PDA

View Full Version : wat is nou een mooie DI?



bass blom
16 april 2008, 09:58
en dan niet 1 van 800 euro :chicken:

mijn hele oude is microfonisch en geeft wat brom naar de amp, er moet dus een nieuwe komen..

omdat ik onlangs een radial re-amp dinkie kocht zat ik aan hetzelfde merk te denken..

http://www.thomann.de/nl/radial_engineering_pro_48.htm

uw meningen graag, dank is groot :satisfie:

peter_heijnen
16 april 2008, 10:18
Ik weet niet wat het verschil maakt tussen een goede di en een slechte, maar palmer maakt wel goede dacht ik. Daarbij hoeven palmers niet helemaal van over de grote plas naar hier ingevoerd te worden, mss dat dat het prijsverschil met die radial iets verklaard?
http://www.thomann.de/nl/palmer_pan_02.htm

Of de "hi quality" versie voor iets meer dan die radial:
http://www.thomann.de/nl/palmer_pdi02_aktive_dibox.htm

Palmer zelf:
http://www.adamhall.com/de/AH_K--Palmer-Audio-Tools-Broadcast-Studio-Technology-DI-Box__l--en__p--project_2__k--128__f--1

Ik lijk best wel een palmer mannetje zo.

Roman
16 april 2008, 10:28
Volgens mij hebben we hier al eens een mooi topic van gehad, maar eens zoeken. Overigens zijn DI's net als AMP's; je moet ze wel "lekker" vinden. Nee, DI's klinken nooit hetzelfde. De 1 is zeer transparant terwijl de ander er een kleurtje aan geeft. Etc. Het is maar wat je geil vind. Ik vind dat het zo transparant mogelijk moet zijn in de meeste gevallen maar soms lust ik ook wel een DI die het iets opleukt. bladiebla. We gaan op zoek naar de perfecte DI!

B_2_the_a
16 april 2008, 10:29
de radial d.i. vind ik kut, je bent verplicht phantoom voeding te gebruiken :S

http://www.thomann.de/nl/bss_ar133.htm
dit is zo'n beetje de standaard qua di's in de live business waar ik me in verkeer

bass blom
16 april 2008, 10:40
thnx mannen!

zoeken hier naar een woord van twee letters doet niet veel :chicken:

fantoomvoeding is geen probleem, liever dan batterij!

peter_heijnen
16 april 2008, 10:46
..... bladiebla. We gaan op zoek naar de perfecte DI!
Een DI-meeting dan maar? :)

Kim Wilson
16 april 2008, 10:46
Wij gebruikten in de jeugdsoos altijd Behringer DI's. Die dingen voldeden perfect, en zijn ook lang meegegaan. Sterker nog, ik geloof niet dat ze ooit kapot gegaan zijn. Ik ben niet zo'n Behringer fan, maar die DI's zijn prima.

bass blom
16 april 2008, 10:51
Een DI-meeting dan maar? :)

goed plan ja, als iedereen nou hier komt met zijn ID hebben we een gezelly dagje en kan ik mooi kiezen!
vanaf vanavond als het goed is is er een peavy delta blues, naast de TSL.

koffiepot staat te pruttelen, broodjes enzo zelf meenemen :seriousf:

Roman
16 april 2008, 11:17
Audio-geeks die de gehele dat met DI's in de weer zijn.. haha, oh well why not. Ik ga ook wellus "microphone-seminars" af, wat ook een dag in beslag kan nemen.

Overigens, om aan de vraag te contributeren, ik heb zelf een 4 tal PHONIC DI's welke ik stad en land meesleur naar livegigs. Die krengen hebben mij nog NOOIT in de steek gelaten. Ze zijn klein (handzaam), volledig, actief met batterij (en/of phantom ofcourse) en werken prima.

http://www.phonic.com/images/product_images/thumbnail_DB2_side.jpg
http://www.phonic.com/en/other/db2.html

Ik heb er ook een 19" van (6x active DI), zelfde merk. Deze nemen we zelf met de band mee voor de toetsengoochelaar die nogallus een batterij aan rotzooi meesleurt.. haha.

http://www.phonic.com/images/product_images/thumbnail_a6200_front.jpg
http://www.phonic.com/en/processors/a6200.html

Spul is goedkoop en onverwoestbaar zo lijkt.
In de studio gebruik ik zelfden een DI, meestal bij bas de DI van de amp zelf indien mogelijk mee opnemen. En accoustische gitaar. Heb ook nog een paar lemm's en een samson. Maar die gebruik ik zelden, zijn meer "backups" (goedkope zooi die wel doet wat je wilt)

Alle bovengenoemde zijn budget-range.
Ik moet zelf ook nog opzoek naar een medium-range DI denk ik... :hippie:

Han S
16 april 2008, 11:30
Ik kreeg laatst bezoek van een paar jonge ondernemers en die maken zelf actieve DI's welke bestaan uit een verloop van Jack naar male XLR. In die plug zit de hele DI, je steekt het jackplug deel in een keyboard of bas oid en je steekt je microfoonkabel er zo in en klaar is Arie.

