PDA

View Full Version : wat zijn de kenmerken van een fender strat



Fritske123
17 april 2008, 23:33
Hallo,

Ik heb een paar vraagjes:

hoe herken ik een orginele fender stratocaster (kenmerken)?
hoe herken ik het verschil tussen en orginele fender een een vintage model?

alvast bedankt.

Dweezman
17 april 2008, 23:39
Hoi! Welkom hier.

Ik denk dat je een heleboel op- en aanmerkingen gaat krijgen over de inhoud van je vraag. Hij is namelijk nogal 'breed' geformuleerd. Het meeste zul je gaan horen 'gebruik de zoekfunctie' en iets over google. Eerlijk gezegd denk ik ook dat je eerst zelf wat research moet gaan doen, (zelf gaan zoeken dus) en als je met specifiekere vragen komt, je hier prima antwoorden zult krijgen.

Fritske123
17 april 2008, 23:57
Hallo Dweezman,

Uhmm,

Ik heb eigenlijk een Fender Stratocaster Antiqua uit 1979 op het oog.
Waar moet ik op letten tijdens een bezichtiging, wat zijn de kenmerken van dit type gitaar?

Is Antiqua een vintage model?

Alvast bedankt. Hopelijk weet iemand me iets meer te vertellen.

Wabbie
18 april 2008, 00:01
Antiqua is toch dat vieze kotsgroene kleurtje wat Fender een tijdje heeft gehad in de jaren 70?
Verder zijn oude fenders volgens mij prima te dateren aan de potmeters en aan de hals. Moet je maar eens op google' en hoe dat precies in elkaar steekt, is vast wel genoeg over te vinden

vulvasonic
18 april 2008, 02:11
Fenders uit de jaren 70 hebben tegenwoordig inderdaad het predikaat 'vintage' gekregen, wat feitelijk niets meer wilt zeggen dan dat het oude gitaren zijn die ofwel geschiedkundig interessant genoeg zijn om als verzamelobject gezien te worden, of gewoon aantrekkelijk en goed genoeg zijn om daar een bedrag voor neer te leggen die hoger uitvalt dan zomaar een tweedehandse gitaar.

De stratocasters uit die periode zijn niet de meest zeldzame en bovendien staan ze bekend als (gemiddeld) de slechtste ooit geproduceerd door Fender. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn en dat er geen geweldige gitaren uit die periode te vinden zijn.
Op de markt kom je ze tegen voor prijzen die variëren van 1000 euro tot 2000 euro. Dat verschil zit vooral in de staat waarin de gitaar zich verkeert en de originaliteit van de onderdelen.
In jouw geval zal de gitaar sowieso al wat duurder uitvallen vanwege de afwerking. Los van de afwijkende kleur en de afwijkende slagplaat is de antiqua identiek aan elke andere standaard stratocaster uit die tijd.

Specificaties zijn in overvloed op het internet te vinden.

Fritske123
18 april 2008, 08:15
Okeey bedankt voor de reacties. Ik kan er wel wat mee.

Hoe kun je horen, voelen of de Antiqua goed is en dus niet een slechte gitaar is. En zijn er specifieke kenmerken waar je bij een bezichtiging op moet letten voor je overgaat tot een eventuele koop?

Oja, dus als ik het goed begrijp is de Antiqua uit 1979 geen herintroductie van een veel later jaar? Zoals je tegenwoordig vaak ziet.

bedankt alvast.

Chris Winsemius
18 april 2008, 11:44
Koffie begint net in te werken maar volgens mij heeft Fender 'n tijdje terug die kleur even weer uitgebracht als 'n limited edition.

Zo'n type en 'n oude uit de 70s naast elkaar gezet moeten absoluut uit elkaar te halen zijn, neem anders even iemand mee die wat meer ervaring met gitaren heeft.

Succes/mooie kleur!

edit:
'n gitaar uit de 70s verschilt praktisch altijd behoorlijk tov. 'n redelijk nieuwe, gewoon lak, corrosie, slijtage, serienummer, potmetercodes, etc. checken.

jimihattricks
18 april 2008, 12:24
Okeey bedankt voor de reacties. Ik kan er wel wat mee.

