PDA

View Full Version : les paul met 50's of 60's neck???



Sinner1980
16 april 2008, 22:05
Hey luitjes,

Misschien heel stom maar ik heb aardig wat les Pauls in mn handen gehad maar nog nooit eentje met een 50's neck (de meeste waren classics en die hebben een 60's neck). Misschien heb ik er stiekem wel eens één in mn handen gehad maar dat is me dan een beetje ontgaan.

Ik had vd week die post van de les paul studio gedaan (was lekker druk en ging er heftig aan toe!) maar zoals ik daar al zei: ik had een financiele meevaller die avond dus ik ging nog even verder kijken. Nu heb ik mn oog laten vallen op een les Paul standard ebony met 50's neck...errug gaaf allemaal maar ja, die 50's neck houdt me nog een beetje tegen :sneaky:

Wat zijn jullie ondervindingen hiermee(ik weet dat dit erg persoonlijk is maar ik vraag nu om JULLIE mening)...bring it on :cooler:

Nielsje
16 april 2008, 22:32
Tis net als met piemels: Hoe dikker, hoe beter!

Sinner1980
16 april 2008, 22:40
Tis net als met piemels: Hoe dikker, hoe beter!

:eek: Nah ja zeg, dat is toch smerig! haha

Maak ik wel uit op dat je die 50's neck ok vind, 1-0 voor 50's dus

E-J
16 april 2008, 22:41
Ik vind zelf de '50s iets te dik en de '60s weer te dun...

... daarom ben ik erg blij met mijn Les Paul met '59's hals :) Die zit er lekker tussenin.

Sinner1980
16 april 2008, 22:45
Ik vind zelf de '50s iets te dik en de '60s weer te dun...

... daarom ben ik erg blij met mijn Les Paul met '59's hals :) Die zit er lekker tussenin.

Als jij blij bent ben ik ook blij man, bedankt voor je reactie :satisfie:

bass blom
16 april 2008, 22:45
ik zou niet weten wat voor neck ik heb :chicken:

vulvasonic
16 april 2008, 22:47
Voor jou zal het misschien even wennen zijn, als je dunne of relatief dunne halzen gewend bent. Maar mijn ervaring is dat je handen zich zeer snel aanpassen en dat het de gitaar, juist door dat 'afwijkende' gevoel een eigen persoonlijkheidje lijkt te geven. In mijn beleving is dat juist een voordeel.

Maar het is niet alleen een kwestie van gevoel. Volgens veel gitaarbouwers draagt een dikke hals in positieve zin bij aan het geluid van de gitaar.

Sinner1980
16 april 2008, 22:52
Mn ex gitaarleraar wist ook niets van verschil in nekdikte maar het schijnt idd wel het geluid van je gitaar positief te beinvloeden 8-)

pannekoek
16 april 2008, 22:58
Tis net als met piemels: Hoe dikker, hoe beter!


bedankt voor die opmerking, als ik voortaan loop te shredden op een 50's of 60's nek dan denk ik meteen aan het rukken van een dikke piemel...

Nielsje
16 april 2008, 22:58
Jup, zonder schunnigheid :D
Dikke halsen 'leven' meer, d'r komt gewoon meer geluid uit zo'n ding. Bovendien zijn mijn handen groot genoeg om zo'n boomstam te omvatten. Het is inderdaad even wennen, maar ik hou wel van dikke halsen.

charlotte
16 april 2008, 23:01
Hey Sinner1980 ,:)

Ik heb onlangs een Gibbie LP faded gekocht, met 50's neck.(zie ook bij de gitaar revieuws >1000,-- euries. )
Bij nameten blijkt die dezelfde afmetingen/profiel te hebben als mijn zelfbouw LP, en beide vindt ik super spelen.
Ik heb ook en Jackson dinky, en daar zit een dunnere hals op,maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch naar de LP 50's neck.
Dikkere neck geeft idd een ander klank beeld als een dunnere,moet je denken aan warmer en meer sustain.

groetjes Charlotte :lp:

Sinner1980
16 april 2008, 23:07
Hey Charlotte,

Bedankt voor je reactie: I'll keep that in mind :satisfie:

kassie
16 april 2008, 23:10
a 50's neck seperates the real men from the boys.


je moet er harder op werken, maar in die zin krijg je er meer voor terug. Persoonlijk houd ik meer van een 'labour' gerichte gitaarstijl. En een les paul is daar uitermate geschikt voor.

Als je daarna een metal gitaartje oppakt met een dunne hals voor de bespeeldbaarheid voelt het net aan als een dinkietoy.

Een te dikke laklaag op een 5o's hals vind ik overigens wel een irritante aangelegenheid, dan wordt het echt stroefjes.