Klinkt prima en ik was voor twee van die dingen iets van €50 kwijt. Mijn favorite DI is een zelfbouw ding met een Beyer trafo'tje er in, compleet met aardlift schakelaartje, eenvoud is kenmerk van het ware.

bass blom
16 april 2008, 12:08
eenvoud is kenmerk van het ware.

ja, dacht ik ook, die ene die ik heb is denk ik ook niet meer dan een trafootje.
maar viel me pas al op dat ik op het clean track ook vaag de muziek waar ik mee meespeelde hoorde.
dacht dat het wellicht de pickups, P90/SG waren, maar kennelijk was het de DI.

zo'n jack/xlr ding heb ik ook, maar dan mis ik de directe doorgang naar de amp.

roman, zijn die phonics ergens te krijgen?

vincent136
16 april 2008, 12:17
Nou heb ik echt een n00b vraag; maar wat is nou hét doel van een DI?

Ik weet wel dat het er voor zorgt dat je signaal beter wordt, het haalt brommen weg, het signaal wordt vervlakt zodat het beter in je mixer komt, enz. Maar wat is dan het verschil tussen een berhinger di van 30 euro een eentej van bss van 200 euro? Ze doen in feite toch hetzelfde?

En wat voor invloed hebben verschillende di's op je geluid?

Zelf gebruik ik voor mijn akoestische gitaar een DAP actieve DI(simpel ding, maar het werk prima, het bootst behoorlijk mijn gitaar signaal aangezien dat nogal zwak is, zit geen pre-amp in de gitaar zelf) en voor m'n bas gebruik ik de DI die al in de amp zit..

bass blom
16 april 2008, 12:35
normaalgesproken gaat een meestal bas, naar een DI en vandaaruit doorlus naar de amp.
de DI heeft dan ook, een XLR uitgang, die gaat op mic nivo de mengtafel in om op te nemen.

wat ik nu vooral wil doen is een gitaar, die dus net zo aangesloten is opnemen, het cleane EN het amp signaal, maar dan erna weer het cleane naar de re-amp box doen en weer versterken, zie little labs red eye topic..

pyaemia
16 april 2008, 12:52
Voor het reampen van gitaren gebruik ik meestal de instrument input van mijn firepod. Gaat prima en klinkt niet verkeerd.

Een eerdere re-amp poging met een BSS-133 ging niet echt lekker. Toch een behoorlijke ongewenste kleuring van het geluid (doffer). Bovendien leek de bss snel te gaan clippen. Met de -20 pad erop was dat opgelost, maar heb je een mooie pre-amp nodig om te voorkomen dat je geluid om die reden lelijk wordt.

De DI in de red-eye klinkt erg goed. Het is een passieve DI met een jensen transformator. Maar het is een beetje zinloos om die aan te schaffen als je al een re-amp apparaat hebt ;).

Voor het opnemen van basgitaar ben ik verslaafd aan de sansamp RBI. Ook in live situaties zie je de engineer vaak vrolijk opkijken als dat signaal binnenkomt;).

kevaho
16 april 2008, 12:57
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom een DI je geluid zou veranderen.
Een DI doet toch niet meer dan het ongeballanceerde signaal, geballanceerd maken?

Met andere woorden, het signaal dat je er in steekt via ongeballanceerd Jack of XLR wordt direct doorgegeven op de geballanceerde XLR uit (op pin 2, de hot pin, rode draad).
Datzelfde signaal wordt 180° gedraaid, in tegenfase gezet dus. Dit in tegenfase gezette signaal wordt op de cold pin, Pin 3, witte draad van de XLR uit gezet. En er wordt een massapunt gecreëert. Deze massa wordt dan aangelegd op de XLR uit, Pin 1, massa en is een blanke geleider die geweven zit rond de rode en de witte signaaldraden.

Even een woordje uitleg over de elektronische werking hiervan:

Het signaal dat je in de DI steekt wordt gewoon doorgegeven naar de uitgang van de DI. Dit is ook het signaal dat je gaat versterken of opnemen en blijft onveranderd. Datzelfde signaal wordt in tegenfase gezet door een inverterende versterker (OPAMP met versterking A-1) in de DI. De gedachte hierachter is de volgende. Men weet dat rond elke stroomvoerende geleider een magnetisch veld ontstaat met dezelfde frequentie als de stroom die erdoor vloeit. Door hetzelfde signaal door een tweede draad (de witte) te sturen maar dat signaal dan in tegenfase te zetten, zal er rond de witte draad een tegenovergesteld magnetisch veld ontstaan maar met dezelfde frequentie als het magnetisch veld rond de rode draad. Het resulterend magnetisch veld zal zichzelf in theorie compleet opheffen en is dus gelijk aan 0(flux?). De uitwendige invloeden op de kabel lost men hierdoor niet op, maar daar dient dan die blanke geleider voor. Wanneer een magnetisch veld in de buurt van de kabel komt zal dit opgevangen worden door de blanke geleider, deze wordt omgezet in een stroom en zo naar de aarde gebracht via het virtueel massapunt in de DI of de chassis van de mengtafel. Elektronisch bestaat dit in de DI ook uit een OPAMP, een simpele versterker met versterkingsfactor A1, maar met oneindig grote ingangsimpedantie.

