PDA

View Full Version : goedkope buizenamp test



Rormo
17 april 2008, 21:31
Vorige week zoals bij sommigen hier al bekend een dagje bij Feedback geweest.
Mijn versterker (Marshall JTM 30) die ik altijd mee sleep naar mijn oefenruimtes begon toch wat kuren te vertonen. Ik ben dus op zoek gegaan naar een goedkope buizenbak. Met dit topic hoop ik mensen die voor dezelfde keuze staan een beetje te helpen, maar ik blijf er bij: zelf testen zegt het meeste.

Wat speel ik? (classic) Rock. Denk aan Bryan Adams, Bon Jovi, Aerosmith, Rolling Stones, Live, U2, Anouk etc
waarop speel ik? alles: Fender strat, Gibson LP Classic, LC Comet telecaster, Gretsch 5129 semi-Hollow. (alleen de Strat en Gibson had ik bij me met testen)
Maximum budget: 800 euro

Ik heb een viertal amps lange tijd aan de tand gevoeld:
- Peavey Valveking 212 combo (100W)(500 euro)
- Marshall DSL 401 (40W)(800 euro)
- Hughes and Kettner Statesman (20W)(800 euro)
- Peavey Classic 30 (30W)(700 euro)

Peavey Valveking 212
De eerste als eerste maar de goedkoopste ingeprikt, de Peavey Valveking. Veruit de grootste amp van de 4 en de enige met 2 speakers. Met 100W en 2x12" moet volume voor in de oefenruimte iig geen probleem zijn. Al snel tot de conclusie gekomen dat deze versterker echt bakken met gain heeft. Je kunt hier keiharde death metal mee spelen zonder enig probleem. Maar met de gain op standje 3 (van 0-10) is er ook een lekkere classic rock sound uit te krijgen. Wel erg veel bas, maar met de mid helemaal open en de bas op 5 toch wel een lekker geluid. Clean kanaal is echt mega clean. Zeker niet wat ik gewend ben van mijn Marshall. Maar ik moet zeggen dat het wel lekker klonk. Voor crunch kon ik mijn BOSS SD-1 intrappen en dan kreeg m'n geluid een heerlijk randje. Al met al duurde het wel een tijdje voor ik de equalizers goed ingesteld had voor beide kanalen. Je geluid vinden op deze amp is moeilijk
Peavey adverteert heel groot met het feit dat deze amp een geweldige functie aan de achterkant heeft: de contour switch. En ik moet ze gelijk geven. Draai de knop helemaal open en je geluid is dik en zompig. Draai de knop dicht en je versterker is opeens ruisvrij en een stuk cleaner. Voor mij is hij dan te kil, maar voor mensen die van Jazz of het echte Fender clean houden is het perfect.
Een ander pluspunt is de dubbele input. Een low en high output die erg goed werken. Met m'n Gibson in de ene input en als ik switch naar m'n strat even naar de andere input. Gevolg: volume blijft ongeveer gelijk en je hebt niet opeens te veel output en gain op je LP of te weinig op je strat. Ideaal voo riemand die veel wisselt van gitaar zoals ik.
Grootste kritiek op deze amp is toch wel dat de reverb echt verschrikkelijk ruk is. Reverb op 0 geeft een koud geluid dus je wilt toch wel een beetje reverb er in hebben. Maar de reverb boven de 1 maakt een waardeloos kunstmaitg geluid. Reverb dus op 1 gezet. Deze is dan acceptabel, maar daar is ook alles mee gezegd.

sterke punten:
- mega goedkoop voor een echte buizenbak
- contour switch werkt erg goed
- gescheiden eq's voor clean en lead
- low en high input
- Al met al na een tijdje tweaken en aan knopjes draaien een lekker geluid uit te krijgen.

minpunten:
- hij is zwaar. Heel ZWAAR.
- Het oog wil ook wat en hij is nu niet bepaald mooi. Vergeleken met de andere amps is het maar een lelijk ding.
- De footswitch is niet inbegrepen en los toch nog 57 euro bij Feedback (39 bij Thomann).
- De reverb is de slechtste die ik ooit gehoord heb. Een cube of een MG 15 heeft nog een betere reverb
- Het ontbreken van een master volume. Dit maakt slaapkamer gebruik toch wel heel lastig, zo niet onmogelijk (maar dit was voor mij geen issue want daar zocht ik geen amp voor).

