PDA

View Full Version : Een groot "Eerste Gitaar" topic



Tubescreamer
15 april 2008, 23:44
Meine Damen und Herren,

nu zit ik de laatste paar dagen een beetje teveel op het forum -ben de enige gelukkig niet- en het valt mij op dat een boel beginnende gitaarcollega's al gauw de vraag hebben over advies bij het kopen van een eerste gitaar.
Volkomen begrijpelijk & terecht natuurlijk, en er wordt met hart en ziel behulpzaam advies gegeven door iedereen.

Er wordt echter ook vaak -terecht- (dan wel niet met lichte irritatie) geopperd dat men eerst de zoekfunctie moet gebruiken, zeker als de vraag in kwestie een specifieke gitaar betreft, "wat kost een Epi Les Paul" of "moet ik een Strat of een Tele model kopen, wat is het verschil", om maar wat voorbeelden te noemen.
Heeft men gelijk in, ware het niet dat mensen die hier net hun eerste of tweede post plaatsen nog een beetje hun weg moeten vinden. Dus dat men meteen de vraag stelt is niet zo raar.

Mij valt iig op dat steeds dezelfde vragen terugkomen, en dat er veel dezelfde antwoorden worden gegeven.
Zou het mogelijk zijn om een sticky te maken met wat standaard tips & adviezen over de aanschaf van je eerste gitaar? En dat alle vragen die mensen nog hebben, alleen daarin gepost moeten worden?
Lijkt mij dat je dan minder losse "welke gitaar" topics krijgt, die toch uiteindelijk allemaal over hetzelfde gaan.
Bovendien kun je mensen, als ze dan toch een apart topic openen, meteen doorverwijzen naar het "Grote Eerste Gitaar" topic.
Voor mijn part wordt het een aparte categorie, omdat het net zo goed akoestische gitaren, bassen & versterkertjes kan betreffen.

Met een beetje geluk begint er elke dag wel weer iemand met gitaarspelen, dus de grote-welke-gitaar-moet-ik-kopen-vraag zal zeker vaker terugkomen!
Dit is niet omdat ik me erger aan het gegeven -ik erger me dus niet-, maar het leek me een goed idee voor het overzicht, voor de oude en nieuwe leden. Weten ze meteen waar ze moeten kijken.
Bedacht het net zomaar effe, en dacht: zal ik voor de verandering eens een echt constructieve bijdrage proberen te leveren aan GN :D?

Of ik heb niet goed gekeken, maar volgens mij is er nog niet zoiets toch (zowel ben ik een dooshbag en moest ik maar 'ns vroeg gaan pitten)??
Weet dat er onder "Speeltechnieken & Theorie" een Stappenplan is geschreven door G.G., en hoofdstuk #1 gaat over de aanschaf. Hoewel duidelijk, is het wat beknopt misschien (no offense!) en die sticky is niet voor (uitgebreide) discussie en gaat niet exclusief over de aanschaf.
Mijn bedoeling is een beetje dat er 1 groot sticky/topic/onderwerp komt waar mensen volop kunnen vragen, zonder dat er tig posts ontstaan over -nogmaals- steeds hetzelfde. Goed idee of slecht idee?



Gaarne reacties, ideeën en mogelijkheden. Niet allemaal tegelijk!

weltruste, R.

G.G.
16 april 2008, 01:29
Goed plan, alleen staat ie wel op de verkeerde plek denk ik (als je HIER dat topic neer wilt zetten.):




Het gebeurt regelmatig dat er topics geopend worden in "Algemeen" die eigenlijk thuis horen in een ander subforum van gitaarnet. Deze topics moeten vervolgens verplaatst worden, maar een verwijzing blijft altijd zichtbaar en dat maakt dit forum erg onoverzichtelijk. Daarom de vraag om beter te letten waar je je topic opent.

Waar is algemeen dan wel voor bedoelt?

- Melding van fouten bij het gebruik van het forum.
- Opmerkingen over het forum of de frontpage van gitaarnet
- Suggesties en verbeterpunten

m.a.w. alles wat met gitaarnet ansich te maken heeft.

Binnenkort ga ik "Algemeen" helemaal opruimen zodat enkel een aantal belangrijke topics overblijven en de overzichtelijkheid terug is. Gelieve vanaf nu daarom letten op waar je een topic over opent.

Bedankt voor de medewerking.

LET OP: vanaf nu worden verkeerd geplaatste topics direct verwijdert en niet meer verplaatst!

G.G.
16 april 2008, 01:31
Trouwens... we hebben toch al de review topic in div. prijsklassen? Moet toch voldoende zijn.

Sartsj
16 april 2008, 03:15
Ten eerste denk ik niet dat tube dat topic hier zou willen plaatsen, het lijkt mij eerder dat dit een suggestie is, en die horen wel in Algemeen :)

Daarnaast, sure, er zijn review topics, maar als beginners wat algemene aanschaftips willen, kunnen ze die juist weer niet in de reviewtopics krijgen.

Ik vind het een erg goed idee in ieder geval, een soort van 'Frequently Asked Questions' topic waarin je tips kunt zetten zoals bijv. de discussie over linkshandige/rechtshandige gitaren, wat voor soort gitaren/elementen voor welke muziekstylen etc.

Daarnaast valt het mij als beginner op dat er best wel wat termen voorbij komen die misschien niet altijd duidelijk zijn voor beginners, dit zou je er ook in kunnen zetten, een soort begrippenlijst. Bijvoorbeeld als mensen een bepaalde klank beschrijven met woorden als schel, modderig etc., dat zou je er ook in kunnen zetten, evt. met wat samples of iets dergelijks.

Ook is zo'n topic natuurlijk altijd aan te vullen met nieuwe informatie die nuttig is voor beginners.

Dit zal zeker het overzicht ten goede komen als je het mij vraagt. Maar wie ben ik, ik ben er nog maar net. :)

Kim Wilson
16 april 2008, 07:14
Hoeveel FAQ's en stickies je ook aanmaakt, de beginnersvragen zullen altijd blijven. Ik denk dus dat het niet zoveel gaat helpen.

Wat wel zal helpen, is als niet iedereen gelijk gaat schreeuwen om de zoekfunctie te gebruiken. We zijn allemaal n00bs geweest, en niemand is vanaf dag 1 bedreven in het gebruiken en snappen van dit forum. Men meldt zich aan met een vraag, en die wordt gewoon gesteld. Een nieuwkomer kan niet weten dat er elke week 3 van dat soort topics voorbij komen. M.a.w., verplaats jezelf eens in de beginner, i.p.v. kreten roepen als UTFS en zo. Het is goed om de mensen te wijzen op de zoekfunctie, maar met schelden is niemand geholpen.

Rinze
16 april 2008, 08:24
maar met schelden is niemand geholpen.

Lul! :hippie:

Met schelden is misschien niemand geholpen, maar een beetje zelfstandig informatie zoeken is er blijkbaar ook niet bij, terwijl dat toch een hoop onzinnige vragen kan voorkomen. In elke bieb heb je boeken over "de gitaar" en op internet is volop info. Bovendien worden er vaak idiote vragen gesteld, veel te algemeen en vaak blijkbaar in de veronderstelling dat een ander een gitaar voor de TS kan uitkiezen. Ik ga me bijna afvragen hoe ik destijds mijn eerste gitaren kocht zonder dit forum :satisfie:

Internet lijkt bij velen tot extreme gemakzucht en onzelfstandigheid te leiden.

