PDA

View Full Version : Snaren omdraaien Gibson SG en LP DC



Misere Nobis
16 april 2008, 18:38
Nu heb ik een Gibson Les Paul voorlopig al uit mijn hoofd gezet omdat die voor linkshandige in een zeer hoge prijscatagorie beginnen en asymmetrisch zijn.

Maar wat betreft het omsnaren van een SG en Les Paul DC zijn er wat voordelen:
-redelijk symmetrisch (dus geen last van ruimtegebrek hoger op de hals)
-zijn relatief goedkoop (zeker 2e hands)
-meer keuze en dus meer uitproberen

toch zijn er ook wat nadelen:
-Dat intoneringsding staat niet helemaal recht, dus dan zit je misschien aan max met het intoneren, met als gevolg dat ie niet goed geintoneerd kan worden
-Knoppen zitten in de weg (al heb ik me daar al een beetje overheen gezet)
-Elementen...zijn hier nog problemen te verwachten?


Kortom, is het uberhaupt mogelijk wat ik in gedachte heb?
Alvast bedankt!

Mr.Fingers
16 april 2008, 18:40
Nu heb ik een Gibson Les Paul voorlopig al uit mijn hoofd gezet omdat die voor linkshandige in een zeer hoge prijscatagorie beginnen en asymmetrisch zijn.

Maar wat betreft het omsnaren van een SG en Les Paul DC zijn er wat voordelen:
-redelijk symmetrisch (dus geen last van ruimtegebrek hoger op de hals)
-zijn relatief goedkoop (zeker 2e hands)
-meer keuze en dus meer uitproberen

toch zijn er ook wat nadelen:
-Dat intoneringsding staat niet helemaal recht, dus dan zit je misschien aan max met het intoneren, met als gevolg dat ie niet goed geintoneerd kan worden
-Knoppen zitten in de weg (al heb ik me daar al een beetje overheen gezet)
-Elementen...zijn hier nog problemen te verwachten?


Kortom, is het uberhaupt mogelijk wat ik in gedachte heb?
Alvast bedankt!


Elementen zijn niet echt een probleem hoor, die blijven gewoon werken.

Ander probleempje is de topkam, die is gevijld voor rechtshandig te besnaren, en om daar de snaren andersom op te zetten, moet je de kam vervangen (dikte groeven komen niet overeen, je gaan een lage E snaar over het hoge E snaar geultje laten lopen, en omgekeerd)

drap
16 april 2008, 18:43
Voor een SG lijkt het me ook niet handig, want die is ook niet geheel symetrisch. Waarom ook niet gewoon een linkshandige SG? De goedkopere linkshandige Gibson SG's zijn best goed te betalen, al helemaal als je je richt op de tweedehands markt. Zo heb ik er destijds ook eentje op de kop weten te tikken. Als het wel persé nieuw moet zijn, kijk eens naar een Special Faded. Ik aas nog steeds op eentje, heerlijke no nonsense SG's.

bass blom
16 april 2008, 18:46
intonatie kan inderdaad ook een probleem zijn.
gewoon naar linkshandige zoeken lijkt me beter.

Misere Nobis
16 april 2008, 19:25
Die special Faded's zijn inderdaad hele vette gitaren! Ik heb gisteren en vandaag een rechtshandige daarvan bespeeld. Die liggen (in sommige winkels) nog wel redelijk in mijn budget ook. Maar ik dacht: misschien kan ik voor dezelfde prijs wel een standard rechtshandig tweedehands oppikken en die omsnaren. Ik lees veel berichten van mensen die zeggen dat je beter kunt doorsparen voor een standard (blijft subjectief natuurlijk). Ik zag ook wel een leuke SG standard bij leftaxe, maar die valt dan weer net buiten m'n budget. En nu ben ik sowieso al flink bezig met de grenzen van mijn budget oprekken haha.

drap
16 april 2008, 19:30
Maar Standards zijn linkshandig ook nog wel te vinden. Je moet een beetje geduld hebben en scherp opletten op de tweedehands sites. Alleen qua bedrag, een nieuwe SG Special Faded is goedkoper, of je moet al echt mazzel hebben.

Kim Wilson
16 april 2008, 19:35
De brug op een Gibson staat toch ook wat scheef, of niet?

bassej
16 april 2008, 19:40
je kan je elementen ook omdraaien;)

Wiellem
16 april 2008, 20:17
je kan je elementen ook omdraaien;)

eh?


...........

macwilliams
16 april 2008, 20:20
Maar dan steken ze toch door de achterkant?













:D

drap
16 april 2008, 20:39
De brug op een Gibson staat toch ook wat scheef, of niet?

Dat ook, maar nou is een SG sowieso al geen intonatiewonder.

bass blom
16 april 2008, 22:22
koopt een richwood :satisfie:

pannekoek
16 april 2008, 23:07
koopt een richwood :satisfie:

brandhout is tegenwoordig ook gewoon bij de supermarkt te koop hoor... dat jullie vroeger nou regelmatig een stagg of een richwood de openhaard in gooide was misschien normaal maar tegenwoordig kan je dit ook doen met een fender usa (dat knispert zo lekker in de openhaard)