PDA

View Full Version : Beginnende gitaaristen---Vragen over gitaar keuzes



mezelf
15 april 2008, 21:26
Heey,
Ik ben een beginnende gitaarist en zoek een gitaar.
Ik zoek een gitaar van zo'n 150 euro(waarschijnlijk een 2e handsje)
Ik zit te twijfelen tussen Epi les paul,,,en een Epi SG G-310.
Ik weet niet goed welke ik zou moeten kiezen want ik heb er nog niet zoveel verstand van.
Kan iemand mij vertellen wat de beste gitaar is van die 2..
Of heb je een goede gitaar voor mij in je hoofd waar ik ook eens naar kan kijken?.


Groeten :cooler:

bassej
15 april 2008, 21:43
welke de beste is , hangt van het model af. Zelf vind ik SG net zo moi als les paul, alleen is SG beter voor je rug:D het zijn allebij humbucker gitaren, wat betekent dat het ook makkelijk voor het zwaardere werk gebruikt kan worden.
Wat ook nog telt is de staat van de 2e hands, is voor jou moeilijk te zien, ik hoop dat je een vriend hebt met wat meer verstand:D Je hoef niet beslist te letten op de gitaren die je idolen ook hebben, je kan best kijharde metal spelen op een single-coil gitaar, dat ligt meer aan je versterker.
In jou geval zou ik wel vor SG of Les paul gaan die heeft namelijk minder ruis , waar je nogal snel last van hebt met goedkope beginners versterkers.

Je hebt ook forum leden die zeggen dat je beter door kan sparen:D , maar ik zeg! Koop een gitaar , begin met spelen!!

m@rijn
15 april 2008, 22:53
hangt af van je muziekkeuze, maar als je een van die 2 gitaren zal willen kopen zal je toch 100€ meer aan de kant moeten leggen me dunkt. De Epi LP's zijn nu voor zo'n 250 a 300 te vinden (in belgië toch) tweedehands. Met de SG heb ik niet zo'n ervaring, ik schat dat dat net iets minder zal zijn.

Squier4ever
15 april 2008, 23:51
welkom op het forum, in de navigatie balk staan een aantal opties waar je op kunt klikken waaronder de zoekfunctie. deze is perfect voor jou aangezien je vraag bijna iedere week wordt gesteld en er dus al teveel topics over zijn.

mezelf
16 april 2008, 16:30
Ik ben zelf toch wat mer op sg gesteld vanwege het uiterlijk.
Ik kan ze allebij voor 130 krijgen.
Ik was eingelijk van plan een beetje punk tot metal te spelen.
Is dan de Sg juist wat lekkerder of de les paul?
In ieder geval ben ik al een stuk verder,Bedankt!!!!

En blijf reacties plaatsen daar schiet ik veel mee op :)

Silco
16 april 2008, 17:21
Heey,
Ik ben een beginnende gitaarist en zoek een gitaar.
Ik zoek een gitaar van zo'n 150 euro(waarschijnlijk een 2e handsje)
Ik zit te twijfelen tussen Epi les paul,,,en een Epi SG G-310.
Ik weet niet goed welke ik zou moeten kiezen want ik heb er nog niet zoveel verstand van.
Kan iemand mij vertellen wat de beste gitaar is van die 2..
Of heb je een goede gitaar voor mij in je hoofd waar ik ook eens naar kan kijken?.


Groeten :cooler:

Er is van deze geen een 'beter' ze zijn allebei goed. Ik heb een Epi SG 2 weken geleden getest en een Epi Les Paul, beiden spelen goed.

Ik zeg je wel dat je voor 150 euro geen 2e hands kan kopen.

Kijk gewoon voor een Ibanez of een Squier... Beide merken zijn goed en hebben ook modellen gericht op beginners...

mezelf
16 april 2008, 17:51
Dan heb ik blijkbaar heel veel mazzel:P
Want ik kan er namelijk wel een kopen voor 130 zelfs:P
Maarja ik kijk gewoon nog verder rond naar andere.
Ik wil het liefst gewoon iedereens mening erover hebben (en informatie)


Reacties zijn welkom.

