PDA

View Full Version : gebruik copieer ring frees



no 1 hops
17 april 2008, 17:14
vele hier werken met mallen.
maar hoevelen gebruiken een/de kopieer ring?
(krijg als het goed gaat morgen een frees in huis)

G.G.
17 april 2008, 17:23
Zo'n opstaande ring op een plaat, die je onder je frees monteert? Niet doen, is vragen om problemen en afwijkingen.

barno
17 april 2008, 17:40
even inpikken:

ik heb een oude straffe makita met schacht 12mm. Ik heb smalle schachtbitjes (5,6mm) en heb een conversiestuk daarvoor. Nu wil ik een freesbitje kopen bij guitarsupplies maar zie dat die schacht 6,3 mm is. vind ik daar ergens conversiebusjes voor?

@hops/GG: om te werken met kopieerring, moet je dan geen kleinere mal maken?

G.G.
17 april 2008, 17:53
@hops/GG: om te werken met kopieerring, moet je dan geen kleinere mal maken?

Precies, en daar kan de afwikling in gaan zitten plus dat de frees niet altijd 100% gecentreerd zit.

no 1 hops
17 april 2008, 17:58
even inpikken:

ik heb een oude straffe makita met schacht 12mm. Ik heb smalle schachtbitjes (5,6mm) en heb een conversiestuk daarvoor. Nu wil ik een freesbitje kopen bij guitarsupplies maar zie dat die schacht 6,3 mm is. vind ik daar ergens conversiebusjes voor?

@hops/GG: om te werken met kopieerring, moet je dan geen kleinere mal maken?buitenwerks denk ik kleiner, dus voor de vorm van de body.
voor de pickups holtes en dergelijke moeten de gaten in de mal groter

het gaat om de afstand tussen de buitenwand (dus daar waar hij de mal raakt)van de ring en het snijvlak van de frees op het moment dat die er het dichtste bij is.
die afstand maak je de mal groter of kleiner.

belangrijk is dit

als je je bit laat slijpen verlies je dus afstand.
als je een andere bit wilt gebruiken dan klopt het niet meer.
voordeel is echter dat je mal minder last heeft van slijtage, er komen immers geen draaiende delen tegen aan.

ik weet niet of ik het kan, moet dat nog uitproberen maar zit te denken aan een mal voor een strat (gebruik mij hondo body als afteken model) waar ik alles in 1 keer uit kan frezen qua model en binnenwerk.

doel word dan een strat met vaste brug alla tele of een vaste brug waarin ik direct de snaren kan inhangen.

maar het is alleen nog plannen maken

Minda
18 april 2008, 09:45
Ik zweer bij het gebruik van een kopieerring, maar dan wel een gesloten. Ik heb een setje voor verschillende freesmaten en de mal moet er inderdaad op aangepast zijn. De concentrische afwijking tussen ring-midden en frees-midden is verwaarloosbaar, als de ring goed is.

Ik gebruik dit setje:

http://tool-corral.com/shopsite_sc/store/html/media/pc42000.jpg

Van PorterCable op een PorterCable frees. Ik denk dat goedkope frezen met in-klikbare open ringen inderdaad minder precies en betrouwbaar zullen zijn. Dus, gebruik de lage dollar zolang het nog kan en investeer in een goede frees en setje ringen. Ik meen dat deze set ook op de DeWalt en duurdere Bosch frezen past, maar zeker weet ik het niet.

Overigens maak ik mijn mallen van tekening in AutoCAD, dus kan ik de tekening voor de mal eenvoudig offsetten met het radiusverschil tussen de frees en de ring. Op die manier is het maken van een Strat mal zoals je beschrijft een makkie.

Succes,

KoenB
18 april 2008, 12:06
ik gebruik zon kopieerring altijd om mijn kopieerfrees te ontzien. Eerst even met een offset van 2 mm frezen met de ring, en dan het laatste restje netjes doen met de bovenlager kopieerfrees.

Cocobolo
20 april 2008, 20:20
Ik gebruik ook af en toe kopieerringen. Werkt op zich prima, maar je moet hem even centreren met een zogenaamde 'centreerdoorn'. Dat is een "soort trechtervormige frees" (maar zonder messen!) met een 8mm schacht . Je spant hem dus in je frees en hij centreert zelf de kopieerring. Daarna je kopieerring definitief vast zetten en de centreerdorn verwijderen. Mijn centreerdoorn is van Festo, erg nauwkeurig.

Gitaarbouwer
20 april 2008, 20:50
Iemand misschien een duidelijke foto van een frees met kopieerring in actie?

Dat zegt (mij) meer dan 1000 woorden.

piezo
20 april 2008, 21:03
Ik gebruik ook af en toe kopieerringen. Werkt op zich prima, maar je moet hem even centreren met een zogenaamde 'centreerdoorn'. Dat is een "soort trechtervormige frees" (maar zonder messen!) met een 8mm schacht . Je spant hem dus in je frees en hij centreert zelf de kopieerring. Daarna je kopieerring definitief vast zetten en de centreerdorn verwijderen. Mijn centreerdoorn is van Festo, erg nauwkeurig.Die heb ik ook. Festo frees čn Festo kopieerring čn (dure) Festo centreerdoorn. En echt ŕltijd afwijkingen van minstens een milimeter. Dus wat is waarheid?

no 1 hops
20 april 2008, 21:16
Iemand misschien een duidelijke foto van een frees met kopieerring in actie?

Dat zegt (mij) meer dan 1000 woorden.

als je bovenstaande foto ziet dan staan ze op de schroefdraad.
die schroef draad draai je onder in de oderplaat van de frees.
hier door is de onderkant van de frees niet meer vlak maar steekt de verhoging op die ring er onderuit en die verhoging laat je dus langs je mal glijden.

Cocobolo
22 april 2008, 22:25
Die heb ik ook. Festo frees čn Festo kopieerring čn (dure) Festo centreerdoorn. En echt ŕltijd afwijkingen van minstens een milimeter. Dus wat is waarheid?

Nou, jouw waarheid is natuurlijk gewoon waar ! :) Want als hij bij jou afwijkt dan is dat zo. En ik wil best toegeven dat ik het niet zo enorm vaak gebruik dus misschien heb ik ook een afwijking maar ik heb het tot nu toe nooit gemerkt dus misschien wijkt hij bij mij minder (of niet) af. Misschien de centreerdoorn ?