Hoe kun je horen, voelen of de Antiqua goed is en dus niet een slechte gitaar is. En zijn er specifieke kenmerken waar je bij een bezichtiging op moet letten voor je overgaat tot een eventuele koop?

Oja, dus als ik het goed begrijp is de Antiqua uit 1979 geen herintroductie van een veel later jaar? Zoals je tegenwoordig vaak ziet.

bedankt alvast.

op zich is het goed dat je hier om informatie komt vragen, maar het is voor jou denkelijk een wijs idee om eens HEEL veel op internet te gaan speuren, daar is namelijk een heleboel info te vinden..

doe je dat niet, loop je grote kans een miskoop te doen, ik wil je daar alleen maar voor behoeden

alleen al je vraag: "hoe herken ik het verschil tussen en orginele fender een een vintage model?" laat zien dat je nog niet helemaal thuis bent in het (vintage) gitaarwereldje.. ..dat is niet erg, maar niet slim wanneer je een 'vintage' exemplaar wilt aanschaffen

succes!

overigens introduceerde fender de antigua finish volgens mij om de binding-probleempjes op de coronado's te camoufleren..

hier een coole pic:
http://www.pittsburghguitars.com/Resources/collantig3.jpg

Pepe
18 april 2008, 12:33
Hoe kun je horen, voelen of de Antiqua goed is en dus niet een slechte gitaar is. En zijn er specifieke kenmerken waar je bij een bezichtiging op moet letten voor je overgaat tot een eventuele koop?

Oja, dus als ik het goed begrijp is de Antiqua uit 1979 geen herintroductie van een veel later jaar? Zoals je tegenwoordig vaak ziet.

bedankt alvast.

Er is een japanse uitvoering van ja, er zitten genoeg verschillen tussen om die 2 niet door elkaar te halen.
Waar je op moet letten? Allereest in hoeverre hij origineel is, dat kan veel uitmaken op de prijs bij vintage. Voor de rest waar je bij elke gitaar op moet letten; hals recht, staat van fretjes, versleten topkammen, tuners en bruggen, gewicht, geluid...

De 79 antiqua zal redelijk zwaar zijn en meer funky dan blues klinken. Beetje dun in het hoog maar prachtig strak in het laag.

Dweezman
18 april 2008, 13:14
Een eerste ding om op te letten is het serienummer. Dat zou iets moeten zijn als S9******. Dan heb je een 'echte' vintage gitaar te pakken. Een (japanse) reissue kan ook een super fijne gitaar zijn, (mss wel beter) maar dan praat je over een ander aanschafbedrag.

Wat is de vraagprijs?

hansoonk
18 april 2008, 13:42
Inderdaad serienummer moet op de headstock staan, onder het Fender-logo en dient iets van S9***** te zijn. Japanners hebben een ander serienummer en dat staat op de hiel van de hals. Vergelijk:

http://cgi.ebay.com/1979-Fender-ANTIGUA-Stratocaster-American-Strat-79-RARE_W0QQitemZ150236462518QQihZ005QQcategoryZ2384Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

en

http://cgi.ebay.com/79-RI-Antigua-Stratocaster-MIJ_W0QQitemZ300216980493QQihZ020QQcategoryZ2384QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Verder hebben echte 70's strats de voorkant van de kop gelakt met nitrocellulose, waardoor deze vaak wat donkerder verkleurd zijn dan de rest van de hals (weet trouwens niet zeker of dat in '79 nog steeds het geval was). Verder moet je kijken naar de staat van de gitaar ... is dit de staat die je verwacht van een 30 jaar oude gitaar? Daarnaast is het wijs om onder de slagplaat te kijken en te zien of daar nog alles origineel is (zeker als je een realistische vintage-prijs betaalt). Bij echte strats zit er vaak een stickertje op met een serienummer dat overeenkomt met het nummer op de hals. Je kunt kijken naar data op de pots (zie http://www.provide.net/~cfh/pots.html) en hoe de elementen en bedrading eruit zien (je kunt op e-bay USA zoeken naar voorbeelden die aangeven hoe het eruit hoort te zien bij een 79-er strat, bijvoorbeeld: http://cgi.ebay.com/1979-Fender-Stratocaster-Natural-maple-neck-w-OHSC_W0QQitemZ220223956061QQihZ012QQcategoryZ2384Q QssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem).

