PDA

View Full Version : Fender Tele USA '96 met Bigsby



Meneer I.
17 april 2008, 10:51
Tja, om mijn Tele USA '96 wat meer mojo te geven en zo'n vibrato zo nu en dan toch wel eens handig is heb ik een Bigsby B5 met 'F' logo er van het weekend opgezet. (compleet voor 108 euri incl verzenden via ebay :) )

Installeren ging redelijk eenvoudig, maar nu heb ik wat egernisjes... Allereerst moest ik de hals wat losser zetten ivm buzz, toen konden de zadeltjes op hoogte worden afgesteld en worden geintoneerd. So far so good. Toen een nieuw setje snaren er op dit is een .009 setje die ik nog had liggen een .010 is onderweg.
* Wat er nu steeds gebeurt tijdens het spelen is dat de imbusjes van de zadeltjes steeds lostrillen, met name op de 1e en 2e snaar. Komt dit omdat er te weinig spanning op de snaren staat? Maw MOET je standaard minimaal een .010 of dikker setje op een bigsby gitaar zetten?

Dit is echt super irritant want na een half uurtje spelen slaat de toon dood door het lostrillen van de zadeltjes en om nu constant de imbusjes er weer in te draaien is ook zoiets...
Verder blijft ie gelukkig goed stemvast na het 'bigsby-en'. Het is dan ook geen dive-bomb apparaat.

* De Tele past nu niet meer in zijn originele Fender koffer, in welk merk (Tweed) koffer past een tele met Bigsby? Merk??

Oh ja bij dit topic horen natuurlijk ook foto's deze plaats ik vanavond thuis wel even.
Niet iedereen hier is even gecharmeerd van zwarte gitaren, maar een zwarte Tele USA met inmiddels iets verkleurde witte slagplaat en gecorrodeerde schroefjes, een hals die wat lakscheurtjes en speelsporen vertoond op de toets en achterkant (kortweg 'natural relic') met zo'n bende aan chromen hardware erop is toch wel ubergeil om het woord maar eens te gebruiken!
Het is een moderne(re) klassieker, want de tuners zijn wel 'modern' en er zitten 22 frets op.

barno
17 april 2008, 16:55
lostrillende zadeltjes: heb dat ook gehad: druppie secondelijm en opgelost.

Mr.Fingers
17 april 2008, 16:59
Ik gebruik "instant mojo" :D

(ik trek m'n schroefjes eventjes door de Pritt-stick, die moven voor geen meter meer op mijn tele, maar je kan ze nog wel losschroeven!)

En ik gebruik 0.008 op m'n tele (zeer vlot benden dan hoor :D)

Nielsje
17 april 2008, 17:02
Ik gebruik "instant mojo" :D

(ik trek m'n schroefjes eventjes door de Pritt-stick, die moven voor geen meter meer op mijn tele, maar je kan ze nog wel losschroeven!)

En ik gebruik 0.008 op m'n tele (zeer vlot benden dan hoor :D)

serieus? Ik vind dat wel heel erg dun. Ik heb toch liever 010 of 011.
Mietjes worden gemaakt hoor ;)

Mr.Fingers
17 april 2008, 17:03
serieus? Ik vind dat wel heel erg dun. Ik heb toch liever 010 of 011.
Mietjes worden gemaakt hoor ;)

er zitten 0.013 flatwounds op m'n jazzmaster (die dagelijks gebruikt word), dus dat compenseert :D

Nielsje
17 april 2008, 17:05
Speel je daarna dan niet meteen de snaren op je tele kaduuk? Ik het liefst overal hetzelfde op ligt. Alhoewel op een les paul wel een setje dikker mag, de mensuur is daar immers korter.

Maar goed, een tele met bigsby! plaatjus!

Mr Molenberghs
17 april 2008, 17:42
De oplossing tegen lostrillende schroeven: Loctite schroefdraadborging. Voordeel is dat je de schroeven achteraf ook weer gewoon kan los draaien.

Meneer I.
17 april 2008, 20:09
Ok, thnx voor de antwoorden. Een dikker snaren setje wordt dus niet de oplossing. Dan wordt het de prittstift of een druppie secondelijm. Foto's komen er zo aan! (als die koters nu eens in bed bleven....)

Mr.Fingers
17 april 2008, 20:14
Ok, thnx voor de antwoorden. Een dikker snaren setje wordt dus niet de oplossing. Dan wordt het de prittstift of een druppie secondelijm. Foto's komen er zo aan! (als die koters nu eens in bed bleven....)

Secondelijm? :D


spijtiggenoeg merk ik dat een bigsbytele moeilijk verkoopt :(

Meneer I.
17 april 2008, 20:19
Heb je nu eigenlijk 2 tele bigsby's? Een MIJ en een USA?

Mr.Fingers
17 april 2008, 20:20
Heb je nu eigenlijk 2 tele bigsby's? Een MIJ en een USA?

De MIJ was van m'n neef, de USA (partsocaster) is van mij.

Meneer I.
17 april 2008, 20:51
Foto's!
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/bigsby1.JPG
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/bigsby2.JPG
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/bigsby3.JPG

Meneer I.
17 april 2008, 20:51
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/bigsby4.JPG
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/bigsby5.JPG
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/bigsby6.JPG

Aron Maiden
18 april 2008, 13:40
Prachtig prachtig!,
Misschien iets voor op mijn Baja, ben sowiezo al gek op Bigsby's, en op zon tele staat het ook nog eens heel erg mooi,

K heb alleen "Gehoord" dat de tele sound verloren gaat omdat de snaren niet meer de body gaan?

