan de discussie is dat je verbaasd reageert als iemand zegt dat -ie iets slecht vindt wat jij zelf goed vindt :D
Maar goed, geen persoonlijke aanvallen graag, lekker on topic blijven!

Philippe
21 april 2008, 20:50
Kom nou Thomas, Ga nou niet zeggen dat Newsted ooit naam heeft gemaakt vanwege z'n baskunsten.
Wat was er niet waardeloos aan Newsted dan? Gozer kon niet bassen en hakte dus alléén maar de grondnoot van het akkoord mee, crappy rag "bassolo's" zonder begin en eind.....

Maar waarom zou ik m'n mening verdedigen tegenover iemand die een meester is in het doen van stellingen en dan vind dattie ze niet hoeft te beagumenteren omdat het zijn mening is.

Ik ben ook geen fan van Newsted, maar om hem nou waardeloos te noemen?
Ik bedoel My Friend of Misery + Blackened slecht? Toch echt geschreven door hem.

Tho
21 april 2008, 21:14
Nou Tho, lees de eerste pagina er nog maar eens op na: het enige dat je hebt bijgedragen aan de discussie is dat je verbaasd reageert als iemand zegt dat -ie iets slecht vindt wat jij zelf goed vindt :D
Maar goed, geen persoonlijke aanvallen graag, lekker on topic blijven!

So fucking what! Doe ik iets verkeerd? Ik vraag oprecht geďnteresseerd door op die opmerkingen.

Maar inderdaad back ontopic:

Waarom ik Zowel Cliff als Jason erg goede bassisten vind/vond, is omdat ze enorm veel muzikaals hebben bijgedragen, en Metallica gemaakt hebben tot wat het is, maar ook om hun stage-act. Altijd flink actief!!

Dirk_Hendrik
22 april 2008, 12:05
Vind je niet dat je erg laag zinkt als je zonder enige reden op de persoonlijke tour gaat? Een beetje laf dit, zéker gezien het feit dat ik vrolijk aan een gezonde discussie mee doe, en totaal niet beledigend bezig ben of wat dan ook :)


Sorry Tho,

Helemaal gelijk in. Voor mij was het een beetje een zij-gedachte toen ik het schreef.

Verder idd wat Mitch zegt. Ik zie je niet veel meer aandragen dan "teentjesgetrapt" gedrag als iemand je klaarblijkelijke favorieten aandraagt.

Je vraagt of ik met argumenten aan kan dragen over Newsted maar nee dat kan ik niet. Het enige wat me weer voor ogen komt bij de gedachte Newsted is een gast die op een 5 snaar staat te harken en dat "bassolo" noemt. Vraag me niet wat het was maar het was op DVD en heette Metallica live.... Vergelijk dat met mensen als Enthwistle en de al eerder aangedragen Geddy Lee en je gaat je afvragen waar dat predikaat "goed" dan op gebaseerd is.

happynjitram
22 april 2008, 12:39
ik vindt Rob een betere bassist dan Jason, maar ik zou liever Jason in Metallica hebben. Hij was een super muzikant en performer. Hij deed alles voor de band. Ook stoer genoeg om de band te verlaten omdat metallica zijn gezicht verloor.klik (http://nl.youtube.com/watch?v=VzEDfmCsW6Y&feature=related)

Jasons en James stem hadden ook echt chemie.

Kris Haex
22 april 2008, 15:22
Newsted was live wel vet en kon natuurlijk wel bassen, maar Cliff was als bassist toch wel de man, hoewel Robert ook wel goed is, maar zijn manier van doen tijdens optredens vind ik minder, Jason was live echt wel vetter.

Wickerman
22 april 2008, 18:23
Burton;
Kill 'em All
-(Anesthesia) Pulling Teeth
Ride The lightning
-Fight Fire With Fire
-Ride the Lightning
-For Whom the bell tolls
-Fade to black
-Creeping Death
-The Call of Ktulu
MOP
-Master of Puppets
-Orion
-Damage Inc.

Newsted;
Black
-My friend of misery

En da's gelijk alles dat er van de beste man op de site van Metallica zelf staat. Ookal draaide hij evenveel albums mee.

Ik moet wel zeggen dat ik Newsted z'n performance prachtig vond, z'n spel vond ik ook niet persé slechter dan dat van onze vriend Burton. Hij was niet de enige die al die shit kon 'fingerbassen'.

Wickerman
22 april 2008, 18:24
@ Di Stefano: heb je die bassist van Dream Theater al eens bezig gezien ? Die speelt op z'n bas gewoon snelle stukken van Petrucci mee.

Mitch
22 april 2008, 20:05
So fucking what!!!
Volgens mij neem ik je net, na mijn opmerking waarin ik je een beetje relativeer, heel objectief in bescherming tegen een persoonlijke aanval en dan nog krijg ik een grote bek :chicken: Charmant!

E-J
22 april 2008, 20:32
Vergeet die Aziaat, dit is de enige echte rockbassist die kan soleren (http://www.youtube.com/watch?v=w5mFVo55bKQ)

Tho
22 april 2008, 21:10
Sorry Tho,

Helemaal gelijk in. Voor mij was het een beetje een zij-gedachte toen ik het schreef.

Verder idd wat Mitch zegt. Ik zie je niet veel meer aandragen dan "teentjesgetrapt" gedrag als iemand je klaarblijkelijke favorieten aandraagt.

Je vraagt of ik met argumenten aan kan dragen over Newsted maar nee dat kan ik niet. Het enige wat me weer voor ogen komt bij de gedachte Newsted is een gast die op een 5 snaar staat te harken en dat "bassolo" noemt. Vraag me niet wat het was maar het was op DVD en heette Metallica live.... Vergelijk dat met mensen als Enthwistle en de al eerder aangedragen Geddy Lee en je gaat je afvragen waar dat predikaat "goed" dan op gebaseerd is.

Okey!

Nee inderdaad, Metallica zijn mijn helden, maar ik vind het gewoon vreemd dat ik voor de bijl ga als ik gewoon netjes een vraag stel. Daar zat ook helemaal geen kwaad achter hoor