Hoe dan ook, het signaal uit de DI waarmee je gaat werken is identiek aan het signaal dat je in de DI steekt. Het is alleen maar geballanceerd, verder niks. Hoe kan een DI dan een bepaald geluid kleuren? Als ik hier een oscilloscoop had zou ik het meten, maar dat heb ik helaas niet.

Groetjes Kevin,

bert k
16 april 2008, 13:13
Bovendien wordt het signaal laagohmig gemaakt, waardoor het geschikt wordt voor directe input in een mengpaneel.


DI's die kleuren zou ik keihard in de vuilnisbak stuiteren.

bass blom
16 april 2008, 13:41
mijn oude DI geeft een brom aan de marshall..
ook al doe ik die in zelfde groep, zonder aarde etc etc
het opgenomen signaal is geloof ik wel ok, maar zoals gezegd is ie ook microfonisch :chicken:
daarom dacht ik aan een nieuwe.

Han S
16 april 2008, 13:54
http://en.wikipedia.org/wiki/DI_unit

Roman
16 april 2008, 14:19
roman, zijn die phonics ergens te krijgen?Ik haal ze bij mijn lokale audio boer. Maar Feedback levert ook Phonic, ook al staat het niet op hun site je kunt ze daar vast wel bestellen. Die kleine mono DI's zijn nog in productie. Ik meende dat ik er iets van 40 euro aan kwijt was oid.

De kwaliteit van de elektronica beinvloed oid de DI prijs EN transparantie. Elke stuk elektronica waar een audio stroom doorheen vloeit kan het geluid beinvloeden. Helemaal als er een transformator scheiding in plaats vind.

Het signaal wordt van a-synchroon naar synchroon (balanced) omgezet en de impendantie verlaagd. Een laag impedant signaal is veel minder gevoelig voor storingen over de lijn.

guhlenn
16 april 2008, 18:40
Ik hoor ook verschil. dus een scoop moet het zeker oppikken. EN als het kleurtje me bevalt schilder ik desnoods het hele huis ermee Bert ;)

bert k
16 april 2008, 19:33
Nou, je kan redeneren dat het lekker klinkt, maar die vlieger gaat niet op. Een DI zal altijd alles wat je er door stuurt op dezelfde manier kleuren, je hebt geen enkele invloed op de mate van kleuring, en als je eens een iets ander kleurtje wilt is de DI ook niet thuis. Ik snap dat ieder electronisch ding invloed heeft op het signaal, maar dan streef ik liever naar zo transparant mogelijke apparaten, en dan doe ik de kleuring wel met de spullen die daarvoor bedoeld zijn.

kevaho
16 april 2008, 22:14
inderdaad, ok iedere elektronische component wordt beïnvloed door de omgevingstemperatuur. Maar bij een DI zit vrijwel geen elektronica in. Principeel bestaat een DI uit maar twee opamps die het signaal niet eens versterken maar gewoon inverteren de andere gewoon doorlater, versterking A=1 en A=-1
Natuurlijk, technologie zou technologie niet zijn als er niet wat meer toeters en bellen bijgebouwd worden. Zoals: earth lift, versterking van +5 en +10 db (A=5 en A=10) en noem maar op. In ieder geval volg ik Bert in zijn redenering, een DI is bedoeld om een signaal te ballanceren en niet om te kleuren of transparant te laten klinken, daar zijn andere toestellen voor. De bedoeling van een DI is om:
1 je signaal te ballanceren en
2 je signaal op geen enkele manier te vervormen, als het ware simpelweg doorlaten

bass blom
16 april 2008, 22:25
maar het wordt wel gesplit ofzo, je hebt een XLR uitgang en uitgang naar je versterker, jack.

Han S
16 april 2008, 22:54
inderdaad, ok iedere elektronische component wordt beïnvloed door de omgevingstemperatuur. Maar bij een DI zit vrijwel geen elektronica in. Principeel bestaat een DI uit maar twee opamps die het signaal niet eens versterken maar gewoon inverteren de andere gewoon doorlater, versterking A=1 en A=-1
Natuurlijk, technologie zou technologie niet zijn als er niet wat meer toeters en bellen bijgebouwd worden. Zoals: earth lift, versterking van +5 en +10 db (A=5 en A=10) en noem maar op. In ieder geval volg ik Bert in zijn redenering, een DI is bedoeld om een signaal te ballanceren en niet om te kleuren of transparant te laten klinken, daar zijn andere toestellen voor. De bedoeling van een DI is om:
1 je signaal te ballanceren en
2 je signaal op geen enkele manier te vervormen, als het ware simpelweg doorlaten

Kevin, je kunt er een heel ingewikkeld verhaal van maken, maar ik heb al een link gepost waarin het allemaal wordt uitgelegd. De primaire taak van een DI is om van een hoogohmig gitaar of bas signaal een laagohmig microfoonsignaal te maken zodat je zo kunt inpluggen op een stageblok of studio mengtafel.