Kim Wilson
18 april 2008, 13:47
Wow, mooi man! Nu nog een 3-laags zwarte slagplaat, en hij is helemaal af!!

Mr.Fingers
18 april 2008, 13:49
K heb alleen "Gehoord" dat de tele sound verloren gaat omdat de snaren niet meer de body gaan?

Valt wel mee, de mijne twangt nog dat het een lieve lust is!

almarvk
18 april 2008, 13:57
Een slanke Tele met een dikke Bigsby... Ik weet nog niet of ik het mooi vind...

Meneer I.
18 april 2008, 14:37
Een slanke Tele met een dikke Bigsby... Ik weet nog niet of ik het mooi vind...
Echt slank is een tele niet hoor, erg dikke body en die van mij weegt ca. 5kg (of was dat mijn zelfbouw).


Prachtig prachtig!,
Misschien iets voor op mijn Baja, ben sowiezo al gek op Bigsby's, en op zon tele staat het ook nog eens heel erg mooi,

K heb alleen "Gehoord" dat de tele sound verloren gaat omdat de snaren niet meer de body gaan?
Het telegeluid gaat absoluut niet verloren met een bigsby trouwens, ik heb zelf niet zo veel verschil gemerkt.


Wow, mooi man! Nu nog een 3-laags zwarte slagplaat, en hij is helemaal af!!
Zwart op zwart....moet ik nog even over nadenken, even in 'hoe heet dat progje ook al weer' bekijken.


Heeft iemand trouwens nog en idee over een geschikte koffer voor een tele met bigsby?

Nielsje
18 april 2008, 14:39
Nee, man geen zwarte plaat! Dat zou echt zonde zijn, nu steekt het nog lekker af! Prachtige gitaar! Ik wil het eigenlijk ook wel..
Ennuh... zie ik daar nou de beroemde Piezo snaaroplegtechniek??

edit:

William, ik zie dat je je tele maar niet kwijtraakt? Tis dat ik niet echt veel geld overheb, want het ziet er wel ONTZETTEND goed uit!

Meneer I.
18 april 2008, 14:51
Nee, man geen zwarte plaat! Dat zou echt zonde zijn, nu steekt het nog lekker af! Prachtige gitaar! Ik wil het eigenlijk ook wel..
Ennuh... zie ik daar nou de beroemde Piezo snaaroplegtechniek??
De slagplaat is al enigszins aan het vergelen wat wel cool staat, verder hanteer ik blijkbaar dezelfde methode als Piezo: 1 wikkeling erboven en 1-2 wikkelingen eronder :) Geeft weinig verloop op deze manier.
Maandag de vuurdoop tijdens de repetities (3 uur).



Mijn zelfbouwtele heeft sindskort een 3-saddle-compensated brug erop zitten met uiteraard een asbakje ipv een moderne 6 saddle niet-al-te-duur-exemplaar.
Ik moet zeggen dat dit ECHT een behoorlijk verschil uitmaakt. Dat had ik niet verwacht. De sustain is enorm toegenomen, evenals het mojo EN de stemvastheid van de G snaar.

Het mojo-gehalte is samen met de bigsby tele goed toegenomen in huis! Ik overweeg nu weer om mijn LP met P94's weer de deur uit te doen, daar ik toch echt weer een teleman geworden ben. Niks mis met de LP en er is ook al het nodige aan verspijkerd, maar een LP (zelfs met dikke SC's erin) zal nooit twangy worden en daar ben ik nu zo aan gewend.
En dan te bedenken dat ik deze tele bij had verkocht/geruild een paar maanden geleden.

Nielsje
18 april 2008, 14:55
compensated saddle brug? Die van wilkinson?

Kim Wilson
18 april 2008, 14:58
...
Zwart op zwart....moet ik nog even over nadenken, even in 'hoe heet dat progje ook al weer' bekijken.
Kisekae.

Normaal gesproken hou ik ook wel van een witte plaat op een zwarte Tele, maar met die Bigsby is zwart ook erg mooi. Dan steekt die Bigsby mooier af.

Meneer I.
18 april 2008, 15:16
compensated saddle brug? Die van wilkinson?
Nee een originele FENDER brug via ebay...ook voor weinig (23eur) 8-)
Ik zal van 't weekend wel even een foto plaatsen in het grote post je telecaster topic.

almarvk
18 april 2008, 15:29
Echt slank is een tele niet hoor, erg dikke body en die van mij weegt ca. 5kg (of was dat mijn zelfbouw).

Een tele heeft een simpele body, geen poespas, een klein kop de hals en dat maakt het voor mij een slanke gitaar.

Een bigsby staat pas goed op een dikke hollowbody imho.

Meneer I.
18 april 2008, 16:02
Een tele heeft een simpele body, geen poespas, een klein kop de hals en dat maakt het voor mij een slanke gitaar.

Een bigsby staat pas goed op een dikke hollowbody imho.
Is wel enigszins waar, maar ik vind het niet misstaan. Mijn zelfbouwtele heeft een strathals erop, staat erg chic maar is wel iets minder tele-achtig.

Zo'n Tele custom met zo'n CBS erop heeft trouwens weer een andere uitstraling.