+/- punt: Het ding heeft een hele hoop knopjes. Aan de ene kant ervaar ik dit als goed omdat je een hoop kunt tweaken en instellen. Aan de andere kant ben vind ik heel veel knopjes soms vervelend. Je bent zo lang bezig om je sound te vinden... Ideaal is toch mijn DSL 50 met 10 knoppen waar ik gewoon bijna nooit aan hoef te draaien. Maar als je je instellingen eenmaal gevonden hebt is het natuurlijk geen probleem al die knopjes en je hebt wel heel veel opties.


Marshall DSL 401
Ik heb hier thuis een Marshall DSL 50 staan. Ik verwachte dus dat ik bij de DSL een stuk sneller mijn sound zou vinden dan bij de Peavey. Vooral ook omdat ik altijd al over Marshalls heb gespeeld en de meeste van mijn favoriete artiesten ook over Marshall spelen.
Maar niets is minder waar. De DSL 401 is een waardeloos stuk schroot. Ik heb het nog geen 5 minuten volgehouden er op. Terwijl ik Marshall een warm hart toe draag is de DSL 401 een verschrikking. Een wereld van verschil vergeleken met de DSL tops. Het geluid was modderig en krassig. De drive klonk goedkoper dan de distortion die vroeger uit mijn BOSS ME33 multi-effect pedaal kwam. De clean was ok, maar weinig inspirerend. Hier heb ik weinig tijd aan verspeeld. Niet kopen dit ding!

pros:
- Het is een Marshall. Staat dus stoer (tot je hem aanzet en geluid gaat maken)
- klein en .... naja laat dit ook maar, het is gewoon een waardeloze amp.

cons:
- het geluid zuigt!

H&K Statesman
De mooiste amp om te zien. Zeker als je hem aan zet. Een prachtige blauwe gloed komt van het ledje. De amp is vele malen simpeler dan de Valveking. Waar de valveking 13 knoppen en wat drukknopjes telt, heeft de statesman er half zo veel. Het koste me heel weinig tijd om een lekker geluid te vinden. Eigenlijk was ik gelijk verkocht. Prachtige amp om te zien en prachtige klank wat wil je nog meer? Naja, dat hij in de oefenruimte mee kan komen en hier ging het dus fout in mijn test. Ik draaide het volume flink boven de helft en ik sloopte bijna mijn oren. Een gruwelijk gepiep kwam er uit. Het ding feedbackte als een malle. Hoe ik ook aan knoppen draaide en gitaar wisselde, het gepiep bleef. Deze amp is fantastisch, maar je moet niet al te hard willen spelen. Als ik ooit een buizenamp moet aanraden voor op een slaapkamer, dan is het deze wel, maar in een oefenruimte schiet deze toch echt te kort.

pros:
- prachtig om te zien
- prachtig om te horen
- Weinig knopjes maar toch heb je niet het gevoel dat je iets mist of nog meer zou willen instellen, het ding klinkt gelijk goed

con:
- Deze amp kan niet hard zonder te gaan piepen. Misschien is de 40W grotere broer dan een idee, maar die viel buiten mijn budget.

Edit: Dit harde piepen kan volgens sommige mensen in dit topic liggen aan een slecht werkende buis. Het kan dus een probleem zijn dat specifiek is voor dit exemplaar en niet voor alle H&K Stateman's van dit type. Helaas kan ik dit niet beoordelen en heb ik geen ander exemplaar getest. Ik zou zeggen, test het zelf uit voor je er een koopt, gaat de jouwe niet piepen, dan heb je echt een mooie amp.


