PDA

View Full Version : Hulp bij cleanboost!



Nielsje
17 februari 2003, 10:34
DAg dag iedereen, ik heb de veel besproken cleanboost gebouwd, geprobeerd, en heb de conclusie getrokken dat er iets niet goed is. wat is er gaande:
als ik mijn cleanboost gebruik, dan boost ie niet, maar werkt ie gewoon als een volumeknop. het maakt niet uit als ik de batterij er aan laat of niet.. maar als ik de batterij er tegengepoold aanzet(dus alles ff kortsluit..) en daarna zet ik um weer op de goede manier aan de schakeling, dan duurt het even voordat het signaal opkomt, en dan boost ie! (wel vet geluid trouwens..) maar dit doet ie maar voor zo'n 2 seconden..en dan loopt het geluid weer terug naar gewoon clean..
iemand een idee wat het kan zijn? volgens mij moet het een van de condensators zijn.. maar dat weet ik niet zeker, ik heb de schakeling gecontroleerd, en alles is wel goed met elkaar verbonden, maakt geen kortsluiting enzo. de transistors zitten op de goede plaats, naar mijn weten. misschien moet er een condenstator andersom? als iemand het weet, mag deze het zeggen,
bij voorbaad dank...

groeten

EdJ
17 februari 2003, 19:29
Hoe bedoel je dat de transistors goed zitten naar jouw weten?Als ze hetzelfde zitten als op de layout zitten ze goed,als ze anders zitten zitten ze niet goed;er is niet nog een keuze.Heb je de elco`s met de min naar de aardekant zitten?Ik vind het vreemd dat je volumeknop werkt maar hij doet `t niet;bedoel je dat je wel zachter kunt draaien?Wat zijn de voltages op de pootjes van de transistors?

Nielsje
18 februari 2003, 14:05
hm... laat maar, ik heb het al opgelost, ik ben er achter gekomen dat het schema van de booster niet klopt, diegene die het ding ook gaan maken moeten ff kijken naar het aansluitschema...

bovendien vind ik het ding verdomd goed klinken!
op naar het volgende ding..

EdJ
18 februari 2003, 17:03
Wat klopt er niet aan het schema?
Bij voorbaat dank!

Nielsje
18 februari 2003, 17:11
De aansluiting van de transistors... kijk maar eens naar de schematische uitleg, en dan naar het aansluit schema (met potmeters, pcb enzo voorst) als je dan de leidingen volgt, kom je erachter dat de transistors niet goed staan aangegeven bij het schema.

ow ja, mocht je iets dergelijks bouwen, en hij doet het niet, draai dan de potmeter es om, scheelt een hoop werk :razz:

nog meer vragen?

EdJ
18 februari 2003, 21:27
Weet je het zeker?
Dan zou ik als ik jou was even mailen naar degene die de layout heeft geplaatst.Die zal dat dan wel op prijs stellen!

Nielsje
18 februari 2003, 22:32
ja dat doe ik denk ik wel ff, maar anders meot je zelf ook maar es kijken...
dan zie je het vast wel...

aadplagiaat
18 februari 2003, 22:55
Op 2003-02-18 22:32, schreef Nielsje:
ja dat doe ik denk ik wel ff, maar anders meot je zelf ook maar es kijken...
dan zie je het vast wel...




Zou ik maar niet doen. De enige fout op de print is de plaatsing van R1. Op de print zit R1 voor C1, op het schema zit die er achter. Verder klopt het. :smile:

Nielsje
18 februari 2003, 23:07
hum. in dat geval: ik kan geen schema's lezen!!!
verder geen probleem maar goed, bij mij doet ie ut... maar nog 1 vraag
waar staan de letters D,S en G voor?

aadplagiaat
18 februari 2003, 23:18
Drain Gate Source. Zo noem je de collector, basis en emitter bij een FET. In tegenstelling tot bij een transistor gaan we hierbij dus wel uit van de electronenstroom in tegenstelling tot wat wij normaal gebruiken: de conventionele stroom. Wat wij plus noemen is negatief geladen en dus eigenlijk de MIN. Vandaar dus dat bij een FET de drain aan de plus zit. Snap je het nog????? :grin:

Nielsje
18 februari 2003, 23:40
ja, dat snap ik wel, (kwas/ben opzich wel goed in natuurkunde enzow). maar dan weet ik dat ook precies. misschien helpt dat een beetje met m'n schema's lezen :razz:

hartelijke dank aard!