PDA

View Full Version : hulp aub: neck London City Comet bewerken



Kriske
17 april 2008, 02:56
Ik heb sinds vandaag een London City Comet.
Leuke gitaar, maar de hals vind ik niet ok.
De toets is Sonokelin. Is dit ongeveer hetzelfde als Rosewood? Alleszins voelt de toets stroef aan. Mijn andere gitaar heeft nu wel een maple hals en het kan een gewoonte-gevoel zijn, maar ik zou de toets wat gladder willen maken. Kan ik dit gewoon oliën?

En de achterkant is van de hals is esdoorn. Nu lijkt me dit zo'n donkere kleur (lees: niet mooi). Is dat door de lak? Of is dit een bepaald soort esdoorn met donkere kleur?
De lak op de hals op de achterkant is ook stroef.
Kan ik dit gewoon afschuren en oliën of is een laklaag noodzakelijk?

foto:
http://www.jic.nl/Gitaren_LC_Comet_BUT.htm

Rinze
17 april 2008, 08:56
De toets kun je gewoon met wat olie insmeren, na een paar minuten uitwrijven. De achterkant zou ik gewoon zo laten, het stroeve trekt waarschijnlijk wel bij. Olie over lak lijkt me geen goed idee. Je zou de achterkant met heel fijn schuurpapier wat kunnen opschuren, maar daar wordt ie niet mooier van.

no 1 hops
17 april 2008, 10:33
De toets kun je gewoon met wat olie insmeren, na een paar minuten uitwrijven. De achterkant zou ik gewoon zo laten, het stroeve trekt waarschijnlijk wel bij. Olie over lak lijkt me geen goed idee. Je zou de achterkant met heel fijn schuurpapier wat kunnen opschuren, maar daar wordt ie niet mooier van.
evt met 4 x 0 staalwol in plaats van schuurpapier

barno
17 april 2008, 17:01
ik denk dat voor de lak op de achterkant je parten speelt, toets zou ik mee wachten. back hals: lak derafschuren van grof naar fijn, hoeft niet persé geölied worden maar dan gaat ie wel heel vlug heel vuil worden.

Nielsje
17 april 2008, 17:06
Ik heb de mijne 'gewoon' ff gedaan met korrel 400/600. Tuurlijk wordt ie daar niet mooier van, maar mij kon het niet zoveel schelen, het glijdt nu wel als een tierelier. Als je wat meer geduld hebt en je wil een mooie afwerking, gewoon lekker met 1500 gaan schuren :).

Kriske
17 april 2008, 21:42
Die ik best eerste met bvb 400, dan 1000 en dan 1500 voor beste afwerking?
Of in welke volgorde moet dit?

Squier4ever
17 april 2008, 22:49
ja van grof naar fijne korrel, hoe hoger het getal hoe fijner de korrel. easy as that. overigens speelt het echt superfijn met een opgeschuurde hals. ik heb het bij al mijn gitaren gedaan, echt heerlijk. interesseert me geen fuck dat het er niet uitziet, als je er op gespeeld hebt merk je dat het dat waard is.

B_2_the_a
18 april 2008, 00:09
gewoon eens in de zoveel tijd met staalwol
10x beter, die lak zit er niets voor niets ;)


nadeel van staalwol, eerst wordt hij mat dan na een tijdje weer gaat glimmen, dan moet je gewoon weer even met staalwol erover

Kriske
18 april 2008, 01:13
Wat voor staalwol moet dat zijn? Is dat ook met verschillende 'ruwheid'?
En moet ik de hals daarna oliën?

Misschien nog een detail, gaat de decall eraf als ik de kop schuur met schuurpapier of staalwol?

RS-Rik
18 april 2008, 03:38
Ik heb de mijne 'gewoon' ff gedaan met korrel 400/600. Tuurlijk wordt ie daar niet mooier van, maar mij kon het niet zoveel schelen, het glijdt nu wel als een tierelier. Als je wat meer geduld hebt en je wil een mooie afwerking, gewoon lekker met 1500 gaan schuren :).

daar wordtie alleen maar stroever van, als je gaat opruwen (zodattie niet meer "plakt") gebruik dan ca korrel 400 (p400)

Kriske
18 april 2008, 03:44
daar wordtie alleen maar stroever van, als je gaat opruwen (zodattie niet meer "plakt") gebruik dan ca korrel 400 (p400)
En daarna nog fijner bvb 800, 1200 ? Of enkel met die 400?

zeppo
18 april 2008, 09:37
Wat voor staalwol moet dat zijn? Is dat ook met verschillende 'ruwheid'?
Kijk eens aan: staalwol heeft een eigen Wiki-pagina (http://nl.wikipedia.org/wiki/Staalwol)



Misschien nog een detail, gaat de decall eraf als ik de kop schuur met schuurpapier of staalwol?
Waarom zou je in hemelsnaam de voorkant van je kop schuren?

no 1 hops
18 april 2008, 11:18
Kijk eens aan: staalwol heeft een eigen Wiki-pagina (http://nl.wikipedia.org/wiki/Staalwol)


Waarom zou je in hemelsnaam de voorkant van je kop schuren?
3 x O zal redelijk makkelijk te vinden zijn.
4 x O moeilijker, vaak alleen in een redelijke grote doos op rol.
maar je doet er jaren mee ;-)

als een ijzerwaren speciaalzaak ze niet heeft, dan naar de verfhandel of zelfs verfgroothandel

zeppo
18 april 2008, 12:08
3 x O zal redelijk makkelijk te vinden zijn.
4 x O moeilijker, vaak alleen in een redelijke grote doos op rol.
maar je doet er jaren mee ;-)

als een ijzerwaren speciaalzaak ze niet heeft, dan naar de verfhandel of zelfs verfgroothandel
Als ze het niet om de hoek hebben, zijn er erg veel online winkels waar ze het verkopen, ffe Google-en levert tientallen hits op, vanaf 3,50 (http://www.vehicle-care.com/Staalwol_0000_FIJN-shop-id-147-shop_prod-41.htm)

Kriske
18 april 2008, 13:59
ik zou de voorkant meeschuren zodat de neck er overal wat hetzelfde uitziet