Tubescreamer
16 april 2008, 23:27
Ik heb een 1975 Standard, is dat dan een '75 hals? :D
Volgens mij is dat sowieso wel de '59 kant op. Mijn oom heeft een eind '70 Custom, en daar was ik vandaag weer 'ns, na jaren die gitaar weer effe bespeeld en die was stukkie dunner dan in mn herinnering! Niet zo dun als een Classic '60's, maar bijna even dik over de gehele lengte.
Die van mij wordt steeds ietsies dikker naarmate je hoger komt -m'n gitaarhals, dus :D- en dat vind ik wel het prettigst. Bovendien is de finish er bij mij wel zo'n beetje vanaf aan de gehele achterkant! Niks dikke laklaag dusch.
Ik hou niet van die platte dunne dingen. Maat van mij heeft zo'n Classic. Blijf ik nooit lang op spelen.

Oh had ik al gezegd dat -ie van mij steeds dikker wordt naarmate je hoger komt?

Orpheo
16 april 2008, 23:30
mijn favo neckprofile is er eentje die over de hele linie 1 inch dik is. exclusief fingerboard... hoe dikker, hoe beter. nou ja, niet tot het oneindig ghehe, maar 1 inch, 1,1 inch is de max. 1'' is gewoon geweldig. het ligt superdik in je hand, je voelt gewoon dat blok hout resoneren. helemaal als je een ongelakte hals hebt, dan gaat spelen gewoon supermakkelijk. shredden met een dikke hals is echt geen probleem. Ik heb 't bijvoorbeeld Fred Dons zien/horen doen, en zulke grote handen heeft hij niet. het gaat gewoon minder krampen na 2 uur spelen.

Pepe
17 april 2008, 00:10
Ik heb een '59 hals op mijn LP. Ik ben niet zo kieskeurig kwa vorm, je past je aan aan de gitaar in de meeste gevallen.
Maar.. -a big but here- dit is toch echt wel het randje hoor. Ik hou me voor dat het de klank ten goede komt maar na een uurtje dient de kramp zich aan.
Teveel slanke halsjes aan de muur, daar wijdt ik het dan maar aan.

Chris Winsemius
17 april 2008, 00:49
Neem gewoon wat je zelf het allerlekkerst vindt spelen!

Bij mij gaat de voorkeur uit naar 50s of '57 halzen bij LPs. Ik heb (ook) geen grote klauwen maar op dunne halsjes krijg ik gewoon kramp in m'n handen.

Een (vrij) dikke hals hoeft absoluut niet oncomfortabel te zijn, heb wel eens 'n stapel black guard Teles bespeeld met honkbalknuppel halzen (minimaal 1") en dat vond ik zelf echt super spelen.

Dikke halzen zorgen denk ik ook voor 'n betere sound maar da's moeilijk volledig objectief te beoordelen omdat ieder stuk hout anders is (dus ook v/d body, toets en top).

pannekoek
17 april 2008, 01:41
Neem gewoon wat je zelf het allerlekkerst vindt spelen!

Bij mij gaat de voorkeur uit naar 50s of '57 halzen bij LPs. Ik heb (ook) geen grote klauwen maar op dunne halsjes krijg ik gewoon kramp in m'n handen.

Een (vrij) dikke hals hoeft absoluut niet oncomfortabel te zijn, heb wel eens 'n stapel black guard Teles bespeeld met honkbalknuppel halzen (minimaal 1") en dat vond ik zelf echt super spelen.

Dikke halzen zorgen denk ik ook voor 'n betere sound maar da's moeilijk volledig objectief te beoordelen omdat ieder stuk hout anders is (dus ook v/d body, toets en top).

ik had laatst een gibson les paul standard met 50's neck bespeeld, ongelakt, damn wat is dat heerlijk! ik ben helemaal verliefd op die gitaar. hij was ook zeer licht en had een heerlijke sustain en tone.

G.G.
17 april 2008, 09:05
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een dikke neck, zo rond de 27 a 28 mm bij de 12e fret. Het geluid vind ik gewoon beter, maar belangrijker: het speelt meer ontspannen en ik krijg minder snel kramp van het knijpen. Heb overigens geen grote handen.

omni
17 april 2008, 09:36
Je kan dit ook anders benaderen. Ik heb beide; een LP custom met een meer naar 50's neigende hals en een classic met een 60's hals. En ik merk dat ik verschillend speel op de verschillende halzen. Die custom leent zich perfect voor het zware werk; ROCK, metal, blues. Op die classic speel je lekker open akkoorden, funk, soul etc. Die heeft gewoon iets meer bite, bijna tele-achtig.
Dus wat speel je… of waar ga je hem voor gebruiken?