Tubescreamer
16 april 2008, 10:37
Ten eerste denk ik niet dat tube dat topic hier zou willen plaatsen, het lijkt mij eerder dat dit een suggestie is, en die horen wel in Algemeen :)
Dat was ook het idee :satisfie:


Daarnaast valt het mij als beginner op dat er best wel wat termen voorbij komen die misschien niet altijd duidelijk zijn voor beginners, dit zou je er ook in kunnen zetten, een soort begrippenlijst. Bijvoorbeeld als mensen een bepaalde klank beschrijven met woorden als schel, modderig etc., dat zou je er ook in kunnen zetten, evt. met wat samples of iets dergelijks.
Ik kan me herinneren dat zo'n idee al eens geopperd was meen ik....wat is daarmee gebeurd? Ik vind het een leuk idee maar misschien streeft het het onderwerp "aanschaf" an sich voorbij.....dan moet er idd ergens een grote algemene begrippenlijst komen, en niet één per onderwerp, anders worden we gek!(en wie wil dat nou :chicken: )


Hoeveel FAQ's en stickies je ook aanmaakt, de beginnersvragen zullen altijd blijven. Ik denk dus dat het niet zoveel gaat helpen.
Dat moet dan maar blijken, want we zijn het wel eens over:

Wat wel zal helpen, is als niet iedereen gelijk gaat schreeuwen om de zoekfunctie te gebruiken. We zijn allemaal n00bs geweest, en niemand is vanaf dag 1 bedreven in het gebruiken en snappen van dit forum.
Wat ik ook al zei, tuurlijk blijven de beginnersvragen, maar als alleen al de helft van de n00bs meteen merkt dat er zo'n topic bestaat scheelt dat al aanzienlijk. Bovendien hoeft er niet meer met de zoekfunctie gezwaaid te worden, maar kan men de n00b in kwestie meteen doorverwijzen naar het topic in kwestie.

Met schelden is misschien niemand geholpen, maar een beetje zelfstandig informatie zoeken is er blijkbaar ook niet bij, terwijl dat toch een hoop onzinnige vragen kan voorkomen. In elke bieb heb je boeken over "de gitaar" en op internet is volop info. Bovendien worden er vaak idiote vragen gesteld, veel te algemeen en vaak blijkbaar in de veronderstelling dat een ander een gitaar voor de TS kan uitkiezen. Ik ga me bijna afvragen hoe ik destijds mijn eerste gitaren kocht zonder dit forum
Internet lijkt bij velen tot extreme gemakzucht en onzelfstandigheid te leiden.
Mee eens voor een gedeelte, maar ja.....als iemand de vraag hier al gesteld heeft is het toch al te laat. En ik vind dat er ook een verschil is tussen een idiote vraag en een beginnersvraag. Bovendien, als iemand, beginneling of niet, alleen maar vragen van het niveau van een 4-jarige blijft stellen wordt hij/zij er heus wel -dan wel met beleid- op gewezen.
En (de rest van) internet, tuurlijk, we hebben hier toch ook een linkjes-topic. Maar juist omdat dit hét Nederlandse/Belgische gitaarforum is (heb ik me laten vertellen) kan wat extra hulp erbij toch geen kwaad? Ik vind het juist wel relaxed dat ik zoveel mogelijk op één plek kan vinden, en dan ook nog eens de plek waar je het zou verwachten. Ik vind dat niet perse gemakzucht. Alleen maar op het forum zitten en dientengevolge minder gitaar spelen! Da's pas gemakzucht :D (ja ik bedoel daar mezelf mee...)

Maar goed, de discussie loopt en dat is goed. Volgens mij zijn we dr nog niet uit. Verder nog iemand?

bert k
16 april 2008, 11:11
Met schelden is misschien niemand geholpen, maar een beetje zelfstandig informatie zoeken is er blijkbaar ook niet bij, terwijl dat toch een hoop onzinnige vragen kan voorkomen. In elke bieb heb je boeken over "de gitaar" en op internet is volop info. Bovendien worden er vaak idiote vragen gesteld, veel te algemeen en vaak blijkbaar in de veronderstelling dat een ander een gitaar voor de TS kan uitkiezen. Ik ga me bijna afvragen hoe ik destijds mijn eerste gitaren kocht zonder dit forum :satisfie:

Internet lijkt bij velen tot extreme gemakzucht en onzelfstandigheid te leiden.
Helemaal waar, maar wat je vergeet is dat je als beginner niet alleen droge info wilt, maar je wil ook gewoon eens een praatje maken met mensen die al spelen. Dat kletsen is erg fijn als je he allemaal nog niet zeker weet, dat kan een hoop twijfels wegnemen.
En daar is het forum toch voor, om te kletsen?

Kim Wilson
16 april 2008, 11:12
Helemaal mee eens, Bert!

Tubescreamer
16 april 2008, 11:21
Helemaal waar, maar wat je vergeet is dat je als beginner niet alleen droge info wilt, maar je wil ook gewoon eens een praatje maken met mensen die al spelen. Dat kletsen is erg fijn als je he allemaal nog niet zeker weet, dat kan een hoop twijfels wegnemen.
En daar is het forum toch voor, om te kletsen?
Precies en dat kan niet in de bieb he :).
Ik ga er trouwens van uit dat als mensen hier een (beginners)vraag stellen dat het hier heus niet de enige plek is waar men loopt te zoeken. Als ik iets wil weten zoek ik ook op meerdere plekken, om maar zoveel mogelijk te weten te komen. Dus wie zegt dat men "alleen maar hier de vraag stelt" en "niet verder kijkt"? Dan kun je het ook gemakzuchtig vinden dat iemand wel in een boek in de bieb iets opzoekt, maar niet de moeite neemt om het eerst op gitaarnet op te zoeken! Sorrie da's misschien wel heel zwart-wit haha!

Maar goed, da's het argument wat beginnersvragen betreft en zo zijn er legio voorbeelden, we dwalen wat af heb ik het idee.
De vraag is nog steeds: is het de moeite om een apart stickytopic te openen over "eerste aanschaf". Wanneer en door wie wordt eigenlijk bepaald of dit doorgaat? Stel dat uit deze discussie blijkt dat de meerderheid ermee eens is, is dat een goede reden?

Ik hoor het wel.

Rinze
16 april 2008, 11:34
Helemaal waar, maar wat je vergeet is dat je als beginner niet alleen droge info wilt, maar je wil ook gewoon eens een praatje maken met mensen die al spelen. Dat kletsen is erg fijn als je he allemaal nog niet zeker weet, dat kan een hoop twijfels wegnemen.
En daar is het forum toch voor, om te kletsen?

Je hebt gelijk Bert, ik doe hier niks anders dan lullen en ouwehoeren.

bert k
16 april 2008, 11:55
De vraag is nog steeds: is het de moeite om een apart stickytopic te openen over "eerste aanschaf". Wanneer en door wie wordt eigenlijk bepaald of dit doorgaat? Stel dat uit deze discussie blijkt dat de meerderheid ermee eens is, is dat een goede reden?

