PDA

View Full Version : soleren met chorus



Joppnl
15 april 2008, 21:25
Goeden,

heb net 2 nwe pedaaltjes erbij, een Boss DD3 en een Boss CE2

Nou vraag ik me af of jullie de chorus aanlaten staan als je soleert.

Nu ik het zo hoor (maar k heb m ook net binnen) klinkt t wel wat voller (net zoals clean bij slag) maar ik kan me voorstellen dat in een band je je ook wat 'onhoorbaarder'maakt, minder er doorheen prikt omdat het wat meer sja, mellow, weet ff geen ander woord, klinkt alhoewel ik het zeker bij het soleren met 1 toon tegelijk niet heel veel vindt uitmaken.

Jullie ervaring/mening?

Overigens lijkt het me wel lastig om div pedalen min/min tegelijk aan/uit te moeten drukken tijdens live optreden, bv: into etc met chorus zonder overdr, dan solo, zonder chorus, met overdrive en met evt delay....

paulusdeBKB
15 april 2008, 21:49
En ziedaar het bestaansrecht van de multi-effecten en van de switchers / routers :satisfie:

Ik soleer meestal zonder chorus, maar het hangt af van het bandje waarin je speelt. Kunnen de andere bandleden je een beetje ruimte bieden, dan kun je hem aan laten staan. In een coverband met toetsen, blazers en zangeressen zet je hem beter uit, want dan word je inderdaad minder goed hoorbaar.

Als ik meerdere pedaaltjes moest in- en uittrappen om van sound X naar Y te gaan, probeerde ik om de belangrijkste eerst in te trappen en al spelende de rest. Dat je chorus op de 1e tel niet uit staat is namelijk veel minder een probleem dan bijv. een wah-wah of je favoriete scheurpedaaltje. Dus.

the sure thing
15 april 2008, 22:01
Als ik meerdere pedaaltjes moest in- en uittrappen om van sound X naar Y te gaan, probeerde ik om de belangrijkste eerst in te trappen en al spelende de rest. Dat je chorus op de 1e tel niet uit staat is namelijk veel minder een probleem dan bijv. een wah-wah of je favoriete scheurpedaaltje. Dus.Zo doe ik dat ook. Soms vergeet ik ook wel eens de chorus tijdens het soleren uit te zetten.... Vooral in een drukbezette band zal het weinig opvallen, mede ook omdat de CE-2 een PRACHTIGE chorus is, maar niet een hele extreme.

JelmerOnGuitar
15 april 2008, 22:11
Wat hierboven staat klopt idd naar mijn ervaring.

Maar het is ook maar net wat voor sound je wil. Ik heb bijvoorbeeld een hele tijd een solo gedaan waarbij ik op de helft van de solo de chorus erbij trapte. Dit omdat de band op dat moment soort van "openspatte". Je zult merken dat als je een lange meeslepende bend speelt in je solo, en dan de chorus erbij trapt, je toon ook een beetje "openspat" (bij redelijk normale chorus instellingen). Dit vond ik toen heel mooi klinken, vandaar dat ik het deed. Tis maar net hoe en wat:P

Swan
15 april 2008, 22:29
doe gewoon wat jij wilt horen.

Rude Perception
16 april 2008, 02:19
Ik gebruik het in 1 one-noteloopje in een refrein en daarna precouplet. Lekker warm geluidje. In een echte solo moet je wel de ruimte hebben om het te doen. Als je de enige gitarist bent kan het goed bijvoorbeeld, maar met een andere gitarist die ook hard beukt kom je er niet meer overheen.

RedBuell
16 april 2008, 11:31
Zakk Wylde gebruikt veel chorus om de boel wat vetter te maken, ik heb er zelf nooit aan gedacht om chorus en distortion te combineren maar sinds ik het een keertje op een gear filmpje van Zakk zag vond ik het wel lekker vet klinken. Volgens mij gebruikt Iron Maiden het live ook veel. Het maakt het geluid een stuk voller, ik denk wel dat het erg situatie gebonden is en erg ligt aan wat je speelt.

O ja lekker he de Ce-2 ;)

Joppnl
16 april 2008, 19:25
goeeden,

bedankt voor alle reacties!

t Is me duidelijk: ik zet m er in ieder geval thuis gewoon bij en in een band even kijken in hoeverre je je "er over heen moet schreeuwen".

CE2 vind ik zelf erg lekker klinken: soms denk je, staat ie wel aan maar t is echt zo'n effect waarvan je merkt dat ie er niet is als je m uitzet. Kan ook wel extremer maar dan vind ik t niet meer mooi, dit is prima aanvullend, met de depth knop iets minder dan halverwege

Dat maakt ook wel dat dat "openspatten" van het geluid zoals Jelmer beschrijft zover ik de ervaring heb niet echt met een CE2 is maar goed, elementkeuze op achterste element en beetje meer dist en t spat ook al een heel eind :-)

Nou nog een leuk phasertje (-met- diepte-instelling dus de mxr p90 valt af....) en dan nog even leren gitaarspelen....HA (ach, details hou je altijd :-) )

Dastard
17 april 2008, 00:29
Ik gebruik mijn DC-2 bijna altijd tijdens soleren, mede omdat ie mijn signaal lichtelijk boost, enig nadeel is dat ie mijn geluid extra scherp maakt...maar da's soms ook wel weer leuk.

harrie-beton
17 april 2008, 08:45
Overigens lijkt het me wel lastig om div pedalen min/min tegelijk aan/uit te moeten drukken tijdens live optreden, bv: into etc met chorus zonder overdr, dan solo, zonder chorus, met overdrive en met evt delay....

als je handig bent zet je de pedalen zo dat je met 1 trap 2 pedalen uit kunt zetten maar zoals hierboven opgemerkt: als je het echt wilt op 1 tel moet je een multi-effect kopen of een kast die je effecten kan schakelen. Er wordt beweerd dat multi-effecten slechter zijn dan losse effecten. Er zijn gewoon slechte multi-effecten en slechte pedalen en er zijn ook goede multi-effecten en goede pedalen. Veel coverbands willen op de artiest die ze naspelen lijken en hebben wel wel vaak een multi-effect.

the sure thing
17 april 2008, 09:01
als je handig bent zet je de pedalen zo dat je met 1 trap 2 pedalen uit kunt zetten maar zoals hierboven opgemerkt: als je het echt wilt op 1 tel moet je een multi-effect kopen of een kast die je effecten kan schakelen. Er wordt beweerd dat multi-effecten slechter zijn dan losse effecten. Een heel goed multi effect is nog altijd slechter dan een heel goed pedaaltje!


Veel coverbands willen op de artiest die ze naspelen lijken en hebben wel wel vaak een multi-effect. Dat klopt. Daar zijn multieffecten wel handig voor, ALS je op de gitarist van de cover wilt lijken. [/QUOTE]