PDA

View Full Version : Ik ben het zat......



Sj03rd
17 februari 2003, 09:38
Vrijdag weer een optreden gehad. We komen daar aan: hmm, wel errug klein podium.
Dus ik zet mn versterker maar achter t podium op een verhoginkje. Ik heb een rack met een marshall 1960 4x12. Dus we gaan spelen en ik kon mezelf WEER NIET HOREN!
Ik weet niet wat het is, maar zo'n 4x12 staat gewoon nooit goed bij mij.
Dus ik ga m wegdoen en ik denk dat ik 2 1x12" ga kopen van mesa boogie.
Tenzij iemand nog andere goede suggesties heeft.
Dus laat maar horen :smile:

Nielsje
17 februari 2003, 10:27
kijk, als jij jezelf niet kan horen met een 4 x 12, dan moet je misschien es de stekker in de wandcontactdoos stoppen?
snap niet hoe je het voor elkaar krijgt...

skanky
17 februari 2003, 11:19
Een 4x12 hoor je pas goed als je er wat verder vandaan staat, tenminste dat is mijn ervaring, en op een klein podium gaat dat nogal moeilijk :smile:

Shay
17 februari 2003, 11:33
Ik denk dat je idd je oren eens moet laten uitspuiten... 4x12 en nog nada horen is wel errug. Ik hoor met een 1x12 mezelf goed in een grote zaal en grote podium.
Adviesje .. als je in een bar gaat spelen of ergens wat te vergelijken is met een bar neem dan een 1x12 of 2x12 "combo" mee!!

andy
17 februari 2003, 11:45
als je die box nou wat hoger zet, elke zaal heeft wel een paar lege kratten of anders op de flightcase als je die hebt. Maar een 4 keer 12 inch die je niet hoort??? Vreemd.

Sj03rd
17 februari 2003, 12:06
Op 2003-02-17 10:27, schreef Nielsje:
kijk, als jij jezelf niet kan horen met een 4 x 12, dan moet je misschien es de stekker in de wandcontactdoos stoppen?
snap niet hoe je het voor elkaar krijgt...


HEEL leuk! maar een 4x12 heeft niet eens een stekker, maar toch bedankt voor je zinvolle antwoord!

maestro_nl
17 februari 2003, 12:23
Achterover kantelen.
Zo, dat je recht in de speaker kunt kijken.
En dan is het zo hard dat je naar een 1x12 of 2x12 gaat!

Nocki
17 februari 2003, 13:11
tja. lijkt mee meer een afstelling.

probeer eens je amp in te stellen tijdens het oefenen ipv alleen in je huis kmer.
probeer iets meer midden in je geluide te doen ofzo.
ik weet niet of je dat al hebt geprobeerd...
en anders je cab een beetje te draaien tenopzichhte vabn de band. dan kan je wat harder zonder lastig te zijn...

Nocki

Rectifier
17 februari 2003, 18:00
Als j'n PA hebt dan zet je je cab voor je neer of naast je als side-fill en dan schuin achterover of op een hoge flightcase zodat ie op hoorhoogte staat.
En dan mic ervoor en die naar de PA.
Als jij jezelf niet hoort speel je niet lekker.

Er moet nog een dag komen dat ik mezelf niet hoor. Misschien moet je ook idd. wat meer mid erin gooien zodat het wat meer drukt.

Sj03rd
17 februari 2003, 18:20
Het feit dat ik m weg wil doen komt ook een beetje doordat ie ZO lomp groot is...hij past nauwelijks in mn auto!
2 van die kleine 1x12's zouden en stuk relaxter zijn...
en beter geluid toch?
Ik koop dat namelijk een 6He case voor mn 19" spul met wielen en daar kan ik die twee kastjes opzetten, meer zoals Chiel het ook heeft...dan hoef ik nooit meer met kratjes te klooien en het is een stuk makkelijker!

Dirk_Hendrik
17 februari 2003, 18:59
Waarom staat dit topic in "randapparatuur". Lijkt me iets voor "versterkers" :sad:

Chiel
17 februari 2003, 20:13
Ik heb reeds een langere tijd een 4x12" kast gehad. In een jaar tijd heb ik hem misschien 10 keer gebruikt. Echt veel te lomp voor het bruiloften circuit en eigenlijk alleen maar lekker om mee te spelen als hij voldoende ver van je af staat (en hard). Als je er voldoende mid in draait is het best te doen, maar de spreiding is tè gering om op een korte afstand voldoende te kunnen horen.

Eigenlijk heb ik altijd een 2x12" kastje (eerst een Marshall 1922, later een Koch met Jensens) gebruikt. Die stond op zijn eigen flightcase (ca. 80cm hoog) en daarbovenop mijn top of rack. Deze stond aan de zijkant van het podium, zodat het geluid over het hele podium ging. Zaalmixer had hier geen enkele hinder van en mijn medemuzikanten konden mij voldoende horen.