Peavey Classic 30

Op aanraden van de mensen van dit forum ook de Classic 30 getest. Lekker amp. Qua geluid zit hij dicht bij de Statesman. Echte classic rock sound. Maar al snel toch ook weer een probleem opgemerkt. Er trilt iets mee in de amp als je speelt. En dat maakt zo veel geluid dat ik er gek van werd. Dikke kans dat dit te maken had met dit exemplaar en dus niet representatief is voor de Peavey classic in het algemeen.

pros:
- pracht geluid
- lekker licht en handelbaar
- makkelijk in te stellen

cons:
- er trilt iets mee en dat is vervelend!
- misschien qua volume toch iet wat aan de krappe kant voor in een oefenruimte.

Naja op dit punt aangekomen moest ik ook wel naar huis gaan want ik zat al wel een paar uur in die winkel (waar ik zoals altijd prima geholpen ben en lekker rustig uren kon testen zonder klachten) en ik had nog andere dingen te doen. Uiteindelijk de Valveking mee naar huis genomen. Deze voldeed toch aan alle eisen en was nog veruit het goedkoopste ook. Qua klank toch ietsjes minder dan de H&K, maar ja die had zo z'n eigen problemen. En ik vond de klank niet '300 euro beter'. Wel gelijk bij de gamma voor 15 euro een rolplank gekocht, want tillen met dat ding is dus niet goed voor je rug. Footswitch had Feedback niet op vooraad, uiteindelijk maar bij Thomann besteld, omdat die hem op vooraad hadden en ook nog eens goedkoper waren. Zaterdag besteld en woensdag was hij er, toch wel een topzaak dat Thomann! De footswitch is wel echt een fragiel ding. Kan ik met mijn marshall footswitch iemand de hersens nog inslaan, met de peavey footswitch zal ik dan toch echt een oog uit moeten prikken en dan vanaf daar doordringen in de hersenpan ofzo, het ding weegt echt niets en is deels van plastic. Ik ben bang dat ik hem wel een keer zal slopen, maar goed, dan maar een keer vervangen. Hij heeft wel een lekkere gain boost functie die goed werkt en ideaal is voor solos.

De Valveking inmiddels bij 2 repetities gebruikt en het is echt een mooie bak. Een absolute aanrader voor mensen die een goedkope goede versterker zoeken. Ik ben er heel gelukkig mee iig!

Jellyfish00
17 april 2008, 21:41
Zo, goed en handige review, bedankt :hippie: Ik zit zelf ook al een tijdje naar een Valveking te kijken. Ik zoek zelf nog een lekkere metal-bak in die prijsklasse.

Agent_Smith
17 april 2008, 22:04
Ik heb al vaker gehoord idd dat de DSL401 zo anders is dan de tops. Ik heb al jaren naar 300% tevredenheid een DSL50, maar het is dus idd waar dat met de 401 alleen de term 'DSL' overeenkomt en verder alle gelijkenis ophoud?

Thanx voor de review zou ik zeggen!

TimmU
17 april 2008, 22:13
hmm , over die peavey footswitch . ik heb zo'n zelfde footswitch, voor een VTclassic. níet kapot te krijgen, en ik ga er ruw mee om .

Bernd Veenema
17 april 2008, 22:17
Mooie review!
Ik heb de DSL 401 ook eens geprobeerd en ik kreeg er ook geen enkel fatsoenlijk geluid uit. Heb daarna ook nooit meer een marshall aangeraakt. Ik geloof niet dat dat nou zo eerlijk is, maar die 401 was wel een enorme afknapper. Ben nu alweer een aantal maanden erg gelukkig met mijn VHT!
Die gaat echt nooit meer weg!

Rormo
17 april 2008, 22:19
Dat is zeker niet eerlijk naar Marshall. Ze maken heel veel moois!



Ik heb al vaker gehoord idd dat de DSL401 zo anders is dan de tops. Ik heb al jaren naar 300% tevredenheid een DSL50, maar het is dus idd waar dat met de 401 alleen de term 'DSL' overeenkomt en verder alle gelijkenis ophoud?