Ook kan het uitgangssignaal van keyboards omgekat worden naar een microfoonsignaal met de DI en of dat nou langs actieve electronische weg gebeurt of met een goede trafo doet er minder toe. Een goede trafo is niet goedkoop, een paar ICtjes wel. Persoonlijk heb ik liever een goede trafo van Beyer of Jensen.

De ingebouwde DI van versterkers zijn ook niet geweldig en in het geval van een bas zet ik de DI liever op het instrument zelf, kan ik ook nog altijd re-ampen.

Er zijn ook lijntrafo's waarmee je een microfoon kunt aansluiten op een instrumentversterker, een omgekeerde DI zeg maar en dat klinkt stukken beter dan wanneer je die mic zo op je gitaaramp zet.

bert k
16 april 2008, 23:03
Ja, maar daar had Kevin het niet over. Ik lees hier wel vaker dat mensen een bepaalde DI willen hebben omdat hij het geluid verbeterd, of omdat hij zo lekker klinkt, maar dat is niet het doel van een DI, zoals ik in mijn vorige post al uitlegde. DI's moeten onzichtbaar zijn.

johantipker
17 april 2008, 10:54
en dan niet 1 van 800 euro :chicken:

mijn hele oude is microfonisch en geeft wat brom naar de amp, er moet dus een nieuwe komen..

omdat ik onlangs een radial re-amp dinkie kocht zat ik aan hetzelfde merk te denken..

http://www.thomann.de/nl/radial_engineering_pro_48.htm

uw meningen graag, dank is groot :satisfie:

...ik heb ook eens een wanhoopsgeval meegemaakt van een paar apparaten die in combinatie niet bromvrij werden, en dan kun je rare dingen krijgen, radio teheran enzo...

heb je al een geprobeerd om je gitaar in de di box te stoppen en dan vanuit de gebalanceerde xlr uitgang via een xlr naar mono jack kabel naar je amp te gaan? Dan zit er galvanische scheiding tussen je amp en de rest, kan werken; garanties tot aan de deur.... vervolgens zou je via de groundlift wel / niet uitagng van je di (uitproberen) naar je mixer of pc (wellicht via nog een DI) kunnen gaan....

oj ja favouriete DI? D&R (max Demping & Ruis :p

bass blom
17 april 2008, 11:08
heb je al een geprobeerd om je gitaar in de di box te stoppen en dan vanuit de gebalanceerde xlr uitgang via een xlr naar mono jack kabel naar je amp te gaan?

huh? de XLR uitgang is om in je mengtafel te doen..
als ik die naar de amp ga brengen, waarvoor gebruik ik een DI dan? :D

Roman
17 april 2008, 11:26
ja, wat is dat voor onzin ?
:soul:

johantipker
17 april 2008, 11:44
huh? de XLR uitgang is om in je mengtafel te doen..
als ik die naar de amp ga brengen, waarvoor gebruik ik een DI dan? :D


klopt, een D.I. gebruik je normaliter om naar een mengtafel te gaan. In jouw specifieke geval, begrijp ik dat je een bromprobleem hebt bij het op elkaar aansluiten van div apparaten. De truck is dan om deze apparaten via een D.I , een passieve DI is in feite niets meer dan een scheidingstrafo-tje waarmee je apparaten galvanisch kunt scheiden, ( om misaanpassingen zoals brom, ruis, aardlussen) te elimineren....

om het signaal in een DI via het trafootje (geeft dus galvanische scheiding) te laten lopen, moet je wel via de XLR uitgang, de ground lift uitgang zit meestal gewoon parallel aan de ingang, maar dan zonder aarde/ ground....

vandaar mijn suggestie, dit is het creabea gebruik van een DI :D

(werkte bij mij wel eens in wanhoopgevallen)

bert k
17 april 2008, 11:49
Maar hoe ga je dan ook nog eens naar de mengtafel? Dat zal toch wel de bedoeling zijn.

johantipker
17 april 2008, 11:53
Maar hoe ga je dan ook nog eens naar de mengtafel? Dat zal toch wel de bedoeling zijn.



heuh? mengtafel? wah is dat? :D


nee, je zou het via de jack uitgang van je D.I kunnen proberen, evt met verloopkabeltje; ff expirementeren met wel of geen groundlift, helemaal sjiek is het natuurlijk om nog een DI te gebruiken, dus DI 1 via jack jack doorlussen naar DI 2 en dan via de XLR out alsnog gebalanceerd naar de tafel....

bass blom
17 april 2008, 12:04
het is geen wanhoopgeval hier, wat de DI moet doen, me het cleane signaal laten opnemen doet ie goed.

daarna re-ampen gaat nu ook prima.

tegelijk de amp mee opnemen is minder vanwege brom.

johantipker
17 april 2008, 12:12
het is geen wanhoopgeval hier, wat de DI moet doen, me het cleane signaal laten opnemen doet ie goed.

daarna re-ampen gaat nu ook prima.

tegelijk de amp mee opnemen is minder vanwege brom.

ik denk ook niet dat het aan je D.I. ligt, sommige apparaten combineren gewoon slecht.... en dat kun je het alsnog zoeken in wat minder voor de hand liggende oplossingen.