Herman
16 april 2008, 18:21
Het ging wel om een Epiphone LP special toch? Iig niet om een standard zoals ik het van jou begreep, want daar zit qua waarde en kwaliteit wel verschil tussen.. :)

M@rtijn
16 april 2008, 18:28
Als je echt een Epi Les Paul wilt dan zou ik toch voor de Standard versie gaan. Dat de special een stuk goedkoper is is natuurlijk verleidelijk maar je gaat er echt spijt van krijgen. Zoals Herman al zei, er zit veel kwaliteits verschil tussen en dus voor 100 euro meer heb je al een goede 2e hands Epi LP Standard.

robert-gitarist
16 april 2008, 19:36
Als je echt een Epi Les Paul wilt dan zou ik toch voor de Standard versie gaan. Dat de special een stuk goedkoper is is natuurlijk verleidelijk maar je gaat er echt spijt van krijgen. Zoals Herman al zei, er zit veel kwaliteits verschil tussen en dus voor 100 euro meer heb je al een goede 2e hands Epi LP Standard.

Mwah 230 voor een LP standaard, tweedehands? Hmm kon ik niet tegen hoor :D De LP standaard op de tweedehands markt begint bij de 300. Misschien dat je er een kunt krijgen met wat onderhandelen voor 250/275 maar dan heb je wel aardig wat mazzel. Maar inderdaad als ik zou moeten kiezen zou ik ook voor de standaard gaan. En als je dan toch een SG wilt hebben, kijk dan naar de G400 ipv. de 310. De g400 heeft een gelijmde hals en een veel fijnere hals dan de G310. Zowiezo is hij beter afgewerkt. De G400 kun je wel krijgen voor een eurotje of 230. Voordeel van de Epiphones in deze prijs klasse en types, ze blijven waardevast, geheel in tegenstelling tot de goedkopere zoals de G310. Mocht de gitaar als nog niet bevallen, je zult ongetwijfeld het geld wat je er in hebt gestoken, er mee terug krijgen :)

mezelf
16 april 2008, 20:07
Maar ik kan de epi lp special 2 nu voor 120 krijgen dus zeggen jullie nee niet doen leg 20 euro meer en ga voor de SG G-310,of zeggen jullie buitenkansje moet je doen??

En PS: HET GAAT OM EEN LP SPECIAL 2 NIET OM EEN STANDAARD :)

robert-gitarist
16 april 2008, 20:11
Lees mijn post nog eens goed door ;)

mezelf
16 april 2008, 20:21
Ja maar ik ben nog niet zo rijk dus moet het echt met lage bedragen doen.
Ik ben een beginner dus ja ,,,
Maar is de les paul standaard heel veel beter voor mij??
Of red ik het ook wel met die special2?
En tja het is natuurlijk wel zo dat ik ze heeel goedkoop kan krijgen.
Maar is de lp special echt heel slecht??

robert-gitarist
16 april 2008, 20:25
Nou echt heel slecht, de afwerking laat te wensen over zeg maar.
Ik heb ong. een half jaar- jaar terug een Special in me handen gehad en dat fretboard (de hals zeg maar) was om te janken. Aan de zijkant staken de fretjes (die streepjes in de hals) staken aan de zijkant heel iets uit waar door je dus niet echt lekker over de hals gleed. Maar goed, dat kan eens gebeuren maar ik heb meer van dit soort klachten gehoord/gelezen dus ja, ik zal hem je niet echt aanraden.
Maar goed, tsja als je weinig geld hebt (ik ken het al te goed), dan moet je het doen met de middelen die je hebt, maar je kunt ook nog even door sparen en dan een gitaar kopen waar je jaren mee vooruit kan en die en stuk beter is. De G310 kost dus 130, dat bedrag heb je nu blijkbaar maar als je nou nog 70 euro er bij spaard, dan kun je een G400 halen die echt veel beter is!
Maar he, ik zou je niet tegen houden, als jij die Special/310 wilt halen, a je gang ;)