Thanx voor de review zou ik zeggen!

Ze zijn beiden zwart, met gouden knoppen en er staat "Marshall" op, maar daar houdt de vergelijking wel op. Het is onbegrijpelijk hoe ze die dingen dezelfde naam kunnen geven. Ze lijken compleet niet op elkaar.

the sure thing
17 april 2008, 22:31
He RORMO, super goede review! Zo dienen ze te zijn :) SUPER en bedankt!

Mr.Bluesbreaker
17 april 2008, 22:44
Inderdaad, heel vreemd die DSL combo. Ooit die 20 watter aan de tand gevoeld. Op 11 had ik nog steeds het gevoel alsof het nog wel wat luider mocht, en het klonk nergens naar. Snel vergeten en een echte Marshall uittesten.

Goeie reviews trouwens.
Heb je bij het testen ook misschien een amp uit een hogere prijsklasse vergeleken? Dit kan handig zijn, mocht je een duurder alternatief net een stuk beter vinden, zou je dat 2e hands kunnen zoeken zodat het nog steeds in je budget valt.

pasqual
17 april 2008, 23:18
goeie review, je bent er open minded aan begonnen zonder vooroordelen. zo hoort het. ook de minder hoog aangeschreven merken een kans geven.
ik heb de valveking ook besteld in maastricht. ik moest wel meer afrekenen als jij: 650,- euro incl. de footswitch. dat is zo'n 100 euro meer. best wel een groot verschil.
ik wist gelukkig wel waar ik aan begon: ik zat met een LC bulldog die ik maar niet verkocht kreeg voor een redelijke prijs. in maastricht ( daan smit ) waren ze wél bereid om een fatsoenlijke prijs te geven op inruil. bij feedback, reynen te roermond en opsteyn in maasmechelen ( belgië ) wilden ze er niets voor geven. die hebben dan ook geen marge meer uiteraard. bij feedback begon de verkoper me bijna uit te lachen toen ik 'm vroeg of ie ook de bulldog wilde inruilen :sneaky: . toch jammer want die bulldog is geen slechte amp maar schijnbaar vrijwel onverkoopbaar behalve aan sukkels zoals ik. :)

maar oké; om een kort verhaal lang te maken: ik ben ook erg blij met mijn valveking 212. ik was al na een paar rifjes verkocht toen ik 'm voor het eerst uit probeerde, zeker als je nagaat wat ie eigenlijk kost. die reverb kan ik wel mee leven; gewoon niet te ver opendraaien en een lichte delay over de effect-loop gooien, klinkt ook erg mooi. wat het uitelijk betreft: lekker belangrijk!!! als ik speel, zit ik niet constant achterom te kijken en op het podium interesseerd niemand zich voor het uiterlijk van de amp, alleen voor de sound wat je produceert.

groeten Pasqual.

Mitch
17 april 2008, 23:32
Over het algemeen erg goede review, ik vrees alleen dat je mist dat die Statesman misschien een licht micorofonische voorbuis kan hebben. Nu veroordeel je de amp op feedback terwijl het gewoon een buisje kan zijn!

RS-Rik
18 april 2008, 04:03
goeie reviews, bedankt!!!

ik zit in een gelijksoortige situatie qua amps

almarvk
18 april 2008, 07:54
Leuke review :)

De footswitch van de Peavey Valveking is niet echt bijzonder. Tis een plastic ding met 2 switches. Echt absurd om maar 50 euri voor te betalen.

Tip: gebruik de Valveking met een tubescreamer en je hebt een prima metal geluid.

Rormo
18 april 2008, 11:23
@bluesbreaker: Nee, ik heb niet nog een duurdere amp vergeleken, daar had ik niet echt tijd voor. Maar uiteraard had ik mijn DSL50 als referentiekader. Deze is uiteraard als je het cab er bij telt wel een heel stuk duurder.
Tegen zo'n amp maakt de Valveking echt geen kans, maar als je bedenkt dat de Valveking maar 500 euro kost, dan heeft hij wel heel veel bang for bucks want zo veel slechter is hij ook niet.