Fritske123
18 april 2008, 14:50
De prijs waar ik hem eventueel voor koop bedraagt € 1200,- Verder zag ik op de foto dat het serienummer met S9..... begon. Is een goed teken opzich zoals ik in de reacties las.


Verder zag ik wel op de foto dat er een lichtere/witte plek op de slagplaat zat, kan dat kwaad? En zou dat een waarde vermindering geven?

Het betreft overigens een Antiqua zonder tremelo.



Alvast bedankt

Pepe
18 april 2008, 19:42
Een antiqua was mijn eerste nieuwe stratje, '79. Er waren maar weinig kleuren destijds in nederlandse winkels, Zwart, donkerrood, sunburst en antiqua was het voornamelijk.
Die antiqua lak sleet sleet en verkleurde snel, na een jaartje zag je de primer al. Ik heb de slagplaat nog steeds, die is inmiddels oker/groen uitgeslagen. Dat witte is slijt waar de verf van de pickguard is verdwenen.
Er waren relatief veel nontrems ja dat klopt.
Kijk in ieder geval of de originele pickups er nog inzitten, grey bottoms met een serienummer eindigend op 8 of 9. Aan de rest valt makkelijker te komen mocht dat er niet zijn.

Fritske123
18 april 2008, 20:03
Okee,

Waar die verf er een beetje af is, is toch niet erg voor de sound van de gitaar of wel?

Is die slijtage erg waarde verminderend?

Dweezman
18 april 2008, 20:03
Zoek je een vintage om te spelen, of om te verzamelen?
Als je een oude gitaar wilt (bijna 30 jaar oud) moet je niet inzitten over uiterlijke slijtage e.d. Zou ik juist zien als een goed teken: een goed ingespeelde gitaar. Goede frets zijn wel een aandachtspunt dan, maar dat is al gezegd.

Fritske123
18 april 2008, 20:13
Ik wil er op gaan spelen als het iets bij bezichtiging... en ook wel een beetje om naar te kijken :)

Ik zag al dat het serienummer met een S9 cijfer begon en dat de hals donkerder was dan de rest van de hals.

Ik zag ook dat de slagplaat een witte slijtage plek had maar dat is denk ik niet erg voor zo`n gitaar van 30 jaar denk ik.

Als de gitaar geheel orgineel is hij dan de € 1200,- waard of niet?

In de link die ik geplaatst heb zie je er een die heel veel lijkt op die ik heb gezien.. ook de slagplaat. Blijft zo`n gitaar ook een beetje zijn waarde houden?

Eko
18 april 2008, 20:20
Fritske,
Volgens mij weet je van God nog bossie worstels wat Fenders betreft. Zal me verder een worst zijn, maar zo vraag je om een kat in de zak. Als je niet het verschil weet tussen een goed klinkend instrument en een ander is het vragen om ellende.
Als je echt alleen wilt spelen is het een andere zaak dan wanneer je alleen om te verzamelen koopt. De series zoals de Antigua zijn ergens heel erg bekend om. De lak is n.l. enorm slecht. Aan de randen brokkelt hij vaak af. De meesten zijn aan de rand totaal gecraqueleerd. De reissues uit Japan hebben dat niet.
Als je wilt spelen. koop dan gewoon een nieuwe. Als je een gebruikte zoekt kijk dan in een winkel. Wil je verzamelen , koop dan eerst een paar boeken over de geschiedenis van Fender met alle instrumenten en hun uitvoeringen. Dat bespaart je een hoop ellende.

Pepe
19 april 2008, 02:33
Ja, in die tijd experimenteerden ze met andere lakken wat problemen opleverden, dat werd beter toen ze overgingen naar een andere leverancier.
De leads en anniversary's, zelfde laken een pak, evenals de transparante rode laklaag uit die tijd.