PDA

View Full Version : bas set



degrotepeter
15 april 2008, 15:44
heey ik wil beginnen met bassen.
maar ik zit een beetje rond te kijken en heb wat samengesteld.

ik kan doen:
de hartke GP150BK (is zown start pakketje)
bevat:
hartke SB-15 bass gitaar
en de hartke B150 versterker
en al die shit der om heen zoals banden etc...
299,- samen

of:
de zelfde versterker met de:
Epiphone Bass Collection - EB-0 Bass
kost samen 268,-

op zich maken mij die 30 eurotjes niet veel uit, maargoed

of misschien een ibanez gsr200? 199,-
samen met die versterker dus rond de 200 euris

ik wil graag jullie mening weten wat ik het beste zou kunnen doen.
Harkte is volgens mij qua gitaren en zo niet zo'n heel sterk merk, epiphone is denk ik beter. maar ik kan er helemaal naast zitten.
Ibanez is wel een redelijk merk heb me gitaar er ook van ^^


oja als er nog andere suggesties zijn dan zijn die graag welkom :)

Lestew
17 april 2008, 16:14
Hey peter als je het mij vraagt zou ik voor die epiphone bass gaan!

Ik heb zelf voor thuis toen ik net begon een Epiphone bass gekocht de EB-3
En een onbekend merk versterkertje.
en doet het goed

maar ik vind die epiphone relaxer dan een ibanez van die prijs klasse en een hartke bas weet ik niet, wist niet eens dat ze ook basgitaren maakten!

Maar je moet zelf kijken wat je lekker vind spelen!
Maar als je om mijn advies vraagt zou ik voor de epiphone gaan!

Succes met je keuze!!

hansli
17 april 2008, 17:19
hartke maakt geen bassen, ze kopen ze bij een van de cheepest gitaarboeren in china, misschien dezelde hut waar stagg vandaan komt :mad:

ver van weg blijven, voor een goedkope bas zou ik het zoeken bij farida, dean, scheckter, of 2hands, en dan eerder een yamaha of ibanez.......

de cheepo hartke versterkertjes kunnen er wel mee door om thuis een beetje te spelen, want voor de repetitieruimte is het natuurlijk helemaal ongeschikt

degrotepeter
18 april 2008, 17:55
hartke maakt geen bassen, ze kopen ze bij een van de cheepest gitaarboeren in china, misschien dezelde hut waar stagg vandaan komt :mad:

ver van weg blijven, voor een goedkope bas zou ik het zoeken bij farida, dean, scheckter, of 2hands, en dan eerder een yamaha of ibanez.......

de cheepo hartke versterkertjes kunnen er wel mee door om thuis een beetje te spelen, want voor de repetitieruimte is het natuurlijk helemaal ongeschikt

wat vind je dan van die epiphone?

Mr.Fingers
18 april 2008, 19:38
Die EB0 is echt een erg goede bas voor z'n prijs. Ze is echter een 30" model (gewone bassen zijn 34"), dus erg geschikt voor de kleinere/jongere speler.

degrotepeter
18 april 2008, 20:24
Die EB0 is echt een erg goede bas voor z'n prijs. Ze is echter een 30" model (gewone bassen zijn 34"), dus erg geschikt voor de kleinere/jongere speler.

o >_<

ik ben lang 1.93
dus niet geschikt?

Mr.Fingers
18 april 2008, 20:28
o >_<

ik ben lang 1.93
dus niet geschikt?

Ik ben 1.96 cm, en ben begonnen op een 30" Fender Musicmaster Bass ;)

Het is een bas met een erg volwassen sound, gewoon "een beetje klein"...