Ik hoor het wel.
Een meerderheid is geen goede reden, het is hier geen democratie... :) Maar als het een boeiend verhaal is, dan kan het wel een sticky worden, denk ik. Bezwaar is dat je steeds meer sticky's krijgt, en dat is onoverzichtelijk. Maar goed, we kunnen het proberen.
Alleen weet ik niet precies wat daar allemaal in zou moeten. Wie doet er een voorzet voor Elektrische gitaren? Zet het maar gewoon hier neer, dan plak ik het wel op de goeie plek. En dus geen verhalen van 'Je moet een Ibanez kopen, want die zijn goed!'
Effe kijken wat er komt...

Tubescreamer
16 april 2008, 12:03
Een meerderheid is geen goede reden, het is hier geen democratie... :) Maar als het een boeiend verhaal is, dan kan het wel een sticky worden, denk ik. Bezwaar is dat je steeds meer sticky's krijgt, en dat is onoverzichtelijk. Maar goed, we kunnen het proberen.
Alleen weet ik niet precies wat daar allemaal in zou moeten. Wie doet er een voorzet voor Elektrische gitaren? Zet het maar gewoon hier neer, dan plak ik het wel op de goeie plek. En dus geen verhalen van 'Je moet een Ibanez kopen, want die zijn goed!'
Effe kijken wat er komt...
Okee zal straks wel door wat vorige aanschaftopics heen spitten, om te kijken wat de meest voorkomende vragen/antwoorden zijn. Oef wordt nog wel een werkje......we gaan het proberen. Dank je Bert.

Tubescreamer
16 april 2008, 17:25
Okay heb dus ettelijke pagina's gitaarnet.nl doorgespit naar relevante topics, en ik kom een hoop tegen waar ik de FAQ op kan baseren.
Tot nu toe heb ik zo'n 10 á 15 FAQs denk ik, en die moeten allemaal ingeluld worden. Ik ben uit allerlei topics reacties aan het verzamelen om het tot één makkelijk weglezend geheel te smeden.
Het is m'n bedoeling om hier eerst een opzet te maken, en daarna mag iedereen er hier overheen zeiken, en daarna nóg een keer, en pas dáárna, als we tevree zijn en men vindt nog steeds dat het een goed idee is, kan Bert het op de juiste plek zetten, zoals gezegd. Akkoord?
Naast de FAQ komt er nog een begeleidende tekst als uitleg over het topic, wat wel niet, enz. indezelfde trant als bij de andere uitleg........jes? Wat is het MV van uitleg? Goed U begrijpt wat ik bedoel.

Moet nu op weg -versterkertjes testen jottem :dance: - maar ga vanavond en morgen lekker verder. In de tussentijd bear with me. Ben benieuwd of het gaat aanslaan. Waar de ne*k ben ik aan begonnen :o ....

Tubescreamer
17 april 2008, 16:58
Update: Effe geduld nog, still working on it....echt waar...moet tussendoor ook gewoon m'n echte werk doen...maar haast hadden we sowieso niet toch?? :D

Merijnvdb
17 april 2008, 19:04
Als beginner zeg ik : ZEER GOED IDEE !
alleen zeg je dat we de zoekfunctie moeten gebruiken voor dingen als het verschil tussen strat en tele , kan ik daar wat meer uitleg over krijgen want ik weet nog steeds het verschil niet en zou zou ik het dus te weten kunnen komen :)

macwilliams
17 april 2008, 20:25
Dit is zekers een fijn initiatief :) Ik denk ook voor de niet net niet beginner.

Petekay
17 april 2008, 21:43
Goed initiatief tubescreamer!

Even over het algemeen:
Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg dat beginners een vraag stellen wat misschien al tig keer is herhaald. Een vraag is altijd persoonlijk, ook al is hij al eerder gesteld, en het is ook 'leuk' om een eigend draadje te hebben toch? En als je dan reageer op een oude topic die over je vraag gaat, is het weer niet goed omdat je dan een oude topic naar boven haal. Daarnaast blijft het forum mede dankzij beginners een beetje levend (en ik denk dat bijna iedereen het leuk vind om beginners tips te geven). Het zou saai zijn als iedereen alleen maar de zoekfunctie zal gebruiken of alles in 1 grote topic te plaatsen, dan krijg je net zoiets als 'het grote google fimpjes topic', daar zie je ook door de bomen het bos niet meer.

Tubescreamer
18 april 2008, 01:09
Goed initiatief tubescreamer!

Even over het algemeen:
Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg dat beginners een vraag stellen wat misschien al tig keer is herhaald. Een vraag is altijd persoonlijk, ook al is hij al eerder gesteld, en het is ook 'leuk' om een eigend draadje te hebben toch? En als je dan reageer op een oude topic die over je vraag gaat, is het weer niet goed omdat je dan een oude topic naar boven haal. Daarnaast blijft het forum mede dankzij beginners een beetje levend (en ik denk dat bijna iedereen het leuk vind om beginners tips te geven). Het zou saai zijn als iedereen alleen maar de zoekfunctie zal gebruiken of alles in 1 grote topic te plaatsen, dan krijg je net zoiets als 'het grote google fimpjes topic', daar zie je ook door de bomen het bos niet meer.
Goede punten, Petekay. Was ik me van bewust. Bovendien wordt het natuurlijk, zoals je zegt, misschien saai, alles in 1 topic, maar tevens wordt het wellicht wat onoverzichtelijk als reacties op vragen van persoon A, B & C door elkaar gaan lopen. Dan zou het bijna een apart onderwerp zoals "Speeltechniek & Theorie" of "Versterkers" moeten worden en dat is teveel van het goede, denk ik. Ik opperde dit in m'n openingspost, maar tja bij nader inzien.....zou je net zo goed een www.beginnersgitaarnet.nl/forum (http://www.ecd.govt.nz/images/whiria/infants101.jpg) kunnen gaan maken en da's natuurlijk onzin.
Moet dus even goed nadenken hoe we dit exact vorm gaan geven en wat de "regels" worden.
Misschien wordt het ook alleen maar een FAQ. Ik ga hier zoals gezegd gewoon een opzet maken, dan kunnen we met z'n allen wat suggesties & toevoegingen e.d. doen, en misschien wordt het dan geplaatst.

Dit is zekers een fijn initiatief Ik denk ook voor de niet net niet beginner.
Zeker, maar ik denk dat we ons ietwat moeten beperken tot "de allereerste" gitaar. Kwam al een aantal topics tegen van mensen die al, zeg, een half tot een jaar bezig zijn en zich afvragen wat de volgende gitaaraanschaf zou moeten zijn. Ga er vanuit dat deze bevolkingsgroep al wat ervaring heeft opgedaan, en dit idee is echt bedoeld om de beginner op weg te helpen.
Desalniettemin is het natuurlijk de bedoeling dat iedereen er wat aan zou kunnen hebben, beginner of niet. En dat bedoel jij natuurlijk. :hippie: Peace bro'!