josszee
17 april 2008, 19:10
Ik heb eens op een les paul custom gespeeld de nek was een echte boomstam.. vond hem wel lekker spelen voor akkoorden en enkele riffs!! maar toen we iets speelden met onze band (waar ik een soort van "sologitaar" ben) kon ik tog niet altijd even goed mee!!! pas het aan of toch later maar voor een dunne hals gaan? (ik heb een LP standard al eens bespeeld met 60 neck en vond dit echt niet "mijn ding" te dun of gewoon iets raars) :hippie: :hippie:

Sinner1980
17 april 2008, 21:03
Bent ik weer :)

Over het algemeen blijkt dus de 50's hals het populairst. Gezien het feit dat ik een grote dude ben met flinke handjes heb ik dus een les paul standard (ebony) met 50's hals besteld. Errug gaaf en ik kan niet wachten tot de gitaar binnen is.
Thanks voor jullie meningen mensen ennuh... :rockon:

Mike

Nocki
17 april 2008, 22:01
Mooi Man! gefeliciteerd!

Ik speel zelf ook met een 50's nek en heb er bewust voor gekozen. Wel heb ik een trage start gehad en moest ik er erg aan wennen.

Ik heb een smartwood en een explorer met een 60's hals
en een standard en een studio met een 50's hals.

ik vind beide lekker spelen maar alle gitaren hebben gewoon iets waardoor ze een heel eigen karakter hebben. zeker ook tone wise!

veel plezier van je nieuwe plank!

mikeyaxeman
17 april 2008, 22:24
Nice!

Ik houd ook van een dikke hals daarom heb ik ook bewust gekozen voor een 50's Neck op mijn LP standard.
Speelt heerlijk! :cooler:

Squier4ever
17 april 2008, 22:44
Bent ik weer :)

Over het algemeen blijkt dus de 50's hals het populairst. Gezien het feit dat ik een grote duse ben met flinke handjes heb ik dus een les paul standard (ebony) met 50's hals besteld. Errug gaaf en ik kan niet wachten tot de gitaar binnen is.
Thanks voor jullie meningen mensen ennuh... :rockon:

Mike

Lekker naïef om een Gibson te bestellen terwijl je niet weet of het profiel je ligt. En na de verhalen over nieuwe Gibsons van tegenwoordig zou ik dat echt niet gedurfd hebben. Maar verder congrats met je aankoop en hopelijk veel plezier!

E-J
17 april 2008, 22:59
Vergeet de prijs niet... behoorlijk gok. Ik hoop echter dat hij je bevalt :).

Orgasmocaster
18 april 2008, 16:19
Tis net als met piemels: Hoe dikker, hoe beter!

Ik vraag me af of je je realiseerd hoe gay dat klinkt... :???:
het enige wat nog gayer is, is om dit in je signature te kwooten!


oh wacht... is Josszee een kerel of een chick?

Nielsje
18 april 2008, 16:22
Ik vraag me af of je je realiseerd hoe gay dat klinkt... :???:
het enige wat nog gayer is, is om dit in je signature te kwooten!


oh wacht... is Josszee een kerel of een chick?

Vindt je het gay klinken? ik niet :) Daarentegen is ''Orgasmo-caster" een ook ietwat dubieuze naam, vindt je niet?

Orgasmocaster
18 april 2008, 16:30
Vindt je het gay klinken? ik niet :) Daarentegen is ''Orgasmo-caster" een ook ietwat dubieuze naam, vindt je niet?

Dubieus... jazeker, maar niet gay ;)


ps. ik heb mezelf naar een van mijn gitaren vernoemd, en als jij ooit hierop zou spelen, dan zou je ook moeten toegeven dat de 'orgasmocaster' de enige passende naam is voor deze gitaar :)

pppssss. het was nooit mijn bedoeling om op dit forum rond te blijven hangen.. anders had ik misschien een serieuzerderdere naam bedacht

Nielsje
18 april 2008, 16:32
Nou, je bent altijd welkom :) Als je dan toch vanuit de Texas komt, kan je dan wat voor me meenemen? ;)

G.G.
18 april 2008, 16:33
Nou, je bent altijd welkom :) Als je dan toch vanuit de Texas komt, kan je dan wat voor me meenemen? ;)

Kilootje Texas Bull Crap?

Laten we weer ontopic gaan jongens.

Orgasmocaster
18 april 2008, 16:52
ik zal een kilootje meenemen als ik weer eens die kant op kom...wie weet is er dan een gitaarnet meeting.. toevallig ;)


sorry GG.. on-topic: Nek profiel is erg persoonlijk.. ligt aan de grootte van je hand en wat je gewend bent.. is moeilijk om advies over te geven.