Toch blijft voor mij een goede 12" kast ideaal (Boogie, Bogner, BagEnd). Deze zijn super praktisch op de podia waar het net eventjes wat zachter moet en bij het gebruik van 2 kastjes kun je op een uit de kluiten gewassen podium ook goed uit de voeten. Ik heb slechts een ruimte van 50cm x 50cm nodig voor mijn rack en speakers, nu alleen nog een compacte oplossing zien te vinden mijn pedalenspul :smile:

RadiuS
17 februari 2003, 21:25
wat is nou eigenlijk t probleem, zet m gewoon harder! ok loos...

sash
17 februari 2003, 22:43
Hey Sjoerd, bevalt de Vox wah je nog steeds?

Butcher
17 februari 2003, 22:50
Ervaring heeft me geleerd dat alles wat wil horen uit m'n monitors komt. Als m'n versterker hard genoeg staat om een goede tone te produceren geloof ik het verder wel. Gewoon een mic ervoor zetten en via de PA versterken. Niet te veel geouwehoer.

Voor mensen die een combo-tje hebben: tilt het ding achterover, zodat het geluid richting je oren gaat, en niet in je knieholtes. Dit lukt vrijwel niet met 4x12 kasten, wat ook de reden is dat ik de mijne bijna nooit gebruik, misschien twee keer per jaar, als ik of buiten of in een grote zaal/hal moet beuken. En zelfs dat staan er mics voor de speakers.

sapid2
19 februari 2003, 16:39
Zet een koptelefoon op!!!!

sapid2
19 februari 2003, 16:39
Zet een koptelefoon op!!!!

moretel
20 februari 2003, 01:57
Elk oor 1 ?
:smile:

habberdoedas
20 februari 2003, 12:46
Ik speel al jaren met een 2 x 12 kast van Marshall die ik aan de achterkant deels open heb gemaakt (vind ik persoonlijk beter klinken als helemaal dicht) Als ik een optreden heb zet ik de 12 x 12 kast of aan de zijkant van het podium neer of ik zet hem voor me neer (natuurlijk met de speakers naar me toe gericht)als een soort monitor.
Dit werkt perfect en ik hoor mezelf altijd zeer goed. Ik denk ook als je in een band speelt dat je je moet gaan aanleren om te leren luisteren. Hoe hebben je medeband leden hun versterkers afgesteld,hoe klink het totaal geluid op het podium en kan ik iedereen goed horen. Spreek dit goed met elkaar af en pas je aan. Het is van de zotte als je in een kroeg staat en je blaast het publiek de tent uit. Of je staat op een podium en je heb alleen maar ruzie met de geluidsman. Kort om neem de tijd voor een goede soundcheck en luitser naar tips van een geluidsman. Want hij bepaalt hoe de band in de zaal of kroeg gaat klinken. Hou zo'n man te vriend en als je er zelf niet uitkomt vraag hem dan heb jij nog ideeën of tips.
Succes er mee.....

habberdoedas
20 februari 2003, 12:48
Foutje 12 x 12 kast moet natuurlijk zijn 2 x 12 kast. Wel bizar een 12 x 12 kast. Hoe zou dat eigelijk klinken.

kokeleko
20 februari 2003, 13:37
Volgens mij gewoon keer 6 , Hahahahha.

Sj03rd
20 februari 2003, 14:20
Het is al aardig opgelost, ik heb mn 4x12 verkocht en kga nu twee mesa thiele 1x12" EVM's kopen. Die kan ik altijd beter plaatsen. Verder probeer ik wat meer mid in mn geluid te draaien, dat helpt waarschijnlijk ook nog wel.
Het kwam misschien ook wel door de eindtrap die ik gebruikte, die was van een marshall vs100 omdat ik mijn oude eindtrap al verkocht had en mn nieuwe er nog niet is.
Ik denk dat een buizen eindtrap het beter gaat doen dan die transistor.
We hebben echt al heel veel optredens gehad met de band en geluid oppet podium is eigelijk altijd een probleem omdat die podia gewoon te klein zijn voor zo'n 4x12".
Maar met de twee thieles van mesa moet t lukken!
Bedankt allemaal!

ReinoutV
20 februari 2003, 15:53
Vergeet ook niet dat de 4x12" kasten van Marshall een spreiding hebben van 0, niks. Dat is echt slecht. Als je er vlak voor (beetje boven dus) staat hoor je niets, maar loop je 2 meter verder, blaas je jezelf van het podium. Dat merk nog sterker als je je 4x12" cab hebt ingeruild voor een open-back 2x12".