Als beginner zeg ik : ZEER GOED IDEE !
alleen zeg je dat we de zoekfunctie moeten gebruiken voor dingen als het verschil tussen strat en tele , kan ik daar wat meer uitleg over krijgen want ik weet nog steeds het verschil niet en zou zou ik het dus te weten kunnen komen.
Ik zeg niet dat je de zoekfunctie moet gebruiken; dat is een veel voorkomende reactie op een willekeurige vraag die al vaak aan de orde is geweest en waarover dus reeds van alles te vinden is op het forum, en op de rest van internet for that matter. Ergens hierboven werd al geroepen dat men dat "newbies" ook niet kwalijk kan nemen, omdat ze hun weg nog moeten vinden op het forum.
Verder: ik wil dat de FAQ/het topic zich -met enige beweegruimte uiteraard- zich vrijwel beperkt tot de aanschaf van. En de support/advies die daarbij hoort.
Dus vragen in de trant van "wat is het verschil tussen A & B" zijn in zoverre niet van toepassing, in ieder geval niet zolang het algemene verschillen tussen Strat en Tele betreft, of Gibson & Epiphone.

......effe op me laten inwerken wat ik net heb ingetikt.....ben ook maar hardop aan het denken......

.....Having said that, misschien juist een idee om die in een gedeelte van de FAQ te plaatsen, en idd beperken tot juist de standaard modellen/termen. Maar dan wel zeer beknopt, om men een idee te geven. Het moet geen begrippenindex worden want dan wordt het een ander soort beestje.
Nogmaals, ik wil me voornamelijk concenteren op de aanschaf.

*edit* Bovendien hebben we de "De Gitaar"(-alsjeblieft merijnvdb voor deze ene keer :cooler: ) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=83541) pagina al waar verwijzingen naar dat soort verschillen staan.
Okee case closed, die verschillen laten we dus weg. We moeten zoveel mogelijk voorkomen dat er dingen letterlijk dubbelop in het forum komen te staan qua aanbod. Lullig voor de tijd en moeite van anderen. En die van mezelf :D *close edit*

UPDATE: Poeh...wel lastig, dit. Maar ik zet door. Ik hoop dat ik morgen nog wat tijd heb, en anders wordt het van het weekend, dus misschien dat er maandagochtend een eerste opzet is. Lijkt me een mooie eerste deadline, niet :) ?
In der Zwischenzeit, bedankt allemaal voor de, ja toch wel positieve reacties tot nu toe -negatief mag ook- alle kritiek is welkom, krijgen we een beetje een beeld van of mensen dit handig gaan vinden.
Dus laat de reacties maar komen ik hou het in de gaten.

Dankjulliewel!

Baker
18 april 2008, 08:25
ik vind ook dat er altijd veel te snel gebrukd wordt van gebruik de zoekfunctie. Het is hier een forum (plein) en daar ga je heen om te lullen.

Neemt niet weg dat een goeie FAQ altijd handig is.

Tubescreamer
21 april 2008, 09:50
UPDATE: Poeh...wel lastig, dit. Maar ik zet door. Ik hoop dat ik morgen nog wat tijd heb, en anders wordt het van het weekend, dus misschien dat er maandagochtend een eerste opzet is. Lijkt me een mooie eerste deadline, niet :) ?


He verdorie! Deadline gemist! Moest nog paar kleine stukjes....nou dan wordt het morgenochtend, beloofd!!
Goeie vriend van me heeft half uur geleden zoontje gekregen ook, dus ik heb nu heeeeel even een non-guitar state of mind (hoe gek dat ook mag klinken)....

Dus vergeef me voor het uitstellen, het komt allemaal zsm...

Tubescreamer
21 april 2008, 20:51
Phew....
Nou ik heb het tot een eerste opzet gered. Het zijn 10 FAQs geworden.
Ik heb er nu een paar keer doorheen gelezen, en ben op zich tevreden met de kant die het opgaat. Ben nog niet zo blij met wat zinsnedes, maar dat is voorlopig althans bijzaak.

Volgende post wordt het opzetje, en gaarne jullie reacties.
Voordat jullie gaan lezen, nog wat opmerkingen:

1. Dit is een eerste opzet dus nog -juist- aan verandering onderhevig. Ik ga niks aan details -werkende links bijv.- doen totdat zeker is dat het geplaatst mag worden.

2. Wat aantal FAQ betreft: tien vond ik een mooi getal, en ben blij dat ik het tot zover gered heb. Echter: zijn alle tien de FAQ goede punten? Mogen er 1 of meer weg en vervangen door betere, of heb ik heeeeele belangrijke voordehandliggende punten over het hoofd gezien? Moeten er meer bij?

3. De FAQ die er staan, wat vinden we van de antwoorden? Niet te lang/omslachtig? FAQ#1 bekt nog niet lekker vind ik en er missen nog wel wat tips lijkt me.
Ik probeer, en ik hoop dat dat uit de tekst blijkt, dingen zoveel mogelijk van twee -of meer- kanten te bekijken. Hier is vaak wat meer tekst voor nodig dan voorzien. Het moet ook een beetje leuk zijn om te lezen, dus ik hoop dat het grootste gedeelte lekker wegscrollt.

4. Ik kwam er ook niet omheen om hier en daar non-aanschaf punten aan te kaarten, bijvoorbeeld het stuk over linkshandigen. FAQ#10 is hier ook een voorbeeld van, maar het heeft er indirect wel mee te maken vind ik. Ik probeer het ook te beargumenteren hier en daar, ik hoop dat het duidelijk is.

5. Dit is dus de FAQ. Als dit als sticky geplaatst wordt, heeft het -afgaand op de reacties in dit topic tot nu toe- misschien idd niet zoveel zin om binnen die sticky alle discussies over de eerste aanschaf te willen plaatsen.
Daardoor zal het onoverzichtelijk worden, en bovendien: het is uit de reacties ook gebleken dat de FAQ geen vervanging moet zijn voor alle vragen en discussies, omdat A) newbies zullen altijd toch -terecht- met de bekende vragen komen, en B) dus is het leuker, en handiger voor de vragensteller in kwestie als ze hun vraag in een eigen topic kwijt kunnen.
Ik hoop dat iedereen die dit topic tot nu toe gevolgd heeft het daarmee eens is.

6. Copyright: ik heb, zoals gezegd, het forum doorgespit naar voorbeelden van vragen & antwoorden, en het zou dus kunnen zijn dat je zinsnedes (of complete stukken, bijv FAQ#1) van jezelf tegenkomt :D Ik neem niet aan dat men hier moeilijk over gaat doen.

