PDA

View Full Version : Tekening overzetten naar hout



grizzly
16 april 2008, 23:33
Hi guitarists,

Ik heb inmiddels de planken verlijmt tot een voorkant en een achterkant.
De tekeningen heb ik ook binnen, dus nu komt het volgende.
Hoe krijg ik het best de tekening overgezet naar de planken (of eerst een naar een plaat multiplex als mal).
Het liefst zonder de tekening te veel geweld aan te doen.

Mr.Fingers
16 april 2008, 23:36
Achterkant van de tekening inkleuren met een vet potlood, en dan op het hout leggen, en met een hard voorwerp de lijnen overtrekken, dan kalkeer je het model over.

superfly
16 april 2008, 23:54
Vet potlood kan.
Minstens zo ouderwets, carbon papier kopen (kantoor boekhandel) en dan met een potloodje overtrekken.
Iets moderner: maak een kopietje van het (deel van) de tekening op je multi-functionele printer/scanner/fax/kopieer/bierblikjesopen apparaat knip dat netjes uit en teken het over op je hout.

grizzly
16 april 2008, 23:59
Vet potlood kan.
Minstens zo ouderwets, carbon papier kopen (kantoor boekhandel) en dan met een potloodje overtrekken.
Iets moderner: maak een kopietje van het (deel van) de tekening op je multi-functionele printer/scanner/fax/kopieer/bierblikjesopen apparaat knip dat netjes uit en teken het over op je hout.

:) Of coarse, kopieren en knippen.
Dat kan zelfs ik.
bedankt voor de tips broeders. Ik ga met superfly's idee.

kassie
17 april 2008, 00:00
Vet potlood kan.
Minstens zo ouderwets, carbon papier kopen (kantoor boekhandel) en dan met een potloodje overtrekken.
Iets moderner: maak een kopietje van het (deel van) de tekening op je multi-functionele printer/scanner/fax/kopieer/bierblikjesopen apparaat knip dat netjes uit en teken het over op je hout.

haha bierblikjesopen apparaat lol :seriousf:

kassie
17 april 2008, 00:02
Hi guitarists,

Ik heb inmiddels de planken verlijmt tot een voorkant en een achterkant.
De tekeningen heb ik ook binnen, dus nu komt het volgende.
Hoe krijg ik het best de tekening overgezet naar de planken (of eerst een naar een plaat multiplex als mal).
Het liefst zonder de tekening te veel geweld aan te doen.

heb je toevallig het knutselen in groep 1 en 2 gemist jongeman?

Als je zelf een gitaar aan het bouwen bent, lijkt het me ook niet zo moeilijk om een vorm van papier op hout te krijgen.

JvD.
17 april 2008, 00:36
heb je toevallig het knutselen in groep 1 en 2 gemist jongeman?

Als je zelf een gitaar aan het bouwen bent, lijkt het me ook niet zo moeilijk om een vorm van papier op hout te krijgen.

wilde net zeggen, ik vraag me af hoe de gitaar wordt als deze fase al lastig is.

G.G.
17 april 2008, 08:54
Hebben jullie die foto van die kast van Grizzly niet gezien? Gaat helemaal goed komen met die gitaar. Zeker weten.

fred dons
17 april 2008, 09:57
zo groot mogelijk kopieren en vervolgens de print met hobby lijm op je mal plakken dan heb je de minste kans op verschillen tussen de originele tekening en je mal

no 1 hops
17 april 2008, 10:36
evt kun je ook naar de copy shop gaan en hem daar op ware grote copieren misschien handig ook als extra veiligheidscopie

kassie
17 april 2008, 11:07
evt kun je ook naar de copy shop gaan en hem daar op ware grote copieren misschien handig ook als extra veiligheidscopie

Dat is zowiezo een handige tip. kun je ook uitknippen en dergelijke. Of een kopie maken op doorzichtig plastic vel, zie je precies waar je bijvoorbeeld pu cavity's moet maken of de positie van de knoppen. En het helpt ook bij het stellen van de neck, en de positie van de frets. Nogal vervelend als dat er een millimetertje of 2 naast zit.

ach dat is met al het handwerk eigenlijk, je kunt het jezelf zo moeilijk en/of makkelijk maken als je zelf wil.

Dootch
17 april 2008, 11:09
evt kun je ook naar de copy shop gaan en hem daar op ware grote copieren misschien handig ook als extra veiligheidscopie


Best op ware grote copieren als dat kan. Kopieerapparaten zijn niet altijd zo fantastisch! Er treden dikwijls vervormingen op.

Dus steeds de kopie eens tegen het licht tegen het origineel houden kan onaangename verassingen voorkomen.

kassie
17 april 2008, 11:11
Best op ware grote copieren als dat kan. Kopieerapparaten zijn niet altijd zo fantastisch! Er treden dikwijls vervormingen op.

Dus steeds de kopie eens tegen het licht tegen het origineel houden kan onaangename verassingen voorkomen.

waarom niet even omzetten in adobe illustrator en laten drukken. Kun je de eis stellen dat hij precies moet voldoen aan het originele bouwplan. En betaal je ff een tientje ofzo.

grizzly
17 april 2008, 22:37
heb je toevallig het knutselen in groep 1 en 2 gemist jongeman?
Als je zelf een gitaar aan het bouwen bent, lijkt het me ook niet zo moeilijk om een vorm van papier op hout te krijgen.

Als je goed leest, staat er ook niet dat ik niet weet hoe het moet, maar hoe het het best kan, en het liefst zonder de origineel bestelde tekening te beschadigen.

Er zijn hier op dit forum een aantal heel handige knapen die soms met lumineuze ideeën op de proppen komen, waar je zelf nog niet aan had gedacht.
Beter ten halve gevraagd, dan ten hele gedwaald.... :) .
En waarom moeilijk met Adobe werken en dan voor een tientje printen, kan ik beter nog een keer het origineel bestellen. Dat is ook die prijs. 8-)