PDA

View Full Version : lak en relic vraagjes



isa1984
17 april 2008, 20:56
In een eerder topic vertelde ik dat ik bezig was met een daphne blue strat.
Ik heb eerder deze week de body in de primer (trendy colorline) en de witte nitro (ook van trendy) gezet. Alles is echt superstrak geworden, ik ben er heel tevreden mee. Ik hoop in de loop van volgende week de daphne te gaan spuiten. Wil er ongeveer 4 lagen op hebben, en na de tweede laag even schuren om eventuele oneffenheden eruit te krijgen. Als de daphne er op zit, moet ik er dan nog een blanke nitro finish overheen spuiten? Aangezien het een relic project is, moet de lak mat worden. Is deze blanke finish dan wel nodig? En: hoe krijg ik de lak het beste mat, hebben mensen hier ervaring mee. Op het net lees je verschillende dingen, van hele fijne staalwol tot het spul waar ze de bruine aanslag mee uit theekoppen halen (lijkt me dus niet echter lekker voor de cellulose...

Het tweede ding is dat ik een vox humana halsje heb, die door de vorige eigenaar gelakt is (poly, maar dat weet ik niet zeker). De decal zit er niet echt fijn op en lijkt erg nep (volgens mij hebben ze m niet goed laten drogen, want je ziet te duidelijke de contouren van de decal). Het plan is om de hals kaal te schuren; hoe krijg ik m hierna mooi relic; Ik kan m hierna evt. nog nitro finishen met blanke lak.

Veel vragen, hoop dat jullie er wat mee kunnen!
Thanks!

G.G.
17 april 2008, 21:04
Nitro vergeeld over de jaren, dus ik zou alles met een gelige blanke nitorlak naspuiten.

Mr.Fingers
17 april 2008, 21:12
Mooie relic krijg je door veel te spelen ;)

Als je met nitro lakt, kan je voor van die fijne "haarkrasjes" de hals even in de diepvriezer steken. Verder gewoon spelen ;)

En op oude Fenders (van voor 1967) werd de decal boven de laklaag aangebracht, en zag je echt goed dat het een "sticker" is.

G.G.
17 april 2008, 21:16
Als je met nitro lakt, kan je voor van die fijne "haarkrasjes" de hals even in de diepvriezer steken. Verder gewoon spelen ;)


Zoiets?
http://img291.imageshack.us/img291/369/p1010353ny3.jpg

"even" in de diepvries is eigenlijk minimaal 12 uur. Het hout moet uitzetten en krimpen, niet de lak.

isa1984
17 april 2008, 21:22
:) Spelen doe ik erg veel gelukkig. Maar ik maak een relic, dus die butsen en dergelijke gaan we er gewoon in slaan, wel voorzichtig en voor begrip en liefde voor de gitaar. G.G.: Ik had van de week een 64 strat waar ik op speelde, hier liepen die haarkrassen met de richting van de nerf mee. Hoe heb je ze aangebracht? Met een mesje? Het is in ieder geval niet het stikstof spinnenweb dat je bij de meeste slechte relics ziet.

Meneer I.
17 april 2008, 21:23
uhhh, ik heb mijn tele zelfbouw destijds met blanke Acryllak gespoten en ik heb nu ook allemaal van dat soort haarscheurtjes in de lak zitten, zonder een vriezer of wat dan ook. Enig idee waardoor dit zou kunnen komen? Overigens staat het wel super! Relic-acryl :)

G.G.
17 april 2008, 21:49
:) Spelen doe ik erg veel gelukkig. Maar ik maak een relic, dus die butsen en dergelijke gaan we er gewoon in slaan, wel voorzichtig en voor begrip en liefde voor de gitaar. G.G.: Ik had van de week een 64 strat waar ik op speelde, hier liepen die haarkrassen met de richting van de nerf mee. Hoe heb je ze aangebracht? Met een mesje? Het is in ieder geval niet het stikstof spinnenweb dat je bij de meeste slechte relics ziet.

Ik kom meestal scheuren tegen in de breedte:

http://img.photobucket.com/albums/0903/bnorm44/tele5.jpg

isa1984
17 april 2008, 21:51
Die gitaren heb ik dan net gemist. Raar eigenlijk, je zou verwachten dat het met de nerf meescheurde. Hoe heb je de cracks erin gemaakt?

Saf
17 april 2008, 22:09
mijn mainaxe een fender musicmaster bas uit 74 heeft ook de scheurtjes in de breedte lopen. Die heb ik er niet op aangebracht die zijn in zijn verleden een keer ontstaan.

De bas is olympia white ofzo, nu meer vanillie geel. Ik krijg geen foto's gemaakt met mijn camera waar ze goed duidelijk op zijn.

G.G.
18 april 2008, 09:42
Ik kom de barsten vooral in de breedte richting tegen op foto's (ook originele). Ergens vind ik dat wel vreemd, want je zou zeggen dat het hout in de lengte richting krimpt, maar mogelijk gebeurd dat meer in de breedte. Mooi voorbeeld hiervan is dat bij een droge hals de fretjes gaan uitsteken. Gebeurd nog weleens wanneer iemand een hals bouwt. Paar maanden later steken de frets ietsjes uit.