Ik heb wel eens via 2 versterkers geprobeerd te spelen, dus brom, afgeschermd kabeltje gemaakt met maar aan een kant aarde, nog brom, stekkers omkeren, nog steeds brom, doorlussen met DI nog steeds brom.... op het laatst na een paar uur, dus aangeloten met xlr out naar mono jack .... brom weg....

gewoon ff uitproberen, er leiden vele wegen naar Rome, of naar jouw studio :rockon:

guhlenn
17 april 2008, 12:31
Nou, je kan redeneren dat het lekker klinkt, maar die vlieger gaat niet op.

LMAO. BErt, dit moet je echt even uitleggen... ALs ik het lekkerder vind klinken is het toch 'faut' ? LOL. Tuurlijk heeft een DI maar één kleur, maar net als preamps (die ook al niet bedoeld waren om te kleuren) worden ze zo wel gebruikt. Wil je meer kleuren, koop je meer/andere DI's. Als het je smaak niet is, prima, maar waarom moeilijk doen als een DI precies geeft wat je wil? Beetje te puristisch imo.

@Johan een splitter is handiger idg. radial maakt leuke dingen...

bert k
17 april 2008, 12:52
Neenee, daar heb je natuurlijk gelijk in, als iets goed klinkt, moet je het gebruiken. Maar verder in die post leg ik uit waarom ik dat niet wil. Namelijk als je eens wat anders wilt met die DI, want dan zit je er aan vast, uitzetten van die kleuring lukt dan niet. Deze discussie ging over wat een goeie DI was. Maar als een slechte DI een fijn resultaat geeft, tja, niks mis mee.

Han S
17 april 2008, 12:57
Johan gaat dus met de uitgang van de DI via een verloop van XLR/jack naar de versterker? Dus je maakt van je hoogohmige signaal een laagohmig signaal en gaat daarmee naar de ingang van een versterker die bedoeld is voor een hoogohmig gitaar of bas element.

Brom is doorgaans het gevolg van een aardlus welke wordt veroorzaakt door de mengtafel en versterker combinatie. De apparaten zijn beiden geaard, maar de bedrading heeft niet dezelfde lengte en omdat elk electrisch apparaat spanning lekt zal er een potentiaalverschil zijntussen de beide aarddraden, met een heerlijke brom als gevolg.

Een aardliftschakelaar op de DI kan die brom laten verdwijnen. De versterker krijgt geen aarde meer van twee kanten. Een aardliftschakelaar op de versterker heeft hetzelfde effect maar dan andersom. Ik heb een netsnoer waaarbij ik in de contactstop (stekker) de aarddraad heb losgehaald en naar buiten geleid zodat je meteen ziet dat bij dat snoer de aarde er niet op zit aangesloten. Dit snoer is voor noodgevallen, bedenk dat je goed moet weten wat je doet, de versterker wordt als ik dat snoer gebruik nog altijd geaard via de studiomengtafel want aan dooie bassisten heb ik een gruwelijke hekel.

bert k
17 april 2008, 13:34
want aan dooie bassisten heb ik een gruwelijke hekel.
Daar heb je juist het minste last van...:D

johantipker
17 april 2008, 13:48
Johan gaat dus met de uitgang van de DI via een verloop van XLR/jack naar de versterker? Dus je maakt van je hoogohmige signaal een laagohmig signaal en gaat daarmee naar de ingang van een versterker die bedoeld is voor een hoogohmig gitaar of bas element.

Brom is doorgaans het gevolg van een aardlus welke wordt veroorzaakt door de mengtafel en versterker combinatie. De apparaten zijn beiden geaard, maar de bedrading heeft niet dezelfde lengte en omdat elk electrisch apparaat spanning lekt zal er een potentiaalverschil zijntussen de beide aarddraden, met een heerlijke brom als gevolg.

Een aardliftschakelaar op de DI kan die brom laten verdwijnen. De versterker krijgt geen aarde meer van twee kanten. Een aardliftschakelaar op de versterker heeft hetzelfde effect maar dan andersom. Ik heb een netsnoer waaarbij ik in de contactstop (stekker) de aarddraad heb losgehaald en naar buiten geleid zodat je meteen ziet dat bij dat snoer de aarde er niet op zit aangesloten. Dit snoer is voor noodgevallen, bedenk dat je goed moet weten wat je doet, de versterker wordt als ik dat snoer gebruik nog altijd geaard via de studiomengtafel want aan dooie bassisten heb ik een gruwelijke hekel.