7. Dus. Nogmaals, en het behoeft niet gezegd neem ik aan, het is gewoon een eerste opzet. Alle kritiek is welkom, probeer het wel per FAQ te categoriseren als je opmerkingen/aanvullingen hebt.
En als je het helemaal niks vindt mag je het ook zeggen. :satisfie:

8. Okee, genoeg geluld, hier komt -ie.

Tubescreamer
21 april 2008, 21:00
Aanschaf Eerste Electrische Gitaar FAQ


#1. Waar moet ik allemaal op letten als ik mijn eerste gitaar aanschaf?
- Speelt hij fijn pak de gitaar gewoon in handen en probeer gewoon wat noten aan te slaan en kijk of je de hals fijn vind en de gitaar fijn tegen je lichaam aan ligt.
- Is de gitaar netjes afgewerkt? Let op dingen als dat de frets (metalen balkjes op de hals) niet scherp zijn kan je doen door langs de zijkant van de hals met je vinger te gaan en dan voel je wel of ze scherp zijn. En zo zijn er meer dingen gewoon kijken of de gitaar er netjes uitziet.
- Is het geluid goed voor jou. Bedenk dan eerst wat je wilt spelen en welk geluid daar bij hoort en probeer dan verschillende gitaren(of laat de verkoper wat voor je spelen). Zie ook FAQ #7.
- Neem een vader/moeder/vriend/vriendin/buurman/gitaarleraar mee die er (meer) verstand van heeft en laat die ook meebeslissen/advies geven.
Let wel: mensen (zowel gitaarzaken als particulier)hebben soms een zeer subjectief beeld van wat een gitaar waard zou moeten zijn. Let er op dat je niet teveel betaalt.
Dit geldt zowel voor tweedehands als nieuw. laat je dus (ook) door een bekende adviseren.
- Probeer niet te overhaast te beslissen.(zie ook FAQ#5!) Probeer zoveel mogelijk dingen uit, vergaar adviezen en slaap er nog eens een nachtje over. Ben je aan het twijfelen om een specifieke gitaar aan te schaffen, en je weet dat je morgen gaat beslissen, overleg met de verkoper en vraag of hij de gitaar een dagje voor je vast wil houden. Dit is een normale vraag, en de meesten willen dit wel voor je doen. Hiermee voorkom je hopelijk teleurstellingen.


#2. Is tweedehands kopen verstandig?
Er zijn twee soorten tweedehands: in de winkel, en bij particulieren iets aanschaffen (bijv. via marktplaats).
BELANGRIJK: In beide gevallen gelden de tips van FAQ#1.
EŽn van de voordelen van 2e hands is dat het meestal in prijs scheelt. Als je geluk hebt scheelt dat soms erg veel -soms zelfs een paar honderd euro- , en dan ook nog eens voor een goeie gitaar.
Dat het een gebruikte gitaar betreft, is voor sommigen echter een drempel. Zijn er twee mogelijkheden:
1. Dat kan een gevoelskwestie zijn. Je koopt je eerste gitaar en het is een fijn gevoel als je een nieuw, puntgaaf instrument in je vingers hebt. Het idee dat er krassen of gebruikssporen opzitten of het idee dat hij van iemand anders is geweest aleen al, zint je niet. Je begint met een nieuwe hobby en daar hoort een nieuw instrument bij.
2. Soms zijn gitaren flink gebruikt en is er niet goed voor gezorgd, maar men probeert de gitaar wel te verkopen. Voor de ervaren gitarist geen probleem omdat die weet waar -ie doorheen moet kijken, en hoeveel werk eraan is, maar misschien vindt je het zonde/tijd & geldverspilling als je flink aan je eerste gitaar moet laten sleutelen, vooral als je hier pas later achterkomt, en vindt dat je teveel geld betaald hebt. Met een nieuwe (redelijk tot goede) gitaar is de kans groter dat er op z'n hoogst een simpele afstelbeurt voor nodig is. Wat wel zo is: tweedehandse gitaren in winkels zijn ook vaak speelklaar gemaakt en klaar om verkocht te worden. Veel particulieren die een gitaar verkopen doen dit echter ook.
Grootste voordeel van in een winkel kopen is dat je veel meer keus binnen handbereik hebt. Iets bij een particulier kopen doe je eigenlijk pas echt als je zeker weet waar je naar op zoek bent, bijvoorbeeld een bepaald model Gibson uit een bepaald jaar (maar da's misschien pas voor later).


#3. Mijn budget is niet zo hoog. Moet ik meer geld besteden aan de versterker of aan de gitaar?
Hier lopen de meningen, net zoals wel meer dingen, vrij over uiteen. Prijs/kwaliteit verhoudingen verschillen ontzettend per soort gitaar of versterker, maar voor de duidelijkheid gaan we er hier even van uit dat iets duurder ook iets beter is.
In het voordeel van de gitaar: als je lekker wil beginnen met leren, moet je instrument goed zijn. Geluid is belangrijk, maar uiteindelijk moet de gitaar goed voelen. Het is zonde als je vingers -zeker in het begin- gewend raken aan iets wat niet helemaal goed is. Een goed bespeelbare gitaar hoeft helemaal niet zo duur te zijn, en bovendien heb je er met een beetje geluk jaren later nog steeds wat aan. Er zijn ervaren mensen die nog steeds met veel plezier op hun eerste gitaar spelen.
In het voordeel van de versterker: je amp en dus het geluid wat eruit komt moet lekker klinken. Het speelplezier wordt een stuk minder als het geluid wat je produceert nergens op lijkt. Een argument is dat een goede gitaar door een slechte amp nooit goed zal klinken, maar een slechte/minder goede gitaar door een goede amp een stuk beter.
Dus wat nu gedaan? Als je naar prijzen kijkt, varieren goede gitaren -in de beginnersprijsklasse- ongeveer van zeg tussen de 200 en 500 euro. Denk aan bijv. Squier, Epiphone of London City.
Wat versterkers betreft wordt dit wat lastiger. Voor 500 euro heb je al gauw een wat sjieker transistorversterkertje, of een kleine goedkope buizenversterker, ware het niet dat deze klasse versterkers misschien wel voor de wat gevorderden is. Er zijn goedkope, vaak aangeraden, beginners/oefenversterkertjes zoals de Roland Cube en de Line6 Spider. Orange heeft de Crush serie. Prijzen van deze voorbeelden slingeren tussen de 100 en 200 euro.
Starterspakketten worden niet vaak aangeraden vanwege dat de kwaliteit vaak een stuk minder is dan als je voor ietsjes meer geld de amp en de gitaar "los" van elkaar aanschaft.
Het is een dure hobby, wen er maar vast aan :D

#4. Moet ik een akoestische of electrische gitaar aanschaffen?
Deze FAQ beperkt zich tot de aanschaf van een elektrische gitaar -misschien dat er nog een FAQ komt in het hoofdstuk "Akoestische gitaren". Boel mensen zijn als het goed is met een akoestisch gitaartje begonnen, en ik denk dat een boel mensen van mening zijn dat met een akoestische gitaar beginnen vaak wel gewenst is. Redenen hiervoor lopen uiteen. Als je gitaarles neemt, zal dit ook wel een beslissing zijn van je docent.
Boel aanschaftips hier zijn echter van toepassing op beide soorten gitaar. Doe er je voordeel mee.


#5. Ik zit te twijfelen tussen gitaar A en gitaar B. Welke is volgens jullie de beste?
Dit is (ook) een zeer veel voorkomende vraag, en in principe waard om een topicje over te openen, simpelweg zodat mensen hun ervaringen met de door jou genoemde gitaren kunnen delen. Desalniettemin: veel modellen gitaren zijn al meerdere malen besproken, dus doorzoek het forum naar topics over genoemde gitaren. Er zijn ook stickies over gitaren van bepaalde prijsklassen, zoek die ook even door.
Twijfel je nou nog steeds, schroom niet om een topic te openen. Vermeld hierbij altijd dat je al op het forum hebt lopen zoeken en dus niet de info hebt gevonden waar je naar op zoek was.
Algemeen geldt wel dat hier je persoonlijke voorkeur uiteindelijk voorop staat. Ook al heb je er nog niet zo'n kijk op, je zal je uiteindelijk stiekem toch meer tot gitaar A aangetrokken voelen dan tot gitaar B. Voorbeeld: Dat kan zelfs aan uiterlijk (bijvoorbeeld kleur of model) liggen. Je moet dan wel zorgen dat je weet dat gitaren A en B van ongeveer dezelfde prijs/kwaliteit zijn. Het zou jammer zijn dat je uiteindelijk toch de rode gitaar kiest, terwijl die vele malen minder van kwaliteit is dan de zwarte gitaar die je niet mooi vond.