Saf
18 april 2008, 20:58
Ik heb een EB-0 en het is een prima bas, heeft ee nzwaar geluid en een erg lekker dun hals. ja en hij is korter. Voor mij geen probleem speel het lieft op short scales dus voor mij ideaal en voor nog geen 200 euro on-line te bestellen dus kun je, je bijna geen buil aanvallen.

degrotepeter
18 april 2008, 21:12
Ik heb een EB-0 en het is een prima bas, heeft ee nzwaar geluid en een erg lekker dun hals. ja en hij is korter. Voor mij geen probleem speel het lieft op short scales dus voor mij ideaal en voor nog geen 200 euro on-line te bestellen dus kun je, je bijna geen buil aanvallen.

ok ik ga daar denk ik maar is naar kijke, ik vind het wel een mooie bas

heb nog niks met een sg model thuis staan dus zou een mooie toevoeging zijn :P

nu zoek ik alleen nog een bass amp
ik zat te kijken naar de:
Hartke - B 150 Combo
kost 100 euro, is dit een beetje een redelijke amp of zeggen jullie echt NIET NEMEN?

owjah ik heb gehoord dat het ook via een gewone gitaarversterker kan
heb zelf de roland cube 20x

vincent136
19 april 2008, 19:39
Ja het kan via een gitaaramp. Je moet hem alleen niet hard zetten, dan blaas je hem op. Het klinkt overigens ook niet lekker. Peavey maakt gave basversterkers. De Peavey tko 115 is zo fijn, die heb ik ook. Echt een tegekke versterker, ontzettend strak laag, enz. Goede toonregeling, erg goede di-out, enz. Hij is alleen nogal zwaar, maar daar wen je wel aan.

Houd wel in de gaten dat bassen iets heel anders is dan gitaar spelen! Een bassist speelt heel andere dingen dan een gitarist doet, ook al lijkt dat misschien van niet... Je moet in ieder geval een behoorlijk stapje terug doen wat betreft licks spelen of andere solo aandoenende dingen die je op een gitaar veel doet.. Je begeleid nu een band i.p.v. een band die jou begeleid! Let d'r goed op :)

Succes in ieder geval met bassen. En koop gelijk iets goeds, dan heb je er later ook wat aan en krijg je geen spijt van je aankoop. Gelijk iets goeds kopen geeft veel meer voldoening. Spaar liever door voor iets goeds dan dat je cheap spul koopt..

degrotepeter
19 april 2008, 19:42
Ja het kan via een gitaaramp. Je moet hem alleen niet hard zetten, dan blaas je hem op. Het klinkt overigens ook niet lekker. Peavey maakt gave basversterkers. De Peavey tko 115 is zo fijn, die heb ik ook. Echt een tegekke versterker, ontzettend strak laag, enz. Goede toonregeling, erg goede di-out, enz. Hij is alleen nogal zwaar, maar daar wen je wel aan.

Houd wel in de gaten dat bassen iets heel anders is dan gitaar spelen! Een bassist speelt heel andere dingen dan een gitarist doet, ook al lijkt dat misschien van niet... Je moet in ieder geval een behoorlijk stapje terug doen wat betreft licks spelen of andere solo aandoenende dingen die je op een gitaar veel doet.. Je begeleid nu een band i.p.v. een band die jou begeleid! Let d'r goed op :)

Succes in ieder geval met bassen. En koop gelijk iets goeds, dan heb je er later ook wat aan en krijg je geen spijt van je aankoop. Gelijk iets goeds kopen geeft veel meer voldoening. Spaar liever door voor iets goeds dan dat je cheap spul koopt..

ja dat wist ik al, ik heb op school al meer gebast ;)

en ook al geleerd op muziekles (keyboard) dat drums en bass de basis zen van de band en dus de boel begeleiden

en een gitaaramp is niet gemaakt op die lage tonen

ik ben echt slim :blast:


oh en ik zie dat die peavey van jou 75 watts is, ik zoek meer een amp om thuis mee te oefenen, dus 15-30 watt zoek ik eigenlijk meer naar.

ik heb nu zo'n beetje dit gevonden:

Bogey 30 watt Basversterker € 89,-
Volcano Basversterker 20 GL20 VB € 65,60
Ibanez GA 1B € 24,- (24? wel erg goedkoop maarjah ook maar 4 watts zie ik)
Ibanez IBZ 10B € 64,- (maar 10 watts)
Ibanez SW 20 € 98,-
Laney RB1 Bass Versterker 15 Watt € 97,28
London City LCB 158 € 71,10
HARTKE B150 € 99,-

vincent136
19 april 2008, 19:45
Dan is't goed.. ik dacht, zeg het maar even ;)

http://link.marktplaats.nl/154164813

Dat is overigens een tegekke bas, ik hem 'em ook. Je zult denken dat het een cheap en slecht ding is vanwege de prijs, dit is niet zo. Echt een tegekke jazz bass sound. Ik weet niet waar je van houd enzo, maar ik vind hem heel mooi..