. je laatste regel is wel weer legendarisch.... :D wellicht was ik ook geslaagd toen met een losse randaarde, maar dat leek me niet de meest charmante oplossing... ik heb het wel vaak gezien op podia, versterkers met losgekipte randaarde of tape om de stekkers heen..maar dat maakte me eigenlijk nogal nerveus... op mijn gitaar had ik altijd een krokodilleklemmetje, waarmee ik de aarding op de snaren los kon koppelen van de hardware en snaren......

kevaho
18 april 2008, 18:32
[QUOTE=
helemaal sjiek is het natuurlijk om nog een DI te gebruiken, dus DI 1 via jack jack doorlussen naar DI 2 en dan via de XLR out alsnog gebalanceerd naar de tafel....[/QUOTE]

raar zenne, bij mijn weten is de gouden regel, zo weinig mogelijk elektronica in je keten. Het doel van een DI is je signaal geballanceerd te maken. Geballanceerd kan op XLR en op stereo jack. Deze gaat dan naar de monitortafel en daar houd het op. Vanaf de monitortafel ga je naar de front of house. Twee keer een DI is onzin, je signaal gaat hier niet beter van worden, integendeel, het wordt zelfs slechter vanwege extra overbodige troep die je in je keten steekt.

johantipker
19 april 2008, 11:35
raar zenne, bij mijn weten is de gouden regel, zo weinig mogelijk elektronica in je keten. Het doel van een DI is je signaal geballanceerd te maken. Geballanceerd kan op XLR en op stereo jack. Deze gaat dan naar de monitortafel en daar houd het op. Vanaf de monitortafel ga je naar de front of house. Twee keer een DI is onzin, je signaal gaat hier niet beter van worden, integendeel, het wordt zelfs slechter vanwege extra overbodige troep die je in je keten steekt.


op zich heb je helemaal gelijk.... soms heb je alleen rare dingen met brom, aardlussen, motorboten, en dan zoek je een oplossing...

guhlenn
19 april 2008, 20:53
Als een DI alleen het signaal balanceerd dan zouden twee di's ook niks uitmaken toch?

Frits van Mourik
20 april 2008, 00:57
Bovendien wordt het signaal laagohmig gemaakt, waardoor het geschikt wordt voor directe input in een mengpaneel.


DI's die kleuren zou ik keihard in de vuilnisbak stuiteren.

Beetje late reactie, maar ik ben dan ook niet zò vlot:

Hoe weet je nou of een DI kleurt?
Waar refereer je dat aan?

:???:

kevaho
20 april 2008, 01:59
goeie vraag... Inderdaad, hoe weet je of een DI kleurt?
Mischien door 5 DIs op een rij te leggen en ze ab te switchen. Maar dan kom je bij het volgende probleem, hoe weet je welke DI dan het eerlijkste is? Ik denk dat de beste manier is om je direct signaal op het eerste kanaal in een oscilloscoop te sturen en het DI signaal op het tweede kanaal van een oscilloscoop. De twee signalen onder elkaar zetten en vergelijken.

Om terug te komen op het verhaal van twee DIs in een keten... Je zit dan namelijk met een ander probleem, aangezien de elektronica van een DI uit opamps bestaat. Deze componenten hebben namelijk een ontsteekspanning. Deze laatste is een minimale spanning die aangelegd moet worden vooralleer de component in geleiding gaat. Ik meen me vaag te herinneren dat dit in de praktijk over zo'n slordige 0,3V(olt) gaat. Deze spanning wordt van de signaal afgekapt. Heb je twee DIs in je keten, is dit 2x0,3V, enz... Mee opletten dus...

amon
20 april 2008, 12:34
Op de vraag wat nou een mooie DI is:

http://rupertneve.com/products/portico-5016/


Eigenlijk zo logisch om een potmeter te hebben voor phase verschillen ipv enkel een inverter, maar toch heb ik het nog nooit ergens anders gezien.

bert k
20 april 2008, 12:45
Beetje late reactie, maar ik ben dan ook niet zò vlot:

Hoe weet je nou of een DI kleurt?
Waar refereer je dat aan?

:???:
Ghehehe, ja, daar zeg je zowat... Idd wat Kevaho zegt, een stel vergelijken, dan hoor je de verschillen, maar welke is nou het eerlijkst? Meten? What goes in mist come out? Lijkt me lastig.
Maar misschien moet je het omdraaien. Sommigen hier lijken juist graag een kleurende DI te willen hebben. Lijkt me het verkeerde streven.

bass blom
20 april 2008, 13:26
tja, het is een complex verhaal.
een DI voor bas gebruik je meestal gewoon zo, dus dat is vrij makkelijk te beoordelen, welke lekkerder klinkt..

voor gitaar doe je dat juist weer niet, die ga je re-ampen als je al een DI gebruikt. tenzij het een piezo gitaar is.. maar die prikt juist vaak weer vrij makkelijk zo in een mengtafel.

een bas re-ampen kan natuurlijk ook leuk zijn.

bij een test is re-ampen wellicht de beste optie om te kunnen vergelijken wat verschillende DI's doen.
maar dan komt natuurlijk ook weer de vraag, wat doet het re-amp kastje met het signaal van de DI?

HaroldA
20 april 2008, 16:22
Ik heb om te reampen toch maar een Little Labs Red Eye gekocht, omdat die zowel DI als re-amper is. Ik had zelf nog geen DI en een BSS kost ook ~125 eur, dus dan maar gelijk "alles-in-1"...