Tubescreamer
21 april 2008, 21:01
#6. Ik wil nu een gitaar kopen en ik heb het geld op zich, maar vind het ook niet erg om nog heel even door te sparen. Is dit verstandig?
Hier geldt ook weer: iets duurder kan vaak iets beter zijn. Dus als je de mogelijkheid en het geduld hebt om nog, zeg een maandje of twee door te sparen zodat je een betere/mooiere gitaar kan kopen, zeker doen. Jammer als je door ongeduld en blind enthousiasme (hebben we allemaal last van gehad, is niks raars) iets koopt waar je toch gauw weer spijt van hebt.
Als je denkt dat je pas over een jaar meer geld hebt, is dat misschien een beetje te lang. Er moet immers wel zo snel mogelijk begonnen worden met spelen!
Hoe dan ook, geduld is een schone zaak en die, zeg, 100 euro meer kan net even het verschil maken tussen een fijne eerste gitaar en een barrel waar je zo weer op bent uitgekeken.

#7. Ik hou van muziekstijl A. Wat voor gitaar past daar het beste bij?
Dit is zeer subjectief, en zeker voor een beginner liggen de nuances misschien niet zo nauw. Wat voor soort gitaar je ook hebt, als het goed is leer je in het begin zoveel verschillende soorten liedjes spelen voor de oefening dat het in zoverre niet heel veel uitmaakt wat voor geluid eruit komt.
Geluiden leren kennen en nabootsen is vaak ook iets voor de wat gevorderde.
Hoe dan ook: de stelregel die vaak wordt gegeven komt neer op dat voor de wat zwaardere muziek (rock, metal) gitaren met humbuckers (bijv. Les Pauls) worden aangeraden omdat enkelspoelselementen niet het gewenste volume/hardheid leveren. Dit is echter een zeer moeilijk uitgangspunt omdat de praktijk leert dat in alle stijlen muziek eigenlijk alle soorten gitaren wel gebruikt worden, ware het niet dat bepaalde gitaren bij uitstek geschikt zijn voor bepaalde types muziek. Enkele stereotype voorbeelden: Een Les Paul voor rock, een Stratocaster voor blues, een Telecaster voor country, een Gretsch voor rockabilly, een BCRich voor metal. Zo zijn er legio voorbeelden te noemen, maar regels zijn er absoluut niet.
Voor modellen gitaren gelden dezelfde stereotypen: Explorer of Flying-V types worden vaak geassocieerd met metal. Toch zijn deze modellen al in 1958 door Gibson ontworpen. Trek je eigen conclusie over stereotypen maar....
Voor een verklaring van al deze genoemde termen en modellen, zie FAQ #10.



#8. Ik ben linkshandig. Wat nu?
Ben je een "southpaw"? Geen paniek, er zijn genoeg beroemde linkshandige gitaristen. Jimi Hendrix, Albert King, Otis Rush, Tony Iommi, Paul McCartney....om er maar een paar te noemen. Niks om je voor te schamen dus.
De meningen schijnen hier en daar verdeeld te zijn -het zal eens niet- over of je een linkshandig iemand wel of niet toch rechtshandig moet laten spelen. Linkshandigen die rechtshandig hebben leren spelen zeggen soms dat ze met bepaalde dingen meer moeite hebben, bijvoorbeeld sommige ritmes. Anderen hebben er weer geen problemen mee gehad. Het is een motoriek kwestie, en simpelweg een kwestie wat voor jou lekker voelt. Als je een gitaardocent hebt zal die samen met jou de voor jou juiste richting kunnen bepalen.
Meest voorkomende advies: als je linkshandig bent, ga gewoon linkshandig spelen. Nogmaals het is niks om je voor te schamen.
Wat aanschaf betreft, en daar gaat het hier om: het enige echte grote nadeel waar vrijwel alle "lefties" mee te kampen hebben is dat in de gitaarzaak rechtshandige gitaren toch wel in de meerderheid zijn. Zeker als je op zoek bent naar een bepaald model gitaar, komt het vaker dan niet voor dat dat specifieke model niet linkshandig verkrijgbaar is, dan wel op speciale bestelling. Nu is dit gegeven misschien wel minder belangrijk voor je allereerste gitaar, er zijn gewoon gitaren voor de beginner linkshandig verkrijgbaar, dan wel minder dan rechtshandige. (Ben je zeer eigenzinnig van geest, koop een rechtshandige gitaar en draai 'm om. Hier komen wel wat technische dingen bij kijken, en is misschien pas een idee als je meer ervaring met gitaarhardware en -elektronica hebt. Dit is echter niet echt aan te raden zolang je nog beginner bent en de keus hebt. Later kun je wellicht gaan experimenteren).
Tip: ga je eerste-gitaar-shoppen, ga eerst op zoek naar gitaarzaken waarvan je weet dat ze linkse modellen op voorraad hebben. Kwestie van een telefoontje.


#9. Is het een goed idee om een gitaar online te bestellen?
Via een webshop (Thomann.de en MusicStore zijn populair) kopen kan financieel interessant zijn maar je moet altijd bedenken dat het toch beter is de gitaar (door jezelf of door een vriend(in) die een gitaar kan bespelen) eens te testen (zie FAQ#1). Boel mensen hebben hier schijnbaar toch geen probleem mee en het moet gezegd worden, de meesten die iets bestellen zijn er vaak tevreden mee.
Nadeel van bestellen is dat als er iets mis is met de gitaar (beschadiging opgelopen tijdens transport bijvoorbeeld) je hem terug moet sturen.(BELANGRIJK: zorg er voor dat je wel bij een gerenommeerde webshop je gitaar bestelt. Vage internetwebshops uit China bijvoorbeeld absoluut vermijden. Echt waar! Echte Gibson Les Pauls kosten geen 150 euro. Nergens! Op het forum is genoeg te vinden over "foute" webshops, en met wat zoeken kom je er achter wat de goede zijn, bijvoorbeeld de bovengenoemde. Neemt niet weg dat een enkeling slechte ervaringen kan hebben gehad met een "goede" webshop. Ga dus op zoek -en dit geldt voor alles uiteraard- naar verschillende meningen en ervaringen.)
Voor terugsturen/nabestellen bestaan vaak standaardprocedures die op de desbetreffende websites staan beschreven. Problemen in de trant van dat de gitaar niet meer leverbaar is, of pas na een tijd, kunnen zich nadien nog voordoen. In de tussentijd ben je alleen maar aan het wachten en wordt er nog steeds maar niet gespeeld!
Wachten is nooit leuk, maar je allereerste electrische gitaar wil je misschien toch het liefst eerst in het echt zien en vasthouden...