Twee mooie plaatjes:

http://img525.imageshack.us/img525/6598/196020revelator20relic2kd4.jpg

http://img525.imageshack.us/img525/4500/sonic20blue20fender20stix8.jpg

Isa, ik heb het met een exactomesje gedaan in verse lak. De vrieskist methode werkt alleen als de lak echt hard is. Op het internet wordt geadviseerd hier 8 tot 12 maanden mee te wachten na het lakken.

Zo'n spuitbusje stikstof raad ik af, maar dat had je zelf ook al gevonden. Die geven een spinnenweb, wat er wel versleten uitziet, maar totaal niet realistisch is.

no 1 hops
18 april 2008, 09:59
en een oude poly lak in de vriezer helpt zeker niet.
ook niet als je na twee drie dagen in de vriezer te hebben gelegen hem met een natte doek en hete strijkbout te lijf gaat (had geen stoomstrijkijzer)
niks nada

isa1984
18 april 2008, 10:43
Bedankt G.G.!
Hoe heb jij je lak mat gemaakt? En waar haal jij die gelige blanke nitro voor de hals, ik kan het hier in de omgeving (groningen) nergens vinden!

G.G.
18 april 2008, 10:49
Bedankt G.G.!
Hoe heb jij je lak mat gemaakt? En waar haal jij die gelige blanke nitro voor de hals, ik kan het hier in de omgeving (groningen) nergens vinden!

Ben gewoon niet te ver doorgegaan met polijsten. Heb geschuurd tot korrel 1200 en heb niet al te fijn staalwol gebruikt daarna.

Kleur van de hals heb ik met airbrushverf gedaan voordat de cellulose erop ging.

isa1984
18 april 2008, 10:53
airbrushverf gespoten of met een sponsje erop gesmeerd?
Weet je ook nog welke verfsoort het was toevallig, ik vind het er te gek uitzien namelijk..

G.G.
18 april 2008, 11:01
airbrushverf gespoten of met een sponsje erop gesmeerd?
Weet je ook nog welke verfsoort het was toevallig, ik vind het er te gek uitzien namelijk..

Je hebt het nu over deze neck toch?

http://i251.photobucket.com/albums/gg316/RottRelics/Strat2/P1010243.jpg

http://i251.photobucket.com/albums/gg316/RottRelics/Strat2/P1010240.jpg

Dat is een mengsel van 3 kleuren.

Eerst Sienna, 601 van Schmincke, waarna ik deze deels heb weggeschuurd. (is voor de donkere kleur in de vlam van het hout.)

Daarna een mengesel van Schmincke Indian Yellow (203), een heel klein beetje Sienna, 601 om het iets donkerder en warmer te maken en een heel klein beetje Golden Airbrush Colors, kleur Yellow Oxide om een wat bruinige tint te krijgen.

isa1984
18 april 2008, 11:05
Zo! Is daar niet 1 kleurtje voor te krijgen

G.G.
18 april 2008, 11:12
Zo! Is daar niet 1 kleurtje voor te krijgen

Nee, voor zover ik weet kan het ook met 2 kleurtjes, 600 en 601 volgens mij. Zo dat Fred Dons het dacht ik.

600 hadden ze niet, dus heb ik voor Indian Yellow gekozen, maar dat is een beetje oranje en een beetje fel, dus heb ik de kleur moeten temperen met die Yellow Oxide

isa1984
18 april 2008, 11:17
Dan ga ik dat proberen! Je hebt het met een sponsje gedaan dus?

G.G.
18 april 2008, 11:20
Dan ga ik dat proberen! Je hebt het met een sponsje gedaan dus?

Ehh.. sorry, ja met een sponsje (dat schuimige gedeelte van een goedkoop schuursponsje) kan je ook met nitro gebruiken, maar dan brokkelt het sponsje in een paar minuten af en komen er stukje sin je lak. Als je zo'n sponsje met nitro wilt gebruiken ff in een stukje panty knopen, dan heb je die problemen niet meer.

Met airbrushverf heb je die problemen niet.

isa1984
18 april 2008, 12:47
Bedankt G.G.! Laatste vraagje, ik was net bij de verfhandel, waar ze schmincke voor me konden bestellen. Kon echter alleen per verpakking van 250 ml, anders per 3 van 28 ml. Hoe veel heb je ongeveer nodig voor een halsje? Ik neem aan dat je het met water verdunt?

isa1984
18 april 2008, 16:43
G.G.? :cooler:

G.G.
18 april 2008, 16:48
Bedankt G.G.! Laatste vraagje, ik was net bij de verfhandel, waar ze schmincke voor me konden bestellen. Kon echter alleen per verpakking van 250 ml, anders per 3 van 28 ml. Hoe veel heb je ongeveer nodig voor een halsje? Ik neem aan dat je het met water verdunt?

Ik gebruikte van ieder kleur 1 flesje van 30 ml en had zat over om mijn body te stainen. Alle flesjes zitten nu nog half vol.

Edit: ik gebruikte het onverdund.

isa1984
18 april 2008, 17:07
Thanks! Ik ga aan de slag...

Saf
18 april 2008, 17:34
maak er mocht je er de tijd voor hebben eens een foto verslagje van.