Tijdens mijn zoektocht naar reviews van de Red Eye kwam ik dit tegen:

To test the Red Eye as a DI, I used a Grace Designs Model 101 as both a mic-level preamp and a comparison DI. On electric guitar, the Red Eye yielded comparable output levels, thicker low mids, and more bass punch, though with a shade less transparency. A Stewart ADB-1 active DI, again running into the Grace 101, delivered higher output, but the Red Eye's DI tone was more balanced and pleasing overall, with improved midrange clarity.

The Little Labs Red Eye was a winner on fretless bass, providing significantly more warmth and authority than the comparison DIs. In fact, I liked the tone so much that I neglected my writing duties for a while so I could just sit and play. On my bass I use flat-wound strings coated with nylon tape, which often add a faintly artificial buzz to the treble response when run direct. I noticed instantly that, in contrast to the brighter Grace 101, the Red Eye smoothed out this high-end problem without diminishing the airiness of the highs (as the Stewart active DI did).

http://emusician.com/hardware/emusic_little_labs_3/

Frits van Mourik
21 april 2008, 01:11
goeie vraag... Inderdaad, hoe weet je of een DI kleurt?
Mischien door 5 DIs op een rij te leggen en ze ab te switchen. Maar dan kom je bij het volgende probleem, hoe weet je welke DI dan het eerlijkste is? Ik denk dat de beste manier is om je direct signaal op het eerste kanaal in een oscilloscoop te sturen en het DI signaal op het tweede kanaal van een oscilloscoop. De twee signalen onder elkaar zetten en vergelijken.

Om terug te komen op het verhaal van twee DIs in een keten... Je zit dan namelijk met een ander probleem, aangezien de elektronica van een DI uit opamps bestaat. Deze componenten hebben namelijk een ontsteekspanning. Deze laatste is een minimale spanning die aangelegd moet worden vooralleer de component in geleiding gaat. Ik meen me vaag te herinneren dat dit in de praktijk over zo'n slordige 0,3V(olt) gaat. Deze spanning wordt van de signaal afgekapt. Heb je twee DIs in je keten, is dit 2x0,3V, enz... Mee opletten dus...

Als je met een scoop al verschillen ziet, zegt dat nog helemaal nix.

En dat opamp-verhaal is onzin, sorry!

Roman
21 april 2008, 09:30
argumenten?

bass blom
21 april 2008, 10:16
http://images4.thomann.de/pics/prod/188056.jpg

die is onderweg hierheen.

Han S
21 april 2008, 10:22
argumenten?

Frits weet veel meer van electronica dan ondergetekende en is een kei in buizenversterkers. Ik bespeur wel meer dat hier beweringen worden gelanceerd waarvan ik me afvraag in hoeverre we dat moeten geloven. Een opamp in een DI? wat valt er dan op te ampen? Een DI is een strontsimpel ding dat van een hoogohmig ongebalanceerd signaal een laagohmig gebalanceerd signaal maakt en daar hoeft niets te worden versterkt. Een goede maar simpele trafo is goed genoeg.

bass blom
21 april 2008, 10:32
maar het signaal wordt toch ook gesplit?
bij een passieve DI kan er i.m.o. geen sprake van versterking zijn.

maar een gitaarsignaal, weinig vermogen, gaat naar EN XLR EN naar jack, versterker.

theoretisch de helft naar beiden dus? of werkt dat niet zo?

guhlenn
21 april 2008, 11:18
Volgens mij wel. je hoort dat ook (mijn buizenamp krijgt wat minder signaal voor z;n keizen. Althans, ik hoor een verschil die neigt naar zwakkere toon.

KEvaho; Je moet nou wle kant kiezen; doet een DI nou niks met het signaal of net wel?

Han S
21 april 2008, 11:24
Ik zal wel even zo'n ding uit ekaar slopen en kijken wat er in zit.

Roman
21 april 2008, 11:52
Ik heb ze vaker gesloopt en het stelt niet veel voor inderdaad.
Er zit geen versterkertje in. Mensen denken dat vaak omdat er vaak een soort volume schakelaar op zit. Die verzwakt het signaal, meer niet. Groundlift is ook niet veel voor nodig.

Ik ben benieuwd Bas. Ik moet zelf ook nog een paar extra erbij (veel live werk, heb altijd meer nodig dan ik denk) en wellicht schaf ik ook 2 van die blauwe duiveltjes aan. Ik hou wel van dat formaat. Compact en simpel. What else do you need. Kijken of ze mijn Phonics kunnen overtreffen :)

bass blom
21 april 2008, 12:01
ja ik was toch aan het shoppen bij thoman, de derde 1010 LT is onderweg binnenkort 24 sporen opname mogelijk hier dus :cheerup:
en dus toen werd het de palmer maar, kan ook mooi aan de fantoom, geen gedoe met batterijtjes.