#10. Wat is het verschil tussen.....????
Het verschil tussen......Stratocaster of Telecaster, Gibson of Fender, humbucker of singlecoil, noem maar op......als je net begint wil je dit natuurlijk allemaal weten.
Hoewel dit niet perse een aanschaf FAQ betreft, scheelt het aanzienlijk als je de moeite neemt je eerst even in te lezen in wat basisbegrippen. Dit zal je namelijk helpen bij het maken van een keuze (zie FAQ#7). Bovenstaande "verschil tussen..." vragen worden vaak -dan wel niet in combinatie met "welke gitaar'- gesteld op het forum, en het antwoord wat men vaak (weer) krijgt is dat je toch echt eerst zelf even onderzoek moet doen, dan wel op dit forum dan wel op de rest van internet, de bibliotheek, noem maar op.
Het betreft hier namelijk geen subjectieve meningen, maar feiten (over het verschil tussen uiterlijk van Strat en Tele bijvoorbeeld valt niet zoveel te twisten), totdat men aankomt bij wat er beter is, wat veelzijdiger is, enzovoort. En daar zijn de discussies op het forum voor. Nogmaals: schroom niet om te vragen, maar het helpt als je laat merken dat je al een beetje zelf op zoek bent gegaan.
En daar is deze forumpagina voor: De Gitaar. Ik zou zeggen spit al deze links door, daarna ben je al een stuk wijzer waarschijnlijk!


Al met al, we hopen dat deze FAQ je in ieder geval een eindje op weg kan helpen. Veel succes met de aanschaf van je eerste electrische gitaar!!

bert k
28 april 2008, 16:14
Nou, hij staat erin. Eens kijken hoe het bevalt.

Ik heb het wel een gesloten topic gemaakt, dus reacties graag hier.

crapton
12 mei 2008, 09:44
Ik vind m best goed. Nog iets zeggen over: brug (vast, trem, locking trem), soorten PU's (single coil - helderder, humbucker - steviger), hals constructie (set neck, geschroefd)

Suggestie in aansluiting op FAQ #10: waarom niet van de meest bekende gitaarmodellen een paar hoofdpunten aangeven bv:

Gibson Les Paul - iha mahonie body met maple top, gelijmde hals, 2 humbuckers, vaste brug
Stevig geluid, iha warm en vol
Veel gebruikt voor stevige rock (bv Slash, Joe Perry Aerosmith) maar ook voor blues (Joe Bonamassa, Clapton).
Alternatief: Epiphone, Vintage etc...

Fender Stratocaster - ash body met essen nek, geschroefd, 3 single coils, tremolo
Open en helder geluid, ook funky
Veel gebruikt voor blues (Clapton) maar ook andere stijlen zoals Pink Floyd, Dire Straits. Veelzijdige gitaar.
Alternatief: Squier, Yamaha Pacifica, London City...

Fender Telecaster - ash body met essen nek, geschroefd, 2 single coils, vaste brug
Open en helder geluid, zelfs wat bijtend
Gebruikt voor country, maar ook bv Police...
Alternatief: Squier, London City

Tubescreamer
12 mei 2008, 16:37
Ik vind m best goed. Nog iets zeggen over: brug (vast, trem, locking trem), soorten PU's (single coil - helderder, humbucker - steviger), hals constructie (set neck, geschroefd)

Suggestie in aansluiting op FAQ #10: waarom niet van de meest bekende gitaarmodellen een paar hoofdpunten aangeven bv:

Gibson Les Paul - iha mahonie body met maple top, gelijmde hals, 2 humbuckers, vaste brug
Stevig geluid, iha warm en vol
Veel gebruikt voor stevige rock (bv Slash, Joe Perry Aerosmith) maar ook voor blues (Joe Bonamassa, Clapton).
Alternatief: Epiphone, Vintage etc...

Fender Stratocaster - ash body met essen nek, geschroefd, 3 single coils, tremolo
Open en helder geluid, ook funky
Veel gebruikt voor blues (Clapton) maar ook andere stijlen zoals Pink Floyd, Dire Straits. Veelzijdige gitaar.
Alternatief: Squier, Yamaha Pacifica, London City...

Fender Telecaster - ash body met essen nek, geschroefd, 2 single coils, vaste brug
Open en helder geluid, zelfs wat bijtend
Gebruikt voor country, maar ook bv Police...
Alternatief: Squier, London City

Dank voor het compliment ten eerste, blij dat het soort van in goede aarde valt.
Ten 2e: in FAQ#10 geef ik al aan dat het beschrijven van verschillen, al dan niet van de bekendste modellen/gangbare termen, niet de bedoeling is van de FAQ, simpelweg enerzijds omdat die info in andere FAQs en gedeeltes van het forum beschreven staan, en anderzijds betreft terminologie de aanschaf niet. want anders wordt het een begrippenlijst en dan blijf je aan de gang met wat je er wel & niet in moet plaatsen. Er wordt aangemoedigd om zelf op zoek te gaan naar dat soort verschillen.
Toegegeven, er was over nagedacht. Maar toch maar niet gedaan :D
Maar bedankt voor suggestie iig!! :)

drap
12 mei 2008, 18:05
Ik moet eerlijk zeggen dat het niet erg veel geholpen heeft, maar dat is niet iets waar jij iets aan kan doen. Men leest de stickies simpelweg niet.

Misschien een idee voor de moderators en ik weet dat het wat ver gaat, om bepaalde topics direkt te sluiten met een verwijs naar de betreffende stickies? Het zou het 'Elektrische gitaren' subforum weer een stuk aangenamer maken in ieder geval.

Tubescreamer
13 mei 2008, 00:43
Ik moet eerlijk zeggen dat het niet erg veel geholpen heeft, maar dat is niet iets waar jij iets aan kan doen. Men leest de stickies simpelweg niet.

Misschien een idee voor de moderators en ik weet dat het wat ver gaat, om bepaalde topics direkt te sluiten met een verwijs naar de betreffende stickies? Het zou het 'Elektrische gitaren' subforum weer een stuk aangenamer maken in ieder geval.
Heb gemerkt dat er al af & toe door users naartoe wordt verwezen, in bepaalde topics. Dus dat is goed en dat wordt hopelijk meer.
Bovendien en dat is al eerder besproken: nee het zal nooit helemaal voorkomen dat mensen niet toch vragen gaan stellen, maar dat was volgens sommigen ook juist een goed ding want daar is het forum stiekem toch ook voor bedoeld: de discussie. Anders wordt het ook wel saai.
Overigens weet je eigenlijk ook niet dat de stickies helemaal niet gelezen worden, wel interessant ik ga het aantal views gewoon in de gaten houden af & toe.

In de tussentijd staat het er, en moet men het er maar mee doen. Tot nu toe iig niet gehoord dat er horseshit in staat, dus da's alleen maar goed.

Bedankt voor je reactie :)

drap
13 mei 2008, 18:05
Er staan ook hele rake dingen in hoor en absoluut bruikbaar voor een beginner. Maar er is momenteel welgeteld 293 keer naar gekeken en toen ik gister keek al wel 292 keer. Dat in combinatie met nog steeds een stroom aan 'welke gitaar moet ik kopen' topics, er kijkt werkelijk geen hond naar, wat ik om heel eerlijk te zijn ook niet verwacht had. Haal er ook nog eens een gedeelte van af dat niet als beginner naar dat topic heeft gekeken, dan blijft er echt bijna niets over. Maar nogmaals, daar kan jij absoluut niks aan doen en je hebt in ieder geval je nek uitgestoken, waarvoor absoluut m'n complimenten.