frankiiee
16 april 2008, 20:32
ik heb een tijdje geleden toen ik mn eerste elektrische ging kopen ook die lp special getest. Vond hem toen niet zo gemakkelijk spelen. En het was ook niet echt mijn sound maar dat doet er nu niet toe voor jou. Heb ook wel al wat kritiek op die special 2 gehoord. Persoonlijk vond ik het een "trage nek", ik kon er dus niet zo gemakkelijk op spelen. En voor een beginner lijkt me dat toch het belangrijkste. Want uiteindelijk als beginner hoor je toch geen groot verschil tussen een gitaar van 200 of een gitaar van 1000 euro vind ik. Maar je voelt wel heel erg duidelijk het verschil in bespeelbaarheid. Dus testen die handel en de makkelijkst te bespelen gitaar nemen.

Is mijn mening toch.

mezelf
16 april 2008, 20:37
Okee dat ga ik ook doen maar is voor het geld nou de sg beter of de lp?

Herman
16 april 2008, 20:57
Een SG is niet beter dan een LP. Andersom net zo min ;).

Het zijn beide modellen, en het is dus een kwestie van smaak wat jij nou fijner vind. Maar een SG en een LP is dus niet perse beter/slechter oid.

Zamalan
17 april 2008, 08:37
Als je dan toch zo'n laag bedrag kan spenderen, ga dan van de eerste keer voor de goedkoopste, en spaar die 10 euro voor je volgende gitaar, die je ongetwijfeld snel zult kopen omdat je huidige gitaar je vooruitgang stopt.
Voordeel: Je kan al sneller een 2de gitaar bijkopen
Nadeel: Mogelijks is de gitaar zo slecht dat je er niet zo veel op gaat spelen en dus uiteindelijk stopt.

Maar ik begrijp zijn standpunt natuurlijk. (Of het standpunt van zijn ouders). Hoeveel mensen beginnen met iets, blijken het niet leuk te vinden, en stoppen? Het is dan veiliger om nu een goedkopere gitaar te kopen, en daarna een duurdere wanneer je zekerder bent dat je gaat doorzetten. Om maar even het argument "jamaar je kan je gerief dan weer door verkopen 2dehands" te weerleggen: Je moet wel het initiele bedrag er eerst in steken (en niet iedereen is bereid dit bedrag vrij te maken), en je doet zowizo verlies.

mezelf
17 april 2008, 17:38
Nou ik speel nu al een poosje gitaar n wil er zeker mee door gaan.
Ik kom net van een muziek winkel en daar heb ik de lp special uitgeprobeerd.
En toch vond ik hem wel fijn spelen.
Maar ik heb op het internet ook nog een ibanez gio gevonden zou dat dan toch de beste optie voor mij zijn??

Groet.

Martinioz
17 april 2008, 19:03
Ik zou als ik jou was nog even doorsparen voor een betere gitaar dan de Les Paul Special of die SG. Ik speel zelf nu zo'n 5 maanden en ben eigenlijk al 'uitgekeken' op mijn huidige gitaar (Epi Les Paul Special-II). Alleen omdat ik destijds niet wist of ik wel gitaar zou blijven spelen, heb ik destijds goedkope gear aangeschaft, en daar heb ik nu toch wel een beetje spijt van :) Waarschijnlijk koop ik deze week een nieuwe gitaar, misschien wel een Les Paul Standard.

Ik zou dus, als je zeker weet dat je blijft spelen, gewoon nog even doorsparen.

mezelf
19 april 2008, 21:24
Dus een ibanez gio is ook niks?
Gr