PDA

View Full Version : Houding



JelmerOnGuitar
15 april 2008, 21:41
Hallo,

Ik vraag me eigenlijk af in wat voor houding de meeste mensen nou oefenen. Ik zit vaak op een bureaustoel met mijn rechtervoet op een ophoging en mijn gitaar op die rechtervoet. Mijn rug is dan constant bol, hierdoor krijg ik soms last van oververmoeide rugspieren...

Wat is er mis met mijn houding, en hoe doen de meeste gitaristen het?

Groet, Jelmer.

J-sus Rulez
15 april 2008, 22:01
Je zegt hetzelf: mijn rug staat bol... zorg ervoor dat je je rug rechthoud :D

MattellicA
15 april 2008, 22:05
Ik zit of in lotushouding... of op mijne kop in menne pyjama.... of met de gitaar achter menne nek.. :satisfie:

J-sus Rulez
15 april 2008, 22:06
Je speelt gitaar met je tanden? dan kan je je rug mooi recht houden... werkt tof voor solotjes :D

Maroon
15 april 2008, 22:07
Ik zit op een bureaustoel met mijn rechtervoet op een ophoging en mijn gitaar op die rechtervoet.

Met je gitaar op je voet? Vind je het raar dat je last krijgt van oververmoeide spieren?

:D

Gekheid op een stokje natuurlijk. Om ontopic te blijven: Niet zeiken ouwehoer. Gewoon elke positie die zich er voor leent! :rockon:

MattellicA
15 april 2008, 22:08
"Soixante-neuf"... :stop:

Jason34
15 april 2008, 22:19
Om als eerste even serieus te reageren op dit topic :satisfie:
Je kan het beste op een stoel zonder leuningen of kruk zitten en je gitaar op je bovenbeen zetten, als je een flying V model hebt wordt dat wat lastiger maar een normaal model heeft een mooie ronde inham zodat hij niet van je been af glijdt. Zo heb ik het in ieder geval geleerd.

JelmerOnGuitar
15 april 2008, 22:26
Om als eerste even serieus te reageren op dit topic :satisfie:
Je kan het beste op een stoel zonder leuningen of kruk zitten en je gitaar op je bovenbeen zetten, als je een flying V model hebt wordt dat wat lastiger maar een normaal model heeft een mooie ronde inham zodat hij niet van je been af glijdt. Zo heb ik het in ieder geval geleerd.

Zo speel ik inderdaad bijna altijd.

Sommigen adviseren me ook om juist een verhoging onder mijn linkerbeen te doen, om vervolgens de gitaar wél tussen mijn benen te houden (klassieke manier?). Op deze manier kun je je rug beter recht houden. Dit werkt echter met mijn Les Paul totaal niet. De gitaar is veel te ver weg ofzo, ik kan niet echt lekker spelen. Dit kan met Flying V natuurlijk wel goed, maja daar speel ik niet op:P

Naja misschien toch proberen rechterop te zitten bij de manier die ik nu handhaaf..

Jason34
15 april 2008, 22:48
Nooit van gehoord die manier, ik zat in het begin als een jostie met dat ding op de stoel, ik zit zoals eerder aangegeven het beste maar last van mijn nek heb ik ook wel als ik een uur lang aan het pingelen ben. Maar ik ben dan ook net begonnen dus moet nog telkens naar mijn handen en de snaren kijken. Volgens mij is dat niet altijd meer nodig als je gevordert bent?

JelmerOnGuitar
15 april 2008, 23:02
Nooit van gehoord die manier, ik zat in het begin als een jostie met dat ding op de stoel, ik zit zoals eerder aangegeven het beste maar last van mijn nek heb ik ook wel als ik een uur lang aan het pingelen ben. Maar ik ben dan ook net begonnen dus moet nog telkens naar mijn handen en de snaren kijken. Volgens mij is dat niet altijd meer nodig als je gevordert bent?

Wanneer je lekker aan het soleren bent oid niet nee, alleen wanneer ik fakkin hard zit te oefenen op een riff oid dan kijk ik zeker wel!

Rewind
19 april 2008, 16:52
Electrisch speel ik altijd staand. Vind ik fijn dat ik dan nog beetje rond kan lopen enzo.
Akoestisch zit ik altijd heel erg onderuit op een bankstel met m'n voeten op de railing van m'n balkon :D

Pais
20 april 2008, 14:22
Ik vind een gitaar kwa afmetingen gewoon een onlogisch instrument. De hals is voor mij veel te horizontaal en te laag wanneer ik hem op mn rechter dijbeen zet. Soms richt ik hem iets op en hou hem hoog met behulp van mn rechter eleboog (flamenco houding) maar dat zit ook ruk. En de klassieke houding al helemaal. Die zogenaamde 'rechte rug' is dan helemaal gedraaid bij mij, ala "Kweek je eigen hernia"-houding.

Ik zet mn bureaustoel op zn laagst en heb mijn rechter been op een kleine verhoging. Zo zit het voor mij voor het oefenen nog het best