@Pasqual: Als de LC Bulldog in combo vorm te krijgen was, dan had ik die zo gekocht ipv de Valveking. Ik vind die bulldog erg lekker klinken, maar ik zocht juist een combo omdat ik 3 keer in de week naar 3 verschillende oefenruimtes ga.

@Mitch: ja, dat zou kunnen. Maar ja, dat is dan pech voor H&K. Ik moet hem beoordelen op dat ene exemplaar en als die niet goed is, dan houdt het op. Maa rhet zou kunnen dat andere exemplaren dit probleem niet hebben.

almarvk
18 april 2008, 11:26
Die Bulldog is er toch in combo vorm?!

Ik heb 'm een keer getest en vond 'm flink tegenvallen. Erg dun en karakterloos geluid. Meer kon ik er niet van maken.

Jimwoud
18 april 2008, 12:38
Die Bulldog is er toch in combo vorm?!

Ik heb 'm een keer getest en vond 'm flink tegenvallen. Erg dun en karakterloos geluid. Meer kon ik er niet van maken.
Dat is de Hornet, heb je die getest of de bulldog?

almarvk
18 april 2008, 13:07
Dan was het de Hornet. Ik heb ook een keer over die Bulldog gespeeld, maar vond die precies hetzelfde. Oftewel; niets voor mij...

MarkV
18 april 2008, 13:26
Peavey Classic 30
cons:
- er trilt iets mee en dat is vervelend!

Zijn waarschijnlijk de buizen die meetrillen. Had ik ook bij, opgelost door een Tube Tamer te kopen op Ebay for een paar tientjes.

Feli met je amp i.i.g.!

Rormo
18 april 2008, 13:58
Denk het niet, want het ging over als ik m'n voet op de amp zette...

Mitch
18 april 2008, 16:20
@Mitch: ja, dat zou kunnen. Maar ja, dat is dan pech voor H&K. Ik moet hem beoordelen op dat ene exemplaar en als die niet goed is, dan houdt het op. Maar het zou kunnen dat andere exemplaren dit probleem niet hebben.
Je review getuigde van een behoorlijke aanleg om goed en duidelijk te schrijven. Hartstikke mooi, voor het hele forum. Hoe meer goede reviews, hoe waardevoller het hele forum is als bron van informatie en ervarings uitwisseling.
Hoe meer je dan je eigen smaak en voorkeur óf mogelijke exemplarische problemen kan relativeren, des te objectiever je review wordt. "Pech voor H&K" is nogal kort door de bocht. In de Vox CC serie bijvoorbeeld hebben ook aardig wat rotte buizen gezeten en Koch heeft er ook een tijdje last van gehad, maar da's geen reden om zo'n amp een extra minpunt te geven.
Niet om hier een twistpunt van te maken, ik bedoel het zuiver opbouwend/aanvullend.

E-J
18 april 2008, 17:52
@Mitch: ja, dat zou kunnen. Maar ja, dat is dan pech voor H&K. Ik moet hem beoordelen op dat ene exemplaar en als die niet goed is, dan houdt het op. Maa rhet zou kunnen dat andere exemplaren dit probleem niet hebben.

Ik heb het probleem inderdaad niet! :)

Mooie review! Hulde!

Rormo
18 april 2008, 18:08
Je review getuigde van een behoorlijke aanleg om goed en duidelijk te schrijven. Hartstikke mooi, voor het hele forum. Hoe meer goede reviews, hoe waardevoller het hele forum is als bron van informatie en ervarings uitwisseling.
Hoe meer je dan je eigen smaak en voorkeur óf mogelijke exemplarische problemen kan relativeren, des te objectiever je review wordt. "Pech voor H&K" is nogal kort door de bocht. In de Vox CC serie bijvoorbeeld hebben ook aardig wat rotte buizen gezeten en Koch heeft er ook een tijdje last van gehad, maar da's geen reden om zo'n amp een extra minpunt te geven.
Niet om hier een twistpunt van te maken, ik bedoel het zuiver opbouwend/aanvullend.