En over die amp, ja, dat is waar. Kweenie, maar die dikke 15inch speaker heeft wel een vette sound en hij wil ook erg zacht :) een 30 watt amp heeft meestal ook een kleinere speaker met een minder vette sound, maargoed, ik heb nog nooit op een 30 watter gespeeld.. kan er dus niet goed over oordelen.

http://www.musik-produktiv.de/ashdown-five-fifteen-100w-1x15.aspx

Ashdown maakt ook goede amps, misschien is dit wel wat voor je.

degrotepeter
19 april 2008, 20:09
Dan is't goed.. ik dacht, zeg het maar even ;)

http://link.marktplaats.nl/154164813

Dat is overigens een tegekke bas, ik hem 'em ook. Je zult denken dat het een cheap en slecht ding is vanwege de prijs, dit is niet zo. Echt een tegekke jazz bass sound. Ik weet niet waar je van houd enzo, maar ik vind hem heel mooi..

En over die amp, ja, dat is waar. Kweenie, maar die dikke 15inch speaker heeft wel een vette sound en hij wil ook erg zacht :) een 30 watt amp heeft meestal ook een kleinere speaker met een minder vette sound, maargoed, ik heb nog nooit op een 30 watter gespeeld.. kan er dus niet goed over oordelen.

http://www.musik-produktiv.de/ashdown-five-fifteen-100w-1x15.aspx

Ashdown maakt ook goede amps, misschien is dit wel wat voor je.


eh nou kijk ik zoek onder andere naar een 30 wattertje omdat die grotere zow ehm groot dus :P zijn.
ik heb ook erg weinig ruimte op me kamer over
heb al een versterker
een gitaarversterker
3 gitaren
een keyboard
een accordeon
en het gebruikelijke bed etc. :P
dus ik heb niet geweldig veel ruiimte meer over :)

vincent136
19 april 2008, 23:52
Zo he, dat is ook wat :cheerup:

Maargoed, die ashdown is dus wel wat. Hang je gitaren aan de muur, heb ik ook gedaan. Dat scheelt een hoop ruimte..

Maar wat nog beter is; ga naar de lokale muziekwinkel en koop daar ff een bassamp, die hebben altijd wel kleine versterkers staan :)

degrotepeter
20 april 2008, 13:45
Zo he, dat is ook wat :cheerup:

Maargoed, die ashdown is dus wel wat. Hang je gitaren aan de muur, heb ik ook gedaan. Dat scheelt een hoop ruimte..

Maar wat nog beter is; ga naar de lokale muziekwinkel en koop daar ff een bassamp, die hebben altijd wel kleine versterkers staan :)

ja van die gitaren aan de muur hangen word ook een probleem
in het deel van het huis waar ik zit was eerst een grote zolder en daar hebben we kamers van gemaakt
maar ik heb gipswanden dus dat kunnen de mure niet aan
en ik koop liever niet zomaar een ampje :P ik heb niet zown super groot budget maar ik heb dan toch liever het beste wat er voor dat geld te krijgen is.

vincent136
20 april 2008, 13:50
Ja daarom moet je naar een goede muziekwinkel gaan en je goed laten informeren, dan krijg je een goede amp. Daarvoor is een goede muziekwinkel toch?

degrotepeter
20 april 2008, 14:08
Ja daarom moet je naar een goede muziekwinkel gaan en je goed laten informeren, dan krijg je een goede amp. Daarvoor is een goede muziekwinkel toch?

eh ja daar heb je wel enigszins gelijk in ja :D

nouja kga eerst maar is kijken naar een basgitaartje en dan naar de versterker, ik kan tot die tijd ook wel heel even basse op me gitaaramp