PDA

View Full Version : een uitdaging!!!



Merijnvdb
17 april 2008, 19:25
IK ZOEK EEN UITDAGING :p
Ik heb eerst 2 jaar les gevolgd , toen heb ik gewone akkoorden geleerd
jeweetwel de G (3-2-0-0-0-3) en de A(x-0-2-2-2-0)
En ook Barré akkoorden (al ben ik mn schema wel kwijt...weet iemand waar ik een kan vinden?)
Toen in een band (punk) begonnen en power chords geleerd en zoals het bij punk hoort dus heel simpele solotjes
maar ik wil iets waar ik egt op moet oefenen !
echte leuk klinkende solo's die (online) wel goed uitgelegd zijn !
welke kant moet ik dan op ? Jazz , Blues? ik sta open voor alle stijlen !
Als je me tips geeft , geef dan ook aub wat nummers om mee te beginnen (met hun tablaturen als het kan)!

Ik hoop dat ik geholpen kan worden

Alvast Bedankt !

Merijn

Merijnvdb
17 april 2008, 19:33
Oh ja !
andere dingen mogen natuurlijk ook maar dit soort dingen zou ik graag willen kunnen
http://www.myspace.com/thecityrockersbwl
(ik ben een fan van deze voor mij lokale groep :p)
de gewone chords kan ik natuurlijk wel maar luister eens naar die sologitaar , ik vind hem egt super klinken !
luister niet alleen naar z'n intro in de rest van het liedje doet hij er nog een mooie ;)
iemand tips om dit soort dingen te spelen ? !

The_syphon
17 april 2008, 21:17
Op www.ultimate-guitar.com staan ontzettend veel nummers uitgetabt. Zoek dus een nummer dat je vet vindt, en probeer deze te spelen.

Een leuke solo om mee te starten is is bijvoorbeeld you shook me all night long van ACDC of Play the blues van Danko Jones. Deze vallen beide een beetje in dezelfde muziekstijl als de muziek uit jouw link

Merijnvdb
17 april 2008, 22:11
erg lange solo's :D
maar ik ga zeker proberen !

denk je dat het met gewoon elke dag veel oefenen op den duur lukt (en veel naar het liedje luisteren :p )

-=JEROEN=-
17 april 2008, 22:42
Wat komt er na punk?

Tja, rock'n'roll, rock'n'billy, ouwe lulle muziek, hahaha.

Of grunge en dat soort shit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Grunge_music

Waar luister je nog meer graag naar?

JelmerOnGuitar
18 april 2008, 00:24
Qua solotjes, probeer eens Live Forever van Oasis.. Die heeft mij in het begin lang bezig gehouden, wat erg leuk is!:D
Als je nog wat simpeler wil: Smells like a teenage spirit (nirvana), Kryptonite (3 doors down). Dat zijn mooie beginnerssolo's :)


Verder:
Oefenen, oefenen, oefenen (A)

The_syphon
18 april 2008, 02:42
denk je dat het met gewoon elke dag veel oefenen op den duur lukt (en veel naar het liedje luisteren :p )

Tuurlijk!! Heel veel gitaristen kunnen deze solo's spelen, en ook zij konden het niet van de een op de andere dag, maar door veel te oefenen!

gorgasm
18 april 2008, 15:21
denk je dat het met gewoon elke dag veel oefenen op den duur lukt (en veel naar het liedje luisteren :p )
hoe denk je dat het anders lukt?
Pakketje kopen in de supermarkt?:p

Silco
18 april 2008, 16:14
Californication van Red Hot Chili Peppers, dat is de eerste solo die ik leerde. Ik had maar 3 maanden ofzo les gehad...

Hier de tab waar je om vroeg
http://ultimate-guitar.com/tabs/r/red_hot_chili_peppers/californication_ver15_tab.htm

Merijnvdb
18 april 2008, 17:17
hoe moet je benden?
is dat gwn je snaar indrukken en naar boven trekken zodat je een hoger geluid krijgt, want dat kan ik al :p
kwas eigelijk wel op zoek naar iets meer rockende dingen , you shook me all night long vondek wel een goeie :)
maar ze zijn zo lang dat het wel een beetje moeilijk is om het te onthouden waardoor ik eigenlijk de hele tijd het begin speel

geertjan_83
18 april 2008, 18:04
wel benden totdat je op de juiste toonhoogte zit, kwestie van goed luisteren. En natuurlijk met "gevoel" benden (beetje moeilijk kijken dan lijkt het net echt :) )Oh ja met meerdere vingers gaat het benden wat makkelijker.

bassej
18 april 2008, 18:36
ik doe benden vanuit mn pols, maarja ik speel ook nog maar 10 maanden:P