Ik denk persoonlijk nog steeds dat het resoluut sluiten van een dergelijk topic, met een verwijs naar de stickies, het enige is wat echt gaat helpen. Ik denk namelijk dat twee of drie van die 'wat moet ik kopen' topics op de eerste pagina alleen maar meer van dat soort topics aantrekt.

Tubescreamer
15 mei 2008, 12:09
Er staan ook hele rake dingen in hoor en absoluut bruikbaar voor een beginner. Maar er is momenteel welgeteld 293 keer naar gekeken en toen ik gister keek al wel 292 keer. Dat in combinatie met nog steeds een stroom aan 'welke gitaar moet ik kopen' topics, er kijkt werkelijk geen hond naar, wat ik om heel eerlijk te zijn ook niet verwacht had. Haal er ook nog eens een gedeelte van af dat niet als beginner naar dat topic heeft gekeken, dan blijft er echt bijna niets over. Maar nogmaals, daar kan jij absoluut niks aan doen en je hebt in ieder geval je nek uitgestoken, waarvoor absoluut m'n complimenten.

Ik denk persoonlijk nog steeds dat het resoluut sluiten van een dergelijk topic, met een verwijs naar de stickies, het enige is wat echt gaat helpen. Ik denk namelijk dat twee of drie van die 'wat moet ik kopen' topics op de eerste pagina alleen maar meer van dat soort topics aantrekt.
Joh nogmaals dank voor de hulde en de suggesties, en ik ben het in zoverre met je eens, behalve in de vorm van een aantal dingen:
- dat er (nog) door niemand/weinig naar gekeken wordt, tja, het staat er ook nog maar net een maand ofzo, op de lange termijn kan het hopelijk blijven staan want er staat toch nog wel nuttige info in. maak ik me niet zo'n zorgen om.

- Het direct sluiten van dergelijke topics, tja, daar komen we weer op de discussie die al gevoerd is; direct doorverwijzen: ja, en dat is ook al een paar keer gebeurd zag ik, maar een topic direct sluiten: alleen als de discussie in dat topic compleet zinloos wordt, mede doordat je wel eens meemaakt dat mensen gewoon niet willen/kunnen luisteren, bijvoorbeeld. Maar dat is een mod-beslissing. Bovendien zijn sommigen van mening dat de discussie, dan wel niet vaker gevoerd, toch altijd wel leuk blijft, zeker voor nieuwelingen die het gevoel kunnen krijgen dat ze echt geholpen worden, ipv direkte slotjes op het topic en een kouwe verwijzing naar een FAQ.

- Ik vind ook dat zo'n FAQ (en dat geldt voor elke stickie) hulpmiddelen zijn en zijn heus niet heilig en/of compleet. Deze aanschaf-FAQ bijvoorbeeld is gewoon een verzameling adviezen gerangschikt op onderwerp/vraag en er zal altijd iemand zijn die een nieuw/anders advies heeft. En daar zijn de losse topics voor.

Dus...

Ik snap je standpunt wel hoor, maar als mods ook nog eens moeten gaan opletten of het onderwerp van een topic nou wel of niet terug te vinden is in wat voor sticky dan ook.....en dan resoluut slotje doen....het geeft mensen die op het topic willen reageren, omdat ze misschien een goeie tip hebben, ook niet meer de kans om te helpen, omdat het topic ineens gesloten is.
Volgens mij zou dat de collectieve informatiestroom (kun je dat zo beschrijven :???: ) een beetje in de weg zitten.

Joh zoals ik al zei, de FAQ staat er nou eenmaal, hij mag blijven volgens mij omdat er als het goed is geen paardekak in staat, en als er ook maar één iemand per maand mee geholpen is , dan is er één kersverse gitarist weer wat wijzer. En daar gaat 't om wat mij betreft.

Maar da's mijn €0,02.....:D

Bedankt voor je reactie wederom iig, zo blijft 't een beetje leven dit topic. Ben namelijk wel benieuwd wat meer mensen ervan denken...

Tubescreamer
27 mei 2008, 16:13
Zo beeeetje bumpen...beetje maar...
Heeee nu, twee weken later, toch alweer 445 keer bekeken de FAQ! :cheerup: Gaat toch de betere kant op zou ik zeggen....gelukkig maar....hopen dat men er wat aan heeft.

Zo, isset al 4 uur? Lust nou wel een biertje hmmmm lekker...

080528jk
28 mei 2008, 08:34
.预净化
循环水泵的吸水管上,spa成套设备 (http://www.sangya.com/spa/spa01.htm)应装设池水预净化装置毛发聚集器。spa成套设备 (http://www.sangya.com/spa/spa01.htm)毛发聚集器的过滤筒(网)应经常清洗或更换spa成套设备 (http://www.sangya.com/spa/spa01.htm)。如有两台循环水泵时宜采用交替运行的方式对过滤筒(网spa成套设备 (http://www.sangya.com/spa/spa01.htm))交替清洗或更换spa成套设备 (http://www.sangya.com/spa/spa01.htm)

TimmU
28 mei 2008, 11:37
.预净化
循环水泵的吸水管上,spa成套设备 (http://www.sangya.com/spa/spa01.htm)应装设池水预净化装置毛发聚集器。spa成套设备 (http://www.sangya.com/spa/spa01.htm)毛发聚集器的过滤筒(网)应经常清洗或更换spa成套设备 (http://www.sangya.com/spa/spa01.htm)。如有两台循环水泵时宜采用交替运行的方式对过滤筒(网spa成套设备 (http://www.sangya.com/spa/spa01.htm))交替清洗或更换spa成套设备 (http://www.sangya.com/spa/spa01.htm)
Wat hij zegt!:D

Tubescreamer
28 mei 2008, 12:08
Wat hij zegt!:D
Dit staat er ongeveer:

On the pre-
decontamination cycle water pump induction manifold, the spa complete set of equipment should install the pool of water pre-refining equipment hair accumulator.The spa complete set of equipment hair accumulator the filter drum (net) should clean or replace the spa complete set of equipment frequently.If has the way which two circulating water pumps use appropriate to the occasion move in turn to the filter drum (the net spa complete set of equipment) to clean or to replace the spa complete set of equipment in turn.

En nou weer ontopic jongens, want dit was gewoon zinloze autospam of een flauwe grappenmaker

richwoodplayer
30 mei 2008, 07:28
zelfs in t engels snap ik er nog geen reed van :seriousf:

Wickerman
31 mei 2008, 10:12
zelfs in t engels snap ik er nog geen reed van :seriousf:

Zelfs in jou poging tot het typen van Nederlands versta ik er nog niks van.

bass blom
31 mei 2008, 10:14
Zelfs in jou poging tot het typen van Nederlands versta ik er nog niks van.

paul reed smith?

Wickerman
31 mei 2008, 10:15
paul reed smith?
Lou Reed ? Wie zal het zeggen.