Ja je hebt wel gelijk, ik zal m'n openingspost wel even editen en er een opmerking bij plaatsen :)

x.a.d
21 april 2008, 22:43
Zou de Engl thunder of de koch studiotone nix zijn? Thnx voor de leuke review.

Rormo
22 april 2008, 01:32
Die zijn toch echt wel boven het budget. Max was echt 800 euro. Kochs vind ik sowieso verschrikkelijke versterkers. Absoluut niet mijn sound.

dennis_rhcp
23 april 2008, 23:22
ik was vandaag ook naar de muziek winkel geweest om amps te testen
en ik was eerst begonnen met de koch powertone (geweldigding... helaas 4maal boven mijn budget maar ik moes het gewoon doen!! :rockon: ) toen heb ik de valveking 112 geprobeert (zelf wil ik de 212 maar die hadden ze niet op voorraad) waar ik al lang naar aan het kijken was en met opwinding heb mogen bespelen. ik was helemaal verkocht, maar als je op een koch gespeeld valt het iets tegen. maar niks mag de pret bederven, ik weet bijna zeker dat ik nu voor de valveking ga. de valveking had een super clean geluid en een heel handig texture knop waarmee je van class A traploos naar class B kan gaan. en hij pakte met de boost functie perfect de boven tonen, ik heb wel de heletijd met "bright" aan gespeeld. maakte het geluid nog beter op het clean kanaal, ik vind ook fijn dat er een fx loop op zat waar je dus tussen de voorversterker en eindversterker een delay opzet. ik heb tijdens de hele test de reverb uitgehouden omdat naar mijn smaak reverb alles modderig maakt en alle duidlijkheid weghaald dus ik heb hieraan geen opmerkingen
ik vind waarschijnlijk een van de weinigen die de amp ook kwa looks mooi vind
1 ding vond ik erg zonde dat waren de knopjes daar hadden ze wel iets mooiere op kunnen zetten
ik heb ook nog een marshall avt getest 150 euro duurder en geen buizen aleen bij de voorversterker zit een buisje:o en het geluid was drie keer NIKS!!
voor mij althans :stop: ik heb er dus ook maar een paar minuten mee volgehouden

als ik mijn geld bij elkaar heb gesprokkeld koop ik de valveking dit is voor mij de beste amp in zijn budget :cooler:

Rormo
24 april 2008, 11:23
hehe, ja die knoppen ga ik er ook nog een keer af slopen denk ik. Wil er een keer zilverkleurigen op zetten zoals op bijvoorbeeld een London City Bulldog. Dat vind ik mooie knoppwn. Weet alleen niet hoe ik hier aan kom...

dennis_rhcp
24 april 2008, 13:36
hier hebben ze vrijwel alles
ongetwijfeld dat je hier knopjes kan vinden
http://www.musik-produktiv.de/

dit is trouwens ook leuk om te zien
http://www.youtube.com/watch?v=dD7EoehgpsA

pasqual
24 april 2008, 20:57
ik zou eigenlijk mijn vk 212 vandaag op halen maar hij was nog niet binnen, dus dat word morgen pas ( shit als je moet wachten op je nieuwe speelgoed ). ik heb nog een fender performer 1000 en die heeft net als de vk 212 13 potmeters. hoe zal dat uitzien op de vk 212? lijkt me wel wat. de fender word nu mijn reserve amp dus die knopjes ga ik zeker proberen. het is natuurlijk alleen maar uiterlijk vertoon....

groeten Pasqual.

Rormo
25 april 2008, 17:48
Ik weet niet of versterker knoppen universeel zijn? Kun je die zo van de ene versterker op de andere zetten, of heb je verschillende maten?

pasqual
25 april 2008, 17:50
dat is een kwestie van lostrekken en uitproberen maar ik denk eigenlijk dat dat wel moet passen.

groeten Pasqual.