Merijnvdb
18 april 2008, 19:23
ik bend eigenlijk altijd zo dat de snaar die ik bend dichter naar de dunne snaren gaat (ik bend de snaar dus van me weg), maar op youtube filmpjes zie het altijd andersom :/
Wat is nu het beste?
dat naar de dikke snaren duwen vind ik toch minder efficient omdat ik dan veel harder moet duwen...

frankiiee
18 april 2008, 19:47
de intro solo in de akoestische versie van layla is wel een leuke, en de solo van strip my mind van rhcp.

bassej
18 april 2008, 20:19
ik bend eigenlijk altijd zo dat de snaar die ik bend dichter naar de dunne snaren gaat (ik bend de snaar dus van me weg), maar op youtube filmpjes zie het altijd andersom :/
Wat is nu het beste?
dat naar de dikke snaren duwen vind ik toch minder efficient omdat ik dan veel harder moet duwen...

maakt niet zoveel uit , kijk es naar BB king. Hij bend door z'n vingers als een soort hefboom te gebruiken en bend ook naar beneden.

Merijnvdb
18 april 2008, 21:11
de intro solo in de akoestische versie van layla is wel een leuke, en de solo van strip my mind van rhcp.
over die solo he , ik snap de notatie van solo's vaak niet , in die van rhcp bvb :
B--12h13------12----------15---15fb---r---13
met 12h13 bedoele ze denk ik dat je op de 12de fret moet bende tot je de 13de hoort , maar wtf is 15fb---r---13

frankiiee
19 april 2008, 00:09
een h betekent een hammer on meestal, dus hier betekent dat dat je de twaalfde fret aanslaat en dan direct daarna "hammert" op de dertiende fret. Als je naar het lied luistert heb je het redelijk snel door. en fb zal dan benden zijn, in die solo moet je alleszins wel veel benden.

JelmerOnGuitar
20 april 2008, 13:05
een h betekent een hammer on meestal, dus hier betekent dat dat je de twaalfde fret aanslaat en dan direct daarna "hammert" op de dertiende fret. Als je naar het lied luistert heb je het redelijk snel door. en fb zal dan benden zijn, in die solo moet je alleszins wel veel benden.
Klopt idd! Hammeren is je vinger op het dertiende fret slaan, dus een geluid krijgen zonder met je plectrum aan te slaan.

Nog ff over de bends.. Waarheen je em bend maakt in principe niet uit.. Ik bend de G snaar eigenlijk altijd van me af... Máár wanneer je bijvoorbeeld het 12e fret op de B snaar bend, en tegelijkertijd het 12e fret op de E snaar aan wilt slaan (wat overigens erg cool klinkt), zul je wel naar boven móéten benden. Bovendien moet je je hoge E snaar altijd naar boven benden:P Logischerwijs... maar verder maakt het niet zoveel uit.. Uit mij ervaring komt dat je de G snaar makkelijker naar benenden benden kan, voelt wat natuurlijker voor mij... Maja dat moet je voor jezelf aanleren.. Je moet gewoon zorgen dat je bij technisch lastige stukken niet in de knoei komt.. :D

Pepe
20 april 2008, 13:26
Begin met een solo die je de patronen van een pentatonisch leert. Bijvoorbeeld Shine on Crazy Diamond. Als je dat kent kan je ook zoiets als Voodoo Chile en 10.000 ander solo's.
Transponeer dat patroon een paar halve noten en je kan nog 10.000 majeur solo's spelen.

Je kan een klein solootje instuderen maar als je de theorie niet begrijpt schiet dat allemaal niet op, geneuzel in de marge.

Pepe
20 april 2008, 13:33
Nog ff over de bends.. Waarheen je em bend maakt in principe niet uit.. Ik bend de G snaar eigenlijk altijd van me af... :D

Hoe je bend maakt pas uit als je wat verder bent denk ik, misschien handig om het vanaf het begin goed aan te leren.
Om dubbele of triple bends te kunnen doen bend je de onderste (D, G, B, E) vier snaren naar je toe, de bovenste 2 van je af. Er zijn een paar uitzonderingen maar die kom je niet snel tegen.

-=JEROEN=-
20 april 2008, 14:27
Mijn stelregel:

Bend altijd naar het midden van je hals.

Silco
20 april 2008, 15:09
hoe moet je benden?
is dat gwn je snaar indrukken en naar boven trekken zodat je een hoger geluid krijgt, want dat kan ik al :p

Ja zo moet je benden :strat:

[QUOTE=-=JEROEN=-]Mijn stelregel:

Bend altijd naar het midden van je hals.
Grappig voor de g snaar...:p

Pais
20 april 2008, 15:42
Speel jij op een 5 snarige gitaar dan? :dontgeti: :chicken:

marter544
20 april 2008, 20:59
Mijn stelregel:

Bend altijd naar het midden van je hals.

De mijne:

Bend de kant uit die je het beste uit komt.