kevaho
21 april 2008, 13:41
Je leest niet wat ik schrijf... In een DI zit wel degelijk een opamp. Deze dient niet om te versterken maar om het signaal te inverteren, 180° te draaien. Dit signaal wordt samen met het directe signaal naar de uitgang gestuurd. Sluit je een XLR kabel aan op de geballanceerde uitgang, zal het directe signaal door de rode draad gaan, en het geïnverteerde directe signaal door de witte. Het doel hiervan is dat de magnetische velden in de kabel hetzelfde zijn in amplitude maar tegengesteld zijn in zin. Ze zullen mekaar dus opheffen en het resulterend magnetisch veld is gelijk aan nul. Een opamp is inderdaad een versterkingscomponent, maar het hoeft niet persee hiervoor te dienen. (versterkingsfactor wordt uitgedrukt in A en het symbool is dB). Als je een versterkingsfactor A1 hebt heb je een versterker die het signaal met 1 db versterkt. Stuur je dus 5volt in, dit vermenigvuldigen met 1dB blijft 5volt. Dit principe gebruikt men voor verschillende toepassingen, zoals USB repeaters, als je een USB kabel nodig hebt langer dan 5meter. Hoe dan ook het gaat over een DI hier en hier dient de opamp om het signaal te inverteren. versterking A-1, dus 5volt vermenigvuldigen met -1 is gelijk aan -5 volt. De amplitiude is even groot, maar de zin is tegengesteld.
Hoe dan ook, Frits kan dan wel veel van elektronica afweten, het tegengestelde beweer ik absoluut niet. Maar ik ken ook veel van elektronica. Dat jij hiervan het tegengestelde beweert, begrijp ik niet want je kent me niet eens en ik jou ook niet.
Enfin, je gelooft uiteindelijk wat jezelf wilt natuurlijk...

Han S
21 april 2008, 14:39
Tegen wie heb je het nou? Als je het signaal langs electronische weg 180 graden in fase draait en over een andere draad stuurt heffen de magnetische velden in de kabel elkaar op. Dat is de hele gedachte achter het gebalanceerd uitvoeren van een signaal, waarbij de hete (+) kant door draadje 2 op de XLR gaat en de koude (-) kant door draadje 3 op de XLR. Dat kun je met een trafootje doen en als je geen trafootje wilt gebruiken omdat een goede zo duur is, dan doe je het met een IC-tje. Geef mij maar een goede trafo, simpel als wat en klinkt geweldig.

kevaho
21 april 2008, 16:06
Tegen wie heb je het nou? Als je het signaal langs electronische weg 180 graden in fase draait en over een andere draad stuurt heffen de magnetische velden in de kabel elkaar op. Dat is de hele gedachte achter het gebalanceerd uitvoeren van een signaal, waarbij de hete (+) kant door draadje 2 op de XLR gaat en de koude (-) kant door draadje 3 op de XLR. Dat kun je met een trafootje doen en als je geen trafootje wilt gebruiken omdat een goede zo duur is, dan doe je het met een IC-tje. Geef mij maar een goede trafo, simpel als wat en klinkt geweldig.

Dat is toch precies wat ik de hele tijd al heb beweert???

Roman
21 april 2008, 17:36
Ja, maar we kennen het principe van een synchrone lijn (gebalanceerd) ook wel en hoe dat in z'n werkt gaat.
Maar het is altijd fijn als iemand dat nog eens uitlegt in iets meer technische bewoording. Nothing wrong with that.

Han, niet zo zeuren en laat die jongen lekker mee discuseren ;)
kevaho beargumenteerd zijn zaken, iets wat jij ook graag wilt.

Frits van Mourik
22 april 2008, 00:07
argumenten?

OK.
Scoop: Welk signaal ga je op de DI's zetten?
Een sinus? Blokgolf? En dan kijken naar dakhelling of overshoot? Dat zegt bar weinig over de "muzikale" kwaliteiten.
Een muzieksignaal? Daar zie je helemaal nix aan...

Opamp: Ik denk, dat kevaho in de war is met de drempelspanning van een diode of de B/E-overgang van een transistor.
Daar heb je met een opamp echt niet mee te maken, hoor...

Een passieve trafo bevat alleen een trafo.
Deze belast het ingaande signaal een beetje.
Afhankelijk van de bron is dit meer of minder hoorbaar.

In een actieve DI vind je meestal minimaal 3 opampjes;
één om het signaal zeer hoogohmig te bufferen en dan twee, die nauw samenwerken om het signaal symmetrisch te maken.
Een actieve DI belast het signaal hoegenaamd niet.
Je komt ook actieve DI's met trafo tegen: weer die buffer, die dan een asym-in sym-uit trafo aanstuurt.
Voordeel hier is de mogelijke eenvoudige galvanische scheiding (gndlift), wat bij een full-opamp DI iets lastiger ligt.
Nadeel is het beperkte frequentiebereik en vervorming van de trafo, vooral in het laag, tenzij je de knip fors opentrekt voor Lundahls ofzo.
Soms wordt de trafovervorming als lekker ervaren.

.

Roman
22 april 2008, 08:45
Kijk! bedankt voor je toelichting, Frits.

guhlenn
22 april 2008, 09:31
Twee keer een DI is onzin, je signaal gaat hier niet beter van worden, integendeel, het wordt zelfs slechter vanwege extra overbodige troep die je in je keten steekt.


Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom een DI je geluid zou veranderen.
Een DI doet toch niet meer dan het ongeballanceerde signaal, geballanceerd maken?

Nou ben ik geen technicus maar dit is toch in tegenspraak?